Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Väldigt ergonomiskt att fingra på skärmen på en stationär dator.. utslitna axlar?

Av just detta skäl är det fullständigt skitsamma hur bra win 8 sägs vara. Mina axlar är mer värda än ett OS när jag sitter vid laptop eller stationär dator och därför går det bort för min del om fokus ska vara touchskärmar.

Permalänk
Skrivet av i9MM3e:

Om stora företag skulle lyssna på hur många "vill ha det" skulle det mesta se likadant ut för all framtid. Det är deras jobb att utveckla produkter som ska finnas innan folk vet att de vill ha dem.

Men hur svårt är det att gå ut till alla live-användare och fråga, "vem är intresserad av ett metro-gränssnitt i nästa windows?" Hur stort företag man än må vara så ska man lyssna på sina kunder. Dock får man utveckla ut ifrån svaren man får!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Det enda jag är missnöjd med är att man inte kan välja bort metro. Annars tycker jag win8 är bra. speciellt på startup tiden. med min intel 520 tar de 8sek från att starta den till skrivbordet.

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Skrivet av Mor5ives:

Av just detta skäl är det fullständigt skitsamma hur bra win 8 sägs vara. Mina axlar är mer värda än ett OS när jag sitter vid laptop eller stationär dator och därför går det bort för min del om fokus ska vara touchskärmar.

Touchskärmar ligger inte i fokus för stationära datorer och arbetsstationer.
Windows 8 fungerar som Windows 7 fast med en helskärms startmeny.
Det som har hänt är att det nu finns bra stöd för touchskärmar, men touch är inget måste, du har möjligheten att använda touch om du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_no_one:

Touchskärmar ligger inte i fokus för stationära datorer och arbetsstationer.
Windows 8 fungerar som Windows 7 fast med en helskärms startmeny.
Det som har hänt är att det nu finns bra stöd för touchskärmar, men touch är inget måste, du har möjligheten att använda touch om du vill.

Dock är hela UI't uppbyggt på touch

*Har testat win8 under ~6 månader och det var alltid mer omständigt än win7, synd att skalet ska förstöra ett annars kompentent OS*

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Skrivet av Sheik Yerbouti:

*Har testat win8 under ~6 månader och det var alltid mer omständigt än win7, synd att skalet ska förstöra ett annars kompentent OS*

Hela UI't? Startmenyn?
Det är ju inte så att man är där inne hela tiden.
Vad var mer omständigt än w7?

Permalänk

Eh, nej.
Det enda som egentligen är touch-anpassat är metro. Skrivbordsläget är exakt som Win7.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Inaktiv

Tycker win 8 är underbart och snabbt, Nu tycker man win 7 är slött.

Permalänk

Poängen är väl att man kunde ha förbättrat under huven utan att introducera det idiotiska gränssnittet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mest:

Det är nästan skrattretande hur folk är så blint rädda för förändring att de inte kan se att W8 är en förbättring över W7 på många punkter.

Vad hjälper det att det på några punkter är förbättringar, när det finns så många kraftiga försämringar att det är nära på helt oanvändbart.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av Diversion:

Poängen är väl att man kunde ha förbättrat under huven utan att introducera det idiotiska gränssnittet.

Förklara gärna.
Om du bara menar helskärms startmenyn så förklara vad som är idiotiskt med det?

Skrivet av ggustavsson:

Vad hjälper det att det på några punkter är förbättringar, när det finns så många kraftiga försämringar att det är nära på helt oanvändbart.

Samma sak gäller dig, vilka är dessa kraftiga försämringar och hur gör de att operativsystemet blir näst intill oanvändbart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan.sallman:

Eh, nej.
Det enda som egentligen är touch-anpassat är metro. Skrivbordsläget är exakt som Win7.

Och eftersom uppenbarligen långt fler än någon räknat med, framförallt Microsoft använder startmenyn så faller ju hela argumentet. Fullskärmsläge, touchanpassade applikationer, menyer osv. Det spelar ingen roll om dem gör samma saker, modern UI är en försämring gentemot win7's meny, det är det uppenbarligen många som tycker. Men på en touchdator, då är det en förbättring mot den gamla. Att inte anpassa för båda typer av datorer individuellt är fel tänkt i grunden.

