Kriget emot narkotikan är en ekonomisk mardröm

Permalänk
Medlem

Är väl smartast att bara skita i att skjuta heroin i pungen för att slippa allt jävla elände som kommer med det.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Är väl smartast att bara skita i att skjuta heroin i pungen för att slippa allt jävla elände som kommer med det.

Det är jävligt lätt för dig att säga, alla har inte samma förutsättningar. Sociala faktorer ligger ofta bakom missbruk, inte sällan ligger också psykiska sjukdomar bakom heller.

Mitt största problem är att när butikerna vägrar att ta mitt american express kort och jag måste betala med cash och när flickvännen är arg över något som jag inte förstår. Dock finns det dem med större vardagliga problem än oss, tänk på det.

Frågan är dock om du vill att någon gör inbrott hos dig, snor din bil, snor din cykel etc för att finansiera sitt missbruk. Eller hade du hellre sätt att denna person hade fått vård, och om det visar sig vara en obotlig heroinist, att denne skulle få gratis herion utskrivet av en doktor så att denna person inte behöver tjäna för finansiera sitt missbruk? Ibland måste man tänka lite längre än vad näsa räcker.

Permalänk
Avstängd

tycker verkligen inte man ska få röka helt öppet, man ska inte heller ha rätten att odla något.

så kallade "coffeshops" ? eller vad de nu har i nederländerna tycker jag vore en bra lösning, Då kan man hålla de kontrollerat och de behöver inte spridas ut en massa jävla hipsters som bara slöaer överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

.. man ska inte heller ha rätten att odla något.

Varför ska man inte få odla för eget bruk menar du?
Att odla högklassig marijuana är inte riktigt så enkelt som att t.ex.koka sprit,
det kräver ett helt annat engagemang & större logistik än t.ex en liten hembrännare.
(Lättare för staten (mha polis) att hålla koll på än just hembränning, därför att en liten
odling kräver mycket mer än ett stort hembränneri.)

Samt; Om Cannabis blir legaliserat är det nog ingen som vill köpa varken ditt eller mitt
"mumbojumbo"-odlade gräs, när det (troligen, i så fall) finns "Beskattad Super-Maja" att köpa lagligt?
(Det är väl ingen som köper hembränd sprit idag, förresten? Tysk-öl ftw.)

Det ska givetvis vara olagligt att köpa (skattefri) Cannabis av varandra vid en eventuell legalisering,
precis som det är med alkohol nu, tycker jag iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Varför ska man inte få odla för eget bruk menar du?
Att odla högklassig marijuana är inte riktigt så enkelt som att t.ex.koka sprit,
det kräver ett helt annat engagemang & större logistik än t.ex en liten hembrännare.
(Lättare för staten (mha polis) att hålla koll på än just hembränning, därför att en liten
odling kräver mycket mer än ett stort hembränneri.)

Samt; Om Cannabis blir legaliserat är det nog ingen som vill köpa varken ditt eller mitt
"mumbojumbo"-odlade gräs, när det (troligen, i så fall) finns "Beskattad Super-Maja" att köpa lagligt?
(Det är väl ingen som köper hembränd sprit idag, förresten? Tysk-öl ftw.)

Det ska givetvis vara olagligt att köpa (skattefri) Cannabis av varandra vid en eventuell legalisering,
precis som det är med alkohol nu, tycker jag iaf.

Här där jag bor är det enkelt att odla cannabis, subtropiskt klimat, man behöver ingen utrustning, förutom kanske lite insektsspray och en vattenkanna

I Sverige måste man köpa hydroponics och speciella lampor och odla inomhus, ett jäkla meck.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alakai:

Enligt CAN så har de som använt narkotika regelbundet ökat med över 70 % från år ca 1980 till år ca 2000.
Till siffrornas försvar kan man säga att cannabis säkerligen har ökat i popularitet.
Dock, dödssiffran för narkotikaanvändningen har även den ökat under samma period, så visst är det en generell attitydförändring.

