Strömsnål värddator för bitcoin-utrustning

Permalänk
Medlem

Strömsnål värddator för bitcoin-utrustning

Jag är på jakt efter en riktigt strömsnål dator som kan agera värd åt ett par bitcoin-asic (tar 2 st usb-kontakter tillsammans, har separat strömförsörjning). Den ska helst kunna orka köra windows 7 för att jag inte gillar förändring, men jag är öppen för förslag. Jag spanade in Intel NUC men gillade inte prislappen då allt som saknas i paketet hade lagts till. Raspberry Pi har jag ingen vidare koll på alls, har fått intrycket att den är lite bökig att fixa till, men jag kanske har fel?

Har ni några idéer? Datorn behöver inte vara särskilt kraftfull alls, det räcker att den kan surfa på nätet och ha ett gäng usb-portar. Skärm/tangentbord/mus/os har jag redan. Viktigast är priset och strömförbrukningen i ganska passivt läge.

Visa signatur

Ner med konsolbönderna! Rösta modermodemerat!

Permalänk

fm2 bräda 350? rasp bi med xtra usb?

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem

Är det BFLs ASIC du tänkt köra med?
Nuc eller en pi skulle nog vara rätt bra med tanke på storlek & strömförbrukning. Dock kan det nog ta ett tag att få en sådan liten maskin att få igång den.

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av capkekken:

fm2 bräda 350? rasp bi med xtra usb?

Ja, en E350-setup kanske skulle funka med sina ~35-50w om jag inte kan hitta något lägre. Jag läste runt lite om pi med USB och fann att många fick problem med att driva flera makapärer samtidigt och drabbades av frekventa systemlåsningar, så det blir nog att vänta och se hur utvecklingen går där. Nu kommer jag inte få mina apparater på ett tag, så den biten kan ju bli löst till dess.

Skrivet av Saxn:

Är det BFLs ASIC du tänkt köra med?
Nuc eller en pi skulle nog vara rätt bra med tanke på storlek & strömförbrukning. Dock kan det nog ta ett tag att få en sådan liten maskin att få igång den.

Yes, jag tänkte köra med deras. Får väl se om de dyker upp i år.
Det lutar åt att bita i det sura äpplet och köpa en nuc med skälen jag nämnde ovan. Tack för tipsen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wolbur:

Ja, en E350-setup kanske skulle funka med sina ~35-50w om jag inte kan hitta något lägre. Jag läste runt lite om pi med USB och fann att många fick problem med att driva flera makapärer samtidigt och drabbades av frekventa systemlåsningar, så det blir nog att vänta och se hur utvecklingen går där. Nu kommer jag inte få mina apparater på ett tag, så den biten kan ju bli löst till dess.

Yes, jag tänkte köra med deras. Får väl se om de dyker upp i år.
Det lutar åt att bita i det sura äpplet och köpa en nuc med skälen jag nämnde ovan. Tack för tipsen!

Posta gärna en uppdatering när (om) du får den!
Vilken utav dem hade du tänkt köpa? Eller har du redan beställt?

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saxn:

Posta gärna en uppdatering när (om) du får den!
Vilken utav dem hade du tänkt köpa? Eller har du redan beställt?

Jag beställde två st jalapenos (5GH st) en eftermiddag när jag fick tråkigt. Det blir bara lite som en hobbygrej, ingen stor rigg för mig.
Men jodå, jag uppdaterar när/om det dyker upp något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gammal atomnetbook med trasig skärm? Billigt och strömsnålt om inte annat.

Permalänk
Skrivet av wolbur:

Jag beställde två st jalapenos (5GH st) en eftermiddag när jag fick tråkigt. Det blir bara lite som en hobbygrej, ingen stor rigg för mig.

Jag funderade på att beställa några sådana riggar för ett tag sedan men insåg att de kommer att vara omoderna man skulle få dem ^^
https://forums.butterflylabs.com/showwiki.php?title=FAQ:Real+...
för det var sådana du beställde va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wolbur:

När tror du att du kommer få hem dem?

Jag skulle dock inte köpa utav BFL utav flera anledningar:
Många, många som beställt så en lång tid innan man får hem maskinerna.
När man väl får hem dem så har diffen ökat rejält.
Sedan kan de inte användas till Scrypt mining utan enbart Sha... jag minar enbart Scrypt atm.

Skrivet av The Echelon:

Jag funderade på att beställa några sådana riggar för ett tag sedan men insåg att de kommer att vara omoderna man skulle få dem ^^

Omoderna? De är knappast omoderna om 1 år.
Dock kommer svårigheten att ha ökat så mycket så de kommer ta ett bra tag innan man tjänar ihop det man lagt ut.

Ska bli intressant att se om/när du får dem TS!

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Echelon:

Jepp, såna. Vetetusan om man ska kalla dom omoderna vid det laget, men långt ifrån lika lönsamma som om man haft dom nu, ja.

Skrivet av Saxn:

När tror du att du kommer få hem dem?

Jag skulle dock inte köpa utav BFL utav flera anledningar:
Många, många som beställt så en lång tid innan man får hem maskinerna.
När man väl får hem dem så har diffen ökat rejält.
Sedan kan de inte användas till Scrypt mining utan enbart Sha... jag minar enbart Scrypt atm.

Ska bli intressant att se om/när du får dem TS!

Ingen aning, någon gång i höst kanske. Oavsett ligger jag före de som beställer efteråt nu när det börjar visa sig att de faktiskt kommer leverera, så det är jag okej med. Visst, svårigheten kommer öka rejält till dess att jag får dom, men om man tror på en framtid med det så kan det löna sig att kunna mynta själv överhuvudtaget. Steget mellan att använda ett grafikkort (som antingen redan ägdes eller som faktiskt kan användas till spel också) och att beställa en dedikerad maskin är kanske lite större än vad många hobbygruvare är beredda att ta när grafikkorten är helt utfasade.

En anledning till att jag tog risken med BFL är att alternativen kostar bitcoins istället för vanliga pengar. Bisarrt nog har konkurrenterna inte justerat priset på alternativen sedan kursen sköt i höjden så priset på deras grejer är tio gånger dyrare. Det var inte ett alternativ att beställa en maskin för omkring 50000kr då det mest var en kul grej till att börja med. Jag hör av mig när det händer något!

Visa signatur