Permalänk

Kaffe i den stationära datorn!

Hejsan, nu är det så att min bror ringde upp mig helt förtvivlad och berättade att han råkat spilla kaffe i datorn. Eller rättare sagt spillt ut det på bordet sedan hade det droppat ner egenom fläktplatsen i toppen, han fick då bluescreen och ryckte kablarna direkt. Han har öppnat upp datorn och via en okulär besiktning kunde han konstatera att endast några få droppar kommit på grafikkortet. (Grafikkortet är ett Xfx 7870 2gb)
Hur ska vi/han agera nu? Jag bad han montera ur grafikkortet och låta det ligga och "torka".
Det tråkiga är ju att han sparat ihop pengar ett tag och nu efter jul hade han fått ihop pengar att köpa sig sin datorn.

Och kommentarer om hur klumpig man är om man spiller kaffe i datorn osv. undanbedes, tack på förhand!

Visa signatur

Antec P280|XFX 750W Black Edition 80+ Silver|Asus Sabertooth P67|Intel i5 2500k 4,2Ghz|Thermalright MUX-120|Gigabyte Radeon HD 7970 Windforce x3 |Kingston Hyperblue 8gb 1600MHz|

Permalänk
Medlem

Låter tråkigt det där men prova starta utan grafikkort och se om det blir bluescreen då.

Permalänk

Ta ut grafikkortet ja, kan torkas av med lite hushållspapper också för att hjälpa till. Kontrollera även så att det inte finns kaffe i resten av datorn, t.ex. fläkten i toppen eller moderkortet. Har det kommit in kaffe i en av fläktarna kan det ibland vara lika bra att köpa en ny fläkt eftersom den kan ha skadats av vätskan. Låt grafikkortet ligga minst ett dygn iaf så att det torkar ut ordentligt och skrapa försiktigt bort torkade kafferester med dasspapper om några sådana ses, fungerar det inte efteråt så får man nog acceptera att köpa ett nytt grafikkort.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Inaktiv

Det handlar inte om att vara klumpig eller inte, man ska bara absolut ALDRIG någonsin förtära drycker vid elektroniska saker och prylar.
Det är en gyllene regel, en oskriven lag.

Men nu till problemet. Har din bror något annat grafikkort han kan använda för att utesluta att andra delar blivit skadade?
Fungerar datorn perfekt med annat grafikkort är det ju inget större problem anser jag.

Har han tur kanske han rent av kan få det utbytt.

Permalänk
Medlem

Gör rent grafikkortet med Kemisk Ren Sprit och Tops, prova sedan ett par timmar senare att starta datorn. Helst prova så datorn är fel med annat grafikkort, men annars ta samma grafikkort.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Skrivet av anon183825:

Det handlar inte om att vara klumpig eller inte, man ska bara absolut ALDRIG någonsin förtära drycker vid elektroniska saker och prylar.
Det är en gyllene regel, en oskriven lag.

Men nu till problemet. Har din bror något annat grafikkort han kan använda för att utesluta att andra delar blivit skadade?
Fungerar datorn perfekt med annat grafikkort är det ju inget större problem anser jag.

Har han tur kanske han rent av kan få det utbytt.

Skrivet av shawn882:

Låter tråkigt det där men prova starta utan grafikkort och se om det blir bluescreen då.

Skrivet av Maxizor:

Gör rent grafikkortet med Kemisk Ren Sprit och Tops, prova sedan ett par timmar senare att starta datorn. Helst prova så datorn är fel med annat grafikkort, men annars ta samma grafikkort.

Skrivet av chaos_maniac:

Ta ut grafikkortet ja, kan torkas av med lite hushållspapper också för att hjälpa till. Kontrollera även så att det inte finns kaffe i resten av datorn, t.ex. fläkten i toppen eller moderkortet. Har det kommit in kaffe i en av fläktarna kan det ibland vara lika bra att köpa en ny fläkt eftersom den kan ha skadats av vätskan. Låt grafikkortet ligga minst ett dygn iaf så att det torkar ut ordentligt och skrapa försiktigt bort torkade kafferester med dasspapper om några sådana ses, fungerar det inte efteråt så får man nog acceptera att köpa ett nytt grafikkort.

Tack för svaren
Oskriven regel? har jag aldrig hört talas om, jag dricker alltid o äter vid datorn, dock är jag ju medveten och tar konsekvenserna, men men.
Jag hade ju kunnat pröva plocka ur mitt kort och pröva med det, men skulle det kunna förstöras om moderkortet tagit stryk, vill ju inte riskera mitt 7970 hehe

Visa signatur

Antec P280|XFX 750W Black Edition 80+ Silver|Asus Sabertooth P67|Intel i5 2500k 4,2Ghz|Thermalright MUX-120|Gigabyte Radeon HD 7970 Windforce x3 |Kingston Hyperblue 8gb 1600MHz|