Brandvägg blockerar allt!

Permalänk
Medlem

Brandvägg blockerar allt!

Godkväll!

Det är så att jag har ett antal servrar på datorn för att få tillgång till alla media jag har på den tex till Tv:n, surfplattan och mobil!

Använder mig av Air-playit, Vlc streamer, Nero Media home 4 och en Plex server!

Dessa servrar har på senaste tid inte gått att komma åt, har trott att det har något med programmen att göra.

Men det är så att brandväggen blockerar alla dessa program, slår jag av brandväggen så fungerar allt prickfritt, men så fort jag slår på den igen så fungerar inget och Air playit i ipaden klagar på just brandväggen. När jag försöker göra en ny regel för inkommande trafik eller försöker lägga till program som den ska tillåta så säger den att det inte går.

Hjälp uppskattas verkligen!

/Nicklas

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Skrivet av NiCkArN:

Godkväll!

Det är så att jag har ett antal servrar på datorn för att få tillgång till alla media jag har på den tex till Tv:n, surfplattan och mobil!

Använder mig av Air-playit, Vlc streamer, Nero Media home 4 och en Plex server!

Dessa servrar har på senaste tid inte gått att komma åt, har trott att det har något med programmen att göra.

Men det är så att brandväggen blockerar alla dessa program, slår jag av brandväggen så fungerar allt prickfritt, men så fort jag slår på den igen så fungerar inget och Air playit i ipaden klagar på just brandväggen. När jag försöker göra en ny regel för inkommande trafik eller försöker lägga till program som den ska tillåta så säger den att det inte går.

Hjälp uppskattas verkligen!

/Nicklas

Har du frågat Google varför det inte går?

Permalänk
Medlem

Vad för brandvägg använder du? Sitter brandväggen i någon router eller är det ett tredje parts-program?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Har du frågat Google varför det inte går?

Ja..

Skrivet av edgren:

Vad för brandvägg använder du? Sitter brandväggen i någon router eller är det ett tredje parts-program?

Det är Windows egna! Routern kan dock ha en egen brandvägg den med..ska ta och kolla det

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Det är Windows egna! Routern kan dock ha en egen brandvägg den med..ska ta och kolla det

Ah! Jag har också haft problem med Windows egna brandväggs-system. Blev så jävla trött på skiten, så jag "avinstallerade" det (inaktiverade det helt och hållet genom services.msc) och körde in Kasperskys säkerhets-lösning. Nu funkar allt riktigt bra och om du har en brandvägg i din router, så kan du ju inaktivera Windows-brandväggen och använda hårdvaru-brandväggen istället.

Om du trots allt vill ha en tredje parts-brandvägg också, men vägrar köpa en fullständig säkerhets-lösning (antivirus, brandvägg, anti-spam och så vidare), så kan du kika på antingen Comodo Firewall Free eller Agnitum Outpost Firewall Pro.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Ah! Jag har också haft problem med Windows egna brandväggs-system. Blev så jävla trött på skiten, så jag "avinstallerade" det (inaktiverade det helt och hållet genom services.msc) och körde in Kasperskys säkerhets-lösning. Nu funkar allt riktigt bra och om du har en brandvägg i din router, så kan du ju inaktivera Windows-brandväggen och använda hårdvaru-brandväggen istället.

Om du trots allt vill ha en tredje parts-brandvägg också, men vägrar köpa en fullständig säkerhets-lösning (antivirus, brandvägg, anti-spam och så vidare), så kan du kika på antingen Comodo Firewall Free eller Agnitum Outpost Firewall Pro.

Tack för ett bra svar!

Så du kör alltså med Kasperskys egna brandvägg eller? fungerar det lika bra som windows?

Är tredje part programmen något att rekommendera? Finns det ingen lösning på att få windows egna att fungera korrekt, skulle isåfall vara riktigt bra!

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Tack för ett bra svar!

Så du kör alltså med Kasperskys egna brandvägg eller? fungerar det lika bra som windows?

