Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Läsvärt om arbetskraftsinvandring.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/myter-fran-lo-hotar-jobb...

Frågan är hur LO:s tankegång är. "Kom gärna hit, sålänge du inte arbetar"?

Det är bra att frågan tas upp igen. Snabb verklighetskoll krävs.

LO vänder sig mot utnyttjandet av arbetskraft dvs att anställdas villkor inte motsvarar kollektivavtalen, prövningen som LO vill se är till för att råda bot på detta. I sak är det ingen skillnad här mot hur Arbetstagarorganisationerna har resonerat kring de jobb som inte inkluderas i den sammanställning som Almega hänvisar till: Säsongsarbete. Vad LO gör är ingen värdering av migration utan ett försvar av arbetsrätten om än på ett klumpigt sätt.

LO har aldrig sagt "Kom gärna hit, sålänge du inte arbetar" eller ens tänkt tanken. Faktum är att inte det inte alls handlar om att blockera utrikes arbetare, det handlar om att förhindra överträdelser mot arbetsrätten.

Att Almega lyckas särskilja kompetensbrist och arbetskraftsbrist får väl stå som den här textens motivering till tvångsförvaltning.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd

Man kan ju tro det. Men egentligen handlar det om ren och skär protektionism.

Exempel:

Citat:

Men enligt juristerna har fackyttrandena i vissa fall fått allt för stor betydelse för myndighetens avgörande. Särskilt när det gäller det komplicerade avtalet för byggbranschen mellan Byggnads och Sveriges byggindustrier.

Det kan få ödesdigra konsekvenser för den enskilde invandraren, som vid avslag riskerar skickas tillbaka till hemlandet.

Ingen som helst avvikelse nedåt från kollektivavtalsnivån för lön och villkor tolereras när Migrationsverket avgör en ansökan om arbetstillstånd. En kronas diskrepans kan fälla en sökande.

Lönerna som får tummen ner av facket Byggnads kan vara förhållandevis höga, till exempel ansågs en lön på 30 400 kronor vara 50 kronor för låg för att en invandrare skulle tillåtas arbeta i landet. Det är dessutom högre än vad som krävs i kollektivavtalet. Det uppger arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv som hävdar att Byggnads har satt i system att kräva högre löner för invandrare än för svenskar.

– Det här är ett falskt spel som gör att människor som kommit hit och kanske har rotat sig blir hemskickade. I de här fallen sker ren diskriminering av utländska arbetare. Innebörden är att svenskar av Byggnads tillåts jobba för lägre löner, men inte arbetskraftsinvandrare, säger Christer Ågren, vice vd på Svenskt Näringsliv.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/facken-satter-ka...

Lite protektionism kan vara småmysigt (ex. vid köp av filmjölk och pansarskott). Men det här är på äckligt hög nivå. Tråkigt att LO ska vara så anti arbetskraftsinvandring. Har de någonsin uttalat sig positivt om det?

EDIT:

Citat:

Gustavo, 33, flyttade 2010 till Sverige från Bolivia efter mångåriga juriststudier. Förhoppningen var bättre ekonomi. I dag bor han i Stockholm med sin fru och sin tioåriga dotter och tjänar nära 30 000 kronor i månaden på sitt jobb som rivare på ett byggföretag.

Det är en lön han är nöjd med och som dessutom, enligt honom själv och hans rättsliga ombud, är högre än vad kollektivavtalet kräver. Och sedan förra gången Gustavos arbetstillstånd förlängdes har han fått löneförhöjning. Ändå ger facket Byggnads Gustavos lön tummen ner.

I ett yttrande till Migrationsverket uppger facket att lönen är för låg för att han ska få tillstånd att jobba i Sverige. Går Migrationsverket på Byggnads linje tvingas hans familj lämna landet som de sedan flera år har rotat sig i.

http://mobil.svd.se/c.jsp;jsessionid=7E87CC0C262DDF5BF9B6B7C2...

Bara 30k i lön!?! Helt klart ett hot mot arbetsrätten. Bäst vi skickar ut honom!

.....

Dold text
Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Man kan ju tro det. Men egentligen handlar det om ren och skär protektionism.
Exempel:
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/facken-satter-ka...

Lite protektionism kan vara småmysigt (ex. vid köp av filmjölk och pansarskott). Men det här är på äckligt hög nivå. Tråkigt att LO ska vara så anti arbetskraftsinvandring. Har de någonsin uttalat sig positivt om det
EDIT:
http://mobil.svd.se/c.jsp;jsessionid=7E87CC0C262DDF5BF9B6B7C2...

Bara 30k i lön!?! Helt klart ett hot mot arbetsrätten. Bäst vi skickar ut honom!

Citat är alltid lämpligt om man vill argumentera.