Bra att ha det fastställt. Då är frågan varför efterfrågan har ökat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xtenzion:

Sist vill jag säga att jag tycker alla har rätt att göra vad de vill med sin egen kropp, dock tycker jag staten har rätt att ta ut en skatt om man gör saker som leder till ökad risk för samhällskostnader, precis som man gör med tobak och alkohol.

Ett pragmatiskt och skattefinansierat libertariant perspektiv?
FRÄSCHT! På riktigt!

Hur vill du genomföra förändringen?
I små steg med olika reformer eller vi du se en stor förändring snabbt?

Jag vill just nu så snart som möjligt se cannabis och prostitution avkriminaliseras och börja regleras med olika skatter och regler så snart som möjligt.

När det gäller andra droger så vill jag ta det betydligt mer försiktigt och långsamt.

EDIT: Angående hemodling, regleras på ungefär samma sätt som hemgjort vin och hemgjord öl osv idag.

Permalänk
Medlem

Om det sker någon förändring, om någon av mina kära Swecare får för sig att slå på den politiska banan så kan ni försöka komma ihåg min önskan om förbud mot att knarka på restauranger och andra stängda offentliga platser eller där det är mycket folk. På ett sådant sätt kommer man bli mindre benägen att bara börja testa på att knarka hipp som happ mitt på soliga söndagen på Odenplan. Det kommer göra det så besvärligt att knarka i frid att man tänker sig för en halv gång innan man börjar. Och är man redan igång så kommer det vara en liten hjälpande knuff till att sluta.
Det funkade ju på röktobak.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Jag kan hålla med i mycket vad TS säger, men jag tror inte detta hjälper våra problem. Det skulle väl vara att börja odla droger och exportera, men jag har en känsla av att andra länder inte skulle uppskatta detta...

Prostitution handlar enbart om moralpanik, förbjud emot människohandel har vi redan. Och vi förbjuder knappast fabriksarbetsgivare att anställa personal, eftersom de kan ha dem under slavliknande förhållanden.

Droger handlar såklart också om lite moralpanik, men till stor del att detta ofta påverkar tredje part. Och man kan då filosofera om vad man tror är bäst för samhället i helhet, där många inte lägger stor vikt i individers frihet.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xtenzion:

Det är jävligt lätt för dig att säga, alla har inte samma förutsättningar. Sociala faktorer ligger ofta bakom missbruk, inte sällan ligger också psykiska sjukdomar bakom heller.

Mitt största problem är att när butikerna vägrar att ta mitt american express kort och jag måste betala med cash och när flickvännen är arg över något som jag inte förstår. Dock finns det dem med större vardagliga problem än oss, tänk på det.

Frågan är dock om du vill att någon gör inbrott hos dig, snor din bil, snor din cykel etc för att finansiera sitt missbruk. Eller hade du hellre sätt att denna person hade fått vård, och om det visar sig vara en obotlig heroinist, att denne skulle få gratis herion utskrivet av en doktor så att denna person inte behöver tjäna för finansiera sitt missbruk? Ibland måste man tänka lite längre än vad näsa räcker.

Känner många som har tunga problem med droger, eftersom man sett att det bara blivit värre och värre med dom med åren så skulle jag väl inte säga att gratis knark är ett bra alternativ, överdos delux står på deras schema.

Jag förstår att folk inte har samma förutsättningar men då är det bättre att fokusera på det istället för att ge dom större utbud av droger.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Angående prostitution så är det väl bara att filma skiten och kalla det porr så är problemet löst.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

Jag kan hålla med i mycket vad TS säger, men jag tror inte detta hjälper våra problem. Det skulle väl vara att börja odla droger och exportera, men jag har en känsla av att andra länder inte skulle uppskatta detta...

Prostitution handlar enbart om moralpanik, förbjud emot människohandel har vi redan. Och vi förbjuder knappast fabriksarbetsgivare att anställa personal, eftersom de kan ha dem under slavliknande förhållanden.

Droger handlar såklart också om lite moralpanik, men till stor del att detta ofta påverkar tredje part. Och man kan då filosofera om vad man tror är bäst för samhället i helhet, där många inte lägger stor vikt i individers frihet.

