Installera Windows 8 från hårddisk

Permalänk

Installera Windows 8 från hårddisk

Hejsan. Det var så att jag ville prova installera Windows från en hårddisk, dvs göra en hårddisk i datorn till en bootable installation av Windows 8 från skivan.
Jag använde mig av WinToFlash för att flytta in filerna så den blev bootable, sedan bytte jag hårddisk att boota med till den i BIOS. Efter det så provade jag boota och det fungerade som vanligt, installerade W8 på min vanliga hårddisk jag brukar boota med och sedan när installationen skulle starta om datorn när man vanligtvis kan ta ur skivan, så bytte jag tillbaka hårddisken den ska boota med till den vanliga(som jag installerade på).

Nu börjar det bli lite lustigt. Den är på väg att boota och jag förväntar mig inget konstigt, men så säger den att jag ska byta till bootable media eller sätta in bootable media i datorn och trycka på en knapp.

Jag går in i BIOS igen, och byter tillbaka till hårddisken jag installerade från, och bootar den. Den kommer upp i en annan skärm där man kan välja antingen Windows 8 eller Setup. Jag väljer Windows 8 och den bootar upp Windows och det fungerar. Alltså, allt är installerat på den vanliga hårddisken, men jag måste boota från en annan hårddisk för att komma åt det. Min fråga är då, hur kan jag fixa så jag kan boota med den vanliga hårddisken och inte installations disken?

Känns som jag inte förklarat ordentligt, men vet inte riktigt hur jag ska skriva. Ni får fråga om ni är osäkra på vad jag menar.

Jag har försökt googla, men det verkar inte finnas mycket information på nätet om att använda HDD som installations media för OS.

Permalänk
Medlem

Det är för att när man installerar windows som du gjort hamnar boot sectorn på setup disken. Skaffa ett usb minne och gör till installationsmedium istället.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

Det är för att när man installerar windows som du gjort hamnar boot sectorn på setup disken. Skaffa ett usb minne och gör till installationsmedium istället.

Så det är inte möjligt att flytta bootsektorn från setup disken till en annan hårddisk på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Formel117:

Så det är inte möjligt att flytta bootsektorn från setup disken till en annan hårddisk på något sätt?

Jo det tror jag att du skall kunna göra, ändra vilken disk som ska boota först bara. Om du har 2 diskar, byta till den du inte provat.

Visa signatur

AMD RYZEN 7 7700X / B650 AX-Y1 / 32GB RAM DDR5 / RX 9070 XT Reaper 16GB

Permalänk
Skrivet av meastro:

Jo det tror jag att du skall kunna göra, ändra vilken disk som ska boota först bara. Om du har 2 diskar, byta till den du inte provat.

Jag har två diskar, en SSD som jag vill installera W8 på, och en HDD som jag har installations filerna på. Om jag försöker boota med SSD så hittar den inget att boota, men om jag bootar med HDD så fungerar det, även fast alla Windows filer är installerade på SSD.

Permalänk
Avstängd

Jag hade samma problem. Jag hade inget tillräckligt stort USB-minne för en installation därifrån och SSD:n i laptopen är bara på 40GB och hade redan W7 på sig så det gick inte att installera W8 över W7 utan att först ta bort W7 (W7 tog upp runt 22GB efter jag hade tagit bort allt jag kunde men W8 kräver mer än så ledigt för att ens kunna starta installationen). Så jag formaterade SSD:n och körde på en installation från hårddisken i laptopen, något som fungerade utmärkt under W7, men fick samma problem som du. Datorn kunde endast boota från disken jag körde installationen från. Jag försökte med Fixboot, Fixmbr och en hel del annat men det hjälpte inte. Valet var då att låta datorn boota från disken eller att installera om från ett USB-minne från scratch, jag lät den vara då jag ytterst sällan startar om den datorn. Det borde gå att lösa men jag har sett Windowsinstallationer som pajat helt när någon börjat pilla med MBR så jag orkade inte bry mig. Jag löser det när jag uppgraderar SSD:n nästa gång. Vet inte om detta hjälpte dig så mycket dock...

Permalänk

Jag löste mitt problem nyss snajk. Jag laddade ned EasyBCD och använde "Install Windows Vista/7 bootloader to the MBR" på SSDn. Hoppas det hjälper dig. Behövde bara göra det, ändra hårddisk att boota med till SSDn och nu fungerar det som det ska!

EDIT:

Det visade sig inte ha fixat sig, verkar har löst sig nu dock. Man kan byta boot disk genom samma program, jag bytte till C och nu fungerar det igen.

Permalänk
Avstängd

När det kommer till W8. Så ska man inte hålla på att pillra med MBR, bootsektorer och partitionstabeller. Detta för att mycket är nytt i W8 när det kommer till detta. Dels så stöder W8 större diskar. Dels så vill de skydda mot virus i MBR och dels så vill man kunna använda diskkryptering.
Därför uppmanar jag alla att ta bort alla partitioner på den disken ni ska installera W8 på. Skapa en ny där. Då får du även en gömd mindre part på 350 MB.
Det är viktigt att du får denna gömda part på första disken och bootdisken i datorn. Samt att du får in W8 MBR på första disken med.

Finns det en W8 MBR och W8 gömd part på första disken och den disk som är satt som boot disk. Så kommer du kunna installera och boot W8 på vilken disk eller part som helst i dator.

Du får dessa problem om du håller på och byter vilken disk som är bootdisken i datorn. Så gör inte det.
Vad ska man då ha den gömda parten till? Den gör så att du kan använda dig av kryptering på W8 parten. Så att du kan kryptera din W8 installation.
Annas kommer den funktionen inte att fungera.