I Sverige så råder en kollektivavtalsmodell för de LO ansluta facken och yrkesgrupperna. Nu kan man skälla i all förbannelse på LO för sådant som du gör just nu men det är att vara historielös.

Lönebildande kollektivavtal var ett påfund och krav från Arbetsgivare organisationerna under det tidiga 1900-talet. Från att vara centrala för att skydda den inhemska exportindustrin mot höga löner till att branschavtal för att bättre svara mot olika sektorers tillväxt till dagens branschavtal med Metall som lönestyrande.

Det LO gör idag har inget med protektionism att göra, lika lite som Rehn Meidner modellen har med protektionism att göra. Båda två tvingar fram konkurrens på andra områden än löner till skillnad från exempelvis USA som genom politiska beslut håller nere löner och på så sätt skyddar inhemsk industri. Med systemet vi har idag så tvingas alla företag vara lika effektiva oavsett var de ligger i landet, ingen slipper undan och det är bara bra eftersom det förhindrar att den ålderdomliga problematiken med monopsom uppstår igen.

Hur som haver 30t i månaden är en bra summa pengar, men bryter den summan mot branschavtalet då ska företaget sättas dit i enighet med rådande spelregler. Kan inte företaget få lönsamhet med de löner de åtagit sig att betala ut genom att existera i Sverige ja då ska ett annat bättre företag in och ta över.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Citat är alltid lämpligt om man vill argumentera.

I Sverige så råder en kollektivavtalsmodell för de LO ansluta facken och yrkesgrupperna. Nu kan man skälla i all förbannelse på LO för sådant som du gör just nu men det är att vara historielös.

Lönebildande kollektivavtal var ett påfund och krav från Arbetsgivare organisationerna under det tidiga 1900-talet. Från att vara centrala för att skydda den inhemska exportindustrin mot höga löner till att branschavtal för att bättre svara mot olika sektorers tillväxt till dagens branschavtal med Metall som lönestyrande.

Det LO gör idag har inget med protektionism att göra, lika lite som Rehn Meidner modellen har med protektionism att göra. Båda två tvingar fram konkurrens på andra områden än löner till skillnad från exempelvis USA som genom politiska beslut håller nere löner och på så sätt skyddar inhemsk industri. Med systemet vi har idag så tvingas alla företag vara lika effektiva oavsett var de ligger i landet, ingen slipper undan och det är bara bra eftersom det förhindrar att den ålderdomliga problematiken med monopsom uppstår igen.

Hur som haver 30t i månaden är en bra summa pengar, men bryter den summan mot branschavtalet då ska företaget sättas dit i enighet med rådande spelregler. Kan inte företaget få lönsamhet med de löner de åtagit sig att betala ut genom att existera i Sverige ja då ska ett annat bättre företag in och ta över.

Sen vill jag bara tillägga att jag tycker reglerna kring utvisning osv är fel i detta fallet.
Jag vill se en betydligt humanare och anpassningsbar immigrationspolitik. Jag tycker det är helt fel att personens rätt att stanna i landet ska stå på spel för att ett företag bryter mot kollektivavtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Sen vill jag bara tillägga att jag tycker reglerna kring utvisning osv är fel i detta fallet.
Jag vill se en betydligt humanare och anpassningsbar immigrationspolitik. Jag tycker det är helt fel att personens rätt att stanna i landet ska stå på spel för att ett företag bryter mot kollektivavtal.

Vi spånar vidare lite till tycker jag, den maktutövning LO gör just nu är samma maktutövning som staten gör på området mindre liberala länder tex USA där lägsta lönerna bestäms av politiker och inte arbetsmarknadens parter.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Måste flika in min syn på det hela utan att lägga mig i något specifikt (nej jag har faktiskt inte läst alla 167 sidor).

Jag röstade C i EU valet och kommer antagligen göra detsamma i höst. Alternativt faktiskt KD. Det handlar i mitt tyckte lika mycket om VEM som VAD man röstar på. Röstade blått sist och tycker att dom har gjort ett skapligt jobb under omständigheterna men klantat sig på vissa saker, till exempel vinster i välfärden eller nuon affären.

S går helt bort mycket till del av Löfven, samt deras ohållbara bidragspolitik utan siffor att backa upp.

V/F! (Lite same same i mina ögon) håller inte heller då det känns som att dom leker lite i en egen sandlåda med helt egna frågor för att få uppmärksamhet?

MP.. Vart ska man börja? Jag röstar som sagt grönt men hur kan man ha förtroende för lille Gustav? Lite som med S här att dom inte har några konkreta lösningar på problemen, bara mål utan en väg dit. Till exempel stänga ner kärnkraften rakt uppochner? Blir mysigt i mörker å industrierna får stå stilla..

SD. Här handlar det mest om VEM man röstar på. Deras politikprogram ser bra ut för dom flesta och Åkesson är väldresserad. Men deras nolltollerans mot rasism? Att dom låter högt uppsatta människor stanna trots skandaler ? Ärligt talat så har jag mer förtroende för nån som skattefuskar än jagar folk på stan med järnrör. Det handlar om människosyn och inte bara rasismen.

Det var väl det negativa jag hade att säga om de partierna kortfattat. Alla partier har bra saker också. Det bästa vore givetvis att få plocka ihop ett eget partiprogram osv.

Det skrämmer mig att folk inte verkar se längre än partiprogrammet. Jag har full respekt för folks åsikter sålänge dom kan motivera sitt val. Inte typ "jag röstar MP för dom är miljö" eller "jag röstar på moderaterna för dom säger att jag ska få en tusenlapp extra i månaden".

Se djupare, se vad dom menar och vad det innebär långsiktigt. Se människorna som ska bära ut DINA åsikter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pixel 7a | Fungerande PC | Switch OLED | Epagneul Breton | Labrador Retriever

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Linsu:

Röstade blått sist och tycker att dom har gjort ett skapligt jobb under omständigheterna men klantat sig på vissa saker, till exempel vinster i välfärden eller nuon affären.

Vad är så farligt med vinster i välfärden?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Vad är så farligt med vinster i välfärden?

Inte vinsterna i sig utan det är dessa skräckexempel när barnen på dagis bara får knäckebröd osv.. Jag tycker att dom SKA drivas med vinst men att pengarna ska stanna i Sverige/inom staten/hög beskattning. Har inte hela lösningen men det känns som att det finns lite för giriga människor på sina håll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Pixel 7a | Fungerande PC | Switch OLED | Epagneul Breton | Labrador Retriever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Vad är så farligt med vinster i välfärden?

Det farliga med vinster i välfärden ligger inte i att någon tjänar pengar på välfärden, det har folk gjort sen vi började med välfärd.
Vinster i drivandet av välfärd är hur säkra som helst så länge man inte dödar de vars omsorg man ska sköta. Däri ligger problemet.
Välfärdsföretag är inte på något sätt ett marknadsliberalt system, Ett marknadsliberalt system kräver sådant såsom konkurrens och och konkurser pågrund av konkurrens, detta gäller i nuvarande ordning endast för de små företag som söker etablera sig. För Attendo och Capio är det inte mer en klassisk Feodalism.

NPM, not very genomtänkt och har inte ett skvatt att göra med marknaden.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Linsu:

Inte vinsterna i sig utan det är dessa skräckexempel när barnen på dagis bara får knäckebröd osv.. Jag tycker att dom SKA drivas med vinst men att pengarna ska stanna i Sverige/inom staten/hög beskattning. Har inte hela lösningen men det känns som att det finns lite för giriga människor på sina håll.

Skickades från m.sweclockers.com

Men då är väl inte problemet vinster utan att företaget i sig inte levererar som de har lovat?

Sen känns problemet ganska kryddat. Den bild jag har fått är att de flesta företag både är relativt små och sköter sig.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Men då är väl inte problemet vinster utan att företaget i sig inte levererar som de har lovat?

Sen känns problemet ganska kryddat. Den bild jag har fått är att de flesta företag både är relativt små och sköter sig.

Och varför levererar de då inte vad de lovat/avtalat om? Är det så enkelt att lura någon på pengar?

Finns väldigt få länder som har avreglerat skolvärlden så mycket som Sverige gjort, med fallande resultat som följd. Samma sak provades ju i UK under Thatchereran med järnvägen, och vad det ledde till vet vi väl båda två? Trots detta så väljer man i Sverige att avreglera även den marknaden, på samma sätt som man också avreglerat delar av flygledarna.

Varför kan en skola leverera sådan vinst som de JB/Academica gjort utan att göra avkall någonstans? Diskrepansen betyg/kunskaper blir bara större och större, elever kan mindre och mindre.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik21:

Och varför levererar de då inte vad de lovat/avtalat om? Är det så enkelt att lura någon på pengar?

Den frågan kan man ju ställa till (nästan) alla branscher. Varför ska välfärdsbolag behandlas annorlunda?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Den frågan kan man ju ställa till (nästan) alla branscher. Varför ska välfärdsbolag behandlas annorlunda?

Det handlar väl om att i fallet det står mellan att förbättra skolan (sätta tillbaka vinsterna) eller att ta ut pengarna, så gör många det senare valet. Antagandet att fri konkurrens och en minimum kvalité på tjänsten leder till bättre resultat är inte givet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Men då är väl inte problemet vinster utan att företaget i sig inte levererar som de har lovat?

Sen känns problemet ganska kryddat. Den bild jag har fått är att de flesta företag både är relativt små och sköter sig.

Skrivet av Crippa90:

Den frågan kan man ju ställa till (nästan) alla branscher. Varför ska välfärdsbolag behandlas annorlunda?

