Microsoft: "Det är inte vårt fel att ingen köper Windows 8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

I reklam brukar man inrikta sig mot konsumenter, det är målgruppen och då måste man väl ha innehåll som intresserar dom. Brukar du tex se IBM göra tv reklam där dom visar DeveloperWorks ?

True, men någon företagslösning brukar kunna finnas, bara de att MS visar nästan ingenting om sin produkt, vare sig för konsumenter eller företag.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Alltså Windows 8 är så extremt oanvändarvänligt. Man måste till exempel gå in i INSTÄLLNINGAR för att stänga av datorn! Samt att senast jag kollade så fungerade inte java...

Gamla hedliga alt-f4 menyn funkar fortfarande på desktop om man stör sig på att: dra till ett hörn till höger -> inställningar -> stänga av.
Java har funkat sedan jag installerade testversionen av W8 släpptes (Consumer Preview).

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av strejf:

Där kan man snacka om I-landsproblem...

Vet inte riktigt vad ditt inlägg har med saken att göra...men du har så klart rätt till din åsikt.

Permalänk
Avstängd

Har Windows 8 på min Acer W510 och kan säga att det är grymmt smidigt och användarvänligt! Men kan däremot förstå att det är jobbigt med vanlig desktop. Hade inte kunnat använda en surfplatta med Windows 7 i alla fall, och hade inte heller kört android och ipad.

Touch => Windows 8 överlägset
Mus å tb => Windows 7 överlägset

Känns som om de bara helt enkelt tagit det stora steget mot en mer touchvänligare värld, och jag tror att i framtiden så kommer många gå över till windows 8 trots allt, när ett annat gränssnitt än tangentbord och mus inte längre används.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shitpommfrit:

Har Windows 8 på min Acer W510 och kan säga att det är grymmt smidigt och användarvänligt! Men kan däremot förstå att det är jobbigt med vanlig desktop. Hade inte kunnat använda en surfplatta med Windows 7 i alla fall, och hade inte heller kört android och ipad.

Touch => Windows 8 överlägset
Mus å tb => Windows 7 överlägset

Känns som om de bara helt enkelt tagit det stora steget mot en mer touchvänligare värld, och jag tror att i framtiden så kommer många gå över till windows 8 trots allt, när ett annat gränssnitt än tangentbord och mus inte längre används.

Inget tangetbord eller mus? Det kommer jag inte slut använda än på 30-40 år, minst. Iaf inte för desktop/laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Det är inte så dom flesta resonerar här. Flesta accepterar att man har olika åsikter. Men vad många inte verkar fatta är varför Windows 8 ser ut som det gör och att det Micrsoft inte har något val, det är marknaden som styr.

Grejen är att folk i allmänhet inte upplever att "surfplatta" och "pc" är direkta konkurrenter, utan de finns bara delvis på samma marknad, eftersom de delar vissa användningsområden. Men det finns fortfarande saker som du kan göra på den ena plattformen som du aldrig kommer kunna göra lika bra på den andra, och vice versa, och många upplever att det är bättre att använda operativsystem med miljöer som är optimerade för antingen eller, och det Microsot försöker göra nu är att få de två att samsas, och om de lyckats på riktigt hade det inte funnits den här typen av diskussioner.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Grejen är att folk i allmänhet inte upplever att "surfplatta" och "pc" är direkta konkurrenter, utan de finns bara delvis på samma marknad, eftersom de delar vissa användningsområden. Men det finns fortfarande saker som du kan göra på den ena plattformen som du aldrig kommer kunna göra lika bra på den andra, och vice versa, och många upplever att det är bättre att använda operativsystem med miljöer som är optimerade för antingen eller, och det Microsot försöker göra nu är att få de två att samsas, och om de lyckats på riktigt hade det inte funnits den här typen av diskussioner.

Klart att det hade funnits diskussioner ändå, det har det gjort vid varje nytt släpp av Windows. Ja Microsoft försöker sammanfoga tablet och PC och jag tycker att de har lyckats jävligt bra med det, kolla bara på alla hybrider som kommer.

Om det tar fart kommer man sluta argumentera att vissa saker måste man ha en PC till, precis som att laptops tar över mer och mer vad en stationär kan göra.

En framtid där man kan koppla sin telefon till en stor skärm och använda precis som en stationär dator är för mig ganska trolig också. Att ta med skrivbordet från Windows RT till Windows Phone 8 så att det går att använda när extern skärm är inkopplad känns det som att de redan borde planerat för.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

PC kommer inte att försvinna, men den kommer att byta form och utseende . Därav har vi Windows 8 och Modern UI.

"The outgoing chief executive officer of Intel Corp., the world’s largest chipmaker, believes that form-factors of personal computers are beginning to blur as media tablets and slates are gaining performance and feature-set comparable to traditional desktops and notebooks."

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Klart att det hade funnits diskussioner ändå, det har det gjort vid varje nytt släpp av Windows. Ja Microsoft försöker sammanfoga tablet och PC och jag tycker att de har lyckats jävligt bra med det, kolla bara på alla hybrider som kommer.

Om det tar fart kommer man sluta argumentera att vissa saker måste man ha en PC till, precis som att laptops tar över mer och mer vad en stationär kan göra.

En framtid där man kan koppla sin telefon till en stor skärm och använda precis som en stationär dator är för mig ganska trolig också. Att ta med skrivbordet från Windows RT till Windows Phone 8 så att det går att använda när extern skärm är inkopplad känns det som att de redan borde planerat för.

Jag kan inte minnas att jag någonsin läst diskussioner om att man bör stanna kvar på Vista istället för Windows 7, med det kanske fanns sådanna diskussioner också, det är inget som jag har sett hur som helst.

Sedan kan man ju alltid diskutera om Marknaden styr Microsoft eller om Microsoft styr marknaden. Själv tror jag på det senare,

Dvs, om vi klumpar ihop phone, RT, och Windows 8 så tror jag snarare att det är så att då det nu är det senaste operativsystemet från Microsoft, så måste hårdvarutillverkarna anpassa sig och göra mer touchvänlig hårdvara, snarare än att Microsoft nu har gjort ett operativsystem som bättre hanterar all touch-vänlig hårdvara som redan finns. Men den diskussionen har vi redan haft oerhört många gånger.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det va inte mitt fel att han blev skjuten.
Han stod ivägen för kulan.

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OsNy:

Gamla hedliga alt-f4 menyn funkar fortfarande på desktop om man stör sig på att: dra till ett hörn till höger -> inställningar -> stänga av.
Java har funkat sedan jag installerade testversionen av W8 släpptes (Consumer Preview).

Ja, eller hur svårt är det att konfiga "på" knappen i energi menyn så när man trycker en gång på
Knappen stängs burken av.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag kan inte minnas att jag någonsin läst diskussioner om att man bör stanna kvar på Vista istället för Windows 7, med det kanske fanns sådanna diskussioner också, det är inget som jag har sett hur som helst.

Sedan kan man ju alltid diskutera om Marknaden styr Microsoft eller om Microsoft styr marknaden. Själv tror jag på det senare,

Dvs, om vi klumpar ihop phone, RT, och Windows 8 så tror jag snarare att det är så att då det nu är det senaste operativsystemet från Microsoft, så måste hårdvarutillverkarna anpassa sig och göra mer touchvänlig hårdvara, snarare än att Microsoft nu har gjort ett operativsystem som bättre hanterar all touch-vänlig hårdvara som redan finns. Men den diskussionen har vi redan haft oerhört många gånger.

Det fanns diskussioner om att man ändrat standardutseendet på aktivitetsfältet m.m, men det har lagt sig nu.

Jag tror att Microsoft har sett var marknaden är på väg och designat Windows 8 efter det. Sen pushar man förstås nu också. Så det är både och anser jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det fanns diskussioner om att man ändrat standardutseendet på aktivitetsfältet m.m, men det har lagt sig nu.

Jag tror att Microsoft har sett var marknaden är på väg och designat Windows 8 efter det. Sen pushar man förstås nu också. Så det är både och anser jag.

Ja, det är här vi inte riktigt är överens. Att de pushar för en produkt de utvecklat är inget konstigt, men att de har sett vart en marknad, som hittills dominerats av dem själva är på väg åt... Ja, vart? Det är det jag har svårt med. Jag tycker inte att en PC som navigeras med mus och tangentbord helt delar marknad med en surfplatta, eller ens en hybriddator. Jag får det inte att gå ihop.

"Vi har hittills gjort Motorcyklar men vi ser nu att segmentet mopeder har ökat så vi har börjat göra lätt MC."

Men vi får väl se. Man vet inte vart marknaden "är påväg" förren det redan har hänt, och just nu verkar det mest råda förvirring.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Ja, det är här vi inte riktigt är överens. Att de pushar för en produkt de utvecklat är inget konstigt, men att de har sett vart en marknad, som hittills dominerats av dem själva är på väg åt... Ja, vart? Det är det jag har svårt med. Jag tycker inte att en PC som navigeras med mus och tangentbord helt delar marknad med en surfplatta, eller ens en hybriddator. Jag får det inte att gå ihop.

"Vi har hittills gjort Motorcyklar men vi ser nu att segmentet mopeder har ökat så vi har börjat göra lätt MC."

Men vi får väl se. Man vet inte vart marknaden "är påväg" förren det redan har hänt, och just nu verkar det mest råda förvirring.

Var marknaden är på väg är solklart nu anser jag och många i branschen. Lite otydligare var det när man tog besluten för tre år sedan.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OsNy:

Fungerar inge vidare på min HCPC som jag styr med mobilen. Kan säga att tjejen är helt oförstående till varför det ska vara så svårt att stänga av en dator ;).

Jag är kanske minoritet här, men jag har använt startmenyn till diverse ändamål ganska flitigt sedan... så länge jag minns. Jag har inget emot utseendet på "startmenyn" i W8, eller att den täcker hela skärmen. Tycker till och med att gränssnittet ser riktigt trevligt ut.
Det jag däremot inte gillar är att det har blivit pilligare att får bort startmenyn från skärmen igen once it´s visible, och framförallt att jag inte längre får lägga till det jag vill i startmenyn längre. Windows update (ej metroläge) och add/remove programs är två exempel som jag verkligen saknar att ha snabb acess till. Även shut down som sagt...
Jag vill inte prata i absoluta termer om rätt eller fel, men för mig har det varit en försämring eftersom att jag fått min flitigt använda startmeny något handikappad.

Jag är samtidigt förstående till förändringen i utseendet. En fusion av gränssnitten mellan olika plattformar kan vara väldigt fördelaktigt. Men här har det väl inte blivit så jättebra ändå. Kan inte säga att alla förespråkar detta men många som är nöjda med W8 säger bara att man inte behöver använda metro på desktops (eller ganska sällan iaf). Det stämmer ju (om man inte använde startmenyn så ofta ändå). Men med den lösningen får man ju ändå inte ut fördelen med fusionen mellan plattformarna. Och vad har då vinsten med metro på vanliga datorer varit? Samma grnässnitt på alla plattformar, men på en av plattformarna bör man undvika detta gränssnitt för att få en bra upplevelse... Låter som att lösningen är utformad utifrån ett gemensamt plattformsidé snarare än från ett användarperspektiv.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Var marknaden är på väg är solklart nu anser jag och många i branschen. Lite otydligare var det när man tog besluten för tre år sedan.

Problemet är att i princip all fokus ligger på segmentet "slösurf i soffan", och en PC/laptop med Windows på har hittills haft betydligt fler användningsområden än så, och de bitarna tycker jag man har missat att fånga upp. Men det är ju också så att det tar tid för mjukvaruutvecklare att anpassa sig, men jag menar att om det vore så att man gick åt samma håll som marknaden, så hade en anpassning kommit naturligt och folk hade haft en känsla av "äntligen!" istället för "va...?" som jag ser är betydligt vanligare. Men jag tror fortfarande det är för tidigt att säga vart åt det bär.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fungerar inge vidare på min HCPC som jag styr med mobilen. Kan säga att tjejen är helt oförstående till varför det ska vara så svårt att stänga av en dator ;).

Jag är kanske minoritet här, men jag har använt startmenyn till diverse ändamål ganska flitigt sedan... så länge jag minns. Jag har inget emot utseendet på "startmenyn" i W8, eller att den täcker hela skärmen. Tycker till och med att gränssnittet ser riktigt trevligt ut.
Det jag däremot inte gillar är att det har blivit pilligare att får bort startmenyn från skärmen igen once it´s visible, och framförallt att jag inte längre får lägga till det jag vill i startmenyn längre. Windows update (ej metroläge) och add/remove programs är två exempel som jag verkligen saknar att ha snabb acess till. Även shut down som sagt...
Jag vill inte prata i absoluta termer om rätt eller fel, men för mig har det varit en försämring eftersom att jag fått min flitigt använda startmeny något handikappad.

Om du styr med mobilen så kanske det är svårt, men tidigare i tråden finns det länkat hur du gör en genväg så du kan stänga av datorn med, ifall det är så svårt. Där kan jag hålla med om att Metro inte funkar så bra, men tror inte Microsoft har designat det för att fjärrstyras från en telefon.

Man kan högerklicka på metro-hörnet i desktop-läge och då snabbt kunna komma till flera inställningssaker, tex add/remove programs, cmd(även som admin), kontroll panelen etc. Mycket användbart.

Visa signatur

WS: 4770K, 16GB, 2x 960GB SSD, 1x 2TB SSD, RTX3070(deshrouded), CachyOS.
Behringer UM2, Sennheiser HD598, Antlion Modmic + XLR adapter.
SRV: 2600, 32GB, 500GB SSD, 2x 16TB HDD, Intel QUAD NIC, TrueNAS Scale.
SRV2: Raspberry Pi 4 4GB, 128GB SD, RPi-OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Problemet är att i princip all fokus ligger på segmentet "slösurf i soffan", och en PC/laptop med Windows på har hittills haft betydligt fler användningsområden än så, och de bitarna tycker jag man har missat att fånga upp. Men det är ju också så att det tar tid för mjukvaruutvecklare att anpassa sig, men jag menar att om det vore så att man gick åt samma håll som marknaden, så hade en anpassning kommit naturligt och folk hade haft en känsla av "äntligen!" istället för "va...?" som jag ser är betydligt vanligare. Men jag tror fortfarande det är för tidigt att säga vart åt det bär.

Allt behöver inte vara så svart eller vitt. Det är inte antingen använder du en iPad eller en desktop. Vad vi kallar en surfplatta idag, kommer imorgon att ha samma beräkningskraft och funktioner som en PC har. Gränserna håller på att sudda ut.

Permalänk
Medlem

Man ser enbart partiska inlägg när det kommer till Win7 & 8.
Finns det någon tråd som beskriver lite mer om windows 8 från en opartiskt point of view?

Windows 8 har intresserat mig under en viss tid, men alla dessa hatiska inlägg får mig att snart skaffa ubuntu -.-

Permalänk
Medlem

Win 8 suger definitivt. Kollade recensioner på OS:et och där såg man att man hade två val med fönsterstorleken, fullscreen eller en spallt som täcker 1/5 av skärmen, och det går inte ändra storleken själv genom dra och släpp.

Nä tack, kommer ALDRIG ens fundera på att installera Win 8, inte ens om jag får det gratis.
Har tänkt köpa ny dator snart och då kommer jag inte heller välja Win 8, får bli att köpa Win 7 igen eller vänta och se hur nästa M$ OS blir eller hoppas på ett alternativ.

Visa signatur

The playa haters ball, gives an opportunity to hate on a diverse array of mark-ass marks, trick-ass marks, punk bitches and skip-skop skanks and scallywags. Hoes, heffers, hee-has and hooley-hoos.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OsNy:

Om du styr med mobilen så kanske det är svårt, men tidigare i tråden finns det länkat hur du gör en genväg så du kan stänga av datorn med, ifall det är så svårt. Där kan jag hålla med om att Metro inte funkar så bra, men tror inte Microsoft har designat det för att fjärrstyras från en telefon.

Man kan högerklicka på metro-hörnet i desktop-läge och då snabbt kunna komma till flera inställningssaker, tex add/remove programs, cmd(även som admin), kontroll panelen etc. Mycket användbart.

Hade gärna sett att man inte hade behövt pilla med egna lösningar för att enkelt kunna stänga av datorn, men det kommer väl korrigeras i någon servicepack eller till nästa version av metro (nästa version av windows kanske).
Sedan är ju muspekaren osynlig i w8 om man inte har en hårdvarumus inkopplad. Gaah! Går verkligen inte att få fram synlig muspekare annars. Så jag har fått koppla in en mus som bara ligger bakom HTPCn så att jag har en synlig muspekare för mobilstyrning av musen. Så att eee... nej, W8 är verkligen inte gjort för att styras från en mobil. Kass kass kass!
Hade jag inte kunnat styra datorn utan problem innan med mobilen hade jag inte pipit, men det är lite irriterande när de klipper bort funktioner för mig. Aja, här börjar det väl komma ner lite på personliga preferenser snarare än generella stora problem ;).
Men!
Du har ju helt rätt i att högerklick i vänstra nedre hörnet är en bra ersättare till mina tidigare saknade funktioner i startmenyn. Vet inte hur många gånger jag lärt mig detta för att direkt glömma det igen. Skyller inte på Microsoft här utan det är bara jag som är lite seg i kolan.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

T.ex. när XP kom ut vart det gallskrik på grund av de nya start menyn, detta är inte precis nyheter utan historien återupprepa sig i oändlighet. Vist det vart ganska lugnt mellan Vista och Windows 7 även om det egentligen inte skilde mycket alls mellan de operative. (Dvs Vista med en del service packs )

T.ex. här har du lite nyheter om vad som hände är XP släpptes för de som inte minns http://www.zdnet.com/windows-8-is-the-new-xp-7000006095/ Det tog mer eller mindre 2 SP för att få folk att bli tysta på XP mer eller mindre, samt att få XP's problem lösta.

När Vista kom kom massvis med skrik också till stort del på grund av hur ej optimerad Vista var samt att den var alldeles för tidig relaterat till hårdvaran som fanns, ungefär lite som Windows 8 just nu dvs alla har inte toutchskärm.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av s_jimmie:

Win 8 suger definitivt. Kollade recensioner på OS:et och där såg man att man hade två val med fönsterstorleken, fullscreen eller en spallt som täcker 1/5 av skärmen, och det går inte ändra storleken själv genom dra och släpp.

Nä tack, kommer ALDRIG ens fundera på att installera Win 8, inte ens om jag får det gratis.
Har tänkt köpa ny dator snart och då kommer jag inte heller välja Win 8, får bli att köpa Win 7 igen eller vänta och se hur nästa M$ OS blir eller hoppas på ett alternativ.

Det känns som att du har tolkat recensionerna lite galet. Det bästa du kan göra är att gå in i en butik och testa själv så kommer du se att du missuppfattat en hel del.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arie:

Allt behöver inte vara så svart eller vitt. Det är inte antingen använder du en iPad eller en desktop. Vad vi kallar en surfplatta idag, kommer imorgon att ha samma beräkningskraft och funktioner som en PC har. Gränserna håller på att sudda ut.

Det handlar inte så mycket om beräkningskraft som format.

Även om det är tekniskt möjligt att genomföra exakt samma arbetsuppgifter så gör formatet sig inte för vissa uppgifter. T. ex avancerad bildredigering, omfattande ordbehandling mm. Att genomföra en 8 timmars arbetsdag med en surfplatta eller touchskärm skulle vara en mardröm för många.

Skrivet av MugiMugi:

T.ex. när XP kom ut vart det gallskrik på grund av de nya start menyn, detta är inte precis nyheter utan historien återupprepa sig i oändlighet. Vist det vart ganska lugnt mellan Vista och Windows 7 även om det egentligen inte skilde mycket alls mellan de operative. (Dvs Vista med en del service packs )

T.ex. här har du lite nyheter om vad som hände är XP släpptes för de som inte minns http://www.zdnet.com/windows-8-is-the-new-xp-7000006095/ Det tog mer eller mindre 2 SP för att få folk att bli tysta på XP mer eller mindre, samt att få XP's problem lösta.

När Vista kom kom massvis med skrik också till stort del på grund av hur ej optimerad Vista var samt att den var alldeles för tidig relaterat till hårdvaran som fanns, ungefär lite som Windows 8 just nu dvs alla har inte toutchskärm.

När XP kom fanns fortfarande möjligheten att få tillbaka den tidigare startmenyn, och klassiskt windows-tema. Jag begriper inte varför det var yl och gnäll om något som går att ställa in. Med Windows 8 finns ju däremot ingen Microsoft-lösning för de som inte trivs i nya gränssnittet, så där kan jag förstå att debatten är mer livlig.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av s_jimmie:

Här har det nog blivit en del missförstånd.
Det går hur bra som helst att köra alla vanliga program precis som i w7 i fönsterläge. Ingen som helst skillnad mot tidigare OS.
Det du nämner här är de specialanpassade RTapplikationerna som man når genom Metro och de verkar knappt användas på vanliga datorer. De är till för mobilerna och touchplattorna främst.
Du gör dig nog en otjänst genom att ta ett så tydligt ställningstagande utan att vara insatt i ämnet. bättre att testa en dator med W8 innan du hoppar till definitiva slutsater.

EDIT: Såg att jag var lite sen att svara på inlägget. Fanns bättre svar högre upp ;).

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

När XP kom fanns fortfarande möjligheten att få tillbaka den tidigare startmenyn, och klassiskt windows-tema. Jag begriper inte varför det var yl och gnäll om något som går att ställa in. Med Windows 8 finns ju däremot ingen Microsoft-lösning för de som inte trivs i nya gränssnittet, så där kan jag förstå att debatten är mer livlig.

Du missade poängen, det KLAGADES ändå, folk gillar att klaga, folk har alltid gillat att klaga på alla företag som har lyckats, detta är långt ifrån nytt och kommer finnas förevigt. Förändringar oavsett vad även om det går att ställa in som det var som innan, med eller utan tredje part kommer ändå vara en enorm debatt.

Sedan vart det lite mer tjat än enbart start menyn utan hela XP's utseende, lite av samma debatt som fanns med Windows Vista (Aero) men försvan med Windows 7 då folk redan accepterat det efter ett par år.

Vad jag försökte säga är att det hela återupprepar sig och inget nytt fenomen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Du missade poängen, det KLAGADES ändå, folk gillar att klaga, folk har alltid gillat att klaga på alla företag som har lyckats, detta är långt ifrån nytt och kommer finnas förevigt. Förändringar oavsett vad även om det går att ställa in som det var som innan, med eller utan tredje part kommer ändå vara en enorm debatt.

Sedan vart det lite mer tjat än enbart start menyn utan hela XP's utseende, lite av samma debatt som fanns med Windows Vista (Aero) men försvan med Windows 7 då folk redan accepterat det efter ett par år.

Vad jag försökte säga är att det hela återupprepar sig och inget nytt fenomen.

Ja, det har du rätt i, fast allt det du nämner gick att ställa in och om man så önskade, ta bort. Därför kan jag tycka att "gnället" den här gången är mer befogat.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mr_no_one:

Med alla enkla lösningar du föreslår hit och dit kan jag föreslå följande för dig:
http://www.kernel.org/pub/linux/kernel/v3.0/linux-3.7.5.tar.b...
http://www.x.org/wiki/
http://www.gnome.org/getting-gnome/
http://www.kde.org/download/
...

Det är bara små enkla saker att lägga till så har du en fullfjädrad dator, som fungerar från början. Det är bara att fixa till det så det blir bra först

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Det hela är ganska enkelt.
Ge Metro yxan så hade jag kunnat fundera på Windows 8.

Jag vill inte att program ska öppnas i Metro.
Jag vill inte att datorn startas i Metro.
Jag vill inte ha Metro som "startmeny".
(Out of the freakin' box!!!)

Om ingen på M$ har hjärna nog att inse att göra Metro standard för laptops/touchscreen devices och Metro "disabled" för desktops så ere fan inte konstigt att de inte har hjärna nog att inse varför Win 8 inte säljer..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det handlar inte så mycket om beräkningskraft som format.

Även om det är tekniskt möjligt att genomföra exakt samma arbetsuppgifter så gör formatet sig inte för vissa uppgifter. T. ex avancerad bildredigering, omfattande ordbehandling mm. Att genomföra en 8 timmars arbetsdag med en surfplatta eller touchskärm skulle vara en mardröm för många.

Och där kommer hybriderna in, de har borttagbara tangentbord och är lätta nog att använda som tabletter när du är on the move samtidigt som de har möjlighet att driva dina dubbla 2560x1440 skärmar när du sitter vid skrivbordet.

Windows 8 är inte ett tablettOS, det är ett touchvänligt OS och alla problemen man först kan ha med Win8 försvinner så fort man investerar i en touchmus, touchpad eller liknande.

Jag har kört Win8 sedan en längre tid tillbaka men det var först när jag skaffade mig touchmus som jag faktiskt tyckte om det, innan dess var det ett nödvändigt ont pga utvecklingsmiljö osv. Numera använder jag Win8/RT till allt från att spela Gunstringer till att editera bilder i Photoshop, programmera i VS2012 eller administrera nya virtuella maskiner. Allt detta kan jag till o med göra på min Surface RT mha RemoteApp, även fast jag givetvis sätter mig vid skrivbordet om jag behöver jobba mer än fem minuter.

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.