Bädda in video, är lagligt el olagligt?

Permalänk
Medlem

Bädda in video, är lagligt el olagligt?

Tjena!

Jag hittar ingenstans på nätet om det här. De jag vill veta är om de är olagligt eller inte att länka (bädda in) en video till en blogg. Jag ser en in-bäddning som en länk. Ja asså själva innehållet finns inte på din server/ ftp, så du har inte laddat upp något.

Så mycket som jag vet är de olagligt att ladda upp innehåll och även ladda ner, men att länka olagligt innehåll där tar de stopp. Ifall de är någon som vet ifall jag får länka ett youtube-klipp simpsons-avsnitt på min blogg.

Skulle jag vara tacksam om ni kunde förklara lite bättre.

Permalänk
Medlem

Tänkte du länka hela avsnitt på din blogg?
Hursom så tror jag inte det kommer påverka dig, utan det är snarare den som laddat upp klippet på youtube som hamnar i trubbel. Oftast tas bara klippet bort från youtube när dom upptäcker det, och inga andra följder brukar komma.

Men nej, det är inte på något sätt olagligt att bädda in videos som är helt öppet på youtube, varför skulle det? Du har en funktion under varje klipp för att bädda in det på vilken sida som helst. Om den som laddade upp klippet inte vill att den ska vara delad på andra sidor så hade denna funktion varit avstängd.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Att länka till otillåtet upphovsskyddat material kan ge fängelse och böter p.g.a. "medhjälp till brott mot upphovsrättslagen"
http://www.dn.se/kultur-noje/musik/the-pirate-bay-domda-till-...

Men detta är ju ett politiskt styrt dom så tror inte att du skulle vara i någon fara så länge du inte gör mediebolagen arga

Permalänk
Medlem

hehe ;P

Tack för svar!

Japp jag länkar hela avsnitt från ett nätverk i ryssland, och nätverket används som facebook bara att man kan ladda upp filmer där med.
De finns algoritmer för att hitta info på deras servrar / program annars är de omöjligt. Men iaf!

Idén är att jag tänkte skapa en hemsida, där jag har in-bäddat material från ryssland, och jag vet inte hur sura de kan bli. Om de får 1 år för en så stor hemsida xD Så är jag lugn xD