Skrivet av Swiifty:

Det handlar väl om att i fallet det står mellan att förbättra skolan (sätta tillbaka vinsterna) eller att ta ut pengarna, så gör många det senare valet. Antagandet att fri konkurrens och en minimum kvalité på tjänsten leder till bättre resultat är inte givet.

Precis. Många är nog för giriga och JAG skulle vilja se att de som driver välfärdsbolag gärna brinner för det dom gör och inte gör det för pengarna främst. Sen är det givet att dom ska tjäna på det men jag tycker inte dom ska plocka ut flera miljoner om året utan återinvestera den största vinsten i företaget.

Lite samma sak som vissa yrken, läkare, militär, polis, brandman m.m. Ja visst dom ska ha en okey lön men du ska ändå jobba inom dessa arbetsgrupper för att du VILL hjälpa andra människor, inte för att bli rik.

Visa signatur

Pixel 7a | Fungerande PC | Switch OLED | Epagneul Breton | Labrador Retriever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linsu:

Precis. Många är nog för giriga och JAG skulle vilja se att de som driver välfärdsbolag gärna brinner för det dom gör och inte gör det för pengarna främst. Sen är det givet att dom ska tjäna på det men jag tycker inte dom ska plocka ut flera miljoner om året utan återinvestera den största vinsten i företaget.

Lite samma sak som vissa yrken, läkare, militär, polis, brandman m.m. Ja visst dom ska ha en okey lön men du ska ändå jobba inom dessa arbetsgrupper för att du VILL hjälpa andra människor, inte för att bli rik.

Bryr mig inte så mycket varför du jobbar inom de yrken, sålänge det praktiskt innebär en maximal kvalité av tjänsten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swiifty:

Det handlar väl om att i fallet det står mellan att förbättra skolan (sätta tillbaka vinsterna) eller att ta ut pengarna, så gör många det senare valet. Antagandet att fri konkurrens och en minimum kvalité på tjänsten leder till bättre resultat är inte givet.

Men om företaget levererar en produkt/tjänst som de har lovat, vad spelar det då för roll hur de använder pengarna?

Politisk klåfingrighet i hur företag ska drivas tror jag är farligt, och jag är stark motståndare mot planekonomi/"välfärdskommunism".

Att pengar inte investeras i så stor skala kan också bero på den osäkerhet som finns politiskt. Då tar man hellre ut en vinst för att säkra några tillgångar. En tanke bara.

Skrivet av Linsu:

Precis. Många är nog för giriga och JAG skulle vilja se att de som driver välfärdsbolag gärna brinner för det dom gör och inte gör det för pengarna främst. Sen är det givet att dom ska tjäna på det men jag tycker inte dom ska plocka ut flera miljoner om året utan återinvestera den största vinsten i företaget.

Lite samma sak som vissa yrken, läkare, militär, polis, brandman m.m. Ja visst dom ska ha en okey lön men du ska ändå jobba inom dessa arbetsgrupper för att du VILL hjälpa andra människor, inte för att bli rik.

Du har en konstig inställning till företag och vinst för att ha röstat blått.

En stor andel som driver välfärdsbolag (vård) är kvinnor. Är kvinnor mer giriga än män, eller varför tror du att fler är giriga? Och om nu ditt påstående (som jag inte tror ett dugg på) skulle stämma, vad spelar det för roll? Försvinner yrkesstoltheten för att man är girig/vill tjäna pengar?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Den frågan kan man ju ställa till (nästan) alla branscher. Varför ska välfärdsbolag behandlas annorlunda?

Har jag pratat om att de inte ska få göra vinst, men någonstans så har man ju skapat sig en marginal som inte finns inom offentlig sektor i övrigt. *Skulle gärna se bonusar även inom offentlig sektor för bra genomförda projekt eller arbeten, men inser att det inte finns*

Skrivet av Crippa90:

Men om företaget levererar en produkt/tjänst som de har lovat, vad spelar det då för roll hur de använder pengarna?

Politisk klåfingrighet i hur företag ska drivas tror jag är farligt, och jag är stark motståndare mot planekonomi/"välfärdskommunism".

Att pengar inte investeras i så stor skala kan också bero på den osäkerhet som finns politiskt. Då tar man hellre ut en vinst för att säkra några tillgångar. En tanke bara.

Du har en konstig inställning till företag och vinst för att ha röstat blått.

En stor andel som driver välfärdsbolag (vård) är kvinnor. Är kvinnor mer giriga än män, eller varför tror du att fler är giriga? Och om nu ditt påstående (som jag inte tror ett dugg på) skulle stämma, vad spelar det för roll? Försvinner yrkesstoltheten för att man är girig/vill tjäna pengar?

Fast levererar de vad det avtalats om? Ser vi på skolan så är ju fallet inte sådant, samma sak inom äldrevården.

