Permalänk

Intel I5 gammalt moderkort

Snabb fråga bara. Är moderkorten specailampassade för vilken form av prosessor man har. Jag menar kan man trycka in en i5 prossesor i vilket moderkort som helst

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

beror på vilken socket det är och det ska vara samma socket som är till den modellen av I5 T ex I5 760 kan bara använda 1156 socket moderkort inget annat alls då de ser för olika ut..
vilken i5 är det du har eller kikar på ?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BreakARock:

Snabb fråga bara. Är moderkorten specailampassade för vilken form av prosessor man har. Jag menar kan man trycka in en i5 prossesor i vilket moderkort som helst

Tacksam för svar

Moderkorten har speciella socklar typ 1155, 1156, 1366 osv så det går inte att montera tex en 2500K (sandybridge 1155) i ett 1156 moderkort. Vilken i5 har du?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

1155 socklar kan man bara ha 1155 processorer i, 1156 socklar fungerar inte med 1155 processorer

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk

Ja och nej.

Permalänk
Skrivet av Lullebulle:

Ja och nej.

du får gärna utveckla det där lite??

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Skrivet av alex_farnstrom:

du får gärna utveckla det där lite??

Citat:

Är moderkorten specailampassade för vilken form av prosessor man har.

Ja.

Citat:

Jag menar kan man trycka in en i5 prossesor i vilket moderkort som helst

Nej.

Permalänk
Medlem

Som tidigare skribenter sagt så är nyckeln mellan moderkort och cpu vilken socket de använder. Det är även smart att kolla kompatibilitetslistan då ex. strömförsörjningen på mindre/billigare moderkort inte behöver orka med alla cpuer som passar socketen. Intel använder 1155 till både sandy- och ivy bridge vilket gör att många moderkort behöver bios uppgraderingar för att klara av de nya cpuerna. Vilket även gäller AMD bulldozer och am3(phenom, athlon). Sådant kontrolleras enklast i tillverkarens kompatibilitetslista och man kan ibland få svar genom att söka på nätet.

Är man noob rekommenderar jag köra på "out of the box" supportade cpuer. I vissa fall kan man komma runt det genom att använda en äldre supportad cpu för att få in nyaste bios eller använda specifika funktioner för moderkortet som klarar av att uppdatera utan cpu. Ibland fungerar en icke supportad cpu utan problem, men ofta inte alls eller ostabilt. På det sistnämnda kan man då klara av att uppdatera bios exempelvis.

Jag har förstått i5-klassificeringen som att det är i vilket segment Intel vill placera cpun i vid lansering. Det säger mycket lite om hur den presterar. Då en i5 på en laptop blir överkörd av den stationära varianten. Den första i7-cpun (920 s1366) är idag slöare än den snabbaste i5. Modellnamn och klockfrekvenser kan jämföras inom samma generation och kärnor (logiskt och fysiskt). Annars är benchmark det enda vettiga. Som exempel om man kör kryptering på en standard kontorsmaskin. Då överpresterar AMD's Trinity Intels konkurrerande alternativ i hårdvaruaccelererad AES-kryptering. Kör man då kryptering av hårddisken så är valet självklart medan Intel cpun är bättre på andra sidor. Sådant kan aldrig riktigt utläsas ur specifikationerna.