256GB för spel enbart, gå för prestanda eller prisvärd?

Permalänk
Medlem

256GB för spel enbart, gå för prestanda eller prisvärd?

Har idag en 120gb Intel 320 som speldisk, men behöver mer utrymme.
Tänkte slå till på en 256GB som bara ska ha spel.

För windows har jag en M4 64gb som funkar bra för windows bara.

Är det Samsung 830 Basic som gäller?
Det är 500-600kr mer för att få PRO versionen med högre skriv.

Är det värt dubbla skriv för en dedikerad speldisk?

Permalänk
Medlem

840 Pro har dessutom 5års garanti mot Basic-versionen som bara har 3. Själv hade jag valt Pro av den anledningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

840 Pro har dessutom 5års garanti mot Basic-versionen som bara har 3. Själv hade jag valt Pro av den anledningen.

Du är alltså villig att betala ca 40% mer (ca 500kr) för 2 års extra garanti? Skulle tro att det går att få en ny och snabbare 250gb ssd för 500 kr om tre år ifall det är så att den billigare disken havererar efter exakt 3 år

Jag har svårt att tro att man kommer att märka någon skillnad öht mellan dessa diskar när det gäller spel. Personligen hade jag nog valt den billigare disken, men 840 pro har ju pontentiellt bättre prestanda och är mer tålig för skrivningar (dock inget problem med basicversionen heller då den tål mer än de flesta kommer att skriva de närmsta 10 åren..). Sedan kan 5 års garanti vara intressant, men knappast som enda köpargument

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Du är alltså villig att betala ca 40% mer (ca 500kr) för 2 års extra garanti? Skulle tro att det går att få en ny och snabbare 250gb ssd för 500 kr om tre år ifall det är så att den billigare disken havererar efter exakt 3 år

Jag har svårt att tro att man kommer att märka någon skillnad öht mellan dessa diskar när det gäller spel. Personligen hade jag nog valt den billigare disken, men 840 pro har ju pontentiellt bättre prestanda och är mer tålig för skrivningar (dock inget problem med basicversionen heller då den tål mer än de flesta kommer att skriva de närmsta 10 åren..). Sedan kan 5 års garanti vara intressant, men knappast som enda köpargument

Jag äger själv Pro versionen men personligen tycker jag det kvittar trots att den klarar mer skrivningar och har längre garanti. Om 3 år så kommer man med all säkerhet ändå ha köpt en ny ssd-disk.

Permalänk
Medlem

Blir nog en basic 250gb, den är ändå snabbare än min intel 320 så

Garantin kvittar för mig, 5 år eller 3 har ingen betydelse direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Blir nog en basic 250gb, den är ändå snabbare än min intel 320 så

Som du inte kommer märka för det är accesstiden som är det viktiga och båda är lika snabba så din CPU eller spelets kodning som kommer flaska långt innan diskens överföringshastighet.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Som du inte kommer märka för det är accesstiden som är det viktiga och båda är lika snabba så din CPU eller spelets kodning som kommer flaska långt innan diskens överföringshastighet.

Det var exakt min poäng med min post.
Jag är medveten om accestiden är det stora ifrån HDD -> SSD.
Och det är därför jag beslöt mig att köra på Basic och inte lägga extra pengar på PRO versionen.

Ändrar inte det faktum att den ändå är snabbare än min Intel 320 ;>