Det är antingen krig mot droger eller liberalisering som diskuteras, jag efterfrågar ett tredje alternativ. Vi måste som nation hitta tillbaka till en tillvaro där vi inte längre behöver knarka. Uppenbarligen har ju något gått snett sedan 1980 av statistiken att döma. Vad är grundproblemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ett pragmatiskt och skattefinansierat libertariant perspektiv?
FRÄSCHT! På riktigt!

Hur vill du genomföra förändringen?
I små steg med olika reformer eller vi du se en stor förändring snabbt?

Jag vill just nu så snart som möjligt se cannabis och prostitution avkriminaliseras och börja regleras med olika skatter och regler så snart som möjligt.

När det gäller andra droger så vill jag ta det betydligt mer försiktigt och långsamt.

EDIT: Angående hemodling, regleras på ungefär samma sätt som hemgjort vin och hemgjord öl osv idag.

Jag skulle vilja börja i små steg, börja legalisera cannabis och prositition, sen utvärdera hur bra detta har fungerat. Visar det sig att man har goda resultat så ser jag inga problem att gå vidare, dock måste se till att ha det svenska folket med sig, vilket jag tror man skulle få genom att börja med cannabis och prostition och ha dem lagliga ett par år för att vänja sig vid tanken.

Gällande tunga droger är jag öppen för en diskution, jag kan tycka att Heroin måste vara strikt kontrollerat så att endast tunga missbrukare kan köpa detta. Man ska alltså inte sälja heroin till någon som inte redan missbrukar detta, visst finns det risk för att skapa en mindre svart marknad. Dock eftersom man friat upp såmycket resurser ifrån legalisering hade man kunnat prioritera sina resurser på tunga droger och se till att man värvar så få nya heroinister som möjligt. Sen självklart är vård extremt viktigt, med metadon och subutex.

Så när jag säger legalisering, så vill jag inte att det ska fri marknad där vem som helst över 20 kan köpa obgränsat med droger, utan man reglerar denna marknad. En mycket viktig sak är att skydda ungdomar, en mer liberal narkotikapolitik skulle innebära ökad utbud och göra det lättare för ungdomar att testa. Jag tycker man ska införa hårda straff för människor som säljer droger till minderåriga. Börja med höga böter, säljer man droger till minderåriga så skulle man få säg 20.000 sek i böter eller liknande. Upprepar man detta så kan fängelse vara ett alternativ.

Summerat, prioritera resurserna för att skydda ungdomar och att begränsa utbuden av tunga droger på gatan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klingon:

Det är antingen krig mot droger eller liberalisering som diskuteras, jag efterfrågar ett tredje alternativ. Vi måste som nation hitta tillbaka till en tillvaro där vi inte längre behöver knarka. Uppenbarligen har ju något gått snett sedan 1980 av statistiken att döma. Vad är grundproblemet?

1. Fram till 1980 talet levde Sverige i en liten bubbla, majoriteten av Svenskar hade inte råd att åka utomlands, media var inte så öppet som det är idag. Mest information kom ifrån skolan och media. Skrämselpropagandan fungerade bättre då. Arbetslösheten låg på 2% och med låg ungdomsarbetslöshet

2. Arbetslösheten har stigit rejält sen 1980

3. Ungdomsarbetslösheten har också ökat rejält, ligger just nu på 25% "In a comparison with the EU Sweden has a higher youth unemployment than most other countries. Interesting to note is that while the total unemployment in Sweden is well below the average of the EU-27 the Swedish youth unemployment is well over the same average."

4. Psykiskt hälsa har också försämrats under denna tiden, inte minst bland unga

5. Internet lanserades, information fick flöda fritt, den svenska befolkningen (primärt ungdomar) har börjat inse att statens skräckpropaganda inte stämmer.

6. En attitydsförändring har skett, dels pga internet och dels pga hollywoods drogromantisering

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Prostitution handlar enbart om moralpanik, förbjud emot människohandel har vi redan. Och vi förbjuder knappast fabriksarbetsgivare att anställa personal, eftersom de kan ha dem under slavliknande förhållanden.

Fabriksarbetare i Sverige 2012 jobbar INTE under slavliknande förhållande, dock finns det industriarbete i låglöne länder slavliknande förhållande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xtenzion:

Jag skulle vilja börja i små steg, börja legalisera cannabis och prositition, sen utvärdera hur bra detta har fungerat. Visar det sig att man har goda resultat så ser jag inga problem att gå vidare, dock måste se till att ha det svenska folket med sig, vilket jag tror man skulle få genom att börja med cannabis och prostition och ha dem lagliga ett par år för att vänja sig vid tanken.

Gällande tunga droger är jag öppen för en diskution, jag kan tycka att Heroin måste vara strikt kontrollerat så att endast tunga missbrukare kan köpa detta. Man ska alltså inte sälja heroin till någon som inte redan missbrukar detta, visst finns det risk för att skapa en mindre svart marknad. Dock eftersom man friat upp såmycket resurser ifrån legalisering hade man kunnat prioritera sina resurser på tunga droger och se till att man värvar så få nya heroinister som möjligt. Sen självklart är vård extremt viktigt, med metadon och subutex.

Så när jag säger legalisering, så vill jag inte att det ska fri marknad där vem som helst över 20 kan köpa obgränsat med droger, utan man reglerar denna marknad. En mycket viktig sak är att skydda ungdomar, en mer liberal narkotikapolitik skulle innebära ökad utbud och göra det lättare för ungdomar att testa. Jag tycker man ska införa hårda straff för människor som säljer droger till minderåriga. Börja med höga böter, säljer man droger till minderåriga så skulle man få säg 20.000 sek i böter eller liknande. Upprepar man detta så kan fängelse vara ett alternativ.

Summerat, prioritera resurserna för att skydda ungdomar och att begränsa utbuden av tunga droger på gatan.

Då har vi väldigt snarlika tankar kring hur vi ska gå vidare med våra uppenbart misslyckade drog- och prostitutions-politik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Jag kan hålla med i mycket vad TS säger, men jag tror inte detta hjälper våra problem. Det skulle väl vara att börja odla droger och exportera, men jag har en känsla av att andra länder inte skulle uppskatta detta...

Sånt är ganska lätt att reglera och förbjuda.

Skrivet av bud_bundy:

Prostitution handlar enbart om moralpanik,

Nej, det handlar om mycket annat också. Om man inte kan se att det finns många olika saker det handlar om så kommer man aldrig kunna ha en konstruktiv diskussion kring det hela.

Om vi börjar med att ta bort alla moralaspekter från sexhandel och gör det helt lagligt så kan arbetsförmedlingen säga att man har ett jobb tillgängligt som hora och om man inte tar det så blir man av med sin arbetslöshetsersättning.
Och den inställningen förutsätter jag att du inte tycker man ska ha.

Så det finns aspekter kring prostitution som gör det annorlunda från de flesta andra jobb.

Sen har vi det med den ekonomiska maktens snedfördelning, både vad gäller samhällsklass och kön.

Sen finns det aspekter kring destruktiva självskadebeteenden där prostitution skiljer sig en hel del från vanliga jobb.

Som sista utväg vid desperata situationer, drogberoende osv.

Och många andra saker. Jag är som sagt emot vår sexköpslagstiftning både på pragmatiska och moraliska grunder. Jag tycker det ska vara tillåtet. Men om man tror att förbud bara handlar om moralpanik så är man väldigt fel ute.

Skrivet av bud_bundy:

Droger handlar såklart också om lite moralpanik, men till stor del att detta ofta påverkar tredje part. Och man kan då filosofera om vad man tror är bäst för samhället i helhet, där många inte lägger stor vikt i individers frihet.

Jag tror inte så många tänker så djupt på det, men det där med "individens frihet" tycker jag används väl mycket åt bara ena hållet.
Jag tycker individens frihet att inte stöta på drogpåverkade människor också väger tungt som individuell frihet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag tror inte så många tänker så djupt på det, men det där med "individens frihet" tycker jag används väl mycket åt bara ena hållet. Jag tycker individens frihet att inte stöta på drogpåverkade människor också väger tungt som individuell frihet.

