Permalänk

Kompaktkamera - Köpråd tack!

Hej på er!

Jag behöver en ny kompaktkamera med bra bildkvalité. Jag är urusel på kameror, det enda jag tittar på är hur många megapixel kameran har... Förstår mig inte riktigt på det andra. Därför vill jag ha lite hjälp av er.

Köpte en kompakt Samsung-kamera runt 1000 lappen förra året. Det stod 12 megapixel så jag antog att det skulle vara bra kvalité, men ack så fel jag hade. Nästan varje bild jag tog blev suddig, inte alls bra kvalité. Kanske bland de sämsta köpen för min del.

Någon som vet en bra kompaktkamera till ett hyfsat pris? Är inte någon proffsfotograf... Använder kameror endast när jag åker på semester eller liknande.
Släng ut några förslag. Det viktigaste för mig kvalitén, spelar ingen roll hur kameran ser ut.

Förresten, vilka specifikationer ska man titta på då man köper kamera, förutom megapixel då?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Att bilderna kan bero på många saker, allt från att kameran faktistk är dålig till handhavandefel och för höga förväntningar.
I vilka situationer tog du dessa bilder, som blev suddiga? Har du några exempelbilder att visa?

Permalänk
Medlem

problemet med dessa "1000-kronorskameror" är att senoserna är... rentav kassa. De släpper inte in tillräkligt med ljus och slutartiden är dålig. Resultatet blir kort att bilderna blir suddiga så fort det saknas perfekt ljus. I dagsljus utomhus och välbelysta rum brukar bilderna bli bra och skarpa, men så fort skymmningen gör sig känd är det som att smeta vaselin på linsen.

Auto-inställningar som är populära på kompaktkameror är heller inte särskilt bra - igen passar de i perfekta ljusförhållanden, men inte mycket mer. Och att sitta och peta manuellt i alla inställningar för ISO och allt vad det heter är oftast inte ätt attraktivt alternativ för den novise användaren.

edit: en vanlig förklaring till att det blir suddigt vid dåligt ljus och auto-inställningar är att kameran saktar ner slutartiden markant för att tillåta mer ljus att komma in, problemet då är att minsta skakning på handen eller rörelse i motivet gör att bilden blir suddig

Permalänk

Köp en tvåtusenkronerskamera, och skaffa stativ

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Du får lägga lite mer pengar helt enkelt

http://www.dcresource.com/reviews/sony/dsc_rx100-review?page=...

While it's not perfect, the Sony Cyber-shot DSC-RX100 is the closest thing to having an SLR-in-your-pocket that I've seen yet. While Canon tried the big sensor in a fixed lens camera thing with the PowerShot G1 X, that model is ungainly, to say the least. The RX100, on the other hand, is a sleek, all metal camera that fits in your jeans pocket. It's well put together, though there are a few design foibles, in this reviewer's opinion. First and foremost, this slippery camera needs some kind of grip -- badly. While I like the customizable ring around the lens, it doesn't protrude very far from the body, making it difficult to get ahold of. The tight controls and bottom-mounted HDMI port also take some points off of the RX100's otherwise high score.

The RX100 features an F1.8-4.9, 3.6X optical zoom Carl Zeiss T* lens, equivalent to 28 - 100 mm. While it's very fast on the wide end of the focal range, it's closer to average when you hit full telephoto. Sony's Optical SteadyShot system helps reduce blurry photos while smoothing out your movies. The real selling point of the RX100 is what's behind the lens, and that's its 1-inch, 20.2 Megapixel CMOS sensor. This sensor is roughly 4 times larger than what you'll find in a typical compact camera, which is why the RX100 blows the doors off of those cameras in the image quality department. On the back of the camera is a 3-inch LCD display that packs a whopping 1.23 million pixels. Naturally, everything looks brilliant -- and outdoor / low light visibility is good, too. The RX100 does not support a viewfinder or an external flash (though it has a decent one built in).

Most of Sony's popular features can be found on the Cyber-shot DSC-RX100. For point-and-shooters, that includes two Auto modes which will select a scene mode for you, with Superior Auto mode also using multi-shot features that reduce image blur and noise. Other handy automatic features include Anti Motion Blur (and its sibling, Handheld Night Scene) and Sweep Panorama. You can use the D-Range Optimizer feature to brighten shadows, and the HDR feature to improve contrast in heavily backlit photos. There are plenty of manual controls available too, including those for shutter speed, aperture, white balance, and focus. Manual white balance adjustments, focus peaking, and an electronic level are also available. Naturally, the RAW image format is supported. The control ring around the lens normally controls things like exposure or zoom, but plenty of other choices are also available. The RX100 also offers a customizable Function (shortcut) menu, and several buttons on the back of the camera can have their function redefined, if you wish. In movie mode you can record Full HD video at 1080/60p with stereo sound, use of the optical zoom, continuous autofocus, and manual exposure control. After all that good stuff, I find the RX100's playback mode to be quite lackluster, with no editing features of note, and stills separated from movies.

You'd expect a premium compact camera like the DSC-RX100 to be responsive, and it doesn't disappoint in that area. The startup time is around 1.6 seconds, focusing speeds are some of the best you'll find, and shutter lag was not noticeable. Shot-to-shot speeds hang around the 1 and 2 second mark, for JPEG and RAW respectively, with a delay of 3 seconds between flash photos. Continuous shooting speeds topped out at 8.8 frames/sec for JPEGs and 4.6 frames/sec for RAW, and the healthy amount of buffer memory keeps things going for around fourteen shots per burst. Battery life was tied for the number one spot in the premium compact category. I will point out that the internal charging system Sony uses isn't great for folks who like to have a spare battery always on hand.

Photo quality is about as good as you'll find on a compact camera. The RX100 takes sharp photos with vivid colors, and very little noise. The camera will clip highlights at times, though avoiding ISO 80 and 100 will reduce that problem. Noise is kept well under control until you hit ISO 800 in low light, and ISO 3200 in good light. In good light you can even get away using ISO 6400, which would look like an impressionist painting on most compact cameras. The other problem I had with the RX100 is redeye -- it's pretty bad. Unfortunately, there's no removal tool on the camera, so you'll have to fix this annoyance on your PC.

The Sony Cyber-shot DSC-RX100 is easily one of the top compact cameras on the market. For those looking for a pocketable companion to their interchangeable lens camera or D-SLR: here it is. At $650, it's not cheap, and the fact that you have to visit Sony's website to view the manual drives me nuts. Even so, those issues, along with the others I raised above, aren't even close to keeping me from giving the RX100 my highest recommendation.

What I liked:

Excellent photo quality in a compact package; noise performance blows other compacts out of the water
Fast F1.8-4.9, 28 - 100 mm Zeiss lens
Ultra-sharp 3-inch LCD display, with good outdoor and low light visibility
Full manual controls, including RAW support; focus peaking feature comes in very handy when manually focusing
Intelligent and Superior Auto modes make point-and-shoot photography a snap
Robust performance
Customizable ring around lens, buttons, menus, and more
D-Range Optimizer and HDR features improve contrast at the push of the button
Fun Sweep Panorama feature
Continuous shooting as fast as 4.6 fps for RAW, 8.8 fps for JPEGs
Helpful Shooting Tips and descriptions of each menu option
Records Full HD video at 60p with stereo sound, use of optical zoom, and manual controls
Above average battery life

What I didn't care for:

On the expensive side
Some highlight clipping
Redeye a problem
Needs a grip, badly
Other design annoyances: control ring around lens hard to get ahold of, HDMI port located on bottom of camera, can't access memory card or battery when using a tripod
Bare bones playback mode; can't view stills and movies at the same time
Internal battery charging isn't for everyone
Full manual is on Sony's website (and is not downloadable)

Dold text

http://www.dcresource.com/reviews/panasonic/dmc_lx7-review?pa...

Två väldigt dyra men bra alternativ om du just är ute efter kvalitet. Vill ha Sonyn själv men har inte riktigt råd...

Annars är Canon S100 (eller S95) http://www.dcresource.com/reviews/canon/powershot_s100-review eller kanske http://www.dcresource.com/reviews/cameraDetail.php?cam=1821 också betydligt bättre än de "vanliga" kompaktkamerorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweAccount:

Hej på er!

Jag behöver en ny kompaktkamera med bra bildkvalité. Jag är urusel på kameror, det enda jag tittar på är hur många megapixel kameran har... Förstår mig inte riktigt på det andra. Därför vill jag ha lite hjälp av er.
...
Förresten, vilka specifikationer ska man titta på då man köper kamera, förutom megapixel då?

Tack på förhand

Det viktigaste av allt att tänka på. Antal megapixel har ingenting med bildkvaliten att göra. Det är optiken som är viktigast för kvaliten.
Däremot är det lätt att skylta med megapixel, det är en siffra kunderna lätt förstår. Att beskriva kvaliten på optiken blir väldigt avancerat.
Desto större zoom, desto större kompromisser i optiken, men visst är det praktiskt med 10x zoom.

Kika Canon Ixus i lämplig prisklass.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Det viktigaste av allt att tänka på. Antal megapixel har ingenting med bildkvaliten att göra. Det är optiken som är viktigast för kvaliten.
Däremot är det lätt att skylta med megapixel, det är en siffra kunderna lätt förstår. Att beskriva kvaliten på optiken blir väldigt avancerat.
Desto större zoom, desto större kompromisser i optiken, men visst är det praktiskt med 10x zoom.

Kika Canon Ixus i lämplig prisklass.

Tack för informationen!

Den verkar nice! Eller vad tycker ni? En Canon Ixus.
http://www.elgiganten.se/product/foto-video/kompaktkamera/IXU...

Denna kanske?
http://www.dustinhome.se/product/5010638856/pentax-optio-rz18...

5000:- för en kamera har jag inte råd med i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog att vi ska bena ur vad det eg är för bilder du tagit och under vilka omständigheter, för kompakter HAR problem under en del förutsättningar och även om de i det stora hela är automatiska så kan de, i särskilda situationer, behöva handpåläggning för att prestera bra/rätt. Om vi inte får rett ut detta så finns risken att du köpar ny kamera med precis samma resultat igen.

Permalänk
Skrivet av dumbo:

Jag tycker nog att vi ska bena ur vad det eg är för bilder du tagit och under vilka omständigheter, för kompakter HAR problem under en del förutsättningar och även om de i det stora hela är automatiska så kan de, i särskilda situationer, behöva handpåläggning för att prestera bra/rätt. Om vi inte får rett ut detta så finns risken att du köpar ny kamera med precis samma resultat igen.

Som sagt är jag inte en proffsfotograf. Tar endast familje/semesterbilder. Vid mörker framförallt är bilderna extremt dåliga. De brukar bli lite bättre med blixt på, men jag vill gärna kunna ta hyfsat bra bilder utan blixt. När det är dag/solljus är bilderna okej, men på kvällen hemma exempelvis, med lampor och ljus på blir bilderna kassa, väldigt suddiga.

Permalänk
Medlem

Fujifilm x10 är en riktig kvalitetskompakt. Riktigt skön känsla då man håller i den och knappar och reglagen känns gedigna. Ger ofta mycket fina jpg direkt ur kameran. Finns möjlighet för raw också, fast dagens program ger inte lika bra bildkvalité som då raw framkallas direkt i kameran (beror troligen på sättet som pixlarna arrangerats på sensorn, vilket inte är det konventionella sättet…). Går att fotografera i RAW + jpg vilket är nice då kameran säkert någon gång kan missa vitbalansen helt. Då är det ju bra att ha tillgång till en raw fil. Och det går att "framkalla" raw filen direkt i kameran, där parametrar som vitbalans, skärpa och brusreducering går att ändra efter fotoögonblicket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweAccount:

Som sagt är jag inte en proffsfotograf. Tar endast familje/semesterbilder. Vid mörker framförallt är bilderna extremt dåliga. De brukar bli lite bättre med blixt på, men jag vill gärna kunna ta hyfsat bra bilder utan blixt. När det är dag/solljus är bilderna okej, men på kvällen hemma exempelvis, med lampor och ljus på blir bilderna kassa, väldigt suddiga.

Då handlar det sannolikt om rörelseoskärpa (dvs motivet rör sig) alternativt skakningsoskärpa (kameran flyttas under exponeringen). Detta är något som händer för att kameran måste välja en lång slutartid för att få in tillräckligt med ljus. Detta har alla kameror mer eller mindre problem med, men framför allt kompaktkameror har problem med detta, pga att de har liten sensor. Med en kamera som har större sensor kan man öka känligheten på sensorn mer utan allt för mycket förlust av bildkvalitet, vilekt gör att man, i viss utsträckning, kan "jobba runt" problemet.
Nu vet jag inte om din kamera har bildstabilisering. Om den inte har det kommer en enklare kompakt som har bildstabilisering hjälpa dig när det gäller stillastående motiv. Handlar det om bilder på motiv som rör sig (människor tex) så hjälper inte detta, utan då är en kamera som kan använda högre ljuskänslighet på sensorn ett måste och då kommer du inte undan med någon 1000-kronorskamera. Det minsta du kan lägga då är, IMO, ca 2500kr för en Canon S95. Detta är en kompaktkamera som är "något bättre" med ljusstarkare objektiv och större sensor än genomsnittet. Allra helst skulle du ha en RX100 eller LX7, som länkats till ovan, men de är ju lite dyrare.
Vad du åxå skulle kunna göra är att leta efter begagnade systemkameror. En begagnad Nikon D3000 eller D3100 alt. Canon 450D eller 500D med sina respektive kitobjektiv (helst med bildstabilisering då) skulle du kunna få för ett par tusen kanske.

Permalänk

Eftersom du letar efter en kompromiss som inte är alltför dyr så får du nästan göra avägningen själv, ett bra tips är att kolla själv på
http://www.imaging-resource.com/CAMDB/compare_cameras.php

Jämför prestanda på höga ISO, för det är precis det som kommer avgöra hur bilderna blir i dåligt ljus (förutom optiken då, så kolla även på sensorstorlek (större=bättr) och bländtartal (mindre siffra =bättre).

Innan jag köpte min första systemkamera var jag först ute efter en bättre kompakt. Jag var ett hårstrå från att köpa en canon s100 som jag tror är en av de bästa "skjortfickskamerorna" på marknaden, sen finns ju andra icke-systemkameror som är långt från skjortfickskameror, men dessa är ju varken eller på något vis. S100 har ganska aggresive men rätt bra brusreducering om jag kommer ihåg rätt = trevligt vid dåligt ljus.

Men en riktigt bra kompaktkameran är nästan lika dyr som en instegs systemkamera. Det man vinner är ju smidigheten.