Är 6ms responstid bra för en gamingskärm?

Permalänk
Entusiast

Det beror helt på. Det räcker inte att bara titta på millisekunder. Du måste även kolla upp vad det tillverkaren av panelen mäter. Olika tillverkare mäter på olika sätt, och därmed olika resultat.

Jag själv har sett skärmar med 12 ms respons som flyter på helt okej, och samtidigt har sett bildskärmar som utlovar 4 ms, som har rätt rejält med eftersläpningar.

Den stora skillnaden i tillverkarnas "mätningar": Byte från en färg till en annan, eller byte från vitt till svart.

EDIT:
Precis som andra redan påpekat, så tror även jag att det är en rätt dutkig andel här på formuret som inte känner till skillnaderna mellan "input lag" och "pixel response time".

Förklaring:
Input lag:
Tiden det tar från det att bilden har lämnat grafikkortet tills den visas på skärmen.
Skärmens egna logik och signalhantering spelar en central roll här. När skärmens signalprocessor tar emot signalen från grafikkortet, så skall den översättas, transporteras och behandlas av bildskärms-processorn.
En del skärmar har ett inbyggt minne som bildskärmsprocessorn mellanlagrar bilden i, innan en annan processor tar över och visar den på själva bildpanelen. Detta ger ett mycket tydligt "bildlagg".
En del andra skärmar är snabbare, och blandar inte in olika nivåer av olika signalprocessorer och minne. Signalen transporteras omedelbart till bild-panelen. Detta ger det absolut minsta lagget, och är att föredra.

Pixel Response Time:
Tiden det tar för en pixel att slå om från en färg till en annan efter att den har tagit emot informationen från bildskärmens signalprocessor.
Flytande kristaller roterar ett X antal grader för att släppa igenom en viss mängd ljus.
0 grader och kristallerna blockerar ljuset så mycket det går.
90 grader och dem släpper igenom maximalt med ljus.
För att variera ljusmängden, så varierar man alltså kristallernas vinkel. 45 grader skulle släppa igenom 50% av ljuset... och så vidare.

Tiden man mäter i "Pixel Response Time" ligger i hur lång tid det tar för kristallerna från 0 grader till X antal grader. I vanliga fall anger man tiden det tar från 0 grader till 90 grader, men vissa tillverkare anser att det räcker med en circa 60-80 grader för att anse det som en godtycklig mängd ljus.

Som grädde på moset, så varierar det även i den omvända ordningen: X antal millisekunder från 90 grader till 0 grader (Det vill säga från maximalt med ljus till en minimal mängd ljus). Det betyder alltså att det kan 10 millisekunder från svart till vitt, och 15 millisekunder från vitt till svart.

Som sylt på grädden, så varierar det även mellan sub-pixlarna.
De flesta av oss känner till att en skärm jobbar i regel med tre sub-pixlar: Rött, Grönt och Blått (RGB-systemet)
Bildskärmar har varierande responstide på dem olika sub-pixlarna.
T.ex så kan den röda sub-pixeln vara den långsammaste (8+ millisekunder), och den blåa den snabbaste (6 millisekunder eller mindre).
Tillverkarna är ju självfallet medvetna om detta, och anger i regel den snabbaste sub-pixeln som officiell respons-tid.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonyboj:

Är inte 16ms gränsen? 16ms = 1 60fps frame lagg

Fast högre latancy betyder bara att pixlarna spenderar mer tid att justera sig och minder tid att visa korrekt färg etc.
En 6ms skärm spenderar ju två tredjedelar av tiden i korrekt läge.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lexius:

För att ms visar inputlag? Och att du kommer märka skillnad mellan riktigt 8ms och 2ms?
Tftcentral brukar visa rätt grova skillnader från speciikationernas 2ms och den egentliga, som oftast är myycket högre, runt 10-12.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fast högre latancy betyder bara att pixlarna spenderar mer tid att justera sig och minder tid att visa korrekt färg etc.
En 6ms skärm spenderar ju två tredjedelar av tiden i korrekt läge.

Huvudet på spiken av svensktiger, det där är ju den riktiga poängen med responstid.
Om man låtsas som att tillverkarnas rapporterade tider stämmer med verkligheten så skulle alltså en skärm med >16ms responstid aldrig visa en skarp bild från en 60fps input som alltid var i rörelse (typ att du konstant springer runt i ett first person spel), medans en skärm med 2ms skulle visa skarp bild 80% av tiden.

Hur känslig man är för ghosting är ju väldigt individuellt, och om man kör spel som använder motionblur post-effekter så är det ju ganska irellevant om skärmen lägger på ett par egna ms på smeten.
Personligen har jag stört mig en del på ghosting på vissa "snabba skärmar" i lite snabbare spel typ tribes och warsow, men i söliga spel typ cod/bf så funkade det bra.

Och som någon nämnt tidigare så är tiden som tillverkarna anger ganska lotto, och överlag så är inputlagg ett mycket större problem än ghosting, så oroa dig mera över det om du är inställd på spel.