Med samma logik jag man också säga att det är individens frihet att inte stöta på fulla människor, eller psykiskt sjuka människor etc. Men man kan ju alltid leva i ett closed community och stanna hemma (om man nu har råd med det....).

Det fina med Kristiania i Köpenhamn var att de som höll på med droger gjorde det där. När politikerna började stänger ner det så började dessa människor hänga på random ställen i stan istället. Jag vet inte hur det gick med Kristiania om de gav upp försöken med att lägga ner det, om någon vet får ni gärna dela med er

Att man har ett område där man lagligt kan bruka tunga droger tycker jag är en utmärkt ide, man hade kunnat ha en strikt gränskontroll in och ut ur dessa områden och se till att folk inte bär ut droger ifrån detta området. Det berövar människors frihet, men det är helt klart ett bättre alternativ än att ha det helt förbjudet. Lättare droger som Cannabis hade kunnat få vara fritt överallt, medan droger med högre "missbrukarfaktor" som t.ex. heroin hade bara fått konsumeras på det området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xtenzion:

Med samma logik jag man också säga att det är individens frihet att inte stöta på fulla människor, eller psykiskt sjuka människor etc. Men man kan ju alltid leva i ett closed community och stanna hemma (om man nu har råd med det....).

Ja, det kan man.
Och till stor del har vi ju det så idag med lagar för psykiskt sjuka personer och att dricka alkohol i offentliga miljöer osv.
Det är en balansgång att väga olika saker gentemot varandra.

Acceptansen för störande fulla människor tycker jag överlag är för generös idag, det övertramp som många fulla människor gör på andra tycker jag borde straffas mer än det gör idag med olika böter och små skadestånd.
Liknande övertramp görs iofs även av nyktra människor, men alkoholberusade står för en enorm majoritet.

Jag tycker även nedskräpning och andra saker som påverkar vår gemensamma miljö är saker som borde regleras mer och straffas hårdare i vissa fall.

Skrivet av Xtenzion:

Att man har ett område där man lagligt kan bruka tunga droger tycker jag är en utmärkt ide, man hade kunnat ha en strikt gränskontroll in och ut ur dessa områden och se till att folk inte bär ut droger ifrån detta området. Det berövar människors frihet, men det är helt klart ett bättre alternativ än att ha det helt förbjudet. Lättare droger som Cannabis hade kunnat få vara fritt överallt, medan droger med högre "missbrukarfaktor" som t.ex. heroin hade bara fått konsumeras på det området.

Ja, det är ett exempel på en pragmatisk lösning där olika personers individuella friheter får kompromissas mot varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xtenzion:

Det är jävligt lätt för dig att säga, alla har inte samma förutsättningar. Sociala faktorer ligger ofta bakom missbruk, inte sällan ligger också psykiska sjukdomar bakom heller.

Mitt största problem är att när butikerna vägrar att ta mitt american express kort och jag måste betala med cash och när flickvännen är arg över något som jag inte förstår. Dock finns det dem med större vardagliga problem än oss, tänk på det.

Frågan är dock om du vill att någon gör inbrott hos dig, snor din bil, snor din cykel etc för att finansiera sitt missbruk. Eller hade du hellre sätt att denna person hade fått vård, och om det visar sig vara en obotlig heroinist, att denne skulle få gratis herion utskrivet av en doktor så att denna person inte behöver tjäna för finansiera sitt missbruk? Ibland måste man tänka lite längre än vad näsa räcker.

Vill man att vi ska tillåta sådant så bör vi väl även i rimlighetens namn även låta individen stå för alla vårdkostnader knutna till det val man gjort? Känner ingen direkt lust att mina skattepengar ska gå till vuxendagis av typen narkotikabehandling.

There is no such thing as free candy... NÅGON (Läs JAG) betalar den biten i så fall, ser inte att det ligger i statens/landstingens/kommunernas allmänna intresse att se till att du går omkring hög.

