Permalänk
Inaktiv

120mm chassifläktar -- TIPS!

Vänner!

Jag ska snart förbi en NetOnNet-lagershop och fixa några komponenter till mitt system. Tänkte också passa med några chassifläktar till mitt Fractal Design R3.

Igårkväll började jag göra lite ljudjämförelser (högst lekmannamässigt empiriska) med stockfläktarna på chassit. Tycker att det låtar ganska jävla mycket när allting kommer omkring.

Så här ser NetOnNets sortiment ut:
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Om det är låg ljudnivå du är ute efter så är ju Noctua grymma men inte direkt prisvärda imo.

Permalänk
Medlem

Säger som Kilroy att Noctua tillverkar riktigt bra och tysta fläktar, som är värda det högre priset! Dock är dem ju inte så tilltalande.

Visa signatur

Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz | Gigabyte GeForce GTX 670 2gb OC @ 1100 | Samsung SSD EVO 840-Series 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär.

Battlefield 3 profil: Brexour

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Brexour:

Säger som Kilroy att Noctua tillverkar riktigt bra och tysta fläktar, som är värda det högre priset! Dock är dem ju inte så tilltalande.

Menar det. Noctua är SKIIITSNYGGA som dom är, men i ett helsvart chassi med titaniumlucka? Not so much...

Men hur är beQuiets chassifläktar?

Och är Fractal Designs stockfläktar desamma som dom som sälj separat?

Permalänk
Medlem

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/chassifl...

Skrivet av vierphoria:

Menar det. Noctua är SKIIITSNYGGA som dom är, men i ett helsvart chassi med titaniumlucka? Not so much...

Men hur är beQuiets chassifläktar?

Och är Fractal Designs stockfläktar desamma som dom som sälj separat?

Tysta o fina
Bequiets är tysta o bra men totalt värdelösa att fästa..
Corsairs AF120 Low noise är också riktigt nice.

Själv kör jag Gelid wings till allt. Gelid Wing 12 120mm UV

Permalänk
Lego Master

Jag gick och köpte det billigaste jag hittade på Netonnet; http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/chassifl...
Nu låter mitt grafikkort som en hel flygplats, så ifall de väsnas eller inte vet jag inte. ^^
Men de flyttar luft iaf, och matchar belysningen i mitt Eleven Hundred-chassi. De kan nog funka som budget-alternativ.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

jag kör noctua och fractals egna men noctua är bättre kvalite å värt mellanskillnaden. Kör dem på 5v låter i princip inget i mitt r4

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag brukar även gå på garantin inte många som ger 6 år som noctua.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Jag brukar även gå på garantin inte många som ger 6 år som noctua.

Noiseblockers gör Både snyggare imo och tystare

Permalänk
Medlem

Fractal Designs 120mm fläkt kan man köra på 850rpm med medföljande adapter..
http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/kylning/chassifl...

Annars föredrar jag Arctic coolings pwm serie finns billigt på bla. cdon.
http://cdon.se/hemelektronik/datorkomponenter/kylning/fläktar...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Har du dessa fläktar? Isåfall, hur är dom?

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden snabbt. Vad för 120mm fläkt ska man för utsug? Kommer bara kunna ha 1 fläkt som utsug så det måste vara nåt som ganska bra.

Permalänk
Medlem

Scythe-fläktarna är annars riktigt bra, har själv 2st Scythe Typhoon 1450rpm i mitt chassi

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Har en SP120 high performance hemma. Kan man köra det som utsug eller det kanske inte är optimalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewGen:

Har en SP120 high performance hemma. Kan man köra det som utsug eller det kanske inte är optimalt?

SP serien är för Static Pressure så är inte designade för Chassi utan för radiator eller kylfläns.
Om du ska ha någon chassi fläkt så är det AF serien från Corsair. Står för Air Flow och är optimerade för chassin.

Har själv 2 st 120mm SP High Performance på ingång för kylning av min H100i och 4 st AF 140mm Quite Edition för mitt nya FD Define XL.

Permalänk