Fakturor via email?

Permalänk
Medlem

Fakturor via email?

Ja, jag har haft en jäkla massa strul med One.com, försökte säga upp min tjänst hos dom i flera år men dom hade hela tiden någon skum ursäkt/regel för varför jag inte skulle få säga upp det ( http://www.sweclockers.com/forum/13-konsumentratt/1015826-omo... )

Trots att jag sa upp min tjänst förra året så skickar dom ändå krav till Inkasso och nu fick jag reda på att dom dragit det ända till Kronofogden, problemet är att jag har inte sett en enda faktura från dom, ingen fakturapåminnelse eller något, det visade sig att dom hade skickat alla fakturor via email, en email jag inte använt sen 3-4 år tillbaka. Jag har därför inte sett en enda faktura, då kan man ju tycka att dom kunde skickat ett vanlig pappersfaktura (frågade om det en gång men dom sa blankt nej).

Så, finns det någon som helst regel eller något som bestrider att ett företag inte enbart kan skicka fakturor via mail? Inte alla använder en permanent email adress så ja, det känns inte som en "stabil" plattform att skicka fakturor på.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Tror det är som så att om ni kommer överens om att det är den mailen fakturorna skall skickas till när du tecknar så är det oftast du som är ansvarig att uppdatera dom om att du vill ha fakturan till en annan mail eller adress.

Sitter just nu på en telemarketingbyrå på deras kundtjänst avdelning. Sitter för en mängd olika små och stora företag (inte one.com). Men dem flesta där har i sina avtal att kunden är ansvarig för att faktureringsadressen stämmer. Samtliga dessa skickar dock inkasso till folkbokföringsadressen för att det verkligen ska bli rätt. Tror dock inte det finns någon lag/regel om detta tyvärr.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ett företag behöver inte ens skicka ut någon räkning (gäller påminelser med) överhuvudtaget då det enligt lag är kundens skyldighet att se till att denne tar reda på var,hur,när,pris,etc.
Så svaret är tyvärr nej det finns ingen lag,regel,etc som du kan åberopa för att dom skickar faktura på epost,fel ställe,etc.

Vad du däremot har rätt till är att slippa betala detta om du har bevis på att du sagt upp tjänsten (och ett telesamtals inehåll är ju svårt att bevisa tyvärr).
Och sen som du skrev i förra tråden att du ej fick avsluta ca ett år innan tid gick ut så är det helt fel.
Man säga upp tjänster,ab,etc när som helst det du behöver följa är dock bindningstider och uppsägningstider.
Och uppsägningstiden ska räknas från uppsägningsdatumet INTE från det att bindningstiden gått ut (vilket många företag försöker med ofta)

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!