Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Komer inte ihåg till 100% då det är ganska exakt en månd sedan jag såg min dator senast men, det är väll mera att jag är missnöjd med temperaturen än att det är ett problem, volten tror jag ligger på 1.3xx och tempen runt 80 i load om jag kommer ihåg rätt.

Alright, kör du auto överklockning eller manuell?

Det är svårt att veta om just din CPU kommer få lägre temps med deliding men dem flesta som har gjort det har fått 5-25c bättre temperaturer

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Alright, kör du auto överklockning eller manuell?

Det är svårt att veta om just din CPU kommer få lägre temps med deliding men dem flesta som har gjort det har fått 5-25c bättre temperaturer

Har överklockat manuellt till min bästa fömåga, lägre volt så börjar spel krascha. Har följt guiden här på Sweclockers, tror den heter någonting om stor tråd, ivy bridge och överklockning dock så var det inte direkt enkelt att följa den då mitt moderkort inte har samma inställningar man skulle ändra på. Mycket möjligt att jag gjort något fel i överklockningen då det krävs så hög volt för att få det stabilt, eller bara min vanliga tur att få ett sämre exemplar av chip.

Edit: insåg att det kan blir svårare än vad jag trodde, då jag varken har skruvstäd, träbit eller hammare =P

Edit 2: Ser att du har samma moderkort som jag har, du råkar inte veta någon bra guide till överklockning på just detta moderkort?

Permalänk
Medlem

Som lite halvt dum fråga för den oinsatte. Alltså är enbart den svarta rektangeln på IHSen CPUn, och den silverfärgade metallkvadraten som man plockar bort är bara för skydd och värmeavledning?

Man lär sig då något varje dag. Har hela tiden trott att CPUn går upp en bra bit i metallblocket och utgör större delen av det så att metallblocket mer blir ett slags hölje bara. Menmen, där ser man!

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Har överklockat manuellt till min bästa fömåga, lägre volt så börjar spel krascha. Har följt guiden här på Sweclockers, tror den heter någonting om stor tråd, ivy bridge och överklockning dock så var det inte direkt enkelt att följa den då mitt moderkort inte har samma inställningar man skulle ändra på. Mycket möjligt att jag gjort något fel i överklockningen då det krävs så hög volt för att få det stabilt, eller bara min vanliga tur att få ett sämre exemplar av chip.

Edit: insåg att det kan blir svårare än vad jag trodde, då jag varken har skruvstäd, träbit eller hammare =P

Edit 2: Ser att du har samma moderkort som jag har, du råkar inte veta någon bra guide till överklockning på just detta moderkort?

Ja ibland får man ett dåligt exemplar.. mitt är inte heller speciellt bra. Behöver en bra bit över 1.4V för att vara stabil på 4.7Ghz så jag har stannat vid 4.5Ghz just nu

Här finns en jättebra guide som är gjort med samma moderkort som vi har!

http://www.overclock.net/t/1291703/ivy-bridge-overclocking-gu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Ja ibland får man ett dåligt exemplar.. mitt är inte heller speciellt bra. Behöver en bra bit över 1.4V för att vara stabil på 4.7Ghz så jag har stannat vid 4.5Ghz just nu

Här finns en jättebra guide som är gjort med samma moderkort som vi har!

http://www.overclock.net/t/1291703/ivy-bridge-overclocking-gu...

Tackar för länken, ska ta en titt på den nu och se om det är något jag kan ändra på imorgon då jag kommer hem.

Har läst igenom guiden nu och har lärt mig ett par nya saker, när jag kommer hem så ska jag försöka mig på att göra om överklockningen plus det här delidding som tråden handlar om, om jag kommer ihåg så kommer jag med resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Tackar för länken, ska ta en titt på den nu och se om det är något jag kan ändra på imorgon då jag kommer hem.

Har läst igenom guiden nu och har lärt mig ett par nya saker, när jag kommer hem så ska jag försöka mig på att göra om överklockningen plus det här delidding som tråden handlar om, om jag kommer ihåg så kommer jag med resultat.

Kör hårt! Va försiktig bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Make.Sense:

Som lite halvt dum fråga för den oinsatte. Alltså är enbart den svarta rektangeln på IHSen CPUn, och den silverfärgade metallkvadraten som man plockar bort är bara för skydd och värmeavledning?

Man lär sig då något varje dag. Har hela tiden trott att CPUn går upp en bra bit i metallblocket och utgör större delen av det så att metallblocket mer blir ett slags hölje bara. Menmen, där ser man!

Metallhöljet ÄR IHS:en (Integrated Heat Spreader)...saxat från wikipedia:

"A heat spreader is a heat exchanger that moves heat between a heat source, and a secondary heat exchanger whose surface area and geometry are more favorable than the source. Such a spreader is most often simply a plate made of copper, which has a high thermal conductivity. By definition, heat is "spread out" over this geometry, so that the secondary heat exchanger may be more fully utilized." - http://en.wikipedia.org/wiki/Integrated_heat_spreader

Det stämmer dock annars som du säger, svarta är CPU och IHS för skydd och värmeavledning.

Till TS: Snyggt jobbat med temperaturen, blir ju sugen på att testa själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Kör hårt! Va försiktig bara

Glömde att fråga, är det någon speciel kylpasta man ska använda eller funkar det med samma som man använder mellan CPU och CPUkylarn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Glömde att fråga, är det någon speciel kylpasta man ska använda eller funkar det med samma som man använder mellan CPU och CPUkylarn?

Man ska helst inte använda silver baserad kylpasta där men det funkar, det bästa du kan använda är coollaboratory liquid ultra, den går att beställa på Liontech. Det är en kylpasta som är gjord på 100% metall.

Lite update också, jag la ny pasta både under IHS och på. Körde med coollaboratory liquid ultra på både och och mina temps sänktes ännu mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Man ska helst inte använda silver baserad kylpasta där men det funkar, det bästa du kan använda är coollaboratory liquid ultra, den går att beställa på Liontech. Det är en kylpasta som är gjord på 100% metall.

Lite update också, jag la ny pasta både under IHS och på. Körde med coollaboratory liquid ultra på både och och mina temps sänktes ännu mer!

http://i.imgur.com/T4W8ITl.png

Ok, finns det någon speciel anledning till att inte använda silver baserad kylpasta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Ok, finns det någon speciel anledning till att inte använda silver baserad kylpasta?

Har inte riktigt satt mig in i varför man inte ska använda det, har läst det på flera ställen så det va därför jag sa det

Det stog dock "bör inte använda". Stog inget om att det var totalt förbjudet.

Permalänk
Medlem

Grymt! Vill ge mig på samma men lite för feg. Får nog ta och växa ett par bollar över sommaren och sedan kanske ta tag i det! ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Leder ström och kan kortsluta kretsar

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheesier:

Leder ström och kan kortsluta kretsar

Borde inte 100% metal kylpasta vara ännu mer ledande? =S

Permalänk
Avstängd

Hahaha, CPU+skruvstöd+hammare :D.
Bara på SweClockers. Och dessutom så fungerar det :).

Skulle inte trott på det om det stått någon annanstans än på SweClockers.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Så länge man inte går utanför så är det lugnt iallafall kylpastan jag använder verkar vara bäst på att överföra värme iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Jag funderar på att göra det också men jag måste köpa High precision skruvsatsen från EK först. Hur mycket temperaturskillnad fick du?

Ja det är den jag kör på!

Har inte gjort någon vettig jämförelse än då jag hade min 3570k i vintras, sedan stoppade jag i en 2500k och lekte med den under våren för att sedan (3 veckor sedan) stoppa tillbaka min 3570k delidad. Och nu är ju temperaturerna i rummet helt annorlunda från i vintras. Så, tyvärr har jag inte kunnat göra några vettiga jämförelser.

Skulle ju kunna köra lite stresstester på CPUn så du får se nuvarande temperaturer i vart fall!

Permalänk
Medlem

Mitt chip kräver tyvärr en hel del kräm för att orka. Något ojämn temp över kärnorna
Körde en snabbis i OCCT, ger väl en någorlunda indikation.

Detta vid en spänning på runt 1.330
Kopparblocket direkt på chipet utan IHS alltså.

Permalänk
Skrivet av wRRM:

Skrivet av SanyaIV:

Ehm... Är inte silver lika mycket metall som vilken annan metall som helst?
Silverpasta är ju till 99% rent silver i, och har svårt att tro att man inte skulle kunna använda den till IHS då det inte leder ström över huvud taget.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Silverpasta är ju till 99% rent silver i, och har svårt att tro att man inte skulle kunna använda den till IHS då det inte leder ström över huvud taget.

Ursäkta vad som kan vara en dum fråga. Men jag förstår inte riktigt vad du menar? Att IHSen inte leder ström, att silverpasta inte inte leder ström?

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av overheizer:

Hahaha! Galet. Aldrig hört om detta.

Kanske faktiskt testar på gammeldatorn, bara för att.

Gäller IB

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Jag undrar också varför folk tror att coollaboratory liquid ultra skulle minska anleningen till kortslutning än vanlig kylpasta...

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5800X3D | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem

Kör ingen med shims nu för tiden?

Skrivet av wRRM:

Man har ju kört med artic silver långt innan man började med IHS. Du kan inte kortsluta CPUn ens om du har ren koppar på dess yta. Hur tror du kylflänsar undviker att kortsluta processorer?
Ingen fara alls med silverbaserad kylpasta direkt på kärnan. Det är så man gjorde förr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elklazor:

Gäller IB

Har alltid fungerat på andra processorer också.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Nauie:

Ursäkta vad som kan vara en dum fråga. Men jag förstår inte riktigt vad du menar? Att IHSen inte leder ström, att silverpasta inte inte leder ström?

Silverpasta är tillverkad så att den inte ska leda ström.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Inaktiv

Hej.
Kunde inte heller hålla mig så jag gjorde ett försök precis nu på burken jag håller på och bygger ihop "Bitfenix Prodigy Har tagit foton under bygget så det kommer ett galleri snart"
Cpun är en i5 3570k @ 4.2Ghz med en corsair h100i kylare.
Smetade på Arctic MX-2 pasta

Min ihs satt knappt fast och det var tur jag drog ett varv tejp runt, Ett slag lite halv mesigt och ihsen lossnade
Intels kylpasta var stenhård och full av luftbubblor och ett jätte tjockt lager hehe.

Nu är allt ihopmonterat och kör nu Intels burnintest på very high och alla fyra cores maxar på 55 grader, Innan var det nästan 70 grader.
Får inga höga temps med prime95
Stort tack för tipset

Permalänk
Medlem

Nu har jag kommit hem efter 1 månad utan speldator och försökte mig på detta, kunde inte för livet av mig få av IHS:en från CPUn och gav tillslut upp, satte tillbaka processorn i moderkortet och försökte stänga luckan... resultatet var att hälften av alla pins böjde sig och datorn starta inte (duh) så moderkort + processor = dead. Men det är sådant som händer, visste att det fanns en risk för detta, frågan nu är om man ska köpa nytt Ivy Bridge eller vänta på Haswell? =S Vet att haswell kommer i Juni men när i Juni, någon som vet?

Permalänk
Medlem

Prova på nya amd fx-9000, den lär ju behöva detta med bara luftkylning med sitt fina 220 tdp värde xD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SanyaIV:

Nu har jag kommit hem efter 1 månad utan speldator och försökte mig på detta, kunde inte för livet av mig få av IHS:en från CPUn och gav tillslut upp, satte tillbaka processorn i moderkortet och försökte stänga luckan... resultatet var att hälften av alla pins böjde sig och datorn starta inte (duh) så moderkort + processor = dead. Men det är sådant som händer, visste att det fanns en risk för detta, frågan nu är om man ska köpa nytt Ivy Bridge eller vänta på Haswell? =S Vet att haswell kommer i Juni men när i Juni, någon som vet?

Satt du i cpun fel eller vad hände?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Satt du i cpun fel eller vad hände?

Nope den sitter rätt men jag tror att jag på något sätt böjt CPUn även om det inte är synligt böjd, som sagt så lyckades jag icke dela på dem även fast jag slog ett bra par gånger med tillräcklig styrka, tror att limmet satt extra hårt på min processor ˆ-ˆ