Windows 8 eller Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag säger Windows 8 > Windows 7 eftersom 8an är säkrare och snabbare på starta upp saker.

Hur är windows 8 säkrare ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cooling23:

Jag säger Windows 8 > Windows 7 eftersom 8an är säkrare och snabbare på starta upp saker.

Jo det är ett skyddspaket med från början och det är bra, men hur bär man sig åt för att det ska bli snabbare? Inget jag gör är snabbare, allt är lika snabbt eller långsammare i 8 jag har inte märkt nått som rullar snabbare under win 8 och eftersom nästan allt kräver mer musklick eller fler tangenttryckningar innan man är där så tar det oftast längre tid att göra det man vill, dessutom är det otroligt jobbigt med metrostartskärmen eller taskbaren om man har många program, de ryms inte och sökfunktionen suger så den visslar inverterat den är näst intill obrukbar för att hitta saker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Man bör nog inte glöma bort Windows 2000, körde det både på jobbet och hemma under 1 år kanske lite mer.

Windows 2000 var ju också Microsofts metod att sy ihop dom 2 grenarna som börja med NT och windows 95, om jag inte kommer ihåg fel så såg NT4 ut ungefär som windows 95 och Windows 2000 som en förfinad Windows98 dock betydligt stabilare än Windows98 någonsin var.

Även NT4 var väldigt flitigt använd på företag då det var väldigt stabil.

Sen undrar jag också, Hur är Windows 8 säkrare????
EDIT: aha det menas att Microsoft antivirus medföljer som default, tja ger ju ett grundläganda skydd som är bättre än inget alls, men speciellt bra antivirus är det inte, eller ger nån form av effektivt skydd.
Att det är populärt bland många beror ju på att det inte märks av för det mesta, inte att det har bra skyddande förmåga.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo det är ett skyddspaket med från början och det är bra, men hur bär man sig åt för att det ska bli snabbare? Inget jag gör är snabbare, allt är lika snabbt eller långsammare i 8 jag har inte märkt nått som rullar snabbare under win 8 och eftersom nästan allt kräver mer musklick eller fler tangenttryckningar innan man är där så tar det oftast längre tid att göra det man vill, dessutom är det otroligt jobbigt med metrostartskärmen eller taskbaren om man har många program, de ryms inte och sökfunktionen suger så den visslar inverterat den är näst intill obrukbar för att hitta saker.

När jag sa snabbare menade jag prestandamässigt. Inte hur man jobbar. Kolla lite benchmarks så får du se vad jag menar.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

När jag sa snabbare menade jag prestandamässigt. Inte hur man jobbar. Kolla lite benchmarks så får du se vad jag menar.

Har du några länkar till bra prestanda tester windows 8 jämfört med windows 7

Hittat några men dom visade på att gaming där var windows 7 bättre, mer officie jobb där var windows 8 bättre men när dom kör olika office tex 2010 på windows 7 burken och office 2013 på windows 8 burken
så faller ju hela testet egentligen, man måste ju köra samma programvara, och inte tex blanda in Metro program alls som windows 7 inte har, osv.

Men generellt så verkar windows 8 ha en minimal prestandaförbätring, dvs kanske mätbar men inte märkbar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Windows 2k, 2k3, 2k8 och 2k12 är för servrar (Du kan använda på en vanlig pc. Men det är inte det som det är designat för).

Har inte testat windows 8 särskilt mycket. Trivs bra med 7:an tills de har kommit fixar/SP till W8

Permalänk
Medlem
Skrivet av crilleee:

windows 8 om det hade haft mer prestandaförbättringar samt behållt utseendet från 7an

Det har den också. Jag använder ju W8 precis som jag använt W7, inga som helst konstigheter eller problem, ser ut som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equadex:

Jag håller inte med. Windows 2000 fungerade utmärkt även för hemanvändare även om det inte var det som OS:et fokuserade på. Det var snabbt, stabillt, och gjort för att man ska använda sitt OS för riktiga saker och inte en massa musik, bilder och annan skit som jag själv kan anpassa. Det var stillrent utan windows xp oseriösa färgglada utseende och i mitt tycke ett av de bästa operativsystem Microsoft någonsin gjort. Men jag förstår att du inte vill ha med den eftersom din model om varannan shit/good inte fungerar då. Den modellen stämmer inte! Tror du verkligen Microsoft tänker nu har vi gjort ett bra OS så nu gör vi ett dåligt istället?

Ontopic: Windows 8 är klart de bättre OSet med alla de nya förbättringarna de gjort med filhantering, minnehantering, prestandeoptimering osv. Men Windows 7 är fortfarande helt klart ett kvalificerat OS så det är en personlig preferens vilken man föredrar.

Att du trivdes med att använda det på din hemdator ändrar tyvärr inte det faktum att det inte var riktat mot hemanvändare.
Det fungerade säkert alldeles utmärkt, det tvekar jag inte en sekund på.
Jag kan använda min spelkonsol till att kolla på DVD-filmer, och det trivs jag med. Men trots det är inte min konsol riktad mot folk som vill ha en DVD-spelare.
Bilden följer ändå mönstret för OS som är riktade för hemmabruk (:

Kan man använda alternativa adresser i Message-läget i W8 nu? Och sparas loggarna? Har för mig att det inte var så i den versionen jag lekte med för någon månad sedan (:
Och det är folk som säger att de vill vänta för de orkar inte med barnsjukdomarna, men jag har inte så här långt sett någon som har nämnt en barnsjukdom.
Några exempel?