Är tredje part programmen något att rekommendera? Finns det ingen lösning på att få windows egna att fungera korrekt, skulle isåfall vara riktigt bra!

Varsegod

Jadå. Det gör jag. Enligt mig är det bättre än vad Windows egna brandvägg är, då jag inte behöver göra något alls. Kasperskys säkerhets-lösning är en väldigt smart lösning - den tänker väldigt bra själv. Jag får ibland tänka till om jag verkligen har någon säkerhets-lösning installerad över huvudtaget.

Om du har en hårdvaru-brandvägg, så duger den bra i längden, men det är ju alltid bra att ha en tredje parts-brandvägg vid sidan av, ifall något går fel med routerns brandvägg. Jag vet tyvärr inte hur man kan "modifiera" Windows-brandväggen, men du kan ju alltid fråga Google ifall de vet något som kan hjälpa dig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Varsegod

Jadå. Det gör jag. Enligt mig är det bättre än vad Windows egna brandvägg är, då jag inte behöver göra något alls. Kasperskys säkerhets-lösning är en väldigt smart lösning - den tänker väldigt bra själv. Jag får ibland tänka till om jag verkligen har någon säkerhets-lösning installerad över huvudtaget.

Om du har en hårdvaru-brandvägg, så duger den bra i längden, men det är ju alltid bra att ha en tredje parts-brandvägg vid sidan av, ifall något går fel med routerns brandvägg. Jag vet tyvärr inte hur man kan "modifiera" Windows-brandväggen, men du kan ju alltid fråga Google ifall de vet något som kan hjälpa dig.

Hoppas det är ok att ställa en fråga om brandvägg.

Edgren har du något bra tips på en bra brandvägg som är gratis utöver ZA, Comodo och outpost. Har fått köra med windows egna sedan Avast krånglade till sin sista update för version 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Hoppas det är ok att ställa en fråga om brandvägg.

Edgren har du något bra tips på en bra brandvägg som är gratis utöver ZA, Comodo och outpost. Har fått köra med windows egna sedan Avast krånglade till sin sista update för version 7.

Jadå

Tyvärr vet jag ingen annan brandvägg som är lika bra som vad Comodos och Agnitums är :/ ZoneAlarm är inte så bra, såvida de inte har blivit bättre efter att de blev sämre för några år sedan. Jag och brorsan använde ZoneAlarms brandvägg under 2003/2004, men vi avinstallerade det, efter att det bara blev sämre och sämre. Outpost Firewall Pro och Comodo Firewall Free är bättre. Speciellt Outpost-lösningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Comodo blev jag förbannad på förra gången jag använde. Ville stänga ner alla tusen meddelanden som poppade upp om att programmet är inte betrodd utav att enbart öppna upp office.

Sist jag testade outpost förstod jag inte funktionerna. Tyckte det var svårt att hitta rätt i UI:et.

Ska se vad jag hittar senare. Det får bli Windows egna ett tag till. Jag vill ha en brandvägg som är bra och inte popar upp så fort Firefox Aurora uppdateras.Vilket det görs varje dag.
Även funderat på att köpa Avast enbart för att få en bättre brandvägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Varsegod

Härligt! Får ta och kolla närmare på det!

Jag måste kolla upp ifall routern har en brandvägg, annars så köra jag på den helt enkelt!
Men verkar fungera nu med windows branvägg fast ändå inte, jag kryssa i på vilka nätverk brandväggen skulle gälla, kryssar jag ur "lokalt nätverk" så verkar det fungera, men det står att branväggen är inaktiverad men ändå inte, riktigt konstigt! Det poppar inte upp några meddelanden om att den är inaktiverad eller så!

Vad är värsta scenario att köra utan brandvägg en längre tid!?

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Härligt! Får ta och kolla närmare på det!

Jag måste kolla upp ifall routern har en brandvägg, annars så köra jag på den helt enkelt!
Men verkar fungera nu med windows branvägg fast ändå inte, jag kryssa i på vilka nätverk brandväggen skulle gälla, kryssar jag ur "lokalt nätverk" så verkar det fungera, men det står att branväggen är inaktiverad men ändå inte, riktigt konstigt! Det poppar inte upp några meddelanden om att den är inaktiverad eller så!

Vad är värsta scenario att köra utan brandvägg en längre tid!?

Gör det Kaspersky är en riktigt bra lösning.

Om Windows-brandväggen är aktiverad, så är det därför. Annars låter det helskumt :S

Det värsta som kan hända när man inte använder någon brandvägg under en längre tid, är att vem som helst som har din IP-adress, kan ansluta till din dator. Se det som att du har tappat bort din husnyckel och fel person får tag på den. Dock går det att komma åt ens dator, även om man har en brandvägg, med hjälp av en trojansk häst. Trojanska hästar är ett sabotageprogram som gör vad de heter - smyger sig in i ens dator och öppnar sitt skal för att skapa säkerhetshål. Om du har sett filmen Troja från 2004, så vet du vad jag menar.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns program för att styra win brandväggen lika avancerat som separata, den är egentligen inte dålig, men den har dåligt interface för avancerat bruk, men med http://www.sphinx-soft.com/Vista/order.html så blir det lättare att styra den, det finns en gratisversion som nog duger bra hemma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Gör det Kaspersky är en riktigt bra lösning.

Om Windows-brandväggen är aktiverad, så är det därför. Annars låter det helskumt :S

Det värsta som kan hända när man inte använder någon brandvägg under en längre tid, är att vem som helst som har din IP-adress, kan ansluta till din dator. Se det som att du har tappat bort din husnyckel och fel person får tag på den. Dock går det att komma åt ens dator, även om man har en brandvägg, med hjälp av en trojansk häst. Trojanska hästar är ett sabotageprogram som gör vad de heter - smyger sig in i ens dator och öppnar sitt skal för att skapa säkerhetshål. Om du har sett filmen Troja från 2004, så vet du vad jag menar.

Tack, får ta en titt på det!

Aokej, inte så bra direkt! Jag förstår!
Trojansk häst vet jag vad det är iallafall!

Men är med på spåren igen! Tack så mycket!

Edit: Om jag fixar kaspersky, har den redan en brandvägg i själva programmet eller är det ett speciellt program till det?

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Tack, får ta en titt på det!

Aokej, inte så bra direkt! Jag förstår!
Trojansk häst vet jag vad det är iallafall!

Men är med på spåren igen! Tack så mycket!

Edit: Om jag fixar kaspersky, har den redan en brandvägg i själva programmet eller är det ett speciellt program till det?

Nä. Precis :/

Inga problem

Brandväggen följer med, om man väljer rätt paket. Kaspersky har 3 olika säkerhets-lösningar för privatpersoner med Windows; Kaspersky Anti-Virus, Kaspersky Internet Security och Kaspersky PURE. De 2 sistnämnda är så kallade helhetslösningar med antivirus, brandvägg, anti-spam, med mera. Kaspersky ONE finns också, men den säkerhets-lösningen är för alla ens datorenheter; smarta mobiler och surfplattor med Android-systemet, Windows-datorer och Mac-datorer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Normalt sett så ska du få en notifikation när du startar server programmet som ska öppna en port. Eftersom det fungerar när du stänger ner brandväggen vet vi att det är den som är problemet.

Det svåra med Windowsbrandväggen är att hitta den då det finns två menyer. Det är den avancerade vi vill åt. Regeln ska ligga i riktning in. Sedan väljer du bara programvaran du vill tillåta. Se även till att regeln inte är igång för nätverk som du valt som publika. Öppna sist nätverks och delningscenter och se till att din nätverksanslutning är hem eller arbete och inte publik eftersom brandväggen är striktare mot publika nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Normalt sett så ska du få en notifikation när du startar server programmet som ska öppna en port. Eftersom det fungerar när du stänger ner brandväggen vet vi att det är den som är problemet.

