Blackmagic Pocket Cinema Camera

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Appropå inget.

Har du provat slänga på något av dina vintageobjektiv på din BMP4K ?
Skulle vilja se hur 4K ser ut med något från 60-70-talet

Edit:
Kan tänka mig att mycket är svårt att slänga på men som sagt, vore nice.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk

Lyckades få upp dansvideon på Vimeo. Ni kan kika om ni orkar.

https://vimeo.com/119482990

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Appropå inget.

Har du provat slänga på något av dina vintageobjektiv på din BMP4K ?
Skulle vilja se hur 4K ser ut med något från 60-70-talet

Edit:
Kan tänka mig att mycket är svårt att slänga på men som sagt, vore nice.

// A

Har provat m42 och det funkar hur bra som helst. Yashica gluggar är typ gratis.

Skrivet av Robert Höglund:

Lyckades få upp dansvideon på Vimeo. Ni kan kika om ni orkar.

https://vimeo.com/119482990

Snyggt, hur många tagningar blev det?

Permalänk

Tackar Nisse! Jag vet inte exakt. Jag filmade i en timme typ, så det blev kanske 15 tagningar. Sen rensade jag bort 5 tagningar. Bl a några med Glidecamen, har inte övat tillräckligt med den märkte jag

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Har provat m42 och det funkar hur bra som helst. Yashica gluggar är typ gratis.

Snyggt, hur många tagningar blev det?

Hur blir looken? Jag vill gärna ha lite soft (ej som fokusfel/wide open) men ändå detaljrik. Ja, du vet hur jag menar. Skulle vilja köpa ett set primes för att testa lite. Ska spana in lite m42 och så.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Hur blir looken? Jag vill gärna ha lite soft (ej som fokusfel/wide open) men ändå detaljrik. Ja, du vet hur jag menar. Skulle vilja köpa ett set primes för att testa lite. Ska spana in lite m42 och så.

// A

Jag tycker det blir nice och lite soft.
Den här är filmad med modernt glas men två klipp är med m42,

Sen har jag dessa två som bägge är 100% m42,

Permalänk
Medlem

Ser bra ut. Dock hittar jag inga 1.8 för dessa pengar =/.
Kanske en 2.0 eller en 1.9. Vad heter objektivet exakt?

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Ser bra ut. Dock hittar jag inga 1.8 för dessa pengar =/.
Kanske en 2.0 eller en 1.9. Vad heter objektivet exakt?

// A

Men skillnaden mellan 1.8 och 1.9 är bara 1/5 stop så det går nog.
Objektivet heter Yashinon 50/1.9 men som med alla vintageobjektiv så är det mycket billigare att köpa en hel kamera.

Permalänk
Medlem

Hej!

Kul se att ni ligger i. Riktigt inspirerande, kul Robert med dansvideon och kul Nisse med reklamsnutten. Själv har jag kommit igång nu och försöker filma en del men blir aldrig nöjd, käner jag behöver lägga tiden för att nå resultat så bara kämpa vidare..

Tänkte även kolla vilken ni anser man ska ha utav 'film' eller 'video'-lägena i inställningar?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al7ie:

Hej!

Kul se att ni ligger i. Riktigt inspirerande, kul Robert med dansvideon och kul Nisse med reklamsnutten. Själv har jag kommit igång nu och försöker filma en del men blir aldrig nöjd, käner jag behöver lägga tiden för att nå resultat så bara kämpa vidare..

Tänkte även kolla vilken ni anser man ska ha utav 'film' eller 'video'-lägena i inställningar?

Mvh

Jag kör alltid film men video på displayen så det ska se någorlunda ut.
Däremot händer det att jag filmar i video när det är brottom.
Tycker det kan se rätt reko ut.

Permalänk
Medlem

Ok tack!

Hur tycker du skillnaden blir mellan dessa lägen och vad gör skillnaden att köra video på displayen?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Al7ie:

Ok tack!

Hur tycker du skillnaden blir mellan dessa lägen och vad gör skillnaden att köra video på displayen?

Mvh

Filmar du i film så får du maximalt dynamiskt omfång och en helt "flat" bild som du färgsätter själv.
Filmar du i video så är det redan klart.

Att ha video på displayen gör det lättare att se och ger en hint om hur slutresultatet blir.

Permalänk
Medlem

Ahh, okej tack igen!

Men resultatet i video blir okej att lägga upp direkt alltså?

Mvh

Permalänk
Medlem

Ja typ, prova o se om du gillar det.

Permalänk
Skrivet av Holck:

Ah, ja jo. Jag menade nog generellt att jag inte gillar kvalitén på just video från hela dslr-utbudet från Canon (eller Nikon för den delen). Canon 1D C undantaget. Lekte med en sådan när den kom och rätt minneskort fanns för 450Mbit videoström eller vad den hade..

Jag var en gång nöjd med min 5D's videoprestanda och kört Technicolor Cinestyle men - jag vet inte - kanske har vant mig vid bättre kvalité och glömt bort efterarbetet jag gjorde för grading och sharpening osv.

Som fotokameror är det Canon all the way fortfarande.

Jag håller just nu på att utbilda mig själv i 100D för att få bättre bild ur den. Jag noterade att bilden jag visade ovan hade MAX sharpening på vilket man ser. Nu är den på lägsta så jag får en mjukare bild att arbeta med så jag själv kan skruva upp vid behov.

EOS-M var jag nära att handla tidigare som en microkamera för filmning men jag kikar just nu på Sonys sortiment.

Vad är det billigaste APS-C med zebra och peaking de har? Med lösa gluggar?

// A

Har du kikat på Magic Lantern?

http://www.magiclantern.fm/

Permalänk
Medlem

Ja, jag har kört det ganska mycket på min 5D men slutade med det för att det då var lika driftsäkert som ett stearinljus en stormig dag.

På 100D finns ej Magic Lantern. Sitter själv och går igenom maskinkod från 100D-dump för att försöka få den att starta ML. Blir att koda själv även om jag är skeptisk till att ev. offra min 100D om något går åt skogen..

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Krut klarade "cutten" och är med i 30 sekunders version av reklamen också. Nu redan på tredje plats

Permalänk
Medlem

Kul, de andra hundarna känns väldigt amerikanska (hemmen alltså) medans ditt klipp verkligen känns skandinaviskt

Bra jobbat hursom!

Mvh

Permalänk
Skrivet av Holck:

Ja, jag har kört det ganska mycket på min 5D men slutade med det för att det då var lika driftsäkert som ett stearinljus en stormig dag.

På 100D finns ej Magic Lantern. Sitter själv och går igenom maskinkod från 100D-dump för att försöka få den att starta ML. Blir att koda själv även om jag är skeptisk till att ev. offra min 100D om något går åt skogen..

Okej jag förstår. Sitter själv och väntar på stöd för min 70D, får hoppas det är stabilt bara!

Permalänk
Medlem

En fråga till, håller på bouncear ut min första video och tänkte rådfråga er lite. Gjorde ett test där jag körde H.264 och target 25mb, max 30mb, vbr 2 pass, render max.depth och use max.render quality.

Tyckte detta blev ok men har ni några synpunkter kom gärna med dom 5 min blev dryga 1gb.

PremierePro CC på en PC med 4gb ram.

Mvh

Permalänk
Medlem

Det är ungefär vad jag brukar köra.
Tycker det är en bra kompromiss av kvalitet vs storlek.

Permalänk
Medlem

Okej tack, då kör jag så. Kanske länkar till videon imorgon för lite konstruktiv kritik!

Mvh

Permalänk
Medlem

Förresten, kör ni med key frame distance och isf hur mycket?

Mvh

Permalänk
Medlem

Hej!

Renderade ut och lagt upp min första film någonsin med nya utrustningen och första filmen någonsin faktiskt. Kom gärna med konstruktiv kritik, vet att klippningen har sina brister men söker gärna förslag på kommande projekt. När vi gick ut hade jag tyvärr för dåligt planerat manus, men ville ändå få ihop något..

Mvh

Filmat med bmpcc och panasonic 14-42mm

https://www.youtube.com/watch?v=7RoVZTJc5s0

Permalänk
Medlem

Sen tänkte jag höra med er om bra forum där man kan få konstruktiv kritik på sina och andras filmer om någon använder det?

Mvh

Permalänk
Medlem

Bra jobbat, såg slitet ut på ett stiligt sätt.
Vad gäller forum så finns ju detta forumet, voodoofilm, dvxuser, bmcuser och blackmagics officiella.

Permalänk
Medlem

Fick en ny trigger som passar till Blackmagic, mycket solid.

Permalänk
Skrivet av Al7ie:

Hej!

Renderade ut och lagt upp min första film någonsin med nya utrustningen och första filmen någonsin faktiskt. Kom gärna med konstruktiv kritik, vet att klippningen har sina brister men söker gärna förslag på kommande projekt. När vi gick ut hade jag tyvärr för dåligt planerat manus, men ville ändå få ihop något..

Mvh

Filmat med bmpcc och panasonic 14-42mm

https://www.youtube.com/watch?v=7RoVZTJc5s0

Det där ser ju fint ut. Läskig stämning. Jättebra, speciellt om det är din första.

Har några småsaker som jag reagerade på:
- När du roterade filmen uppochned, då blev det inte riktigt rakt. Man ser det i hörnen.

- Lite långt intro med namnet och logon. Förstår att du kanske inte har material till att klippa med, men jag skulle kunna tänka mig ett aningen högre tempo i början. Eller helt enkelt mer filmat material. Om det är så att du har för lite material så är råd (som om jag vore ett proffs) att försöka tänka att du filmar helbilder, mellanbilder, närbilder och extrema närbilder (vet inte de riktiga benämningarna ). Då är det lättare att göra en intressant redigering.
Exempelvis skulle du kunna tagit extrema närbilder på masken. Testa grodperspektiv på några klipp osv. I denna skulle jag försökt behålla den läskiga stämningen med mycket närbilder och kort skärpedjup, kanske.

Men det är småsaker. Keep it up. Bra jobbat!

-

Visa signatur

Med vänlig hälsning, Robban

Permalänk
Medlem

Ahh, tack Robert. Bra få höra lite feedback så jag vet vad jag ska tänka på till nästa gång.. Har nog material till mina kommande filmer men ska verkligen tänka på detta när jag filmar här näst!

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag ser att du dragit ned frameraten lite. Prova filma i 30 fps och dra ned den till önskad nivå så får du lite jämnare rörelser. Jag tror att jag hade, i gradingen, ökat kontrasten markant för att skapa lite hårdare look till det hela just för denna typ..

Annars, finfin start. Keep the good work up!

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM