Permalänk
Medlem

Försvinner 1155 moderkorten nu?

Sitter med ett halvkul moderkort nu: http://www.inet.se/produkt/1902297/msi-z77a-g41-atx
Mycket prisvärt och så, passade perfekt när jag byggde min dator men nu när haswell är ute...
Kommer affärerna sluta sälja 1155 moderkort när 1150 är det nyaste?
Jag har en 3570k och kanske vill uppgradera mitt moderkort senare, och då vill jag helst inte byta processor också...
Måste jag skynda mig att uppgradera eller är det soft?

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

dom kommer inte sluta sälja på ett tag iallafall. finns fortfarande 775 moderkort som säljs. ett fatiskt. på inet. ifrån gigabyte.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Fråga i någon eller några av butikstrådarna här i forumet vet jag. De borde ju ha koll

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

De lär ha kvar moderkort med 1155 socket ett tag framöver. Kanske till och med kan hitta nått med riktigt bra pris om du väntar lite.

Jag funderar också på att byta ut mitt någon gång i framtiden. Är missnöjd med överklockningsmöjligheterna på mitt G43 men jag har hört att det ska bli lite bättre om man uppdaterar bios, så det ska jag göra så småningom.

Permalänk

Det finns ju till och med kvar X58-kort kvar så det är nog inga problem på den fronten

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvilWord:

dom kommer inte sluta sälja på ett tag iallafall. finns fortfarande 775 moderkort som säljs. ett fatiskt. på inet. ifrån gigabyte.

Ja, det är det jag är rädd för. 1 kort är inte mycket att hänga i julgranen. Vill ju ha lite att välja på när jag köper. Skulle vara rätt surt att tvingas byta CPU bara för modermodemet.

Skrivet av Zicsoen:

Fråga i någon eller några av butikstrådarna här i forumet vet jag. De borde ju ha koll

Tack för tipset, jag gör det meddetsamma!

Skrivet av jonasies:

De lär ha kvar moderkort med 1155 socket ett tag framöver. Kanske till och med kan hitta nått med riktigt bra pris om du väntar lite.

Jag funderar också på att byta ut mitt någon gång i framtiden. Är missnöjd med överklockningsmöjligheterna på mitt G43 men jag har hört att det ska bli lite bättre om man uppdaterar bios, så det ska jag göra så småningom.

Får väl hoppas på det, vill gärna ha lite fina färger på min bräda, det har jag inte nu.

Skrivet av OrbitJ0k3r:

Det finns ju till och med kvar X58-kort kvar så det är nog inga problem på den fronten

Hoppas det. I vilket fall har jag inga pengar till det nu, men om 2-3 månader borde jag ha skrapat ihop tillräckligt, om det behövs.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Tror att dom mer roliga, mer utrustade och potenta för överklockning osv kommer försvinna ganska snabbt, kvar blir en och annan budget/basic modell.
Och 2-3 månader kan vara för länge...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Tror att dom mer roliga, mer utrustade och potenta för överklockning osv kommer försvinna ganska snabbt, kvar blir en och annan budget/basic modell.
Och 2-3 månader kan vara för länge...

Usch, det låter illa
har 500 spänn nu och får 500 till den 20:e eller nåt sånt, det hjälper ju inte ett sket!
Väntar dock fortfarande på svar från Inet, får det kanske i övermorgon, om de inte också har klämdag då.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Jag undrar nu över MSI Z77 Mpower-kortet... Är det någon som har det? Läste någonstans att det inte går att ändra CPU-volten på det, och ifall inte det går tänker jag inte köpa det. Annars gör jag nog det!

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av olle_gamer98:

Jag undrar nu över MSI Z77 Mpower-kortet... Är det någon som har det? Läste någonstans att det inte går att ändra CPU-volten på det, och ifall inte det går tänker jag inte köpa det. Annars gör jag nog det!

GD65 fungerar perfekt för allt.
GD55 saknar dubbla biochip och har bara intel Satakontrollern. (6hdd går att använda alltså).
Gå inte högre än så. Finns egentligen ingen anledning

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

GD65 fungerar perfekt för allt.
GD55 saknar dubbla biochip och har bara intel Satakontrollern. (6hdd går att använda alltså).
Gå inte högre än så. Finns egentligen ingen anledning

Tja, det var väl mest för färgen ändå... och överklocknings"garantin" såklart!
Jag skulle gärna komma upp i 4,5 Ghz i alla fall. En klock över 4 Ghz och stöd för 2 stycken Radeon kort utan flaskhals i PCI-e platserna är vad jag letar efter. Helst inte från ASrock, helst MSI, sen ASUS, Gigabyte.
men gd65 klarar det alltså? Finns kanske ingen garanti på det... men är det mycket troligt?
EDIT: jag kommer troligtvis inte ha nytta för mer än 2 st. sata III, men Blåtand har jag faktiskt lite nytta av. Sen spelar priset mycket stor roll (500 kr i månaden och jag vill ha ett bra 8xxx kort när de kommer ut)
USB 3.0 spelar ingen roll heller, har ingen nytta av det alls just nu... kommer nog inte få det snart heller, i alla fall inte mer än 1.
Sen är det då också överklockningsgarantin på Mpowerkortet... och priset på gd65...
:/

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av olle_gamer98:

Tja, det var väl mest för färgen ändå... och överklocknings"garantin" såklart!
Jag skulle gärna komma upp i 4,5 Ghz i alla fall. En klock över 4 Ghz och stöd för 2 stycken Radeon kort utan flaskhals i PCI-e platserna är vad jag letar efter. Helst inte från ASrock, helst MSI, sen ASUS, Gigabyte.
men gd65 klarar det alltså? Finns kanske ingen garanti på det... men är det mycket troligt?
EDIT: jag kommer troligtvis inte ha nytta för mer än 2 st. sata III, men Blåtand har jag faktiskt lite nytta av. Sen spelar priset mycket stor roll (500 kr i månaden och jag vill ha ett bra 8xxx kort när de kommer ut)
USB 3.0 spelar ingen roll heller, har ingen nytta av det alls just nu... kommer nog inte få det snart heller, i alla fall inte mer än 1.
Sen är det då också överklockningsgarantin på Mpowerkortet... och priset på gd65...
:/

Det är aldrig moderkortet som flaskar utan det är CPU-chippet.
Är det moderkortet som flaskar är det pga dålig VRM kylning alt dålig strömförsörjning.
GD55 har så det räcker och blir över.

Jag har ett GD65 och kan nå 4.8GHz+ eller högre (kylningen flaskar för mig).
Polaren som har en GD55 och en 3770k har nått 4.5GHz innan han nöjde sig. Ingen tendens att moderkortet skulle fallera.

Sedan finns det absolut ingen garanti på att man kan överklocka.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är aldrig moderkortet som flaskar utan det är CPU-chippet.
Är det moderkortet som flaskar är det pga dålig VRM kylning alt dålig strömförsörjning.
GD55 har så det räcker och blir över.

Jag har ett GD65 och kan nå 4.8GHz+ eller högre (kylningen flaskar för mig).
Polaren som har en GD55 och en 3770k har nått 4.5GHz innan han nöjde sig. Ingen tendens att moderkortet skulle fallera.

Sedan finns det absolut ingen garanti på att man kan överklocka.

Ah, det är klart a min CPU kanske är tråkig istället...
GD55 "stöder" ju också 2 grafikkort.
Då blir det nog ett gd55, så slipper jag extraknäcka för att köpa det också.
Hur var det nu med överklockning på dessa msi-korten korten? Är det lättare eller svårare än andra?

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av olle_gamer98:

Ah, det är klart a min CPU kanske är tråkig istället...
GD55 "stöder" ju också 2 grafikkort.
Då blir det nog ett gd55, så slipper jag extraknäcka för att köpa det också.
Hur var det nu med överklockning på dessa msi-korten korten? Är det lättare eller svårare än andra?

Fungerar alldeles utmärkt. Tycker det är lika lätt på MSI som min ASUS bräda. Kolla min post i denna guiden:
#12616980

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Fungerar alldeles utmärkt. Tycker det är lika lätt på MSI som min ASUS bräda. Kolla min post i denna guiden:
#12616980

Så då säger jag väl till min mamma att boka modemet i butik så kan jag hämta det när jag kommer hem kanske nån gång nästa vecka.
Tack så vedervärdigt mycket för hjälpen!
Hare

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av olle_gamer98:

Sitter med ett halvkul moderkort nu: http://www.inet.se/produkt/1902297/msi-z77a-g41-atx
Mycket prisvärt och så, passade perfekt när jag byggde min dator men nu när haswell är ute...
Kommer affärerna sluta sälja 1155 moderkort när 1150 är det nyaste?
Jag har en 3570k och kanske vill uppgradera mitt moderkort senare, och då vill jag helst inte byta processor också...
Måste jag skynda mig att uppgradera eller är det soft?

Inte förrän Intel lanserar Haswell i3, Pentium och Celeron kommer vi att se att 1155 försvinner.

Permalänk
Medlem

Grejen är ju att tillverkarna skiftar fokus och färre produkter med den gamla sockeln inte längre produceras - eller åtminstone inte i samma utsträckning som tidigare.

Samma sak gäller processorer. Det bör vara ganska lugnt ett tag. Däremot så verkar ju inte Intels nya sockel och/eller processorserie vara någon större succé som får folk att uppgradera - så risken är att efterfrågan på den gamla sockeln, för att spara ett par hundralappar, gör att lagren sinar snabbare än tidigare generationsbyten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yakideo:

Inte förrän Intel lanserar Haswell i3, Pentium och Celeron kommer vi att se att 1155 försvinner.

Skrivet av Mr.Borka:

Grejen är ju att tillverkarna skiftar fokus och färre produkter med den gamla sockeln inte längre produceras - eller åtminstone inte i samma utsträckning som tidigare.

Samma sak gäller processorer. Det bör vara ganska lugnt ett tag. Däremot så verkar ju inte Intels nya sockel och/eller processorserie vara någon större succé som får folk att uppgradera - så risken är att efterfrågan på den gamla sockeln, för att spara ett par hundralappar, gör att lagren sinar snabbare än tidigare generationsbyten.

Ja, men som tur är har jag tydligen råd med ett vettigt modem nu, så det är lugnt för mig!
Men tack för svar, uppskattas!

Visa signatur

5900X | 3080