Det svåra med Windowsbrandväggen är att hitta den då det finns två menyer. Det är den avancerade vi vill åt. Regeln ska ligga i riktning in. Sedan väljer du bara programvaran du vill tillåta. Se även till att regeln inte är igång för nätverk som du valt som publika. Öppna sist nätverks och delningscenter och se till att din nätverksanslutning är hem eller arbete och inte publik eftersom brandväggen är striktare mot publika nätverk.

Något i windows brandvägg vill inte släppa igenom trafiken i alla fall..

Det konstiga med det hela är just att man inte kan sätta en regel för inkommande trafik, brandväggen vägrar att acceptera den! Har testat med nästan allt!
Men icke sa nicke!

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Något i windows brandvägg vill inte släppa igenom trafiken i alla fall..

Det konstiga med det hela är just att man inte kan sätta en regel för inkommande trafik, brandväggen vägrar att acceptera den! Har testat med nästan allt!
Men icke sa nicke!

Printscreen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Printscreen?

Sådär kommer det upp varje gång jag försöker tillämpa en ny regel för inkommande trafik!

Har försökt googlat på det men inte lyckats hitta något

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

http://img69.imageshack.us/img69/2862/jaduu.png

Sådär kommer det upp varje gång jag försöker tillämpa en ny regel för inkommande trafik!

Har försökt googlat på det men inte lyckats hitta något

Lyckades heller inte hitta något på google. Hari nte sett felet tidigare. Har du varit utsatt för "Windows 7 Antivirus 2012" eller liknande virus? För jag hittade en tråd på Microsofts forum där något fått problem med rättigheter till brandväggen då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Lyckades heller inte hitta något på google. Hari nte sett felet tidigare. Har du varit utsatt för "Windows 7 Antivirus 2012" eller liknande virus? För jag hittade en tråd på Microsofts forum där något fått problem med rättigheter till brandväggen då.

Har inte en aning! Kör regelbundna virus sökningar!

Får ta och kika på den!

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Har inte en aning! Kör regelbundna virus sökningar!

Vad för antivirus-program använder du just nu? Jag hjälpte en vän igår med hennes dator. Hon hade AVG och hade 6 malwares på sin dator som MBAM tog lätt bort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att ha brandvägg på dator. Räcker man har en i routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Vad för antivirus-program använder du just nu? Jag hjälpte en vän igår med hennes dator. Hon hade AVG och hade 6 malwares på sin dator som MBAM tog lätt bort.

Kör med Microsoft Security Essentials

Skrivet av ozo64:

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Självklart, men ingenting är perfekt. Därför är det bäst att vara förberedd på saker och ting, som till exempel att brandväggen i routern går sönder. Man vet aldrig - det kan hända.

Skrivet av NiCkArN:

Kör med Microsoft Security Essentials

Ok. Det duger, men det är inte i samma klass som avast! och betalprogram, så som Kaspersky och F-Secure.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ozo64:

Nja...Om man fått in skräp i lanet så gör firewallen i routern mot internet ingen större nytta, den fångar inte upp det som kan ske internt, man kan tex få in ohyra via ett usbminne/telefon eller liknande som sprids till datorerna i lanet och sedan kanske förs vidare via nån annan portabel sak med minne, en intern mjukvarubrandvägg i datorerna kan minska risken för sånt, man kombinerar attackerna idag via olika media, man kan tex få in en fil i telefonen som i sig är harmlös där, men den kan vakna när man synkat telefonen mot datorn och sedan försöker den kanske att komma åt andra enheter i nätverket, det har även funnits åtminstone en svaghet som riktade sig mot laddregulatorn i ett applebatteri http://www.forbes.com/sites/andygreenberg/2011/07/22/apple-la...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

DET FUNGERAR NU!

Satt ett tag i den tråden och läste! Var väldigt många som råkat ut för samma sak! Men följde en lite guide där, och nu fungerar det igen!

Verkar som om viruset tar bort en massa skript som behövs för att brandväggen ska fungera!

Men nu fungerar brandväggen som den ska och man kan lägga till regler för ikommande och utgågende trafik igen, så nu löste sig även problemet med alla servrar!

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB