iPhone 4 - Problem efter batteribyte

Permalänk
Medlem

iPhone 4 - Problem efter batteribyte

Hej,

Bytte batteri i min iPhone 4 här om dagen och har fått problem med batteri-indikatorn. Den visar 100% batteristyrka hela tiden. Är det någon här som haft samma problem?
Har läst eller hört någonstans att det kan ta några laddningar innan iPhone kalibrerat in procentvisningen, men i min telefon händer det ju ingenting. Den har stått på 100 procent i en vecka nu trots urladdningar och fulladdningar, och idag fick jag inte igång telefonen efter att den laddade ur.

Man sätter i laddaren, iPhone tror att den är laddad och startar upp men slocknar på en gång pga den dåliga batterinivån. Startar upp igen då den tror att den är fulladdad, dör igen. Så fortsätter det om, och om, och om igen, den hinner liksom aldrig ens ladda upp sig tillräckligt för att klara av en start... Var tvungen att sätta i de gamla batteriet igen för att få igång den.

Vad kan detta bero på? Dåligt batteri? Någonting jag missat vid installation?

Det jag gjorde när jag bytte batteri var:

- Stängde av telefonen
- Satte den på ljudlös
- Skruva ur skruvarna vid dockningskontakten
- Skruva ur skruven till "batterikontakten"
- Pillade upp kontakten, lossade därefter batteriet.
- Satte i nya batteriet och satte tillbaka den lilla plåtbiten som lossnade vid demontering
- Satte tillbaka kontakten till batteriet och skruvade fast den.
- Monterade tillbaka baksidan och startade telefonen.

Batteriet är från Kjell & Company.

Förresten, någon som vet hur man på ett enkelt sätt kan ladda upp ett iPhonebatteri utan att det sitter i telefonen?

Edit:
Kan tillägga att telefonen är snart 2,5 år gammal, så när det kommer till garantin så är den sedan länge ett minne blott.

Permalänk
Medlem

Man bör nog inte byta batteri själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

får man fråga vrf? det är sjukt enkelt!

Visa signatur

Corsair iCUE LINK 3500X RGB Vit & AMD Ryzen 9 7900x 5,5 GHz & Kolink Umbra 360mm & Asus Tuf Gaming X870 & Asus radeon RX 7800 XT 16GB & OCZ FATAL1TY - 750 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Du får gärna utveckla varför

Permalänk
Medlem
Skrivet av weezy:

Skulle säga eftersom man med största sannolikhet mister garantin om det fanns någon kvar. Om något går snett som det gjorde kan du alltså inte få någon ny på garanti.

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Avstängd

Helt sjukt att man ska behöva byta batteri efter så kort tid. Är det standard att göra detta på iPhone efter att garantin har gått ut?

Visa signatur

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Corsair F60

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon1:

Helt sjukt att man ska behöva byta batteri efter så kort tid. Är det standard att göra detta på iPhone efter att garantin har gått ut?

iPhones batterier håller ca 2 år eller 1000 laddningar. Tror ingen telefon har speciellt bra batteri efter den tiden. Har en HTC Desire som har mycket sämre batteritid än min iPhone har, dock så får iPhone massa konstiga fel när batteriet börjar bli dåligt, därför jag ville byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weezy:

Hej,

Bytte batteri i min iPhone 4 här om dagen och har fått problem med batteri-indikatorn. Den visar 100% batteristyrka hela tiden. Är det någon här som haft samma problem?
Har läst eller hört någonstans att det kan ta några laddningar innan iPhone kalibrerat in procentvisningen, men i min telefon händer det ju ingenting. Den har stått på 100 procent i en vecka nu trots urladdningar och fulladdningar, och idag fick jag inte igång telefonen efter att den laddade ur.

Man sätter i laddaren, iPhone tror att den är laddad och startar upp men slocknar på en gång pga den dåliga batterinivån. Startar upp igen då den tror att den är fulladdad, dör igen. Så fortsätter det om, och om, och om igen, den hinner liksom aldrig ens ladda upp sig tillräckligt för att klara av en start... Var tvungen att sätta i de gamla batteriet igen för att få igång den.

Vad kan detta bero på? Dåligt batteri? Någonting jag missat vid installation?

Det jag gjorde när jag bytte batteri var:

- Stängde av telefonen
- Satte den på ljudlös
- Skruva ur skruvarna vid dockningskontakten
- Skruva ur skruven till "batterikontakten"
- Pillade upp kontakten, lossade därefter batteriet.
- Satte i nya batteriet och satte tillbaka den lilla plåtbiten som lossnade vid demontering
- Satte tillbaka kontakten till batteriet och skruvade fast den.
- Monterade tillbaka baksidan och startade telefonen.

Batteriet är från Kjell & Company.

Förresten, någon som vet hur man på ett enkelt sätt kan ladda upp ett iPhonebatteri utan att det sitter i telefonen?

Edit:
Kan tillägga att telefonen är snart 2,5 år gammal, så när det kommer till garantin så är den sedan länge ett minne blott.

När du satte tillbaka det gamla batteriet för att få igång den, fungerade det som det skulle då? Isf är det ju det nya batteriet som är felkällan.

Permalänk
Medlem

Som någon nämnde så mister du garantin om du själv byter batteri på din iPhone. Men då din telefon är ca 2,5 år gammal så är det ingen fara då Apple endast lämnar 1 års garanti.

Att telefonen hastigt startar upp och sedan dör igen är inte ovanligt. Troligtvis finns det så lite kräm i batteriet att telefonen inte orkar boota upp och den kräm som finns kvar laddas ur när du startar luren.

Det är heller inte ovanligt att en iPhone behöver ligga på laddning alltifrån 10 minuter till en eller ett par timmar innan den kickar igång igen om batteriet är urladdat.

Testa följande:

1. Stäng av telefonen (misstänker att den redan är avstängd) och lägg den sedan på laddning en timme. Därefter kopplar du ur den ur laddaren och startar upp iTunes i datorn.
2. Koppla telefonen till datorn med USB-kabeln och tryck in både Power+homeknappen tills du ser äpplet på skärmen. Då släpper du Powerknappen men fortsätter att hålla hemknappen intryckt.
3. När skärmen slocknar och blir helt svart så släpper du Home-knappen. iTunes kommer då initiera din telefon i återställningsläge. Följ anvisningarna i iTunes.

Observera att detta kommer återställa din telefon och allt innehåll raderas. Förhoppningsvis kommer en ominstallation av mjukvaran åtgärda problemen och denna process tvinga telefonen att vakna till liv igen.

// Peter

Visa signatur

Gaming: Win 10 64-bit | FD Define S | MSI B450M PRO-VDH MAX | Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance | AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 36MB | MSI GeForce RTX 2060 SUPER 8GB ARMOR OC | Corsair CX 600M 80+ Bronze Modulär | ASUS VG248QE |
Server Win 10 64-bit | FD Define R4 | ASRock Z77 Pro4 | Intel Core i7 3770K + Noctua NH-C12P SE14 | Corsair 8GB (1x8192MB) CL10 1600MHz VENGEANCE + 4GB okänt märke |

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

får man fråga vrf? det är sjukt enkelt!

Oops ja det kan ju TS hålla med om till fullo, det var antagligen just därför denna tråden skapades

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leon1:

Nej verkligen inte. Har en Iphone från 2007. Har inga problem med batteriet. Min mor fick ärva min 3.5 år gamla 3GS. Inga problem med batteriet där heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av weezy:

Läs första inlägget i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

När du satte tillbaka det gamla batteriet för att få igång den, fungerade det som det skulle då? Isf är det ju det nya batteriet som är felkällan.

Japp den fungerar precis som vanligt nu igen. Så det är troligen det nya batteriet det är fel på. Om det inte är något jag missat.
(Och då menar jag något i stil med att man ska göra en fabriksåterställning eller liknande.)

För att svara er som pratar om att man inte ska byta batteri själv- Ni kan ju bara låta bli att svara i denna tråd och hålla era idiotiska åsikter för er själva.

Jag menar, vem byter inte hårddisk i sin dator om den går sönder? Ni håller ju uppenbarligen till i fel forum.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av weezy:

Japp den fungerar precis som vanligt nu igen. Så det är troligen det nya batteriet det är fel på. Om det inte är något jag missat.
(Och då menar jag något i stil med att man ska göra en fabriksåterställning eller liknande.)

För att svara er som pratar om att man inte ska byta batteri själv- Ni kan ju bara låta bli att svara i denna tråd och hålla era idiotiska åsikter för er själva.

Jag menar, vem byter inte hårddisk i sin dator om den går sönder? Ni håller ju uppenbarligen till i fel forum.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade du lämnat in den hade du fått ett fungerande batteri från början. Just saying men visst byta du själv igen.
Kom sen inte och gnäll om det fortfarande inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Hade du lämnat in den hade du fått ett fungerande batteri från början. Just saying men visst byta du själv igen.
Kom sen inte och gnäll om det fortfarande inte fungerar.

Nu har jag inte bytt något batteri på en iphone 4, dock sett hur man går tillväga och det är ju inte någon raketforskning vi talar om precis.
Felet TS har är ju med all sannolikhet att göra med att batteriet är defekt då det fungerar med det gamla.

Permalänk
Medlem

Man borde läsa nyheterna... En man bytte batteri på iPhone 4 och då började det brinna eller nåt. (Detta är gammalt) Så det är osäkert att göra det själv.

Visa signatur

RABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLERABBLE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av creativ:

Nu har jag inte bytt något batteri på en iphone 4, dock sett hur man går tillväga och det är ju inte någon raketforskning vi talar om precis.
Felet TS har är ju med all sannolikhet att göra med att batteriet är defekt då det fungerar med det gamla.

Mitt stora problem med bytet av batteri på frugans 3GS var att jag inte kunde köpa ett med kvalitet, dvs, inga rekommendationer från apple. "Vi säljer inga reservdelar" löd det men de var villiga att "laga" den.
Bytte själv till slut, 2 gånger då det första batteriet var kass.

Visa signatur

Android är fantastiskt, nu även med bl.a trim. ;)
https://www.youtube.com/watch?v=wwXA27TWD3k&feature=youtube_g...

Permalänk

Det är inga problem att byta batteri i telefonen, man ska bara akta sig för att sätta i vad som helst.
Kjell är ju en stor firma så man förväntar sig inte att de säljer skräp, men tyvärr är de inte bättre än deras leverantör.
Det är ingen snack om saken att det är fel på batteriet, det är bara att gå med den till inköpsstället och begära ny, du kan ha fått ett som är felaktigt helt enkelt. Det händer oss också att vi får reklamationer på batterier vi säljer allt ifrån att de inte laddar eller att indikatorn stämmer inte, men det är inte svårare än att ersätta med en ny batteri.
Inga baterier vi har sålt har någonsin exploderat eller orsakat nån skada i telefonen