Frågan är om "professionell klåfingrighet" är bättre? Vi har ju också facit i hand kring avregleringen av skolorna, avregleringen av järnvägen.

Nja, en stor andel av de som driver (små) <5 anställda välfärdsbolag är väl kvinnor, däremot knappast de stora drakarna.

Varför ser vi inte fler uppsagda avtal, fler vitesförelägganden gentemot dessa utförare? Är det för att i sånt fall står det offentliga utan någon som gör jobbet.

Varför är läkare mer villiga att ta stafetttjänster för 80-120kkr/månad än att vara fast anställda på 35-45kkr/månad?

Du ser med andra ord ingen koppling mellan friskolereformen och lägre faktiska kunskaper hos elever? Du ser heller ingen koppling mellan Lex Sara/Maria och ökat antal utförare av vård?

Varför ska vi genomföra förändringar som andra redan provat och som inte fungerat där? Tänker på avregleringen av järnvägen (infrabiten), avregleringen av flygledartjänster, friskolereformen (där skolor fritt kan välja att inte ta emot elever med behov av särskilt stöd eller tillgänglighet i skolbyggnader)...

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Vissa diskussioner behöver inte mer engagemang än att återigen konstatera att NPM och det som kommer därav inte kan motiveras med en marknadsliberal syn på samhället. Kleptokrati, Feodalism, Svågerpolitik visst.
NPM är inte mer än ett nyare ord för Fideikommiss.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Socialdemokraterna i Stockholm har en sund inställning i frågan. Det ska finnas krav på kvalitet och resultat, inte en maxgräns på vinst eller ett förbud mot privat, vinstdrivande ägande. Klarar man av att effektivisera sitt företag så att man når upp till de krav som ställs på verksamheten ska det vara fritt fram att göra vad man vill med vinsten. Kan en konkurrent acceptera en mindre vinst kan denne få en konkurrensfördel. Bra så. Vinster i välfärden är en ointressant fråga i jämförelse med kvaliten i välfärden.

Tyvärr så kommer nog S behöva samarbeta med extremisterna i MP och V, i värsta fall även F!, så oavsett hur rationella just S verkar så kommer man behöva göra eftergifter. Jag hoppas innerligt att Alliansen och S kan komma överrens om vilka regler som ska gälla för vinstdrivande företag i vården. Det går förmodligen inte att prata om innan valet, men det finns gott om tid efter valet.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Men om företaget levererar en produkt/tjänst som de har lovat, vad spelar det då för roll hur de använder pengarna?

Politisk klåfingrighet i hur företag ska drivas tror jag är farligt, och jag är stark motståndare mot planekonomi/"välfärdskommunism".

Att pengar inte investeras i så stor skala kan också bero på den osäkerhet som finns politiskt. Då tar man hellre ut en vinst för att säkra några tillgångar. En tanke bara.

Jag är som sagt endast intresserad av att maximera resultaten och kvalitén på utbildningen. Rent principiellt har jag ingenting emot vinster i välfärden. Skulle det visa sig att fri konkurrens, med krav på kvalité skulle vara det som maximerade resultaten, go for it. Sålänge det finns en mall som man följer, så att det inte blir som med JB gymnasiet, där du får en laptop i hand, och sen studerar på "egen hand". Och om det å andra sidan visar sig att konceptet inte genererar maximal kvalité jämfört med statliga/kommunala skolor ja då får vi gå tillbaka till de alternativen. En vink nu med de senaste katastroferna är att det behövs betydligt mer reglering kring privatiseringen, än att lita på människans välvilja att maximera kvalitén på tjänster, vilket man iförsig kunde förutspå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Kan en konkurrent acceptera en mindre vinst kan denne få en konkurrensfördel. Bra så. Vinster i välfärden är en ointressant fråga i jämförelse med kvaliten i välfärden.

Vi kan kalla det här för grundproblem 25. Välfärds företag levererar en icke kvantifierbar vara, den objektiva grundplatta av kvalité som krävas av exempelvis försvaret i upphandlingar om granater är omöjlig i välfärden för att inte tala om skolan, exempel dags!

Myndighet A söker köpa 1000 CE märkta lysrörsarmaturer. När anbudstiden har gått ut så har följande anbud kommit in:

- Företag B erbjuder sig att leverera 1000 China export märkta armaturer för det facila priset av 20 kr styck
- Företag C erbjuder sig att leverera 1000 CE märkta armaturer för 120 kr styck, detta pris motsvarar deras vanliga pris till kund i butik
- Företag D erbjuder sig att leverera 1000 CE märkta armaturer för 110 kr styck, 10 kr under vad de tar i butik.

