Permalänk
Medlem

Boot Loop - Windows 7

Hej Sweclockers!

Direkt till problemet;

Min sambos dator som är några månader gammal har fungerat helt felfritt fram till sista veckan, och nu fungerar den inte ens. När problemet uppstod fastnade datorn i en boot loop och valen det gick att göra var:

1. Starta Windows normal.
2. Reparera Windows, vilket inte leder till något eftersom den inte klarar att reparera och går sedan tillbaka till boot loop.

Dock efter ca 10 gånger kan datorn komma igång och då har datorn fungerat helt felfritt. Hon har spelat mest CS:GO och surfat på internet. Allt har fungerat klockrent trots att datorn knappt har gått att starta.

Just nu går den i boot loop i flera timmar och inget händer. Det jag har lyckats göra är följande:

Fick igång "Ultimate CD" eller något liknande, kommer inte ihåg riktigt namnet. Där kunde jag göra lite tester, och vad som datorn kom fram till var att HDDn var felfri. Den hittade inga problem i disken.

Sedan har jag väl egentligen inte fått ut så mycket mer.

Då tänker ni säkert, "Formatera då?". Ja, om det vore så lätt. Det går inte, fastnar även här i en boot loop när jag försöker boota från USB. Den hittar USBet och försöker komma in till installationen men klarar inte riktigt och börjar sedan om.

Jag vill och tycker att det är moderkort som ställer till problem för mig, men det är inte något jag är säker på. Jag vill egentligen ha tips på hur jag kan veta om det är moderkortet som är problemet eller inte. Hur skulle jag kunna veta det?

Sedan om någon har fastnat med liknande problem och har en lösning som fungerade för er tar jag gärna emot tips på det också!

Jag har sökt på google, och det finns massor av personer som faktiskt har detta problem men har inte riktigt hittat någon lösning. Det finns oändligt många öppna trådar där folk inte har hittat någon lösning tyvärr!

TLDR;

Jag sitter i Boot loop och kan inte komma in i Windows eller formatera om datorn. Vad är problemet?

mvh

Linus F!

Edit:

http://www.sevenforums.com/tutorials/139576-startup-repair-in...

Denna guide finns ute ganska mycket, men problemet är att jag inte längre kommer in i repair. Det kommer upp att windows laddas i två sekunder sedan startar den om, och det är så boot loopen är.

Edit2:

Asrock 960GM-GS3 FX 387 kr

AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition 790 kr

Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Detta sitter i datorn. Glömde skriva det eftersom jag tänkte att det fanns i signatur men det är ju som sagt inte min dator som det är fel på.

Som ni ser så är det inte direkt ett värstingmoderkort. Så jag har full förståelse om det faktiskt skulle vara något problem med det, men grejen är ju dock att jag inte vet vad som påvisar att det är moderkortet som är fel.

Permalänk
Medlem

testa reseta bios (läs moderkortsmanualen eller googla)

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

testa reseta bios (läs moderkortsmanualen eller googla)

Det jag har gjort är att ha tagit ut batteriet från moderkortet och lät det vara ute i ca 30 minuter. Sedan när jag kopplade in så fick jag upp lite menyer och valde då att "återställa till default". Så jag antar att jag då har resetat bios.

Om jag har gjort rätt, så har jag testat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Hej Sweclockers!

Direkt till problemet;

Min sambos dator som är några månader gammal har fungerat helt felfritt fram till sista veckan, och nu fungerar den inte ens. När problemet uppstod fastnade datorn i en boot loop och valen det gick att göra var:

1. Starta Windows normal.
2. Reparera Windows, vilket inte leder till något eftersom den inte klarar att reparera och går sedan tillbaka till boot loop.

Dock efter ca 10 gånger kan datorn komma igång och då har datorn fungerat helt felfritt. Hon har spelat mest CS:GO och surfat på internet. Allt har fungerat klockrent trots att datorn knappt har gått att starta.

Just nu går den i boot loop i flera timmar och inget händer. Det jag har lyckats göra är följande:

Fick igång "Ultimate CD" eller något liknande, kommer inte ihåg riktigt namnet. Där kunde jag göra lite tester, och vad som datorn kom fram till var att HDDn var felfri. Den hittade inga problem i disken.

Sedan har jag väl egentligen inte fått ut så mycket mer.

Då tänker ni säkert, "Formatera då?". Ja, om det vore så lätt. Det går inte, fastnar även här i en boot loop när jag försöker boota från USB. Den hittar USBet och försöker komma in till installationen men klarar inte riktigt och börjar sedan om.

Jag vill och tycker att det är moderkort som ställer till problem för mig, men det är inte något jag är säker på. Jag vill egentligen ha tips på hur jag kan veta om det är moderkortet som är problemet eller inte. Hur skulle jag kunna veta det?

Sedan om någon har fastnat med liknande problem och har en lösning som fungerade för er tar jag gärna emot tips på det också!

Jag har sökt på google, och det finns massor av personer som faktiskt har detta problem men har inte riktigt hittat någon lösning. Det finns oändligt många öppna trådar där folk inte har hittat någon lösning tyvärr!

TLDR;

Jag sitter i Boot loop och kan inte komma in i Windows eller formatera om datorn. Vad är problemet?

mvh

Linus F!

Edit:

http://www.sevenforums.com/tutorials/139576-startup-repair-in...

Denna guide finns ute ganska mycket, men problemet är att jag inte längre kommer in i repair. Det kommer upp att windows laddas i två sekunder sedan startar den om, och det är så boot loopen är.

Edit2:

Asrock 960GM-GS3 FX 387 kr

AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition 790 kr

Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Detta sitter i datorn. Glömde skriva det eftersom jag tänkte att det fanns i signatur men det är ju som sagt inte min dator som det är fel på.

Som ni ser så är det inte direkt ett värstingmoderkort. Så jag har full förståelse om det faktiskt skulle vara något problem med det, men grejen är ju dock att jag inte vet vad som påvisar att det är moderkortet som är fel.

Provat att dra ur och placera om minnena och bara köra med ett minne osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisse:

Provat att dra ur och placera om minnena och bara köra med ett minne osv?

Det kan jag absolut göra. Det är endast två minnen samt två platser, så det bör gå fort som tur är!

Permalänk
Medlem

Har du en egen dator som du kan testa grejerna i? Föreslår att du systematiskt utesluter allt från början. Koppla ur allt oviktigt såsom USB-enheter och hårddiskar, och kör bara med en minnessticka. Om det skulle börja fungera då är det bara att lägga till en komponent i taget tills det slutar fungera igen.

För att förtydliga när du säger att du inte kan installera om. Får du loopmönstret innan du valt vart du ska installera windows, eller kommer det först när du börjat packa upp installationen på hårddisken? Om det är det sistnämnda är det med stor sannolikhet din hårddisk/SSD som krånglar.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Hej Sweclockers!

Direkt till problemet;

Min sambos dator som är några månader gammal har fungerat helt felfritt fram till sista veckan, och nu fungerar den inte ens. När problemet uppstod fastnade datorn i en boot loop och valen det gick att göra var:

1. Starta Windows normal.
2. Reparera Windows, vilket inte leder till något eftersom den inte klarar att reparera och går sedan tillbaka till boot loop.

Dock efter ca 10 gånger kan datorn komma igång och då har datorn fungerat helt felfritt. Hon har spelat mest CS:GO och surfat på internet. Allt har fungerat klockrent trots att datorn knappt har gått att starta.

Just nu går den i boot loop i flera timmar och inget händer. Det jag har lyckats göra är följande:

Fick igång "Ultimate CD" eller något liknande, kommer inte ihåg riktigt namnet. Där kunde jag göra lite tester, och vad som datorn kom fram till var att HDDn var felfri. Den hittade inga problem i disken.

Sedan har jag väl egentligen inte fått ut så mycket mer.

Då tänker ni säkert, "Formatera då?". Ja, om det vore så lätt. Det går inte, fastnar även här i en boot loop när jag försöker boota från USB. Den hittar USBet och försöker komma in till installationen men klarar inte riktigt och börjar sedan om.

Jag vill och tycker att det är moderkort som ställer till problem för mig, men det är inte något jag är säker på. Jag vill egentligen ha tips på hur jag kan veta om det är moderkortet som är problemet eller inte. Hur skulle jag kunna veta det?

Sedan om någon har fastnat med liknande problem och har en lösning som fungerade för er tar jag gärna emot tips på det också!

Jag har sökt på google, och det finns massor av personer som faktiskt har detta problem men har inte riktigt hittat någon lösning. Det finns oändligt många öppna trådar där folk inte har hittat någon lösning tyvärr!

TLDR;

Jag sitter i Boot loop och kan inte komma in i Windows eller formatera om datorn. Vad är problemet?

mvh

Linus F!

Edit:

http://www.sevenforums.com/tutorials/139576-startup-repair-in...

Denna guide finns ute ganska mycket, men problemet är att jag inte längre kommer in i repair. Det kommer upp att windows laddas i två sekunder sedan startar den om, och det är så boot loopen är.

Edit2:

Asrock 960GM-GS3 FX 387 kr

AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition 790 kr

Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Detta sitter i datorn. Glömde skriva det eftersom jag tänkte att det fanns i signatur men det är ju som sagt inte min dator som det är fel på.

Som ni ser så är det inte direkt ett värstingmoderkort. Så jag har full förståelse om det faktiskt skulle vara något problem med det, men grejen är ju dock att jag inte vet vad som påvisar att det är moderkortet som är fel.

Dold text

Kan ju alltid slänga in hårddisken i en annan dator och både testa samt formatera om det nu skulle behövas. Fungerar hårddisken borde du ju även komma åt filerna på hårddisken på det viset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Har du en egen dator som du kan testa grejerna i? Föreslår att du systematiskt utesluter allt från början. Koppla ur allt oviktigt såsom USB-enheter och hårddiskar, och kör bara med en minnessticka. Om det skulle börja fungera då är det bara att lägga till en komponent i taget tills det slutar fungera igen.

För att förtydliga när du säger att du inte kan installera om. Får du loopmönstret innan du valt vart du ska installera windows, eller kommer det först när du börjat packa upp installationen på hårddisken? Om det är det sistnämnda är det med stor sannolikhet din hårddisk/SSD som krånglar.

Jag får boot loopen innan jag kommer till installationen av Windows. Dvs, innan jag ens hinner välja något var och hur jag ska installera.

Du kanske vet den här svarta mätaren som laddas upp innan installationen, (kommer inte ihåg vad det står), den kommer till 100% och sedan startas datorn om.

Jag har en egen dator som jag sitter och skriver på just nu och jag är faktiskt på väg att koppla ur den för att testa lite olika delar.

Jag testade just nu att ta ut minnena från sambons dator och testa i olika platser. Och just nu får jag inte ens bild. Jag hoppas på riktigt att det är minnena, för då vet jag iaf vad som är felet.

Så nästa uppdrag: Testa mina minnen i hennes dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Kan ju alltid slänga in hårddisken i en annan dator och både testa samt formatera om det nu skulle behövas. Fungerar hårddisken borde du ju även komma åt filerna på hårddisken på det viset.

Har även tänkt den tanken. En del säger att problemen brukar kunna finnas i RegEdit (kommer inte på riktiga namnet). En formatering bör kanske lösa problemet, så jag kommer även till detta när jag har uteslutit lite mer faktiskt.

Permalänk
Medlem

Minnena fungerar perfekt. Satte hennes minnen i min dator och datorn bootar perfekt och mängden minne är helt korrekt.

Jag får dock inte ens bild på sambons datorn längre när jag var och fipplade med minnena.

Edit:

Just nu lutar det åt att hårddisken har gått sönder. Jag har kopplat in den i min dator och lyckas komma längre än vad jag gör på hennes dator. Dock får jag blåskärm nästan just när jag ska komma till inloggningsskärmen.

Hur som helst så ska jag testa att formatera disken på min dator och sedan koppla in den i hennes dator för att se vad som händer.

Än så länge, tack för tipsen alla. Jag återkommer med hur det går!