Permalänk

Överklocka 4770K

Tja, systemet har trillat in, och varför inte lära sig överklocka?

Så jag behöver lite hjälp med att överklocka stabilt

Men förstår inte hur allt fungerar?, Vad ska man liksom göra? ändra volten? sedan ändra multipliern osv..

Fråga på om det är något du undrar över:)

Med vänlig hälsning,
Julius

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Tja, systemet har trillat in, och varför inte lära sig överklocka?

Så jag behöver lite hjälp med att överklocka stabilt

Men förstår inte hur allt fungerar?, Vad ska man liksom göra? ändra volten? sedan ändra multipliern osv..

Fråga på om det är något du undrar över:)

Med vänlig hälsning,
Julius

Du kan ju läsa överklockningsguiden, det är ju en början iallafall.

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Du kan ju läsa överklockningsguiden, det är ju en början iallafall.

Läste precis igenom den(Innan jag gjorde inlägget), förstod lite men kände att det verkade vara lite outdated:/

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Visa signatur

i7 4770k @ 4.4 with 1080ti 2050/11800 med PQ438Q
Retired 680 GTX SLI @ +120 +500

Retired i5 750@4116 speedstep+vcoreoffset = Love idle/load 1.02-1.34
5970@925/1250

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Läste precis igenom den(Innan jag gjorde inlägget), förstod lite men kände att det verkade vara lite outdated:/

Kollade igenom Z87 UEFI och måste säga att det inte är mycket som har ändrats, den är inte outdated
Jag kommer dock updatera den när jag själv får min Haswell nu i sommar!

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Kollade igenom Z87 UEFI och måste säga att det inte är mycket som har ändrats, den är inte outdated
Jag kommer dock updatera den när jag själv får min Haswell nu i sommar!

Då får jag väl plugga på lite

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Tja, systemet har trillat in, och varför inte lära sig överklocka?

Så jag behöver lite hjälp med att överklocka stabilt

Men förstår inte hur allt fungerar?, Vad ska man liksom göra? ändra volten? sedan ändra multipliern osv..

Fråga på om det är något du undrar över:)

Med vänlig hälsning,
Julius

Det finns massor med guider på nätet. Men det enda du ska göra är att överklocka via multip och höja spänningen (om det behövs) samt köra stabilitetstest.

Du ska alltså försöka ha så låg volt som möjligt men samtidigt ska det orka driva systemet. Har du hyfsad kylning så skulle väl jag sätta gränsen på 1,3V med luftkylning och 1,5V kanske med bra vattenkylning. Då äre alltså Ivy-Bridge jag utgår ifrån. 1,5V med hyfsad luftkylning kommer bara bli extremt varmt (enligt mina erfarenheter)

Men kort och gott: Börja så långt ner som möjligt och gå uppåt (om det behövs). Stabilitetstest och vilka program som finns vet du om eftersom du läst guiden

Nu blire tjat igen, men --------> Använd google så hittar du svar på alla frågor. Det är absolut inte svårt att överklocka som förut när man hade mer att hålla reda på

Visa signatur

Köp ny mus för 800:- JA, du kommer bli GRYM på cs och sätta huvudskott hela tiden. Du får heller ALDRIG ont i leder.
Eller är det bara så att e-pen*** förlängs om du har en dyrare mus?