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem

Ingen systemavbildning

Försöker reda ut vad de egentligen plockat bort från Windows 7.

Framförallt har jag inte hittat någon funktion för systemavbildning vilket var himla smidigt men Windows 7, dvs att man gör en kopia av hela systempartitionen på en extern disk. Om det kraschar får man ju nu börja om från början med installationen. Sunkigt.

Var är alla småprogrammen, miniräknare osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Försöker reda ut vad de egentligen plockat bort från Windows 7.

Framförallt har jag inte hittat någon funktion för systemavbildning vilket var himla smidigt men Windows 7, dvs att man gör en kopia av hela systempartitionen på en extern disk. Om det kraschar får man ju nu börja om från början med installationen. Sunkigt.

Var är alla småprogrammen, miniräknare osv?

Småprogrammen ligger under tillbehör.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cooling23:

Jag säger Windows 8 > Windows 7 eftersom 8an är säkrare och snabbare på starta upp saker.

På vilket sätt är 8 säkrare än 7? Ingen aning så ärlig fråga. Att MSE ingår standard vet jag, men det löser man ju lätt om man ens vill ha det.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Försöker reda ut vad de egentligen plockat bort från Windows 7.

Framförallt har jag inte hittat någon funktion för systemavbildning vilket var himla smidigt men Windows 7, dvs att man gör en kopia av hela systempartitionen på en extern disk. Om det kraschar får man ju nu börja om från början med installationen. Sunkigt.

Var är alla småprogrammen, miniräknare osv?

Hittat, det heter "Filåterställning för Windows 7" !!! Inte speciellt logiskt.

Permalänk
Medlem

Det har inte support att spela DVD film, är väl en sak som plockats bort, spelar ju mindre roll dock då sånt löses enkelt ändå med tredjeparts program eller codec vid behov

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Det har inte support att spela DVD film, är väl en sak som plockats bort, spelar ju mindre roll dock då sånt löses enkelt ändå med tredjeparts program eller codec vid behov

Det fanns inte i W7 Home Premium heller väl. Men hade man en OEM licens för PowerDVD som man fick när man köpte DVD-läsaren så var det ju inga problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aliassund:

Det fanns inte i W7 Home Premium heller väl. Men hade man en OEM licens för PowerDVD som man fick när man köpte DVD-läsaren så var det ju inga problem.

Det fanns bara i 64 bitas samt Premium eller bättre. Om jag inte har helt fel nu.

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden lite!

Bild och fotoredigering. Av inläggen hittills så låter det som att win7 vore det bättre alternativet, men är det någon som har fler erfarenheter eller för och nackdelar att dela med sig av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

7 om du har en dator, android om du har en telefon, 8 varför då ? nä, vänta o hoppas på att de åtgärdat de allvarliga problemen och bristen på funktioner i 9an.

Låter väldigt naivt då jag inte funnit några problem med windows 8 att jag skulle vilja ersätta det med något annat.

Win8 har samma kärna som windows7 fast de är lättare och snabbare.

Så förstår inte varför man ska vänta på 9an. När nian kommer ska man förstås vänta på tian ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lang666:

Låter väldigt naivt då jag inte funnit några problem med windows 8 att jag skulle vilja ersätta det med något annat.

Win8 har samma kärna som windows7 fast de är lättare och snabbare.

Så förstår inte varför man ska vänta på 9an. När nian kommer ska man förstås vänta på tian ?

Det beror väl på om de gör om interfacet annars fortsätter man vänta, eller så har man redan gått över helt till Linux, jag upplever inget alls som snabbare i 8an, men drabbas hela tiden av interfacet och dess dåliga uppförande som gör att allt tar längre tid att göra, metro går säkert att utveckla så det blir bra om man vill, tex köra program i fönster, men idag är det hemskt, speciellt om man har många stora monitorer då det går inte att utnyttja bildytan bra, men det funkar fint på en liten enhet med 1 skärm och ska man bara ha det för att starta ett av ett litet fåtal program så är det dugligt, men drabbas man av att använda sökfunktionen så spyr man på den.
Det är upp till MS att få ordning på interfacet och att lägga tillbaka startmenyn som i tidiga W8 or samt att ändra så det söker på allt skulle vara en enorm förbättring och det borde inte vara svårt att göra det, fick man tillbaka startmenyn så kunde man ta bort hotcorners på skrivbordet och då skulle det fungera mycket bättre när man har multimonitor.
Små enkla ändringar (eftersom koden troligen redan finns) som skulle innebära en enorm förbättring jämfört med dagens 8a, annars så får man vänta på att nån gör ett bra hack till W8 så att det fungerar på desktopdatorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag kör Windows 8 med classicshell på min thinkpad, och jag har inget direkt att klaga på. ModernUI (aka Metro) är otroligt fult och totalt oanvändbart utan touchskärm men efter att ha fått alla drivrutiner att lira och classicshell så funkar 8 finfint för mig.

Min sig är gammal, handlar om en X201...

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rubwer:

Jag lånar tråden lite!

Bild och fotoredigering. Av inläggen hittills så låter det som att win7 vore det bättre alternativet, men är det någon som har fler erfarenheter eller för och nackdelar att dela med sig av?

Jag har en del fördelar att dela med mig av... kolla tråden i Windows 8 forumet.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

På vilket sätt är 8 säkrare än 7? Ingen aning så ärlig fråga. Att MSE ingår standard vet jag, men det löser man ju lätt om man ens vill ha det.

Här har du en bra lista på nya säkerhetsfunktioner.

http://www.techrepublic.com/blog/security/what-you-should-kno...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Jag kanske är den enda som inte håller med:

Win 1: anus
Win 2: anus
Win 3: anus
Win 95: bra
Win 98: bra
Win ME: anus
Win 2k: bra
Win XP: bra
Win Vista: anus
Win 7: bra
Win 8: anus

Min lista ser ut så här.

Win 1: Otroligt gammalt och stödjer inga nya program, helt enkelt idiotiskt att försöka installera på en ny dator idag.
Win 2: Otroligt gammalt och stödjer inga nya program, helt enkelt idiotiskt att försöka installera på en ny dator idag.
Win 3: Otroligt gammalt och stödjer inga nya program, helt enkelt idiotiskt att försöka installera på en ny dator idag.
Win 95: Otroligt gammalt och stödjer inga nya program, helt enkelt idiotiskt att försöka installera på en ny dator idag.
Win 98: Otroligt gammalt och stödjer inga nya program, helt enkelt idiotiskt att försöka installera på en ny dator idag.
Win ME: Otroligt gammalt och stödjer inga nya program, helt enkelt idiotiskt att försöka installera på en ny dator idag.
Win 2k: Otroligt gammalt och stödjer få nya program, helt enkelt idiotiskt att försöka installera på en ny dator idag.
Win XP: Otroligt gammalt, helt enkelt dumt att installera på en ny dator idag.
Win Vista: Gammalt, helt enkelt dumt att installera på en ny dator idag.
Win 7: 3 år gammalt operativsystem, det duger bra åt det mesta.
Win 8: Klarar allt som Windows 7 klarar och lite till, fast snabbare och bättre på det mesta.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem

Windows Potta... nej tack

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Windows 7! Om det inte är en surfplatta/smartphone vi pratar om!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Jag har en del fördelar att dela med mig av... kolla tråden i Windows 8 forumet.

Det var ett fin sätt att säga "den här tråden är onödig" på. Och jag vill nog hålla med lite. Jag är ju mer förvirrad nu än innan jag läst den här tråden!

Skall man uppdatera från 7 till 8: surfar, mailar, och spelar Bf3, FarCry 2. Har en andra skärm för TeamSpeak3 och CPUID för att "ha koll" när jag spelar.
Kan man göra detta i 8an, då kan jag testa det. Sen att men måste ha en app till DVDn är av underordnad betydelse, det hämtar man.

Jag tro att för eller senare kommer vi all uppgradera och efter ett tag tycka det är riktig bra frågan är: är det värt besväret att vara "beta testare"?

Jag och TS är nog väldigt lite intresserade av Windows historia i det här samman hanget. Det kan ju var kul i en egen tråd

Visa signatur

ASUS MAXIMUS Z790 HERO / i9 13900k 5.8GHz / Corsair iCUE H150i Elite Capellix XT / G.Skill 6000 64GB / Asus RTX 4090 / Philips 43" 4K IPS LED / Samsung 980 PRO 8T / Phanteks Eclipse NV7 / Corsair AX1600i 1600W / CORSAIR Silens RGB / FUNC / ASTRO A50 gen3 / Win 11 Home 64 och MYCKET Nöjd. Mobil: SamUltra23 / Platta: GALAXY PRO 12.2 / Sony Xperia Z Tab / Dyseleksi

Permalänk
Medlem

Har testa windows 8 pro nu ett par dagar och detta är både lite bu och bä

-
På en stationär känns metro helt mongo, hur fanken kunde dom ersätta start menyn med detta
Varför måste tillgängliga nätverk ta upp halva skärmen
Fortfarande konverteras bakgrundsbilder till jpg, alltså sämre kvalitet på bakgrunden än orginal
Det måste bökas med dvd uppspelning

+
Den utvecklade aktivetitshanteraren är ett stort pluss
Det mesta fungerar från början, behöde ej installera drivrutiner till min d'link DWA-140

Tycker att dom kunde kört med 7 minst lika länge som XP

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

För fan, va lite ärliga nu då. W8 suger verkligen.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk

Var också osäker på W8 men har nu haft det i två veckor. Och jag tänker inte gå tillbaka till W7.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Windows 8, saknar inte start menyn öht.

Permalänk

Windows 7 hade jag tagit.

Angående prestanda i spel är inte skillnaderna särskilt stora.

http://www.tomshardware.com/reviews/windows-8-gaming-performa...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I