Permalänk

HTPC för under 4000 kr

Tjena,

Funderar på att bygga en HTPC till mitt hemmabiosystem. Har läst runt och plockat ihop lite saker som jag tror skulle fungera bra.
Vill egentligen ha lite tips samt om det är något som är bättre/billigare.

Det jag vill att den ska klara är:
1. Streama 1080p material från min NAS m.h.a Xbmc
2. Spela lite lättare spel
3. Kunna styra den via en Harmony Touch (måste skaffa en ir receiver)
4. Hyfsat liten
5. Någorlunda tyst

Kommer inte behöva någon stor HDD i burken då jag kommer att utnyttja min NAS för lagring/uppspelning.
Här har ni en länk på det jag har plockat ihop.
Kom gärna med förslag om det finns något som är bättre eller mer lämpat för det jag är ute efter!

Tack på förhand!

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Hedersmedlem

tror inte du kan få det så mycket billigare inte om du skall köpa nytt, men om du vill ha det billigare kolla in SweC marknaden

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

Jag tror att en trinity-baserad APU är nog det trevligaste du kan få i den budgeten. Tror du kommer bli nöjd med det du plockat ihop.

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Skrivet av meudig:

Jag tror att en trinity-baserad APU är nog det trevligaste du kan få i den budgeten. Tror du kommer bli nöjd med det du plockat ihop.

Kul att höra

Om jag skulle skippa att spela spel på den. Är det någon annan APU du skulle tipsa om?

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d

Permalänk
Medlem
Skrivet av saindrenan:

Kul att höra

Om jag skulle skippa att spela spel på den. Är det någon annan APU du skulle tipsa om?

Om du skippar att vilja spela spel på en högre fps och vill gå billigare är det kanske bra att ha en A6:a i åtanke. Men tror absolut att det är socket FM2 som gäller

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem

Ser billigt och bra ut. Jag har en liknande setup, men med långt över dubbla kostnaden för chassi + nätagg.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Vad sägs om en NUC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMan:

Vad sägs om en NUC?

Det går väl över 4000kr?

Edit*
Såg att Webhallen hade kompletta NUC's för 3800kr, dock inget operativsystem.

Permalänk
Medlem

Skulle köpt en 120 gb SSD istället för 64 gb visst 64 gb räcker men för runt 200 kr så får 120gb så känns inte prisvärt med 64 gb

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Här är vad jag nyss köpte, med ungefär samma tankar som dig med vad den ska göra.

Intel NUC DC3217IYE Svart 1 999 kr
Corsair 4GB (1x4096MB) CL9 1600MHz Vengeance SO-DIMM 320 kr
A-Data SSD SX300 64GB mSATA 658 kr
Strömkabel vinklad 3-polig Musse Pigg-kontakt 1m 29 kr
Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr 0 kr 1 st 0 kr
Frakt: 0 kr
Summa inkl. moms: 3 006 kr

Permalänk

Är en NUC något att ha? Vet väldigt lite om den, det enda jag vet är att den huserar en i3 eller i5 med HD3000 respektive HD4000. Vilket är betydligt sämre än A8 med HD7560.

Visa signatur

Permalänk

HTPC

Tycker detta paketet e rätt sjysst också, kanske byta chassi om du inte gillar det!

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2311558&view=m

Permalänk
Medlem

Intel Nuc är inget för spel och har för mig att vissa exemplar har värme problem. IFall du tänker spela på din HPTC så är dina ram minnen för slöa ifall du inte överklockar de till 1866 mhz då A8-5600k får drygt runt 10% mer prestanda av snabbare minnen.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av saindrenan:

Är en NUC något att ha? Vet väldigt lite om den, det enda jag vet är att den huserar en i3 eller i5 med HD3000 respektive HD4000. Vilket är betydligt sämre än A8 med HD7560.

Den jag har är en i3a med HD4000 grafik, jag vet inget om hur bättre eller sämre den är. Jag gillar att den är extremt liten, 10x10cm och ca 4cm hög. Man får inte plats med någon bluray-spelare i den men det har jag inget behov av med PS3 och med tanke på att framtida konsoler kommer att ha bluray-spelare men det går ju att sätta i en extern läsare.
Jag kan nämna också att jag köpte en IR-mottagare från ebay för ca 50kr så den fungerar med min Harmony One multifjärr.
Jag ska inte ha den mycket till spel så det var inget stort bekymmer för mig, jag kanske spelar lite 2D-spel eller emulatorer på den.

Angående värmeproblemen så är det inget jag har märkt av och tror också dom har släppt en bios-uppdatering som ska hjälpa mot det, som jag har lagt in.

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Intel Nuc är inget för spel och har för mig att vissa exemplar har värme problem. IFall du tänker spela på din HPTC så är dina ram minnen för slöa ifall du inte överklockar de till 1866 mhz då A8-5600k får drygt runt 10% mer prestanda av snabbare minnen.

Aah det visste jag inte. Hittade ett 4x2 pack för 690 kr. Då hamnar jag ju rätt så exakt på 4000 Tack för tipset!

Är det någon som har erfarenhet av harmony kontroller och XBMC?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av derpious:

Den jag har är en i3a med HD4000 grafik, jag vet inget om hur bättre eller sämre den är. Jag gillar att den är extremt liten, 10x10cm och ca 4cm hög. Man får inte plats med någon bluray-spelare i den men det har jag inget behov av med PS3 och med tanke på att framtida konsoler kommer att ha bluray-spelare men det går ju att sätta i en extern läsare.
Jag kan nämna också att jag köpte en IR-mottagare från ebay för ca 50kr så den fungerar med min Harmony One multifjärr.
Jag ska inte ha den mycket till spel så det var inget stort bekymmer för mig, jag kanske spelar lite 2D-spel eller emulatorer på den.

Angående värmeproblemen så är det inget jag har märkt av och tror också dom har släppt en bios-uppdatering som ska hjälpa mot det, som jag har lagt in.

Fan nu vart jag lite klyven... NUc har sämre prestanda men är mindre. Går jag på AMD riggen så får jag en större burk fast med bättre prestanda till samma pris...

Hur gjorde du för att programmera din harmony kontroll med xbmc? Kan du starta upp xbmc genom "aktiviteter" med din kontroll?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av saindrenan:

Fan nu vart jag lite klyven... NUc har sämre prestanda men är mindre. Går jag på AMD riggen så får jag en större burk fast med bättre prestanda till samma pris...

Hur gjorde du för att programmera din harmony kontroll med xbmc? Kan du starta upp xbmc genom "aktiviteter" med din kontroll?

3000 är väl inte riktigt samma pris som 4000? Då var det kampanj på NUC och den kostade 2000 iofs, men det priset lär väl dyka upp igen.

Den IR-mottagaren jag beställde från Ebay följde en fjärrkontroll med, så jag lärde min Harmony One knapparna genom att kopiera från den gamla.
Jag har inte hittat något sätt att programmera Harmony Ones knappar så jag kan göra specialkommandon, har försökt att ta reda på om detta går men då verkar man behöva en dyrare IR-mottagare och det finns mjukvara för det men det verkar som att då kan inte IR-mottagaren gå via USB.... men jag har inte jättekoll på det.
Jag kan inte väcka NUCen när den är i standby via IR heller, jag sätter på mitt trådlösa tangentbord, trycker ESC så vaknar NUCen, startar XBMC via snabbkommando på det och sen kan jag styra med IR. Skulle gärna vilja hitta nåt bra sätt att göra allt detta med bara fjärren.

Permalänk
Skrivet av derpious:

3000 är väl inte riktigt samma pris som 4000? Då var det kampanj på NUC och den kostade 2000 iofs, men det priset lär väl dyka upp igen.

Den IR-mottagaren jag beställde från Ebay följde en fjärrkontroll med, så jag lärde min Harmony One knapparna genom att kopiera från den gamla.
Jag har inte hittat något sätt att programmera Harmony Ones knappar så jag kan göra specialkommandon, har försökt att ta reda på om detta går men då verkar man behöva en dyrare IR-mottagare och det finns mjukvara för det men det verkar som att då kan inte IR-mottagaren gå via USB.... men jag har inte jättekoll på det.
Jag kan inte väcka NUCen när den är i standby via IR heller, jag sätter på mitt trådlösa tangentbord, trycker ESC så vaknar NUCen, startar XBMC via snabbkommando på det och sen kan jag styra med IR. Skulle gärna vilja hitta nåt bra sätt att göra allt detta med bara fjärren.

Tänkte på den med 8gb Ram, som säljs på Webhallen för 3890 :-
Så som jag har förstått så ska man kunna väcka datorn m.h.a kontrollen, sen har jag läst att vissa även kan starta xbmc med ett knapptryck. Men det är inte så jätte viktigt då man kan säga till xbmc att starta upp när datorn sätts på.
Har testat att programmera kontrollen som MCE Keyboard och MCE Remote och det funkar sådär. Har beställt en HP ir-reciever nu (den ska tydligen funka bra med xbmc) och får väl hoppas på det bästa

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du hittar nåt bra sätt att starta datorn och programmera knappar själv så är jag intresserad
Ska googla lite imorn och se vad jag kan hitta själv.

Permalänk

Go Fujitsu!

Hej, du ska skaffa den jag har, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1499181

Eller Fujitsu Esprimo Q510, köpte min när CDON hade rea för 2000kr, den räcker till lättare spel och 1080p i 3d. Sitter en Sandy Bridge iNTEL G630T i den med intel HD Graphics i den, jag satte i en IVy bridge i3-3225 med hd 4000 så nu är den mkt snabbare! Men innan var den adekvat, det är ju en desktop energy efficient processor i från början. Jag är helnöjd, jag var tvungen att kolla om de glömt att installera en fläkt i den, men det sitter en, som aldrig snurrar. Så den är mkt tyst o snabb.

Xcom unknown enemy funkar om man sänker kval mkt, men med 3225an går det utmärkt, talar om 1920x1080.
Path of Exile går också bra, och NFS - hot pursuit. för att nämna några. Sitter 4GB minne i 1 plats, satte i en extra 4 jag hade liggande.
320Gb disken som följer med är 7200 och mkt snabb (för en 2.5" old school disk alltså)
Det är förmonterat ett 100x100mm vesa fäste under dator, för enkelt montage bakom tv t ex.
Fujitsus företagsmodell, i premiumklassen.
Jag har MSI Wind Box DC100 till sovrummet, och cpun i den är MILTALS bakom denna kan sägas.

Lycka till.
//Lars

Visa signatur

iNTEL i9-9900K@5,1GHz - RTX 3070 - 32Gb 3Ghz DDR4

Permalänk
Skrivet av derpious:

Om du hittar nåt bra sätt att starta datorn och programmera knappar själv så är jag intresserad
Ska googla lite imorn och se vad jag kan hitta själv.

Att starta den från "standby" borde egentligen inte vara så svårt, då man kan ställa in knappar på kontrollen att agera som tangentbords knappar. Men för mig så funkade det inte alls... Borde väl vara som vilket trådlöst tangentbord som helst? Ska testa igen när jag får HP ir-recievern från ebay (kostade bara 90 kr med frakt). Många säger att den ska fungera utmärkt!

Tack för dina tidigare inlägg. Hör av mig om jag kommer på en bra lösning för att styra xbmc samt sätta på datorn

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

AMDs A-serie prollar är potenta rackare som kräver god kylning om de körs på höga klockningar, vilket betyder att de kommer behövas fläktar.

För TS krav på Tyst HTPC skulle en E-350 processor passa bättre.

E-350 Kommer klara samma HTPC jobb 1080p (Dock ej 3D) som A-serien men ha mindre kraft för andra Allt-i-allo dator jobb.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

min IR verkar inte ta emot kommandon när datorn är i standby, jag trycker på "Esc" på fjärren men händer inget

Permalänk
Medlem
Skrivet av saindrenan:

Tjena,

Funderar på att bygga en HTPC till mitt hemmabiosystem. Har läst runt och plockat ihop lite saker som jag tror skulle fungera bra.
Vill egentligen ha lite tips samt om det är något som är bättre/billigare.

Det jag vill att den ska klara är:
1. Streama 1080p material från min NAS m.h.a Xbmc
2. Spela lite lättare spel
3. Kunna styra den via en Harmony Touch (måste skaffa en ir receiver)
4. Hyfsat liten
5. Någorlunda tyst

Kommer inte behöva någon stor HDD i burken då jag kommer att utnyttja min NAS för lagring/uppspelning.
Här har ni en länk på det jag har plockat ihop.
Kom gärna med förslag om det finns något som är bättre eller mer lämpat för det jag är ute efter!

Tack på förhand!

XBOX-ONE

Permalänk
Skrivet av Kaotica:

Hmm..om den nu skiljer sig från Xbox 360. Tyst? Nej antagligen inte (dom första 360 lät ju som ett flygplan). Lanseringspris under 4000kr? Nej, antagligen inte.

Sen kanske det blir lite lång väntan för TS

Permalänk
Medlem

För att spela upp 1080p behövs inte mycket alls
http://www.youtube.com/watch?v=G2-eUrGbl0I

Spelar spel beror ju på vad du ska spela, ska du inte spela så funkar ju RPi och den är helt tyst

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Jag hade en Raspberry Pi som mediaspelare, enda skälet till att jag bytte ut den var pga HD-ljud, som den inte klarar. Menyerna är mycket snabbare med min Intel NUC dock, såklart.

Permalänk
Skrivet av Kaotica:

Xbmc på xbox one? Nix...
Streama filmer från nas? Troligen inte...
Kostar under 4000? Långt ifrån..
Tyst? Har svårt att tro det..
Hyfsat liten? Nej..
Styra med harmony touch? Nej..

Hahah jösses. Inte något stämmer in på detbjag ville ha... Läste du ens vad jag skrev i första inlägget? Eller försöker du leka lite smart?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av saindrenan:

Xbmc på xbox one? Nix...
Streama filmer från nas? Troligen inte...
Kostar under 4000? Långt ifrån..
Tyst? Har svårt att tro det..
Hyfsat liten? Nej..
Styra med harmony touch? Nej..

Hahah jösses. Inte något stämmer in på detbjag ville ha... Läste du ens vad jag skrev i första inlägget? Eller försöker du leka lite smart?

Försökte bara va lite rolig