Ibland måste man väl tänka lite längre än vad den egna näsan räcker, kostnaderna för detta kommer ju inte vara små. Gör man ett val att (miss)bruka (oavsett vad det handlar om) så bör man stå för konsekvenserna både ekonomiskt och socialt.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Vill man att vi ska tillåta sådant så bör vi väl även i rimlighetens namn även låta individen stå för alla vårdkostnader knutna till det val man gjort? Känner ingen direkt lust att mina skattepengar ska gå till vuxendagis av typen narkotikabehandling.

There is no such thing as free candy... NÅGON (Läs JAG) betalar den biten i så fall, ser inte att det ligger i statens/landstingens/kommunernas allmänna intresse att se till att du går omkring hög.

Ibland måste man väl tänka lite längre än vad den egna näsan räcker, kostnaderna för detta kommer ju inte vara små. Gör man ett val att (miss)bruka (oavsett vad det handlar om) så bör man stå för konsekvenserna både ekonomiskt och socialt.

Ser inte riktigt logiken i dina argument, idag får staten inga inkomster eftersom droger säljs och köps på svart marknad, staten får stå för vårdkostnad och kriminaliteten som drogförbudet för till sig kostar ävet det extrema mängder pengar.

Vad tror du kostar mest pengar, att ge ut gratis herion till missbrukare, eller att missbrukaren måste begå brott för att finansiera sitt missbruk i sin tur ger han sina pengar till kriminella som göder deras verksamhet.

Så jag förstår att du vill inte vill betala för missbrukarna, men det gör du redan idag. Hade man legaliserat droger hade även staten fått in skattepengar och man hade frigjort mycket resurser inom polisen, kanske hade man kunnat använda dem för att polisen ska kunna lösa riktiga brott istället.

Sen är det en idealogisk fråga om vi ska ha gratis sjukvård eller inte, men om nu har fri sjukvård så är ett sätt att finansiera vårdkostnader skatt på droger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xtenzion:

Ser inte riktigt logiken i dina argument, idag får staten inga inkomster eftersom droger säljs och köps på svart marknad, staten får stå för vårdkostnad och kriminaliteten som drogförbudet för till sig kostar ävet det extrema mängder pengar.

Vad tror du kostar mest pengar, att ge ut gratis herion till missbrukare, eller att missbrukaren måste begå brott för att finansiera sitt missbruk i sin tur ger han sina pengar till kriminella som göder deras verksamhet.

Så jag förstår att du vill inte vill betala för missbrukarna, men det gör du redan idag. Hade man legaliserat droger hade även staten fått in skattepengar och man hade frigjort mycket resurser inom polisen, kanske hade man kunnat använda dem för att polisen ska kunna lösa riktiga brott istället.

Sen är det en idealogisk fråga om vi ska ha gratis sjukvård eller inte, men om nu har fri sjukvård så är ett sätt att finansiera vårdkostnader skatt på droger.

Du menar att eventuella skatteintäkter skulle täcka upp för de kostnader samhället har? Enklare vore ju att de som är beroende får betala sin vård själva i större utsträckning än idag, här är det ju något som personen trots allt aktivt valt.

Med risk för att låta väldigt okänslig så bör vi väl se till att våra skattepengar används rationellt och bra, vilket INTE är missbrukarvård. Rent krasst så är det ju mer ekonomiskt med att lägga de pengarna på annat. Överdosering borde vara mer vanligt förekommande, läs självsanering av sektorn.

"Riktiga" brott, då blir det ju en pseudodiskussion, det som står i vår kära lagbok är ju de riktiga brotten, oavsett om det handlar om narkotika, fortkörning eller misshandel.

Ett annat sätt är att minimera vårdbehovet genom att minska antalet som behöver det, vilket kan ske på flera sätt, ett har jag redan tagit upp.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Vill man att vi ska tillåta sådant så bör vi väl även i rimlighetens namn även låta individen stå för alla vårdkostnader knutna till det val man gjort? Känner ingen direkt lust att mina skattepengar ska gå till vuxendagis av typen narkotikabehandling.

There is no such thing as free candy... NÅGON (Läs JAG) betalar den biten i så fall, ser inte att det ligger i statens/landstingens/kommunernas allmänna intresse att se till att du går omkring hög.