På det stora hela verkar dem som gillar den nya startmenyn vara få, väldigt många använder classic shell, start 8, whatever. Så att baka in ett touchskärms UI på alla versioner var ett katastrofalt beslut, artikeln mer än något pekar ju på det nu när även Microsoft visar irritation/desperation. Övertron på hybriddatorer är fortfarande väldigt hög i branschen så det får nog fortsätta vara knakigt för PC-tillverkarna under 2013.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av KTL:

Och eftersom uppenbarligen långt fler än någon räknat med, framförallt Microsoft använder startmenyn så faller ju hela argumentet. Fullskärmsläge, touchanpassade applikationer, menyer osv. Det spelar ingen roll om dem gör samma saker, modern UI är en försämring gentemot win7's meny, det är det uppenbarligen många som tycker. Men på en touchdator, då är det en förbättring mot den gamla. Att inte anpassa för båda typer av datorer individuellt är fel tänkt i grunden.

På det stora hela verkar dem som gillar den nya startmenyn vara få, väldigt många använder classic shell, start 8, whatever. Så att baka in ett touchskärms UI't på alla versioner var ett katastrofalt beslut, artikeln mer än något pekar ju på det nu när även Microsoft visar irritation/desperation. Övertron på hybriddatorer är fortfarande väldigt hög i branschen så det får nog fortsätta vara knakigt för PC-tillverkarna under 2013.

Eftersom jag har en riktig dator använder jag Classic Shell. Trivs bättre med den menyn.

Men om jag skulle köpa någon form av platta skulle det bli en Acer Iconia W700 med Win8. Varför? För att den ger mig full kompabilitet med mina övriga enheter tack vare OS.

iOS kommer jag inte överens med och Android är för telefoner.

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem

"Windows 8 funkar lika bra på befintlig hårdvara som hårdvara som optimerats för touch!"

"Windows 8 säljer inte eftersom hårdvarutillverkarna inte fått ut hårvara som anpassats till Windows 8!"

Någon annan som tycker att det finns en viss problematik med att båda dessa uttalanden kommer från Microsoft?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Windows 8 funkar lika bra på befintlig hårdvara som hårdvara som optimerats för touch!"

"Windows 8 säljer inte eftersom hårdvarutillverkarna inte fått ut hårvara som anpassats till Windows 8!"

Någon annan som tycker att det finns en viss problematik med att båda dessa uttalanden kommer från Microsoft?

Beror på hur du ser på saken. Självklart kan det låta konstigt om man citerar utan att hävisa till resten av kontexten.
Men man kan se på det som sådan: Win 8 funkar lika bra som win 7 så därför är det inte helt uppenbart varför man ska uppgradera.

Till TS: varför starta du nya hattrådar hela tiden? Du kan hålla dig till en och samma. Innehållet är ju detsamma.
Attention whore?

Permalänk

Eftersom jag har en riktig dator använder jag Classic Shell. Trivs bättre med den menyn.

"Eftersom jag har en riktig dator" ska vara "Eftersom jag gillar windows tidigare startmenyer"?
Så du valde att installera Classic Shell för att du inte gillar windows 8's nya startmeny.
Själv använder jag windows 8's startmeny för att jag tycker att den fungerar som den ska, jag har inget behov av Classic Shell.
Dock så skulle jag kunna, om jag nu ville, installera Classic Shell utan problem.
Det kan andra också, möjligheten finns.

Permalänk
Medlem

Eh, nej.

Hot corners, charms, ribbons behöver jag fortsätta?

Den största anledningen till att jag inte kan använda det (även efter 6 månaders invänjningstid varav max 1 månad med start8 eller liknande program) är att sök funktionen, inte funkar!

Som jag använder windows 7 nu (det effektivaste sättet för mig) är att inte ha några ikoner någonstans och endast använda startmenyns sökfunktion. Detta är helt omöjligt i windows 8.

Visa signatur

Permalänk

Denna debatt! När ska den sluta? Svar, aldrig! Eftersom att det är en smakfråga så finns det värken rätt eller fel! Ja många saker må va bättre med 8:an men många saker är också till fördel för 7:an!

