Permalänk

Samsung UE55ES8005 VS LG 55LM860V

Hejsan alla kloka swecare!
Sitter som bäst och funderar på en ny TV då den jag för närvarande har hemma inte tillhör mig och inom en snar framtid kommer flytta till sin rättmätiga ägare.

Budgeten ligger på Ca:20000:-, kraven är en led i 55 tum utförande som ska vara användarvänlig med god bild. Jag har en Nas står med stora mängder film och Tv i alla dess olika mediaformat, helst ska tv:n klara de olika formaten, med andra ord: så många format som möjligt. Sitter för tillfället med en HTPC kopplad mellan den nuvarande Tvn och Nasen men skulle vilja skrota det steget och flytta allt direkt till tv.

Jag har suttit och funderat en längre tid och har mer eller mindre två modeller i siktet.
* Samsung UE55ES8005
* LG 55LM860V

Dessa har en del olika saker som talar för sig.
Om jag börjar med Samsungen:
+ Den är så snygg! och nu pratar vi inte bildkvalitet, nu snackar vi design. Tvn ska hänga på väggen och en tight fitt mot väggen är att föredra, samsungen är helt suverän designad.
+ Vad jag har läst så klarar samsungen en hel hög med olika mediaformat och detta tror jag kommer vara dill dess fördel då jag har flertalet olika som jag vill kunna spela upp.
+ Alla mina samsung produkter har hållit ypperlig klass och jag har haft extremt god erfarenhet av deras kvalitet.

- Deras senaste system för styrning med röst och rörelse verkar vara mer av en rolig ide än något som man vill leva med.
- Färgåtergivningen är inte den bästa, de verkar fläska på med det mesta och tappar de korrekta färgerna, detta syns tydligt på de röda nyanserna.
- Det verkar som samsung fortfarande har viss problem med clouding, den nya skärmen är som jag förstår utrustad med samma panel som den gamla D8005 serien, kan detta verkligen stämma?

LGn:
+ Den har fått god kritik vad gäller smart Tv systemet.
+ Systemet med en rörelsekänslig fjärr är verkligen skön, jag satt ett bra tag och lekte med den i en butik och tyckte att detta system var mycket smartare än samsungens.

- De mediaformat som stöds verkar vara lite begränsat, detta kan vara en nackdel om jag vill kunna skrota min HTPC, detta skulle motverka ett köp av denna typ av tv, jag vill ha en smart TV så jag slipper en massa andra enheter i vardagsrummet!
- Tjockleken, Vad jag har läst mig till så är LGn något tjockare (3,7cm kontra 2,1cm) än samsungen, den tycks bygga lite mer ut från väggen, detta kan ha en negativ effekt på utseendet när Tvn hänger på väggen. Något som hänger hand i hand med tjockleken är utseendet, den är inte lika snygg som samsungen med sin tjocka underkant.

Några andra frågetecken för LGn verkar vara att vissa recensenter klagar på dålig svärta och kontrast när andra prisar den för goda egenskaper i just detta hänseende, det blir lite jobbigt när en sådan sak kan vara avgörande.

En fråga som gäller både LGn och Samsungen är deras appstöd, då jag inte använder mig av konventionell tv så skulle jag vilja ha en del svenska play kanaler som appar då detta skulle underlätta, båda har stöd för youtube men har de stöd för SVT Play?

Då jag mest kommer att titta på film igenom min NAS, lite svt play och youtube så vill jag ha en tv som är enkel att navigera i och som stödjer många filformat. Här skiljer sig dessa två åt då LGn har en enligt mig överlägsen navigeringsfunktion för smart Tvn, däremot så verkar det som om Samsungen stöder flera filformat än LGn vilken tv skulle ni ha valt?

Om det är någon som äger en av dessa eller har/har haft båda eller bara vill ge sin åsikt i frågan så får ni gärna komma med era synpunkter och inputs då jag har kört fast i tankebanan, jag kan inte bestämma mig och måste få hjälp!

Permalänk
Medlem

Jag har en UE55ES8005 själv och jag tycker bilden är helt suverän.. om man matar den med rätt signal
Har bara provat röststyrningen då jag inte tänker stå å vifta med armarna framför TVn.. hehe.. å de funkar ok.. Vet inte om SVT Play finns men TV4 Play, Viaplay, och Canal Digital Go finns vad jag vet..

Tyvärr vill TVn inte riktigt samarbeta med min kabelTV från Tele2.. och det här med clouding har jag inte märkt nått av

Visa signatur

• AMD Ryzen 7 7800x3D • 32Gb G.Skill TZ5 Neo RGB DDR5 • XFX Radeon RX 6900XT Speedster Merc 319 Black Limited • Kingston Fury Renegade 1Tb M.2 NVMe • Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop • Fractal Design Torrent • Internet 500Mbit Bredband2 •

Permalänk
Skrivet av AndersT:

Jag har en UE55ES8005 själv och jag tycker bilden är helt suverän.. om man matar den med rätt signal
Har bara provat röststyrningen då jag inte tänker stå å vifta med armarna framför TVn.. hehe.. å de funkar ok.. Vet inte om SVT Play finns men TV4 Play, Viaplay, och Canal Digital Go finns vad jag vet..

Tyvärr vill TVn inte riktigt samarbeta med min kabelTV från Tele2.. och det här med clouding har jag inte märkt nått av

Tackar för svaret.
Hur upplever du att den är att använda som smart tv? blir det bökigt i menysystemen när man ska "tala om" för tvn vad den ska göra?
Har du testat plex på din skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SörenKarlsson:

Tackar för svaret.
Hur upplever du att den är att använda som smart tv? blir det bökigt i menysystemen när man ska "tala om" för tvn vad den ska göra?
Har du testat plex på din skärm?

Tycker inte det är så bökigt.. ganska simpelt faktiskt.. å jag kör XBMC via datorn på TVn

Visa signatur

• AMD Ryzen 7 7800x3D • 32Gb G.Skill TZ5 Neo RGB DDR5 • XFX Radeon RX 6900XT Speedster Merc 319 Black Limited • Kingston Fury Renegade 1Tb M.2 NVMe • Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop • Fractal Design Torrent • Internet 500Mbit Bredband2 •

Permalänk
Skrivet av AndersT:

Tycker inte det är så bökigt.. ganska simpelt faktiskt.. å jag kör XBMC via datorn på TVn

Jag sitter med XBMC igenom en HTPC just nu (drömmen hadde varit XBMC direkt i Tvn), men jag känner att den enda anledningen till att skaffa en smart Tv är så jag slipper den lådan.