Permalänk
Medlem

Datorn helt död!

Jag har ett jäkla problem med min gammla dator, den fungerade finfint igår men så idag flyttade jag den till andra sidan rummet och satt i ett nätverkskort, sen dess har den varit helt död. Det händer inget när jag trycker på knappen!

Jag har testat byta nätagg och strömbrytare utan något resultat. Har även tagit ut alla "onödiga saker" såsom nätverkskortet, ljudkort, cd-rom osv osv.

Vet nån hur jag ska få liv i datorn igen? Det är otroligt irriterande.

Permalänk
Medlem

Testa att köra del för del på en annan dator, då ser du vilken del som det är fel på.

Visa signatur

What ain't no country I ever heard of! Do they speak english in What? - Jules Winnfield

Permalänk
Hedersmedlem

*Flyttad till Dator- och teknikrelaterat

Permalänk

dum fråga kanske, men har väl kollat att du har ström ur kontakten på det nya stället i rummet

Permalänk
Medlem

clear cmos?

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem

Ja det är väl klart jag har kollat att det det finns ström i kontakten

Jag har testat hårddisken och grafikkortet i min andra dator, de fungerar felfritt, nätagg och strömbrytare har jag somsagt också kollat. Jag har även kollat själva moderkortet.. är inte så hemskt duktig på det men jag ser iaf inget som är fel eller bränt eller liknande.

Vad menas med clear cmos? hur gör man det?

Permalänk

Med Clear CMOS menar du att du tömmer dina inställningar på BIOS och den återgår till fabriksinställda inställningar.. Den tömmer man oftast via en jumper som finns i närheten av själva bioset, oftast en röd eller blå jumper.. man bryggar den när datorn är avstängd och tar sedan bort bryggningen och startar datorn igen..

Har du provat att ta ut nätverkskortet? du kanske skadade moderkortet vid installationen av nätverkskortet? du kom väl inte åt moderkortet med något då ?

Visa signatur

S:|AMD XP 3200 m. Zalman CNPS-7000+AS5|ABit AN7|1GB TwinMOS PC3200 Dualchannel|ATi Radeon 9800SE AIW|2x80GB S-ata Hitachi 7k250|1x120GB Seagate|1x200GB Seagate||B:|Apple iBook Blueberry Rev.1 G3/300MHz|40GB Seagate Momentus|320MB RAM|ATi Rage Mobility VRAM 4MB|Mac OSX 10.3.5||iPod:|15GB G3|Koss bågar

Permalänk
Hedersmedlem

Hur var det med ESD-skyddet när du stoppade i kortet? Var du ordentligt jordad?

Om inte så är det inte helt otroligt att någonting i datorn, exempelvis moderkortet blivit ESD-skadat/dödat...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

en kille sa så här:
""Prova med BARA moderkortet-kortet inkopplat till psu.
På moderkortet ska bara cpu+minne vara monterat.
Alltså inte ens grafikkortet ska vara på plats.
Börja cpu-fläkten att snurra, så kan du anta att moderkortet lever.
Plugga isåfall in grafikkortet, och starta testet. Är allt dött då, så är det förmodligen kortis i grafikkortet.""

Jag testade detta och alla fläktar "snurrar" fortfarande lite när man stänger av strömmen, men det är det ända fläktarna kan snurra just nu

Vet inte riktigt om jag var ordentligt jordad, jag tog i elementet och själva burken och så... brukar inte vara så hemskt noga med jordning.

Kan det vara batteriet som är slut? Eller vad gör det egentligen?

Tack för era svar iaf.

Permalänk
Medlem

Om du inte kan hitta jumpern, dra ut bios batteriet i några timmar, strömsladen ska också vara utdragen.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem

Jag har hittat jumpern och tagit bort den osv. Men problemet är ju att den inte går att starta!
Kan det vara batteriet som är slut? Jag hoppas in i det sista att slippa byta moderkort

Permalänk
Medlem

Om batteriet är "slut" så fungerar fortfarande datorn, det är bara det att den är fabriksinställd varje gång du startar och den kan inte spara inställningar
(tror jag

Visa signatur

Goatpower.Se | DayofDefeat.Nu | DayofDefeat.Net
HDTV für die ganze familie!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Atrax
Om batteriet är "slut" så fungerar fortfarande datorn, det är bara det att den är fabriksinställd varje gång du startar och den kan inte spara inställningar
(tror jag

nee, på många så krävs ett batteri, IBM-datorer behöver det tex, dock går fläkten igång med ingen bild eller nått...

Permalänk
Avstängd

har du satt in tangentbordskontakten rätt? den ska sitta närmast chasssit.

Visa signatur

ante

Permalänk

Det spelar ingen roll vad du har för saker i datorn, den ska ge någon typ av liv ifrån sig. Undantaget är PSU och mobo.
Resten är "onödigt", du borde iaf. få fläktar att börja snurra, alt. felpip från mobo.
Jag skulle kolla igen ifall du har lyckats flytta onknappen (stiften som går ut från mobo).. Antagligen det.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Avstängd

Samma sak hände mig en gång, var strömkabeln till floppy som inte var ordentligt dittryckt

Permalänk
Medlem

Jag har satt i onknappen riktigt, iaf enlig manualen. finns det nåt sätt att starta datorn manuellt, utan on-off knappen?
Den kanske ska vara på nåt annat ställe utan att jag vet det

Permalänk
Medlem

kortslut de två pinnarna med en skruvmejsel, när du clearar cmos startar inte datorn, flytta tillbaka så borde det funka

Visa signatur

One man. One desire.

Permalänk
Medlem

Jösses vad knepigt... jag tänkte testa det där med att kortsluta dom med en skruvmejsel men innan jag gjorde det tog jag loss sladdarna och satt i dom en sista gång, precis som jag alltid gjort, och den gick helt plötsligt igång!
Jag kan inte förstå varför, men jag blev då väldigt glad

Tack så mycket alla som svarat, även fast det kanske inte har hjälpt så hemskt mycket så är jag otroligt tacksam att ni hjälpt till!
TACK

Permalänk
Medlem

du lär ha skitat ner pinnarna nåt helt sjukt mycket å nu skrubbade du bort skiten

Visa signatur

One man. One desire.

Permalänk
Medlem

Om du ursäktar så lånar jag din tråd lite.
Jag har oxå problem med en dator som inte startar. Jag fick en ganska rejäl stöt (starkström givetvis) från nätaggregatet (säkringen, 10 A, gick, men den är bytt nu), sen dess har inte burken gått igång. Fläktarna går fint, dom som är inkopplade i fankontakterna på moderkortet, lampan brevid powerknappen blinkar, en ganska stor kontrollpanel längre ner med 18 lampor lyser som en julgran, jag hör inget skumt från burken. Fanporten i nätaggregatet har inte fungerat tidigare, men jag testade nu att koppla ur cdromen, bandstationen och diskettenheten, då gick den igång (hm?). Eftersom datorn först kontrollerar alla enheter så får jag ingen bild. Cdromen, och bandstationen antar jag, reagerar. Vad kan ha gått sönder när jag åstakom kortslutningen? Det sitter två utskjutande processorplatser på burken, den ena processorn är ~12 cm lång och ~6 cm bred, på den andra platsen (jag har bara en processor i den) sitter det något kort istället för en processor, kan det ha gått sönder? För övrigt, om det är något fel på nätaggregatet, är det lätt att sätta in ett nytt? Jag syftar på att det måste vara rätt kablar. Burken är ganska udda, tycker jag, det är en massa 'konstigheter' i den Det sitter bla ett kort med 6 scsiportar på under ett jättehål framför moderkortet. (Ehm)

Visa signatur

http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html
"Tot kto samoiltushi infarmator tot kto sam ne ponjal sto on rasskasoval"