I det här exemplet finns en bottenplatta: CE märkning. Det är den kvalitet som erfordras av leverantören och eventuell besparing för myndigheten kommer från att företagen sänker vinstmarginalen, inte kvalitén. Motsvarighet finns inte om sjukvården eller skolan och effekterna av det bortom att anbudsförfaranden blir löjeväckande är att kommunen eftersom de är skyldiga att tillhandahålla tjänsten blir skyldiga att skjuta till mer pengar.

Skrivet av Valiumballong:

Tyvärr så kommer nog S behöva samarbeta med extremisterna i MP och V, i värsta fall även F!, så oavsett hur rationella just S verkar så kommer man behöva göra eftergifter. Jag hoppas innerligt att Alliansen och S kan komma överrens om vilka regler som ska gälla för vinstdrivande företag i vården. Det går förmodligen inte att prata om innan valet, men det finns gott om tid efter valet.

Förmodligen så kommer extremisterna i C, KD och FP vilja bedriva en egen extrem linje varpå extremisterna i M måste anpassas sig något efter deras vilket leder till att Extremisterna i S får dras med knorranden extremister i V och MP. Den extrema riksdagen kommer förmodligen reda ut det hela med extremistiska röster och extrema debatter ledda av extremistledaren talmannen.

(En ny sanning efter EU-valet är att ordet extremist är fullkomligt urholkat, det är SD språk och ska inte användas av någon annan än spettekaks extremisterna. Särskilt inte som att de partier som nu beskylls för att vara extremister inte driver en extrem politik utan en politik som fokuserar på sådant som redan drivs, men om det är rimligt att använda ordet extremism för sådant så är ovanstående stycke helt riktigt alla är vi extremister.)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Förmodligen så kommer extremisterna i C, KD och FP vilja bedriva en egen extrem linje varpå extremisterna i M måste anpassas sig något efter deras vilket leder till att Extremisterna i S får dras med knorranden extremister i V och MP. Den extrema riksdagen kommer förmodligen reda ut det hela med extremistiska röster och extrema debatter ledda av extremistledaren talmannen.

(En ny sanning efter EU-valet är att ordet extremist är fullkomligt urholkat, det är SD språk och ska inte användas av någon annan än spettekaks extremisterna. Särskilt inte som att de partier som nu beskylls för att vara extremister inte driver en extrem politik utan en politik som fokuserar på sådant som redan drivs, men om det är rimligt att använda ordet extremism för sådant så är ovanstående stycke helt riktigt alla är vi extremister.)

MP kan dock beskrivas som extremister då de har extrema åsikter. B.la vill de införa ett icke-vålds försvar (Vad nu det är för något). Deras miljöförslag har sällan någon ekonomisk förankring och mycket är rena fantasier. Det jag blir mest förvånad över är att de sällan kan med precision förklara och argumentera för hur de ska kunna tackla problemen för att nå sina mål, företräder man ett miljöparti så borde man ha såpass expertis inom området att man kan leverera hållbara argument för sina önskade reformer - här klickar det rejält för Fridolin och Romson som är helt inkompetenta när det börjar bli "jobbiga" motargument för deras reformer. Maria Wetterstrand hade betydligt bättre spänst för att förklara och argumentera för sin sak.

MP har extrema åsikter, speciellt om man ser till hur deras politik påverkar industri och landsbygd. Försvaret behöver jag inte ens nämna. Fantasier, svammel och populistiskt. Finns ju ingen som säger nej eller tycker det är dåligt att vi skärper miljökraven och utvecklar förnybara energikällor, men hur ska de lösa det praktiskt så att det funkar med industri och landsbygden och är hållbart för alla? Här är det sällan jag hör vettiga argument från MP.

Extremism är inte alls urholkat. Partier som bedriver en extrem politik är SD och MP.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik21:

Har jag pratat om att de inte ska få göra vinst, men någonstans så har man ju skapat sig en marginal som inte finns inom offentlig sektor i övrigt. *Skulle gärna se bonusar även inom offentlig sektor för bra genomförda projekt eller arbeten, men inser att det inte finns*

Fast levererar de vad det avtalats om? Ser vi på skolan så är ju fallet inte sådant, samma sak inom äldrevården.

Frågan är om "professionell klåfingrighet" är bättre? Vi har ju också facit i hand kring avregleringen av skolorna, avregleringen av järnvägen.

Nja, en stor andel av de som driver (små) <5 anställda välfärdsbolag är väl kvinnor, däremot knappast de stora drakarna.

Varför ser vi inte fler uppsagda avtal, fler vitesförelägganden gentemot dessa utförare? Är det för att i sånt fall står det offentliga utan någon som gör jobbet.

Varför är läkare mer villiga att ta stafetttjänster för 80-120kkr/månad än att vara fast anställda på 35-45kkr/månad?

Du ser med andra ord ingen koppling mellan friskolereformen och lägre faktiska kunskaper hos elever? Du ser heller ingen koppling mellan Lex Sara/Maria och ökat antal utförare av vård?

