Datorn startar inte.

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte.

Jag köpte, inte från en 'vanlig' affär, en dator för några hundralappar, en ganska bra sak. Den har 3 bamsefläktar som överröstar bla. min stereo, en av dom satt i nätaggregatet, jag plockade bort den för att testa hur varmt det blev utan den, fast med en jättestor bordsfläkt.. En dag höll jag på att testa olika fläktar i nätaggregatet, glömde att dra ur strömmen en gång och fick en ganska rejäl stöt från nätdelen, sen dess har inte burken gått igång. Jag bytte säkring, blev en ganska omfattande historia då den var på 10A och var ~3 cm lång, det gick fint, finare än tidigare iaf, det sitter en lampa på samma kort som powerknappen, den blinkar.. Längst ner på jätteburken sitter en avlång panel med 18 lampor i olika färger, "Hard-disk drive configurations", alla lampor lyser. Innan jag fick stöten blinkade alla lampor på panelen till och sedan fick man starta datorn med powerknappen, powerknappen reagerar nu mera inte.

Iom att datorn egentligen inte är startad så laddas varken bios eller en bild på skärmen. Fast en liten udda sak är att fläktarna går igång, vilket dom inte har gjort tidigare. Dom brukar gå igång först när man trycker på powerknappen. Det jag undrar är bla vad som skulle kunnat gått sönder då jag fick stöten och vad jag ska göra. Cdromenheten och bandstationen reagerar..

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"

Permalänk

Om du har otur kan nog ditt moderkort ha tagit skada av att du skapade kortslutning mellan 230 volten och någon aktivkomponent men ett finger borde ju ha ganska högt motstånd så jag vet inte.

Du skriver att du bytte säkringen och om den var trasig har du nog gjort en skaplig kortis mellan något, hade du något verktyg i aggregatet?

Om jag skulle sitta i din sits skulle jag nog först av allt prova ett annat nätaggregat, ett nätaggregat som jag med all säkerhet visste funkar.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag hade inget verktyg, och jag minns inte riktigt var jag hade fingrarna.. Jag minns bara att dom studdsade iväg heh. Nätaggregatet lär jag iofs endå få byta, fanporten är halvt urdragen heh

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"