Permalänk
Medlem

Raspberry PI kylning

min RPI blir hyffsat varm då jag sällan stänger av den.

så min tanke är att sätta en eller flera kylflänsar på chip:en likt bilden nedan.

min fråga nu då, vart hittar jag sånna små snygga, visst kan jag leta efter något hemma å dela med metallsågen, men de blir inte snyggt med ful ände.

har tittat på inet.se å komplett.se men de har inget för vanlig chipset kylning för PC moderkort.

kylning.com har ju gått i kånken sedan länge, vad för siter finns det idag man kan hitta de jag söker?

EDIT: jag har inte någon tanke på att montera minifälkt som bilden visar, enbart kylflänsar

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

Finns kylflänsar av små mått på Kjell.com

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Permalänk
Medlem

På electrokit har de kylflänsar till raspberry pi (rulla ner lite på sidan)
http://www.electrokit.com/raspberry-pi.c1362
De brukar ha hyfsat billig frakt med på småprylar.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har någon av följande (minns inte riktigt vilken):
http://dx.com/p/aluminum-cooler-heat-sink-chipset-for-ram-mem...
http://dx.com/p/aluminum-alloy-chipset-heatsinks-for-pc-memor...
DX har dock groteskt seg leverans, iaf hade det för min order.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

Sant att Ebay och kineserna är helt klart billigast men månaden man måste vänta får man tänka på med
Just heat sinks funkar svenska, det är ~10ggr dyrare men orka bry sig om en hundring och man kan ju sponsra t.ex. electrokit, bra med små svenska aktörer med ok priser och bra utbud, LCD och annat där det är en fråga om ett par hundringar är väntetiden värd det.

Jag skulle slå ett slag för Electrokit, kanon företag, snabbt, smidigt, trevlig och aktiv support samt försöker hålla ett bra utbud

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Antar att man ska fästa med värmeledande tejp sen?
Vad heter det på engelska? Så man kan söka på ebay

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Antar att man ska fästa med värmeledande tejp sen?
Vad heter det på engelska? Så man kan söka på ebay

Sök på
heat sink adhesive

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

De kostar ju inte många kronor på electrokit som sagt var och det är ju en svensk butik så man får dem någon dag efter beställning (förutsatt att det finns i lager). Inte alltid man orkar vänta i en månad på ebaypaket från Kina och kostar det inte mer i Sverige så är det inte värt tycker jag.

Permalänk
Medlem

tack för alla svar hade dålig koll på vilka sidor man hitta sånt, kul att folk på SweC har koll.

tack så mycket än en gång

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk

http://amzn.to/W1IF5i

Här finns det "utformat" för RPI för 4.99$.

Permalänk
Medlem

Vilken gullig liten fläkt

Vart kan man köpa en sådan?

Permalänk
Medlem

Jag har sågst och filat dit en egen kylfläns och valt att ha den lite större i längd då den ändå inte är i vägen och ju mer yta ju bättre. Sen har jag en 20mm fläkt som jag precis gjort hål i chassit för, fläkten är kopplad till 5v från GPIO så den är inte hörbar och jag är nöjd och tyngre överklockning går jättebra.

Flänsen sitter med artics thermal adhesive som fungerar bra mycket bättre än värmeledande tape(dock permanent)

Så här ser det ut, dock så är inte hålet färdigslipat helt runt på den här bilden men har ingen nyare bild.

Edit:Så här små söta fläktar går köpa på Dustin.

Flänsen är från ett artic accelero extreme kylar kitt, har köp massor av extra kitten för att få mängder med kylflänsar till när man behöver det dem är bra bredd för det mesta och lätta att såga till, får tillägga att jag slipat ner höjden till ca häften från original så att fläkten fick plats på insidan.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Intressant, har faktiskt varit i samma tankar, att fixa ordentlig kylning till Pi.

Har någon av er lite mer konkreta resultat av det hela? Hur mycket mer kan ni pressa upp spänning och klockfrekvens? Har någon av er testat med bara fläkt eller kylfläns, och inte båda två, och hur funkar det i jämförelse i sådana fall?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag har sågst och filat dit en egen kylfläns och valt att ha den lite större i längd då den ändå inte är i vägen och ju mer yta ju bättre. Sen har jag en 20mm fläkt som jag precis gjort hål i chassit för, fläkten är kopplad till 5v från GPIO så den är inte hörbar och jag är nöjd och tyngre överklockning går jättebra.

Flänsen sitter med artics thermal adhesive som fungerar bra mycket bättre än värmeledande tape(dock permanent)

Så här ser det ut, dock så är inte hålet färdigslipat helt runt på den här bilden men har ingen nyare bild.
http://www.underground-gamer.com/imagebucket/IMG_0954.jpeg

http://www.underground-gamer.com/imagebucket/IMG_0955.jpeg

Edit:Så här små söta fläktar går köpa på Dustin.

Flänsen är från ett artic accelero extreme kylar kitt, har köp massor av extra kitten för att få mängder med kylflänsar till när man behöver det dem är bra bredd för det mesta och lätta att såga till, får tillägga att jag slipat ner höjden till ca häften från original så att fläkten fick plats på insidan.

hur mycket/lite låter fläkten?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassie: Corsair Graphite 600T - Mobo: Asus P8P67 - CPU: Intel i7 2600K - CPUkylare: Corsair Hydro H80 - RAM-minne: 12 Gb Corsair Dominator - GPU: EVGA 680GTX FTW+ 4GB - PSU: Corsair AX 850 GOLD - HDD: Intel 330 Series 2.5 OS: W7 Pro - Keyboard: Logitech Illuminated

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Intressant, har faktiskt varit i samma tankar, att fixa ordentlig kylning till Pi.

Har någon av er lite mer konkreta resultat av det hela? Hur mycket mer kan ni pressa upp spänning och klockfrekvens? Har någon av er testat med bara fläkt eller kylfläns, och inte båda två, och hur funkar det i jämförelse i sådana fall?

Med bara kylflänsar i öppet rum (dvs ingen låda) ska sänkningen vara ~15grader vid full load original clock vid ytmätning, såg någon blogpost om det för ett tag sedan med som99's lösning borde man tjäna lite mer säg 20grader.
20 grader i sig kommer inte göra extrem skillnad, du kanske kan pressa upp 100Mhz extra 150 om du har tur men kanske får det lite stadigare, tror dock att bäst resultat är om man har på CPUn och på spänningsregulatorn, kanske ethernet chipet med men det är troligen minst viktigt.
Jag lär få hem mina flänsar på tisdag typ, kan testa då och se hur mycket det sjunker i XBMC med bara fläns i låda.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av kobb3:

finns att köpa direkt från UK via ebay sök på "raspberry heatsink" . Jag hittade 3x aluminiumflänsar för 1,49 pund + 0,99 pund i frakt så en dryg tjugolapp.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Behöver den kylflänsar om man inte överklockar den? Känns som den redan borde haft kylflänsar vid leverans om det ansågs vara behov av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Behöver den kylflänsar om man inte överklockar den? Känns som den redan borde haft kylflänsar vid leverans om det ansågs vara behov av det.

jag vet inte exakt temp på den men visst blir det varmt, min lilla RPI plastcase blir även varm när den står på 24/7, så varför inte montera flänsar å öka livslängden?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Behöver den kylflänsar om man inte överklockar den? Känns som den redan borde haft kylflänsar vid leverans om det ansågs vara behov av det.

Nej det behövs verkligen inte, det behövs knappt om man överklockar den normalt heller.
Fördelarna är dock att precis som med en dator kan du pusha den längre med bra kylning, kretsarna föredrar oftast lite lägre temperaturer (skillnaden är nog inte super markant om den inte står på full 24/7) och även viss stabilitet kan det ge.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

jag vet inte exakt temp på den men visst blir det varmt, min lilla RPI plastcase blir även varm när den står på 24/7, så varför inte montera flänsar å öka livslängden?

Kör följande kommando för att se nuvarande temperatur:

$ cat /sys/class/thermal/thermal_zone0/temp

Min lilla 256:a som står i ett stängt utrymme förutom att ligga i ett modmypichassi ligger på ~47C, dock med kylflänsar på.

$ cat /sys/class/thermal/thermal_zone0/temp 47078

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Annars funkar

/opt/vc/bin/vcgencmd measure_temp

så får man det i °C direkt

Med flänsar på CPU och volt reg. ligger min RPi på ~53°C överklockad istället för ~65°C och det är i låda så ganska bra sänkning för minimalt jobb och inget extra ljud

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Överklockat nu och satte in en gammal 40mm fräkt från ett grafikkort tror jag (slipade ett hål i lådan), det är en 12V egentligen men rullar bra på GPIO 5V, knappt hörbar ens om man sätter örat direkt till och tempen på min nu överklockade RPi gick från 64-65°C till 44-45°C så det droppade 20 grader bara rakt av
Skönt att ha den i den tempen när den är på 24/7, nu mäter sig tempen ungefär samma som flänsar utan låda

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Vad hände me de där blåsbälg "fläktarna" från GE?

Hade varit underbart här