Permalänk

Fråga uppgradering

Hej, mina föräldrar har en laptop som är seg och har ingen lust att köpa en helt ny. Så då tänkte jag att man kanske kunde slänga dit en ssd och nya minnen och se om den vart någe snabbare. och har några frågor:

1. Kan inte ta reda på hur snabba minnen man kan ha och då undrar jag om minnena klockar ner sig själva om det är för mycket?

2. Kan man istallera Windows 7 64bit med en AMD Turion 64 X2 processor? Vore ju gå eftersom det heter så i namnet men jag frågar bara för att vara säker, det är ju Windows Vista 32 bit nu.

Mer info om datorn: http://www.cnet.com/laptops/hp-pavilion-dv6822eo-entertainmen...

Visa signatur

I5 2500K 4,5Ghz, Gigabyte Z68-UD3H-B3, XFX Radeon 6870 1GB "Double Dissapation", Ocz Agility 3 60GB SSD, Western Digital 500GB HDD, Corsair 8GB XMS3 1600Mhz, Corsair 650D, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Mer info om datorn skulle vara bra.

Permalänk
Medlem

Jag personligen skulle nog säga även om dina föräldrars krav e lågt på datorer att det är nog bättre köpa en ny eller något bättre begagnat för jag tror den e för slö för att den skulle kunna nyttja all prestanda som en ssd skulle ge.

Sen e ju dom cpuerna kända för bli väldigt varma och jag som "jobbar" med datorer får ofta just in dom pavilion datorerna just på grund av värme problem.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusKvist:

Hej, mina föräldrar har en laptop som är seg och har ingen lust att köpa en helt ny. Så då tänkte jag att man kanske kunde slänga dit en ssd och nya minnen och se om den vart någe snabbare. och har några frågor:

1. Kan inte ta reda på hur snabba minnen man kan ha och då undrar jag om minnena klockar ner sig själva om det är för mycket?

2. Kan man istallera Windows 7 64bit med en AMD Turion 64 X2 processor? Vore ju gå eftersom det heter så i namnet men jag frågar bara för att vara säker, det är ju Windows Vista 32 bit nu.

Mer info om datorn: http://www.cnet.com/laptops/hp-pavilion-dv6822eo-entertainmen...

1. Minnena kommer klocka ner sig till den lägsta hastigheten som en enskild modul har. Hastigheten är bara max vad de klarar.

2. Ja, det ska inte vara några problem eftersom det är en 64-bits CPU som sagt, det enda man får kolla är så det finns drivrutiner, men eftersom den är ny nog att ha Vista så brukar det inte vara några problem. Jag körde igång Windows 7 32-bit på en gammal P4 2,8GHz med Vista-drivers ett tag, det gick snabbare än XP på den gamla burken så länge man hade 2GB+ i RAM

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX