Permalänk
Medlem

DOA från komplett

Fick hem en dator igår som jag beställt från komplett. Öppnar paketet och allt ser bra ut tills jag ska sätta på datorn. Är något konstigt problem med skärmen. Den visar bara lodrätt svarta och gråa sträck..

Ringer komplett och de säger att jag får skicka till Acer för reparation eller tillbaka till komplett för öppetköp. Men eftersom priset på datorn har ökat kan jag inte få en ny likadan utan att lägga till pengar.

Vill bara veta om det är rätt handlat av komplett eller om de skulle gjort på annat sätt. Har egentligen ingen lust att skicka till acer då jag vill ha datorn så snabbt som möjligt, men får göra det i värsta fall..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du ska INTE skicka till Acer, du ska skicka till komplett som skall skicka till Acer, de har rätt att försöka fixa problemet inom skälig tid (2-3veckor) och rätt att försöka lösa det 3ggr sedan har du rätt att kräva omleverans dvs en ny.
Du har inget avtal med Acer, de har, du köpte av dem och kedjan säger att du ska skicka till dem, de vill bara undvika jobb.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

okej tack för lärorikt svar!
ska ringa tillbaka till komplett idag då, jävligt dåligt att de säger att jag ska skicka till acer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Du ska INTE skicka till Acer, du ska skicka till komplett som skall skicka till Acer, de har rätt att försöka fixa problemet inom skälig tid (2-3veckor) och rätt att försöka lösa det 3ggr sedan har du rätt att kräva omleverans dvs en ny.
Du har inget avtal med Acer, de har, du köpte av dem och kedjan säger att du ska skicka till dem, de vill bara undvika jobb.

FEL:
PÅ DOA har de inte rätt till det. Fungerade den och dog strax efter den startades är det reklamation. Om den unte fungerade då du fick den är det DOA Dead on Araival. (sry for bad eng and swe) då är det utbyte till en ny som gäller på en gång. Men du kan nog ringa Acer svergie de lär hålla med.

Edit:
Vet inte hur jag tänkte med första meninten. Fungerar den under en viss tid har företaget rätt att reparera. Men är den sönder från början. (DOA) Så ska man få en ny. Hur handlarna löser det är inte en konsumetfråga. Det kommer säker folk ha åsikter om, desvärre.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

FEL:
PÅ DOA har de inte rätt till det. Fungerade den och dog strax efter den startades är det reklamation. Om den unte fungerade då du fick den är det DOA Dead on Araival. (sry for bad eng and swe) då är det utbyte till en ny som gäller på en gång. Men du kan nog ringa Acer svergie de lär hålla med.

okej så du menar alltså att acer kommer säga att jag ska ta det med komplett?

Permalänk
Medlem

anden55 säg till koplett som det var att den inte funterade då den kom. så kan de även de skicka det vidaare till sin återförsäljare av samma anledning och de behöver inte testa mer än nödvändingt heller. Det är inte ditt jobb att testa trasiga delar du köper. Sen i kopletts led så blir det en del i felanmälan mot lebverantören som de kan använda för att förandla om priser samt statistik både för dem samt de dom köer ifrån. Alla vinner så länge det blir en nöjd kunde och man vet varför hela väge. Vet att det inte altid stämmer men i mitt sinne gör det det.

Visa signatur

GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

anden55 säg till koplett som det var att den inte funterade då den kom. så kan de även de skicka det vidaare till sin återförsäljare av samma anledning och de behöver inte testa mer än nödvändingt heller. Det är inte ditt jobb att testa trasiga delar du köper. Sen i kopletts led så blir det en del i felanmälan mot lebverantören som de kan använda för att förandla om priser samt statistik både för dem samt de dom köer ifrån. Alla vinner så länge det blir en nöjd kunde och man vet varför hela väge. Vet att det inte altid stämmer men i mitt sinne gör det det.

okej får ringa dom idag och göra ett nytt försök!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anden55:

Vill bara veta om det är rätt handlat av komplett eller om de skulle gjort på annat sätt.

Det är helt rätt gjort att Du tog kontakt med din motpart. Väljer man sedan att inte följa motpartens instruktioner så är det något man själva får stå för om man ej har annat avtalat med sin motpart.

Skrivet av anden55:

Har egentligen ingen lust att skicka till acer då jag vill ha datorn så snabbt som möjligt, men får göra det i värsta fall..

Går lite emot ditt eget önskemål då det är den snabbaste lösningen i ditt fall.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

iofs jag hade nog tagit den på öppet köp. men tänkte lite principielt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Av egen erfarenhet som säljare i datorbutik kan jag säga att det i regel alltid är snabbare för kund att ta kontakt med Acer/ASUS/HP osv osv. Dom kommer i regel och hämtar vid dörr och lämnar vid dörr. Självklart så har kunden rätt att gå via sin återförsäljare och man som återförsäljare kan inte neka det.
I det här fallet när det är en DOA (Dead on arrival) så skall Komplett ta emot den och testa den för att sedan direkt skicka en ny till kund om det är så att den är DOA.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Nu blir det många inlägg här men,
Det skadar aldrig att då man ringer ett företag
Rent allmänt, att skriva upp namnet på den man pratade med samt tid. Tror inte det ska behövas hör men altid ett bra råd. Lite off topic kanske

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ringer Acer nu när dom öppnar och får se vad dom säger. Men om dom tar in den får man alltså en ny direkt då? Trodde att de skullen laga den jag hade nu, och att det därför skulle ta längre tid

Skrivet av Veni:

Går lite emot ditt eget önskemål då det är den snabbaste lösningen i ditt fall.

De var bara jag som trodde att det skulle ta längre tid att skicka till Acer, så det kan bli när man skriver saker som men inte vet något om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Av egen erfarenhet som säljare i datorbutik kan jag säga att det i regel alltid är snabbare för kund att ta kontakt med Acer/ASUS/HP osv osv. Dom kommer i regel och hämtar vid dörr och lämnar vid dörr. Självklart så har kunden rätt att gå via sin återförsäljare och man som återförsäljare kan inte neka det.
I det här fallet när det är en DOA (Dead on arrival) så skall Komplett ta emot den och testa den för att sedan direkt skicka en ny till kund om det är så att den är DOA.

Är du säker på att komlet. behöver tästa en DOA innan det skickar en ny? Låter som du tänker reklamation. Men jag har ju inte jobbat med det dedan 2008 och då var vi återförsäljare till företag. Det var en del strul då men så länge det var doa och inte att den fungerat ett tag så var det ny nästa dag eller närmsta dagaran veckan beroende var någonstans det fanns en likadan. Men nu kanske jag har gått lite ifrån företag till privatperson. Men jag hittar inte bra här
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

EDIT:
0771-42 33 00 är telefon numret till konsumetverket Där kan DU fråga ALT.

Edit: Förstår ni inte varandra ring upp igen och be att få prata med någon annan. Har inte med det att göra. bara gammal erfarenhet av support. (vart support tekniker, ibland har man en dålig dag eller så fungerar man bara inte med varandra)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Torach:

Kunden har i detta fall gått via sin återförsäljare och återförsäljaren har inte nekat detta tillvägagångssätt och kunden har dessutom fått instruktioner för retur som inneburit i det aktuella fallet att man som kund skickar produkten till en 3:e part. För att förtydliga, detta innebär inte att man som kund upprättat något avtal med 3:e part. Man har fortfarande om annan överenskommelse saknas fortfarande enbart avtal med återförsäljaren.

Skrivet av Torach:

Enbart om det är avtalat. Finner ingen grund för slutsatsen då det det är rena motsatsen på Komplett's hemsida. Finns ingen begränsning i avtalet som säger att försäljaren ej får lov att använda sig utav underleverantörer och hur detta nyttjande skall ske.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Sådana här fall är så jobbiga. Ring acer först sen komplett. Bara för att ge lite tryck på det hela. Men jag har svårt att förstå varför det inte är en ren DOA.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

FEL:

Edit:
Vet inte hur jag tänkte med första meninten. Fungerar den under en viss tid har företaget rätt att reparera. Men är den sönder från början. (DOA) Så ska man få en ny. Hur handlarna löser det är inte en konsumetfråga. Det kommer säker folk ha åsikter om, desvärre.

Att den är DOA spelar ingen roll, DOA är inte något som specifikt behandlas i lagrummet utan varan räknas som felaktig eller inte och behandlas där efter skall det följa de regler och lagar som gäller det, skäligt anses ofta att säljaren får två försök att laga den, vid tredje försöket anses det inte längre skäligt om den inte funkar och då kan man kräva omleverans (en lätt förenkling men det är den typiska gången, sedan att handlare ofta kan byta ut en DOA direkt för minimering av arbetsbörda m.m. är en annan sak).
Acer kan han vända sig till ja, det kan underlätta ärendet om Acer håller med om att den ska bytas ut (iom att komplett då kan bara skicka den tbax till Acer) men skulle aldrig skicka in den till Acer direkt, visserligen enligt lag får han göra det baserat på att Komplett har hänvisat till dem men det gör också att situationen kan bli ännu mer strulig när de börjar peka finger mot varandra, lättaste är att vända sig enbart till den man köpt av så är det aldrig något tjafs om hur ledet gått och vem som är ansvarig mot vem m.m.

Skrivet av OutlaW^:

Hahaha aldrig mer Komplett mitt grafikkort var doa sist. Alllt hade funkat bra innan när produkterna funkat.
Men ingen vill ha med kompletts service värsta jag varit med om. Säger oftast att det är handhavandefel fast man bara satt
in det skäms komplett.

Är det mindre än 6månader sedan varans införskaffande skall de påvisa att det är du som gjort fel för annars anser lagen att det var fel vid leverans, något nästan omöjligt att påvisa att du gjort fel.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Får se vad acer säger när de öppnar. Just nu ångrar jag att jag inte handlade från inet istället..

Men det måste väll ändå finnas någon lag som säger att jag ska ha varan utbytt? Den är ju i obrukbart skick och jag har varken lust eller råd att lägga 7k på ingenting..

Citat rensat
Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Får se vad acer säger när de öppnar. Just nu ångrar jag att jag inte handlade från inet istället..

Men det måste väll ändå finnas någon lag som säger att jag ska ha varan utbytt? Den är ju i obrukbart skick och jag har varken lust eller råd att lägga 7k på ingenting..

Det finns lagar som skyddar dig ja, Komplett kan dock bråka om det och om de lagligen kan påvisa att kostnaderna för dem blir förstora kan de häva köpet under vissa omständigheter (dock väldigt ovanligt), de har dock rätt att försöka laga den ett par ggr för att konstanden för dem annars kan anses oskälig men snacka med Acer, får du Acer på din sida lär inte komplett bråka, du kan även skriva i kompletts tråd här på SWEC
http://www.sweclockers.com/forum/71-butiker-och-tillverkare/5...

Men ja du har en hel del skydd som gör att du inte ska förlora på affären.

Visa signatur

- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Har nu ringt både acer och komplett. Killen på acer sa att den skulle till komplett så var bara att ringa igen.

Men fick prata med en mycket hjälpsam kille på supporten och allt löste sig smidigt.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

…på meddelanden som gick utanför just konsumenträtt och snarare handlade om tidigare spcifika ärenden.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.