MS gjorde en satsning på ett nytt OS med helt ny layout. Det blev som det blev! Vissa gillar det och andra inte. Jag är själv inget fan av 8. Men det är inget dåligt OS. Jag tänker mest på alla äldre och sådana som inte är så kunniga! De har precis lärt sig windows start! och nu kommer det en helt ny!? Det är mina funderingar!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr_no_one:

Förklara gärna.
Om du bara menar helskärms startmenyn så förklara vad som är idiotiskt med det?

Samma sak gäller dig, vilka är dessa kraftiga försämringar och hur gör de att operativsystemet blir näst intill oanvändbart?

Problemet för många, bland annat mig är att man inte får någon valmöjlighet, utan man måste ha "fullskärmsstartmeny". Nånting som jag aldrig använder, har jag nu fått i fullskärm, och jag kan inte stänga av det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Beror på hur du ser på saken. Självklart kan det låta konstigt om man citerar utan att hävisa till resten av kontexten.
Men man kan se på det som sådan: Win 8 funkar lika bra som win 7 så därför är det inte helt uppenbart varför man ska uppgradera.

Till TS: varför starta du nya hattrådar hela tiden? Du kan hålla dig till en och samma. Innehållet är ju detsamma.
Attention whore?

Jag tolkar det som att varken Microsoft eller kunderna riktigt tror på att Modern UI är ett neutralt gränssnitt som funkar lika bra oavsett om man har touch-prylar eller ej. Man säger emot sig själv. Om man hade sagt såhär hade jag kunnat tro dem:

"Eftersom Modern UI kräver touch för att fungera optimalt och hårvarutillverkarna inte tillhandahåller passande hårdvara avvaktar folk med köp tills hårdvara fill tillgänglig, och att det för tillfället är en brist på hårdvara är hårdvarutillverkarnas fel."

Eller:

"Eftersom Modern UI är anpassat för touchenheter, och det finns gått om sådanna i handeln, kan vi bara dra slutsatsen att folk helt enkelt inte vill ha touch som primärt navigationssätt."

Men det man säger nu är i princip samma sak som:

"Bröd är lika gott utan smör!"

"Inte konstigt att folk inte köper bröd, det finns ju inget smör!"

Och det håller inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Mr_no_one:

"Eftersom jag har en riktig dator" ska vara "Eftersom jag gillar windows tidigare startmenyer"?
Så du valde att installera Classic Shell för att du inte gillar windows 8's nya startmeny.
Själv använder jag windows 8's startmeny för att jag tycker att den fungerar som den ska, jag har inget behov av Classic Shell.
Dock så skulle jag kunna, om jag nu ville, installera Classic Shell utan problem.
Det kan andra också, möjligheten finns.

Nej, jag menade precis det jag skrev.

Metro funkar kanon på en platta, men jag föredrar en klassisk startmeny på en riktigt dator.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Attention whore?

Jag bedömde det som både ny och relevant information att Microsoft anser att de inte bär skulden för oväntat få sålda exemplar av Windows 8.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

Den största anledningen till att jag inte kan använda det (även efter 6 månaders invänjningstid varav max 1 månad med start8 eller liknande program) är att sök funktionen, inte funkar!

Vad är det som inte fungerar med den?
Här fungerar den utmärkt.

Som jag använder windows 7 nu (det effektivaste sättet för mig) är att inte ha några ikoner någonstans och endast använda startmenyns sökfunktion. Detta är helt omöjligt i windows 8.

Så du har inte några ikoner någonstans?
Och nej, det är inte omöjligt i windows 8, konstigt att din sökfunktion inte fungerade som den skulle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tolkar det som att varken Microsoft eller kunderna riktigt tror på att Modern UI är ett neutralt gränssnitt som funkar lika bra oavsett om man har touch-prylar eller ej. Man säger emot sig själv. Om man hade sagt såhär hade jag kunnat tro dem:

"Eftersom Modern UI kräver touch för att fungera optimalt och hårvarutillverkarna inte tillhandahåller passande hårdvara avvaktar folk med köp tills hårdvara fill tillgänglig, och att det för tillfället är en brist på hårdvara är hårdvarutillverkarnas fel."

Eller:

"Eftersom Modern UI är anpassat för touchenheter, och det finns gått om sådanna i handeln, kan vi bara dra slutsatsen att folk helt enkelt inte vill ha touch som primärt navigationssätt."

Men det man säger nu är i princip samma sak som:

"Bröd är lika gott utan smör!"

"Inte konstigt att folk inte köper bröd, det finns ju inget smör!"

Och det håller inte.

Man kan som sagt tolka som man vill.
Men en sak är säker, traditionella stationära datorer har ingen framtid. Folk köper inte en 30 tums skärm, Full tower, SLI för titta på Netflix, twittra, betala räkningar, boka resor etc.
Och sitter man och väntar på att Windows Blue ska råda bot på Modern UI så kommer man nog få sig större chock.

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Problemet för många, bland annat mig är att man inte får någon valmöjlighet, utan man måste ha "fullskärmsstartmeny". Nånting som jag aldrig använder, har jag nu fått i fullskärm, och jag kan inte stänga av det!

Classic Shell?

Vad menar du med det, apparna i startmenyn?
Alt+f4 alt. för musen högst upp på skärmen så den blir en hand, dra sedan ner appen ner till mitten på skärmen, då stängs den ner.
Du kan också föra musen upp till vänster på skärmen, du ser då alla öppna appar, högerklicka och välj stäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_no_one:

Så du har inte några ikoner någonstans?

Och nej, det är inte omöjligt i windows 8, konstigt att din sökfunktion inte fungerade som den skulle.

Att man måste välja kategori (antingen med win+w osv eller musen) för sökningen finns det ingen mening med. Jag har under en lång tid bestämt mig för att sättet jag använder windows nu är det mest effektiva sättet för mig. Och även efter att ha använt "metro" i flera månader så går det betydligt långsammare för mig att navigera mig runt i OS:et.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Själv köpte jag Windows 7 under julhelgen.

Grattis, det släpptes annars för 4 år sedan. Men vad använde du innan?

Permalänk
Avstängd

Självklart är Microsoft extremt besvikna på PC-tillverkarna. Jag kan förstå dom, de ser ju nu att efterfrågan på touchbaserade enheter är högre än för andra. Men dessa finns inte på marknaden trots att Microsoft uppmanat dem under lång tid.

Jag har varit ute och kollat på ett flertal fysiska butiker men ännu inte stött på en enda touchbaserad Windows 8 maskin.

Nu ser det ju ut som att PC-tillverkarna + Intel börjar haja. Nästa våg av ultrabooks har krav på touch från Intel m.m.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

inte ha några ikoner någonstans

Startmenyn då, du har inga ikoner där? (dit jag ville komma)

Att man måste välja kategori (antingen med win+w osv eller musen) för sökningen finns det ingen mening med. Jag har under en lång tid bestämt mig för att sättet jag använder windows nu är det mest effektiva sättet för mig. Och även efter att ha använt "metro" i flera månader så går det betydligt långsammare för mig att navigera mig runt i OS:et.

win sen börja skriva gör att du söker på program. (också win+q)
win+w, gå från desktop direkt till att söka efter settings.
win+f, gå från desktop direkt till att söka efter filer. (just filer brukar jag använda utforskaren till)
Börjar undra hur ofta söker du i startmenyn och varför?

Men om du gillar windows 7 bättre så är det ju bara fortsätta använda det.

edit:
Har du provat launchy btw?
http://www.launchy.net/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Grattis, det släpptes annars för 4 år sedan. Men vad använde du innan?

• Hade en och samma installation av Windows 2000 från 1999 till 2007. Inte en enda omformatering. Inga problem. Inga antivirusskydd eller nåt.

• Körde en och samma installation av Vista 64-bit från 2007 till för några veckor sedan. Uppdateringarna har inte fungerat som de ska på över ett år... Inga antivirusskydd eller nåt.

• Kommer köra Windows 7 så länge det går.

• Önskar jag hade en Volvo Amazon från 1964 också, trots nicket...

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|