Installera Windows 8 från hårddisk
Hejsan. Det var så att jag ville prova installera Windows från en hårddisk, dvs göra en hårddisk i datorn till en bootable installation av Windows 8 från skivan.
Jag använde mig av WinToFlash för att flytta in filerna så den blev bootable, sedan bytte jag hårddisk att boota med till den i BIOS. Efter det så provade jag boota och det fungerade som vanligt, installerade W8 på min vanliga hårddisk jag brukar boota med och sedan när installationen skulle starta om datorn när man vanligtvis kan ta ur skivan, så bytte jag tillbaka hårddisken den ska boota med till den vanliga(som jag installerade på).
Nu börjar det bli lite lustigt. Den är på väg att boota och jag förväntar mig inget konstigt, men så säger den att jag ska byta till bootable media eller sätta in bootable media i datorn och trycka på en knapp.
Jag går in i BIOS igen, och byter tillbaka till hårddisken jag installerade från, och bootar den. Den kommer upp i en annan skärm där man kan välja antingen Windows 8 eller Setup. Jag väljer Windows 8 och den bootar upp Windows och det fungerar. Alltså, allt är installerat på den vanliga hårddisken, men jag måste boota från en annan hårddisk för att komma åt det. Min fråga är då, hur kan jag fixa så jag kan boota med den vanliga hårddisken och inte installations disken?
Känns som jag inte förklarat ordentligt, men vet inte riktigt hur jag ska skriva. Ni får fråga om ni är osäkra på vad jag menar.
Jag har försökt googla, men det verkar inte finnas mycket information på nätet om att använda HDD som installations media för OS.