Varför ska vi genomföra förändringar som andra redan provat och som inte fungerat där? Tänker på avregleringen av järnvägen (infrabiten), avregleringen av flygledartjänster, friskolereformen (där skolor fritt kan välja att inte ta emot elever med behov av särskilt stöd eller tillgänglighet i skolbyggnader)...

Om de levererar vet jag inte. Men jag hoppas verkligen att Svea Rikes kommuner följer upp avtalen, och eftersom välfärdsbolagen fortsätter att finnas så utgår jag ifrån att de flesta ändå gör ett respektabelt jobb.

Varför läkare vill ta stafettjänster vet jag inte. Du får fråga läkarna om det.

Fast bristerna i skolan har fått många förklaringar. Är det inte låga löner för lärarna är det dåliga utbildningar eller friskolorna som är boven.

Nu finns det en hel del avregleringar som faktiskt fungerar också. Vi lever ju inte i ett kommunistiskt samhälle med planekonomi.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valiumballong:

Jag tycker att Socialdemokraterna i Stockholm har en sund inställning i frågan. Det ska finnas krav på kvalitet och resultat, inte en maxgräns på vinst eller ett förbud mot privat, vinstdrivande ägande. Klarar man av att effektivisera sitt företag så att man når upp till de krav som ställs på verksamheten ska det vara fritt fram att göra vad man vill med vinsten. Kan en konkurrent acceptera en mindre vinst kan denne få en konkurrensfördel. Bra så. Vinster i välfärden är en ointressant fråga i jämförelse med kvaliten i välfärden.

Tyvärr så kommer nog S behöva samarbeta med extremisterna i MP och V, i värsta fall även F!, så oavsett hur rationella just S verkar så kommer man behöva göra eftergifter. Jag hoppas innerligt att Alliansen och S kan komma överrens om vilka regler som ska gälla för vinstdrivande företag i vården. Det går förmodligen inte att prata om innan valet, men det finns gott om tid efter valet.

Finns det uttalandet om detta? Det enda jag har hört om S är att de vill behålla valfriheten inom skolan.

Skrivet av Swiifty:

Jag är som sagt endast intresserad av att maximera resultaten och kvalitén på utbildningen. Rent principiellt har jag ingenting emot vinster i välfärden. Skulle det visa sig att fri konkurrens, med krav på kvalité skulle vara det som maximerade resultaten, go for it. Sålänge det finns en mall som man följer, så att det inte blir som med JB gymnasiet, där du får en laptop i hand, och sen studerar på "egen hand". Och om det å andra sidan visar sig att konceptet inte genererar maximal kvalité jämfört med statliga/kommunala skolor ja då får vi gå tillbaka till de alternativen. En vink nu med de senaste katastroferna är att det behövs betydligt mer reglering kring privatiseringen, än att lita på människans välvilja att maximera kvalitén på tjänster, vilket man iförsig kunde förutspå.

Ja då är vi inte så långt borta ändå. Input och output är det som intresserar mig. Vad som händer i den magiska svarta lådan är inte så intressant.

Men är inte de senaste "katastroferna" ganska överdrivna, ibland felaktiga? Jag tänker ex. på återanvändandet av blöjor som tydligen var helt felaktigt (man vägde för att veta vilken storlek som behövdes). Medias bild och historia stämmer tyvärr inte ihop med verkligheten.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Ja då är vi inte så långt borta ändå. Input och output är det som intresserar mig. Vad som händer i den magiska svarta lådan är inte så intressant.

Men är inte de senaste "katastroferna" ganska överdrivna, ibland felaktiga? Jag tänker ex. på återanvändandet av blöjor som tydligen var helt felaktigt (man vägde för att veta vilken storlek som behövdes). Medias bild och historia stämmer tyvärr inte ihop med verkligheten.

Media är inte en felfri institution, dess åsikter behöver inte överrenstämma med verkligenheten, eller för den delen återberätta det riktiga händelseförloppet, sedan att vissa förvrider det hela med ordval osv.
Men katastrof, definitivt, iallafall i de enskilda fallen. På det hela, är det möjligtvis inte en katastrof. Det beror på ens subjektiva åsikt, t.ex att restauranger tvingas att stänga, eller företag går i konkurrs behöver inte vara ekvivalent med en katastrof, men i fallet av utbildning och ungdomar, måste jag säga att varje misslyckat fall är både en personlig katastrof för de inblandade men också för staten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

MP kan dock beskrivas som extremister då de har extrema åsikter. B.la vill de införa ett icke-vålds försvar (Vad nu det är för något). Deras miljöförslag har sällan någon ekonomisk förankring och mycket är rena fantasier. Det jag blir mest förvånad över är att de sällan kan med precision förklara och argumentera för hur de ska kunna tackla problemen för att nå sina mål, företräder man ett miljöparti så borde man ha såpass expertis inom området att man kan leverera hållbara argument för sina önskade reformer - här klickar det rejält för Fridolin och Romson som är helt inkompetenta när det börjar bli "jobbiga" motargument för deras reformer. Maria Wetterstrand hade betydligt bättre spänst för att förklara och argumentera för sin sak.

MP har extrema åsikter, speciellt om man ser till hur deras politik påverkar industri och landsbygd. Försvaret behöver jag inte ens nämna. Fantasier, svammel och populistiskt. Finns ju ingen som säger nej eller tycker det är dåligt att vi skärper miljökraven och utvecklar förnybara energikällor, men hur ska de lösa det praktiskt så att det funkar med industri och landsbygden och är hållbart för alla? Här är det sällan jag hör vettiga argument från MP.

Extremism är inte alls urholkat. Partier som bedriver en extrem politik är SD och MP.

Det första stycket avser förmågan där attackerar du bristen på expertis, brist på expertis är emellertid en grundbult i det demokratiska system vi lever i. Det är genom demokratin snarare än meriterna posterna tillsätts. Är MP politik till viss del kontraproduktiva dumheter? Visst men detsamma gäller även delar av de andra partiernas agenda. Skillnaden är att den är svårare att avvisa, överbevisa eller motbevisa. Det är humaniora mot naturvetenskap varken mer eller mindre och MP gör utspel inom naturvetenskapen emedan de flesta andra partier håller sig inom humanioran.

Den andra delen, sakpolitiken faller på ett annat problem: Målsättningen. MP eftersträvar nolltillväxt politik och på så sätt är deras för min del tämligen idiotiska program om kärnkraft rimligt, det är dock inte rimligt om man ser det utifrån andra partier som eftersträvar en högre tillväxt.
Frågan är egentligen huruvida nolltillväxt är en extrem inställning och det är den men den är samtidigt inte heller främmande eller annorlunda från den politik som faktiskt bedrivs eftersom det enkom rör sig om fördelningspolitik.

MP är inte extrema, de är ett parti vars grundideologi skiljer sig från övriga partier. I alla andra partier i riksdagen så ligger någon form av Humanism till grund, det kan vara en exklusiv humanism som i SD, det kan vara en inklusive humanism som i V och S, det kan vara en kristet förankrad humanism som i KD osv. MP gör tvärtom, där är ändamålet och nyttan i miljön och genom miljön människan. Det är ett främmande perspektiv men inte ett extremt eftersom det i sin nuvarande tappning med fördelningspolitiken syftar väl.

Politiken som Miljöpartiet för och vill föra är inte extrem, det är medlet de verkar med som är extremt. Det finns extrema miljöpartier tex. ekofascismen som alltigenom är en fullkomligt störd och sinnessjuk vansinnig idé.

Skrivet av Crippa90:

Om de levererar vet jag inte. Men jag hoppas verkligen att Svea Rikes kommuner följer upp avtalen, och eftersom välfärdsbolagen fortsätter att finnas så utgår jag ifrån att de flesta ändå gör ett respektabelt jobb.
Varför läkare vill ta stafettjänster vet jag inte. Du får fråga läkarna om det.
Fast bristerna i skolan har fått många förklaringar. Är det inte låga löner för lärarna är det dåliga utbildningar eller friskolorna som är boven.

Nu finns det en hel del avregleringar som faktiskt fungerar också. Vi lever ju inte i ett kommunistiskt samhälle med planekonomi.

Vi borde förstås leva i en kommunistisk planekonomi om utförsäljningarnas effektivitet ska ligga till grund för beslutet. Bilprovningen, Kraftförsörjningen, Serafen, Dagis i Vallentuna, Apoteket, Allmännyttan och så vidare. Det är få utförsäljningar som gett positiva effekter om ens några.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Finns det uttalandet om detta? Det enda jag har hört om S är att de vill behålla valfriheten inom skolan.

Läste det i DN idag

http://www.dn.se/sthlm/vi-vill-att-heltid-ska-vara-normen/

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Vi borde förstås leva i en kommunistisk planekonomi om utförsäljningarnas effektivitet ska ligga till grund för beslutet. Bilprovningen, Kraftförsörjningen, Serafen, Dagis i Vallentuna, Apoteket, Allmännyttan och så vidare. Det är få utförsäljningar som gett positiva effekter om ens några.

Tacka vet jag förr när en låda på magen inte gillades av lagen.

Tack!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Tacka vet jag förr när en låda på magen inte gillades av lagen.

Du blandar ihop utförsäljningar med hygienföreskrifter. Lätt misstag att göra visserligen men dessvärre är det olika saker.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Du blandar ihop utförsäljningar med hygienföreskrifter. Lätt misstag att göra visserligen men dessvärre är det olika saker.

Givetvis gör jag inte det. Och det är inte hygienföreskrifter jag syftar på.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W