Dags för ny TV, 55" eller större, måste klara av ljusa miljöer

Permalänk
Hedersmedlem

Dags för ny TV, 55" eller större, måste klara av ljusa miljöer

Då TVn jag har nu blev mer eller mindre fånigt liten på 4,5 meters avstånd så är det dags för en uppgradering till något lite större att ha i vardagsrummet. Har idag en 32" Sony årsmodell cirka 2009 som har varit helt okej bortsett från att den är för liten.

Största användingsområdet kommer att vara att spela upp diverse filmklipp i varierande kvalitet från en dator, lite bildvisning och sen hålla reda på Spotify. Rent tv-tittande blir det väldigt lite, kanske någon timma per månad. Möjligen kan det spelas lite spel då och då och det kan komma att köpa någon spelkonsol i framtiden.

Kraven är relativt enkla
* 55" eller större
* måste klara av ett vardagsrum med ljusa väggar och kvällssol. (Nuvarande TVn gör det helt okej)
* ej högblank/pianolack svart någonstans
* någorlunda sansad prislapp, max 15k nånstans

Saker som spelar väldigt liten roll
* 3D är ej aktuellt
* "smarta" funktioner överlåter jag till TV-datorn
* ljudkvalitet i inbygda högtalare, bara det finns en analog eller digital ljudutgång

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Samsung har många bra stora och prisvärda skärmar

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Då TVn jag har nu blev mer eller mindre fånigt liten på 4,5 meters avstånd så är det dags för en uppgradering till något lite större att ha i vardagsrummet. Har idag en 32" Sony årsmodell cirka 2009 som har varit helt okej bortsett från att den är för liten.

Största användingsområdet kommer att vara att spela upp diverse filmklipp i varierande kvalitet från en dator, lite bildvisning och sen hålla reda på Spotify. Rent tv-tittande blir det väldigt lite, kanske någon timma per månad. Möjligen kan det spelas lite spel då och då och det kan komma att köpa någon spelkonsol i framtiden.

Kraven är relativt enkla
* 55" eller större
* måste klara av ett vardagsrum med ljusa väggar och kvällssol. (Nuvarande TVn gör det helt okej)
* ej högblank/pianolack svart någonstans
* någorlunda sansad prislapp, max 15k nånstans

Saker som spelar väldigt liten roll
* 3D är ej aktuellt
* "smarta" funktioner överlåter jag till TV-datorn
* ljudkvalitet i inbygda högtalare, bara det finns en analog eller digital ljudutgång

Köpte mig precis en ny tv i veckan, 55 tum plasma. En av dom bättre på marknaden. Huuuuur nöjd som helst
http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/TXP55VT50Y/pana...
Riktigt nice pris nu också

EDIT: Såg nu att du sa max 15k
Men iaf jag är feeeeett nöjd och som sagt att det är en av dom bättre på marknaden

Visa signatur

Stationär PC: i5 2500k @ 4,5Ghz (Corsair H100i) | ASUS p8z68-pro | EVGA GeForce GTX 770 SC ACX | 16Gb Corsair Vengence 1600Mhz | Asus Xonar DX | 60Gb Team Xtreme SSD (OS) | 128Gb Samsung 830 SSD (Spel) | Plexgear 500W | Fractal Design R4 (Black) |
Lagring: Synology 411j | 3x 3TB Western Digital Red (SHR)
Kamera: Canon EOS 6D | EF 50/1,4

Permalänk
Medlem

Ljusa miljöer låter som LCD med LED-belysning är rätt väg att gå. Matt panel är ett måste.
Mottagartyp efter behov. DVB-T2 om kan har egen antenn, DVB-C om man har kabel-tv-nät.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem

Tanken har väl i stort sett hela tiden lutat mot LCD med LED-belysning.

Fick tips om denna som verkar vara mer eller mindre vad jag letar efter:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1177793

Hur är det med edge-LED jämfört med lysdioder bakom när det gäller problem med clouding och backlight bleed?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Ska du välja tv Skulle jag valt VT50 skulle jag viljat ha Led skulle jag köpt Philips

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Titanium, 3930k GTX 690 Asus X79 Pro Intel 240gb SSD Segate Barracuda 3TB, WD-1.5TB 16gb Kingston Internminne Thermalright Silver Arrow SB-E Antec High Current Gamer 900W Windows 7. Logitec G35. Logitec Z5500. Gigabyte Osmium Gaming.SteelSeries Sensei - Fnatic edition. Philips 52 8605H + 3D Kitt. Samsung S27A950+ 3D Brillor Epson tw3600 + 117 duk

Permalänk
Medlem

Avrekommenderar Samsungs EGDE LED TV apparater. Vi hade väldigt mycket clouding på våran första från D8005 serien, den blev utbytt. Den andra led av nästan lika mycket clouding. På dagtid syns det inte så mycket, det är först på kvällarna som det blir en pina. Det förstör hela filmupplevelsen eller vad man nu kan tänkas titta på.

Efter _mycket_ bråk med Samsung (som skickade över tekniker osv) så sa dom i princip bara att man får räkna med att bilden är så, det är så tekniken är gjord. Drog det hela vidare och var tvungen att få rätten på min sida. Det står inte på kartongen är bilden ska se ut som en himlaport upp till Jesus så fort man ser en film på kvällarna, oavsett teknik. Det tog bara 3 månader ungefär med mycket bråk så bytte dom ut hela TVn mot den nyare modellen från ES serien. Och gissa vad.. Det är preeecis samma skräp!

Så vad du än gör för guds skull, undvik Samsungs EDGE-LED..

Visa signatur

.:. Expect disappointment and you won't be disappointed .-. Inaktiv/AFK sedan 2024-06-04 19:39 .:.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gamer2010:

Ska du välja tv Skulle jag valt VT50 skulle jag viljat ha Led skulle jag köpt Philips

Någon specifik modell hos Philips?

Efter lite konsultation på irc så är plasma struket, det kommer inte att funka varken vad det gäller användning eller ljusförhållanden.

Skrivet av XrOo:

Avrekommenderar Samsungs EGDE LED TV apparater. Vi hade väldigt mycket clouding på våran första från D8005 serien, den blev utbytt. Den andra led av nästan lika mycket clouding. På dagtid syns det inte så mycket, det är först på kvällarna som det blir en pina. Det förstör hela filmupplevelsen eller vad man nu kan tänkas titta på.

Efter _mycket_ bråk med Samsung (som skickade över tekniker osv) så sa dom i princip bara att man får räkna med att bilden är så, det är så tekniken är gjord. Drog det hela vidare och var tvungen att få rätten på min sida. Det står inte på kartongen är bilden ska se ut som en himlaport upp till Jesus så fort man ser en film på kvällarna, oavsett teknik. Det tog bara 3 månader ungefär med mycket bråk så bytte dom ut hela TVn mot den nyare modellen från ES serien. Och gissa vad.. Det är preeecis samma skräp!

Så vad du än gör för guds skull, undvik Samsungs EDGE-LED..

Samsung är struket från listan nu. Tack för varningen, har sett den förr några gånger.

Vart hamnar Sony på listan över bra/dåliga tillverkare?

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Vart hamnar Sony på listan över bra/dåliga tillverkare?

Har ingen erfarenhet av Sony. Men Philips har jag bara bra vibbar ifrån.
Hade en TV med en död pixel, dom bytte hela TVn utan strul. Men kan inte svara för att det skulle vara så lätt för andra.

Samsung skickade en tekniker, han tittade på vår TV i kanske 2 minuter och sa bara: Ser inga fel. Kan inte göra ett reklamationsärende av detta. Tekniken är såhär.
Svarade surt tillbaka: Okej, så hur löser jag problemet?
Fick som svar: Stäng av motionplus, stäng av alla typ av bildförbättringar.

Så vi var tvugna att använda det för att juridiskt vinna. Att det inte står på kartongen att man måste stänga av alla funktioner som dom gör reklam för på kartongen, bara för att kunna titta på TVn med acceptabel bildkvalitet.

Är en förbannad och missnöjd kund, så in åt dalen.
Men men tillbaka till topic. Sony? No clue. Philips? Tummen upp!

Visa signatur

.:. Expect disappointment and you won't be disappointed .-. Inaktiv/AFK sedan 2024-06-04 19:39 .:.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OSkar000:

Någon specifik modell hos Philips?

Efter lite konsultation på irc så är plasma struket, det kommer inte att funka varken vad det gäller användning eller ljusförhållanden.

Samsung är struket från listan nu. Tack för varningen, har sett den förr några gånger.

Vart hamnar Sony på listan över bra/dåliga tillverkare?

Personligen håller jag Sony väldigt högt bland tillverkarna. Men ofta är de ju lite dyrare än de koreanska märkena.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av XrOo:

Har ingen erfarenhet av Sony. Men Philips har jag bara bra vibbar ifrån.
Hade en TV med en död pixel, dom bytte hela TVn utan strul. Men kan inte svara för att det skulle vara så lätt för andra.

Samsung skickade en tekniker, han tittade på vår TV i kanske 2 minuter och sa bara: Ser inga fel. Kan inte göra ett reklamationsärende av detta. Tekniken är såhär.
Svarade surt tillbaka: Okej, så hur löser jag problemet?
Fick som svar: Stäng av motionplus, stäng av alla typ av bildförbättringar.

Så vi var tvugna att använda det för att juridiskt vinna. Att det inte står på kartongen att man måste stänga av alla funktioner som dom gör reklam för på kartongen, bara för att kunna titta på TVn med acceptabel bildkvalitet.

Är en förbannad och missnöjd kund, så in åt dalen.
Men men tillbaka till topic. Sony? No clue. Philips? Tummen upp!

Skrivet av Returburk:

Personligen håller jag Sony väldigt högt bland tillverkarna. Men ofta är de ju lite dyrare än de koreanska märkena.

Erfarenheten hittills av Sony är enbart positiv vad det gäller TV. Allt från en 29" tjocktv köpt nån gång i senare delen av 90-talet till en tidig 40" LCD hemma hos mina föräldrar och min nuvarande 32". Krångelfritt och i mina ögon tillräckligt bra bildkvalitet.

Elgiganten kör en kampanj på denna TV tillochmed idag. Värt att fundera på? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1124988

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Erfarenheten hittills av Sony är enbart positiv vad det gäller TV. Allt från en 29" tjocktv köpt nån gång i senare delen av 90-talet till en tidig 40" LCD hemma hos mina föräldrar och min nuvarande 32". Krångelfritt och i mina ögon tillräckligt bra bildkvalitet.

Elgiganten kör en kampanj på denna TV tillochmed idag. Värt att fundera på? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1124988

Är också nyfiken på att veta mer om sonyn. Har inte hört så mycket om de tidigare. Var helt inställd på att köpa en panasonic 50" P50ST50Y innan http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1177817

Hur står sig dessa mot varandra egentligen?

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600s PSU: Seasonic Focus+ 650W
MB: MSI X570 Gaming Pro Carbon
CPU: AMD Ryzen 7 3700X Cooler: Noctua NH-D15S
RAM: 32GB Ballistix Sport LT 3000cl15 (e-die)
GFX: Nvidia 2070S FE SSD: Samsung 850 PRO 256GB