Kan inte installera Windows XP

Permalänk
Medlem

Kan inte installera Windows XP

Goddag!
Har ingen aning om vad jag skulle söka på om detta problem redan är löst, men får hoppas att detta inte är första gången.

I alla fall, problemet är att jag försöker installera Windows XP SP3 på en SATA-hårddisk som är tagen från en bärbar-dator ( ska dock inte spela någon roll ).
Men den tillåter inte mig helt enkelt och ni kanske tror att felet är att den inte tillåter att partitionera, men nej. Installationen flyter på normalt under första "stadiet(när det är den blå skärms installationen eller vad man ska kalla det)" i alla fall när den väl startat om så ska den börja installera allting och då kör den i kanske fem minuter sen stänger den bara av sig. Inga felmeddelanden eller något bara dör!

Är väldigt dålig på att förklara men försöker mitt bästa.. I klar text(förhoppningsvis) - Jag stoppar in CD skivan/USB sticka, väljer boot menu, det första stadiet av windows xp installationen(som jag sa tidigare den som har blå bakgrund), jag väljer om jag vill partitionera hårddisken och välja vilken hårddisk som det ska installeras på, den formatera hårddisken(prövat både NTFS-snabb och bara NTFS, vet att det inte är någon skillnad förutom att den andra är snabb, typ ), sen kopieras filerna, datorn startas om, windows xp logon kommer fram, sen är vi i andra stadiet av installationen och där kör den i kanske 5 minuter sen stängs datorn av inga förvarningar, felmeddelande absolut ingenting den bara dör helt enkelt.

Hoppas någon förstår vad jag menar med detta och har ett svar!

Tack på förhand
Med vänliga Hälsningar Consa

Permalänk

Är det en nyinstallation eller en ominstallation på en OEM dator? Har du flera diskar i vid installationen? Vad är det för hårdvara du har i övrigt? 32- eller 64-bits OS?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Har alltid haft windows xp och det har funka prima tills nu då och allting är piratkopierat - 32bitars. Bara en hårddisk.

Har inte så stor koll på vad det är för hårdvara i den, men kan säga att jag har kört windows xp många gånger förut, med samma hårddisk. Dock det fulaste av allting är att jag kan installera Ubuntu 12.10, men inte xp :S

Permalänk
Medlem

Köp win7 ist

Visa signatur

Dator | Intel Core i5-10400 | | Asus Prime B560-Plus | | MSI RTX 3060 Ti Gaming X | | 16GB Vengeance LPX @2933 | | WD Green 240 | | 2TB PNY CS900 | | Samsung 980 NVMe | | Corsair CX750F || | Fractal Design Focus G | | Be Quiet! Pure Rock 2 | |

Kringutrustning |HyperX Cloud II| |Qpad MK90| |Logitech G400s|| Asus VN247H||

Permalänk
Medlem

Vill inte köra windows 7 när datorn bara kommer användas av ett barn som min morsa har här varje onsdag.. Slösar inte 1000kr på det Sen är datorn inte allt för ny eller bra för den delen.

Den har 2gb minne och windows 7 tar upp minst 1gb minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Consa:

Goddag!
Har ingen aning om vad jag skulle söka på om detta problem redan är löst, men får hoppas att detta inte är första gången.

I alla fall, problemet är att jag försöker installera Windows XP SP3 på en SATA-hårddisk som är tagen från en bärbar-dator ( ska dock inte spela någon roll ).
Men den tillåter inte mig helt enkelt och ni kanske tror att felet är att den inte tillåter att partitionera, men nej. Installationen flyter på normalt under första "stadiet(när det är den blå skärms installationen eller vad man ska kalla det)" i alla fall när den väl startat om så ska den börja installera allting och då kör den i kanske fem minuter sen stänger den bara av sig. Inga felmeddelanden eller något bara dör!

Är väldigt dålig på att förklara men försöker mitt bästa.. I klar text(förhoppningsvis) - Jag stoppar in CD skivan/USB sticka, väljer boot menu, det första stadiet av windows xp installationen(som jag sa tidigare den som har blå bakgrund), jag väljer om jag vill partitionera hårddisken och välja vilken hårddisk som det ska installeras på, den formatera hårddisken(prövat både NTFS-snabb och bara NTFS, vet att det inte är någon skillnad förutom att den andra är snabb, typ ), sen kopieras filerna, datorn startas om, windows xp logon kommer fram, sen är vi i andra stadiet av installationen och där kör den i kanske 5 minuter sen stängs datorn av inga förvarningar, felmeddelande absolut ingenting den bara dör helt enkelt.

Hoppas någon förstår vad jag menar med detta och har ett svar!

Tack på förhand
Med vänliga Hälsningar Consa

Windows XP skeppas inte med drivrutiner för SATA så dessa måste du lägga på en diskett och trycka på F6 under installationen. Förutsatt att det finns drivrutiner för aktuell hårdvara: http://news.softpedia.com/news/Install-Windows-XP-On-SATA-Wit...
Ett annat alternativ är att du sparar ner drivrutinerna på installationsmediet: http://www.wikihow.com/Slipstream-Your-SATA-Drivers-Into-a-Wi...

Min erfarenhet är att Windows 7 snurrar på bättre än XP på de flesta hårdvara tack vare det helt omarbetade minneshanteraren och superfetch/prefetch som spara block av de vanligast filer/program man använder sig av snabbt åtkomligt på hårddisken. Windows 7 är dessutom stabilare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Windows XP skeppas inte med drivrutiner för SATA så dessa måste du lägga på en diskett och trycka på F6 under installationen. Förutsatt att det finns drivrutiner för aktuell hårdvara: http://news.softpedia.com/news/Install-Windows-XP-On-SATA-Wit...
Ett annat alternativ är att du sparar ner drivrutinerna på installationsmediet: http://www.wikihow.com/Slipstream-Your-SATA-Drivers-Into-a-Wi...

Min erfarenhet är att Windows 7 snurrar på bättre än XP på de flesta hårdvara tack vare det helt omarbetade minneshanteraren och superfetch/prefetch som spara block av de vanligast filer/program man använder sig av snabbt åtkomligt på hårddisken. Windows 7 är dessutom stabilare.

Säger det samma om 8an fast ännu mer optimerat

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem

§ 7 Piratkopiering

Det är inte tillåtet att sprida länkar till piratkopior. Det är inte heller tillåtet att diskutera hur man kringgår kopieringsskydd eller olovligen kopierar upphovsrättskyddade verk.

All antydan till innehav av piratkopierat material är förbjuden.

Om en tråd blivit låst är det inte tillåtet att skapa en ny om samma ämne.

Samtliga regler finns här.

*Tråd låst*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro