Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SanyaIV:

Nope den sitter rätt men jag tror att jag på något sätt böjt CPUn även om det inte är synligt böjd, som sagt så lyckades jag icke dela på dem även fast jag slog ett bra par gånger med tillräcklig styrka, tror att limmet satt extra hårt på min processor ˆ-ˆ

Ok, surt när det går sönder men du har ju provat i alla fall.
Min satt jättelöst så det var nästan skrämmande

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Ok, surt när det går sönder men du har ju provat i alla fall.
Min satt jättelöst så det var nästan skrämmande

Jupp, tror inte jag vågar mig på detta igen förren jag har ett jobb =P

Edit: De kanske råkade ta allt lim från din processor och lade det på min processor
Haswell verkar släppas runt 3-4 Juni så jag hoppas på ett sådant då, hoppas att Asus kommer ut med ett sabertooth relativt snabbt också.

Permalänk
Medlem

Det tråkiga är att Haswell lider av exakt samma problem då dem använder kass kylpasta där också

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Det tråkiga är att Haswell lider av exakt samma problem då dem använder kass kylpasta där också

Hmm =/ vart man ju besviken, blir ändå att skaffa haswell sedan vänta tills man har ett jobb innan man försöker sig på detta igen.

Permalänk
Medlem

Ska försöka se om man vågar sig på detta. Vill först se hur den presterar med min H100i för att ha lite referenssiffror. Så som jag förstått det är detta väldigt lönsamt för vissa(dumpar temperaturen med uppemot 20°c) medan andra bara tjänar någon grad på det.

Tummen upp på detta (y)

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Var sugen att testa delidd.. Men fick inte ens emellan rakbladet. Försökte länge med typ 3 olika.. Icke att det gick. Var alldeles för tight... Någon som har tips?

Ser inte så tight ut när man ser andra göra det på videos.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Inaktiv

Fick inte heller imellan något rakblad på min 3570k men lossnade med ett halvmesigt slag när den satt i skruvstycket, gjorde 15 grader @ 4.2Ghz.
Har ju även planslipat ihsen då den var som en skål

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Fick inte heller imellan något rakblad på min 3570k men lossnade med ett halvmesigt slag när den satt i skruvstycket, gjorde 15 grader @ 4.2Ghz.
Har ju även planslipat ihsen då den var som en skål

Tror jag ska göra samma faktiskt.
Har runt 70c redan vid 4.2.@1.15v. Med min kylare känns det inte ok.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Skrivet av SanyaIV:

Hmm =/ vart man ju besviken, blir ändå att skaffa haswell sedan vänta tills man har ett jobb innan man försöker sig på detta igen.

Varför envist köpa processorer med hetpasta under IHS hela tiden? Vänta istället några månader på en CPU som är fastlödd istället, alltså utan hetpasta: i7 4930k
Det är alla fall vad jag gör, jag kommer aldrig i livet köpa en CPU som har kylpasta under IHS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Varför envist köpa processorer med hetpasta under IHS hela tiden? Vänta istället några månader på en CPU som är fastlödd istället, alltså utan hetpasta: i7 4930k
Det är alla fall vad jag gör, jag kommer aldrig i livet köpa en CPU som har kylpasta under IHS.

Skulle de inte använda sig av pastan då det var för dyrt och löda, Vart har du läst de ska löda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Varför envist köpa processorer med hetpasta under IHS hela tiden? Vänta istället några månader på en CPU som är fastlödd istället, alltså utan hetpasta: i7 4930k
Det är alla fall vad jag gör, jag kommer aldrig i livet köpa en CPU som har kylpasta under IHS.

För att mitt moderkort och min processor gick sönder... jag tänker inte vänta några månader för att köpa nya grejer så att jag kan spela igen.

Permalänk
Medlem

Gav upp. Gick varken slå väck eller få väck med rakblad. Orkar inte sabba den. Limmet sitter som f-n.

Testade att sänka volten och fick ner den till 1.11v @ 4.2ghz. 60c max i prime95. Räcker gott för mig. Blir väl 52c vid spel ca..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Blev jävligt sugen. VIll nästan råka pajja den så att jag kan byta till socket 2011 istället.

Skrivet av Hyrst:

Snyggt!

Själv kör jag helt utan IHS och har lagt kopparblocket direkt mot chippet

Når den? För problemet med det brukar vara att kylaren inte når ordentligt och därför får man värdelösa temps.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Skulle de inte använda sig av pastan då det var för dyrt och löda, Vart har du läst de ska löda?

Har inte läst det nånstans, men jag bara antar att Intel inte är så jävla sinnessjuka att de kör med hetpasta även i 6 kärniga processorer.
2 mer kärnor betyder ju mer värme.
Om de kör med kladdet även i framtida 6 kärniga processorer så kommer jag fan gå över till AMD, även fast AMD suger get pung.

Permalänk
Medlem

Jag har nyss köpt ett skruvstäd, en hammare och en träkloss. Här ska deliddas! Wish me luck, har inget hörts inom ett par timmar slutade sagan i tragedi...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Var sugen att testa delidd.. Men fick inte ens emellan rakbladet. Försökte länge med typ 3 olika.. Icke att det gick. Var alldeles för tight... Någon som har tips?

Ser inte så tight ut när man ser andra göra det på videos.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag använde dessa rakblad: http://www.ebay.co.uk/itm/310305002399?ssPageName=STRK:MEWNX:...

Gick hur lätt som helst!

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Är det lugnt att göra rent med t-röd? Det blir inget skit kvar av alla ämnen de har stoppat in i skiten?

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Blev jävligt sugen. VIll nästan råka pajja den så att jag kan byta till socket 2011 istället.

Når den? För problemet med det brukar vara att kylaren inte når ordentligt och därför får man värdelösa temps.

Har som sagt rätt nyligen monterad den med EKs "naked ivy kit". Säkerligen har den hamnat lite galet med tanke på temperaturskillnaden på de olika kärnorna.
Ska montera om blocket framöver så fort jag får ork!

Skulle inte säga att temperaturerna är värdelösa när kärnorna under load håller sig under 60c med en spänning på över 1.3v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyrst:

Skulle inte säga att temperaturerna är värdelösa när kärnorna under load håller sig under 60c med en spänning på över 1.3v

Ja men du har ju ett speciellt kit gjort för att köras på naken ivy.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag har nyss köpt ett skruvstäd, en hammare och en träkloss. Här ska deliddas! Wish me luck, har inget hörts inom ett par timmar slutade sagan i tragedi...

Det gick fint! Det kändes ganska overkligt att slå så hårt, men det höll uppenbarligen...

Bifogar resultat samt två bilder, och med två frågor. Vad gör ni åt det svarta limresterna på processorn? Låter ni det vara? Hur ta bort? Det känns lite fel att börja rispa i processorn. Fråga nummer två, tog jag för mycket kylpasta?

Mina temperaturer blev bättre, men det är inte så att jag ramlar ur stolen - eller ska jag vara nöjd? Maxtempen sjönk dramatiskt, så det verkar som den inte rusar i väg lika fort utan att SpeedFan hinner reagera.

Jag använder Noctua NT-H1 både ovan och under IHS. Rullar i 4.3 GHz med vcore 1.250 (eller 1.2109V enl. Core Temp).

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Inaktiv

Skrapa bort limresterna med ett kreditkort/körkort eller dyligt som inte förstör ytan
Jag körde med mitt nya kreditkort och det var bara att skrapa på och allt lim försvann.

Och lägg en smal lina med kylpasta istället för en liten hög i mitten då chippen är så avlångt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Det gick fint! Det kändes ganska overkligt att slå så hårt, men det höll uppenbarligen...

Bifogar resultat samt två bilder, och med två frågor. Vad gör ni åt det svarta limresterna på processorn? Låter ni det vara? Hur ta bort? Det känns lite fel att börja rispa i processorn. Fråga nummer två, tog jag för mycket kylpasta?

Mina temperaturer blev bättre, men det är inte så att jag ramlar ur stolen - eller ska jag vara nöjd? Maxtempen sjönk dramatiskt, så det verkar som den inte rusar i väg lika fort utan att SpeedFan hinner reagera.

Jag använder Noctua NT-H1 både ovan och under IHS. Rullar i 4.3 GHz med vcore 1.250 (eller 1.2109V enl. Core Temp).

http://katt.dyndns-server.com/ihs/ihs3.jpg

http://katt.dyndns-server.com/ihs/ihs1.jpg

http://katt.dyndns-server.com/ihs/ihs2.jpg

Rekommenderar att du skrapar bort limmet med ett kreditkort samt köper Coollaboratory liquid pro eller liquid ultra, majoriteten som delidar använder någon av de två.

Kopierat från delid-guiden på overclock.net:

Why We Use Coolaboratory Pro and Ultra

LM Pro = 82 w/mK w/mk (Right from the CEO of Coollaboratory)
LM Ultra = 82w/mK (Right from the CEO of Coollaboratory)
IX = 20w/mK (IX literature)
PK-3 = (11.2W/mk)
PK-2 = (10.2W/mk)
PK-1 = 10.2w/m (frozencpu)
artic silver 5 = 8.7 w/m.k
Gelid extreme = (8.5W/mk)
everything else is less

So what we are saying is that for your Delidding process to bear it's best results we highly recommend Coolaboratory Labs Liquid Pro or Ultra.

So I'll explain what this means quick as well. what that W/mk means is this. It's the absorbance and moving of heat that the TIM or Thermal Interface Material can move from place to place. As you see Liquid Pro is at 82 and AS5 is at basically 9. So this means that you get 9 times the heat movement by using Liquid Pro over AS5."

Såhär ska det se ut efter att man har applicerat Liquid Pro/Ultra:

Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Alrightie, då blir det att beställa Liquid Pro/Ultra och skrapa bort limmet med ett kreditkort. Nåväl, själva deliddandet är avklarat i alla fall (puh!). Tack!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Inaktiv

Kletar man över hela ytan blir det microluftbubblor. Kollar du denna video så är pea/string method bäst.
http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4

Edit: Såg att Coollaboratory var en helt annan pasta

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5800X3D|Aorus Elite|32GB 3600MHz|6750 XT|Air 540|RM750X
PG279Q|VG259QM

Permalänk
Medlem

Superapan hjälpte även mig för en stund sedan att delidda min 3770K. Det kändes som sagt väldigt overkligt att banka på CPUn så hårt. Men just nu rullar Prime i 4.3GHz och temperaturen ligger på strax över 50 grader (kommer att stiga uppåt när vattnet blivit varmare).

Stort tack för hjälpen, superapan!

Nu ska det klockas

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv

Grymma temps man har nu :-). Har beställt sådan liquid metal pasta nu som hen någon tråd upp föreslog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Superapan hjälpte även mig för en stund sedan att delidda min 3770K. Det kändes som sagt väldigt overkligt att banka på CPUn så hårt. Men just nu rullar Prime i 4.3GHz och temperaturen ligger på strax över 50 grader (kommer att stiga uppåt när vattnet blivit varmare).

Stort tack för hjälpen, superapan!

Nu ska det klockas

Som sagt, skönt att inget gick sönder när vi gick hammertime. Lite trevligt med ett community som Sweclockers att man kan hjälpas åt i RL med.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Folket blir allt deaperatare i jakten på låga temps xD

Skickades från m.sweclockers.com

hahah ja! jag e glad att min IHS e fastlödd så inga såna ghettomods måste göras sandy bridge ftw! nån som vet om haswell också har vanlig kylpasta som ivy bridge?

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

Någon som redan nu vet att hen ska delidda sin Haswell CPU? Väntar med spänning på resultat.