Permalänk
Medlem

NIC, max antal användare?

Hejsan!

Finns det någon begränsning när det gäller nätverkskort, gällande max antal användare?
Jag ska sätta upp ett LAN med runt 600 användare och hade tänkt använda en dator som router via pfSense. I datorn behöver jag två nätverkskort som klarar ett så stort antal användare.

Kommer datorn att klara av så många användare?
Vilka nätverkskort ska jag använda som klarar så hög belastning?

richead

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av richead:

Hejsan!

Finns det någon begränsning när det gäller nätverkskort, gällande max antal användare?
Jag ska sätta upp ett LAN med runt 600 användare och hade tänkt använda en dator som router via pfSense. I datorn behöver jag två nätverkskort som klarar ett så stort antal användare.

Kommer datorn att klara av så många användare?
Vilka nätverkskort ska jag använda som klarar så hög belastning?

richead

Nätverkskortet i sig har en begränsning på 65536 aktiva TCP/IP portar ("användare"), Jag tror datorn i sig eller bandbredden begränsar innan nätverkskortet gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Nätverkskortet i sig har en begränsning på 65536 aktiva TCP/IP portar ("användare"), Jag tror datorn i sig eller bandbredden begränsar innan nätverkskortet gör det.

Det där är ingen begränsning som ligger i hårdvaran! (nätverkskortet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Nätverkskortet i sig har en begränsning på 65536 aktiva TCP/IP portar ("användare"), Jag tror datorn i sig eller bandbredden begränsar innan nätverkskortet gör det.

Precis som Jonas säger så är detta inte en begränsning i hårdvaran. Däremot är det begränsningen om du enbart använder en IP-adress.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Nätverkskortet i sig har en begränsning på 65536 aktiva TCP/IP portar ("användare"), Jag tror datorn i sig eller bandbredden begränsar innan nätverkskortet gör det.

Nja. Det är väl så att det är 32bit(IPv4)*16bit(port) som kan trackas vid NAT förutsatt att utgående TCP-koppel går till helt unika IP-adresser.
600 pers som sitter med bittorrent + spelar lär ge en stor tabell för NAT och därför bor rikligt med snabbt minne och vettig processor användas. Likaså bra nätverkskort och drivrutiner som inte börjar böla när det skickas löjligt många paket.
Vid ett så pass "stort" LAN som 600 pers gör du nog bäst i att fixa en person som verkligen KAN detta för att stå där med 600 sura personer som vill ha pengarna tillbaka är nog ingen hit.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det finns en absolut gräns (där adressminnet tar slut och den brukar anges hos bättre enterprise tillverkare) men den är knappast intressant för mindre nät, gränsen är oftast nånstans mellan 6-8000 hostar per nät.
Och sedan så är det en gräns på hur många samtida anslutningar man kan ha oberoende av ipnummren via en router/switch, den brukar vara från 100 till några 300000
Minnet tar helt enkelt slut på olika nivåer i nätverksutrustningen, Så här står det tex i databladet för en Cisco switch:

Configurable up to 12,000 MAC addresses (Cisco Catalyst 3550-12G and 3550-12T), configurable up to 8,000 MAC addresses (Cisco Catalyst 3550-48, 3550-24, 3550-24-DC, and Cisco Catalyst 3550-24-FX)

Men det lär inte vara nån praktisk begränsning om man tar hänsyn till bandbredden, skulle man ha 8000 användare så lär nätet gå som frusen asfalt i hastighet långt innan det och man får helt enkelt uppgradera.

Det finns också en begränsning i tex Win server 2008, på 16 miljoner anslutningar, varje anslutning tar också ca 1KByte normalt ram.

Många vanliga nätverkskort bli rätt sega efter ett par hundra aktiva anslutningar medans ett bra serverkort kan klara av det, 600 hostar är antagligen ett gränsfall utan serverdelar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av =JoNaZ=:

Det där är ingen begränsning som ligger i hårdvaran! (nätverkskortet)

Skrivet av anden12:

Precis som Jonas säger så är detta inte en begränsning i hårdvaran. Däremot är det begränsningen om du enbart använder en IP-adress.

Ja helt rätt, per IP-adress såklart.