Permalänk
Medlem

Hur fungerar detta?

Hejsan!

Min mamma ska köpa en "dator", då hon i princip endast kollar på facebook / youtube och så ville hon helst ha det i kopplat till sin TV så tänkte jag på en sån här enkortsdator..

Men har faktiskt ingen aning om hur det fungerar och undrar ifall någon kan hjälpa mig lite?

Som jag förstår så kan man surfa / facebook / youtube / spotifty genom dessa sakerna eller hur?
Men hur får man internet till den? Måste det vara WiFi eller kan man på något sätt få in ett mobiltbredband till det?

mvh

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AldrigJa:

Hejsan!

Min mamma ska köpa en "dator", då hon i princip endast kollar på facebook / youtube och så ville hon helst ha det i kopplat till sin TV så tänkte jag på en sån här enkortsdator..

Men har faktiskt ingen aning om hur det fungerar och undrar ifall någon kan hjälpa mig lite?

Som jag förstår så kan man surfa / facebook / youtube / spotifty genom dessa sakerna eller hur?
Men hur får man internet till den? Måste det vara WiFi eller kan man på något sätt få in ett mobiltbredband till det?

mvh

Skulle inte rekommendera den som surfdator. Det krävs mycket meckande för att sätta upp så allt fungerar. Det är tveksamt om den klarar youtube bra osv.
Det är bättre du skaffar en begagnad laptop eller en kina-surfplatta.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för en platta alt kanske en chromebook?

Permalänk
Medlem

Visst kan man få de där grejerna att funka hjälpligt på en Pi, men det är knappast mammavänligt (läs: även om du fixar installation och konfiguration, så funkar det fortfarande inte exakt likadant som vilken dator som helst, vilket kommer sätta käppar i hjulet för henne).

Skaffa någon liten barebonedator och smäll i en SSD och ordentligt med ramminne istället, om inte en surfplatta är ett alternativ.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!