Ibland måste man väl tänka lite längre än vad den egna näsan räcker, kostnaderna för detta kommer ju inte vara små. Gör man ett val att (miss)bruka (oavsett vad det handlar om) så bör man stå för konsekvenserna både ekonomiskt och socialt.

Grejen är att kostnaderna du betalar idag antagligen är mångt mycket större än dom du hade fått betala på en reglerad men laglig marknad.

Så om det är dina egna skattepengar som du argumenterar utifrån så står du på fel sida.

Dessutom så kommer mycket av skatten ligga på själva drogerna, som med cigaretter och alkohol idag. Skatter som förövrigt bör höjas för att täcka sina egna kostnader, iaf alkoholen. Tror cigaretterna täcker sig själva ganska bra vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Du menar att eventuella skatteintäkter skulle täcka upp för de kostnader samhället har? Enklare vore ju att de som är beroende får betala sin vård själva i större utsträckning än idag, här är det ju något som personen trots allt aktivt valt.

För det första så skiljer sig vår filosofiska/moraliska syn på sjukvårdens funktion i samhället, men vi skippar det och går på dina värderingar.

Är ett brutet ben på någon som spelar fotboll mindre självförvållat än någon som brukar droger och blir beroende?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Du menar att eventuella skatteintäkter skulle täcka upp för de kostnader samhället har? Enklare vore ju att de som är beroende får betala sin vård själva i större utsträckning än idag, här är det ju något som personen trots allt aktivt valt.

Problemet är ju dock att dessa människorna oftast är mer eller mindre bankrupta, så då innebär det att man inte ger någon vård då. Om man bortser ifrån det mänskliga aspekten, tror jag nog ändå att man sparar pengar på att vårda narkomaner än att låta dem försörja sitt eget missbruk med brott. Många herionister kan få stor hjälp av metadon och subutex, vilket är mycket kostnadseffektivt.

Skrivet av Henrik21:

Med risk för att låta väldigt okänslig så bör vi väl se till att våra skattepengar används rationellt och bra, vilket INTE är missbrukarvård. Rent krasst så är det ju mer ekonomiskt med att lägga de pengarna på annat. Överdosering borde vara mer vanligt förekommande, läs självsanering av sektorn.

Jag tror vi kan vara överens om en sak, Sveriges skatteintäkter används tyvärr inte på ett rationellt och bra sätt, men det är en annan diskussion. Saken är den att du inte vill ödsla skattepengar på missbrukare, det är ju precis det man gör idag, med noll tolerens, man pumpar in enorma skattepengar för att försöka strypa tillgången, men det fungerar inte, det är högre utbud än någonsin. Så du argumentera emot dig själv när du anser att vi ska fortsätta i bränna skattepengar i kriget emot narkotikan.

Skrivet av Henrik21:

"Riktiga" brott, då blir det ju en pseudodiskussion, det som står i vår kära lagbok är ju de riktiga brotten, oavsett om det handlar om narkotika, fortkörning eller misshandel.

Ett annat sätt är att minimera vårdbehovet genom att minska antalet som behöver det, vilket kan ske på flera sätt, ett har jag redan tagit upp.

Jag täntke mer på att man inte skadar någon annan än sig själv när man tar droger, dock kan människor bli aggressiva när de tar droger, något som man ofta ser med alkohol.

Att avrätta missbrukare skulle inte vara praktiskt genomförbart, hade man börjat göra det skulle västvärlden komma med sanktioner emot Sverige och de pengarna vi skulle sparas skulle bara vara en bråkdel emot de pengarna vi förlorat i vår exportindustri.

Sen när vi ändå är inne på den linjen, kunde man ju också börja avrätta människor med handikapp, psykiskt sjuka etc. Men du hör ju själv hur dåligt det rimmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xtenzion:

Sen när vi ändå är inne på den linjen, kunde man ju också börja avrätta människor med handikapp, psykiskt sjuka etc. Men du hör ju själv hur dåligt det rimmar.

Det tycker jag är lite orättvist då Henrik21 ganska tydligt säger att drogerna är självförvållat, att det sedan kanske är lite okunnigt, trångsynt och ser det fria valet ur ett utopiskt perspektiv som inte existerar är en annan sak.

Men var går gränsen för vad som är självförvållat och inte, utifrån hans perspektiv?

Permalänk
Medlem

Jag tycker verkligen inte att det ska vara lagligt med knark, om någon annan här på SweC har blivit rånad av en påtänd knarkare så håller ni nog med...

Knarkande påverkar ju inte bara personen som brukar, även om ultra-liberaler tror det Det är bättre att som någon annan skrev att försöka studera varför folk vill använda droger. Det finns ju inte direkt några hälsofrämmjande egenskaper med det. Och om man får folk att sluta med det så försvinner ju också den kriminella marknaden för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Macbook Pro.
www.vardag.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killer7:

Jag tycker verkligen inte att det ska vara lagligt med knark, om någon annan här på SweC har blivit rånad av en påtänd knarkare så håller ni nog med.

Det är ju bland annat just det där man vill slippa genom att legalisera det.

Skrivet av Killer7:

Knarkande påverkar ju inte bara personen som brukar, även om ultra-liberaler tror det.

Ja, liberaltomtar brukar ha jävligt dålig koll på hur olika personer påverkas av olika saker.
Men i det här fallet handlar det ju faktiskt om att minska påverkan på oss som inte brukar droger.
Både ekonomiskt genom att hantera kostnaderna för samhället på ett bättre sätt och genom att folk som beter sig hotfullt eller illa mot andra människor.
Att ha den typen av lagar som vi har nu har aldrig varit särskilt effektiva, dom är extremt kostnadsineffektiva och andelen icke-brukare som ändå råkar illa ut pga droger är fortfarande väldigt hög.

Att legalisera och reglera tror jag är en mycket mer konstruktiv väg att gå.

Skrivet av Killer7:

Det är bättre att som någon annan skrev att försöka studera varför folk vill använda droger. Det finns ju inte direkt några hälsofrämjande egenskaper med det. Och om man får folk att sluta med det så försvinner ju också den kriminella marknaden för det.

För det första, alkohol, nikotin och koffien t.ex. är också droger. Det är ingenting som skiljer dom lagliga drogerna mot dom som är olagliga förutom kulturell historia. Sen finns det olika grader av hälsofara, beroendeframkallning osv mellan dom, men skillnaden mellan lagliga och olagliga droger är inte baserat på sådana faktorer.

Det finns mängder med studier kring droganvändning. Det finns inget nytt och magiskt enkelt svar att komma på.
Varför dricker folk alkohol? Varför röker folk? Varför dricker folk kaffe? Varför röker folk gräs? Varför tar folk ecstasy?

Det finns tusentals svar på varje drog och det finns tusentals droger.

Om man tror att man kan få folk att sluta bruka droger inom en överskådlig framtid så är man bara naiv och okunnig eller totalt förblindad av ideologi.
Så även om det i teorin skulle vara bättre så är det helt irrelevant då det inte har någon som helst verklighetsanknytning.

Men om man ser på lång och oöverskådlig framtid och vill minska drogerna i samhället så tror jag den segregering och kriminalisering av drogbrukare vi har idag är väldigt kontraproduktiv.
Bara en sån sak som att metadon och subutex är svårare att få tag i än heroin för många heroinister som vill bli rena är ju helt absurt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Avstängd

Jag röstade enbart FÖR legalisering av Cannabis. Skulle ev även kunna tänka mig legalisering av prostitution mest för att slippa all människohandel o kriminalitet. Men å andra sidan - bl a Tyskland o Holland har ju legaliserat prostitution o i båda länderna är det ju maffian (Alban- o Jugoslavmaffian) som styr prostitutionen med järnhand.

Däremot skulle jag kunna tänka mig att kriminalisera tobak o alkohol även om jag är medveten om att det är praktiskt omöjligt. 99% av allt våld ute på offentlig plats inkl pubar o krogar utförs av alkoholpåverkade individer. För att inte snacka om alla rattfyllerister.

Däremot - legalisera Cannabis!

Visa signatur