Dota 2 vs League of Legends

Permalänk
Medlem

Det är en smaksak, båda spelen är lika bra.

edit: såg någon nämna HoN, tycker det är väldigt likt dota men på samma gång tycker jag personligen det är sämre än både LoL o Dota, verkar som om det bara är "etablerade" spelare kvar i HoN så börjar man med det i dagsläget finns risken att man kommer ha väldigt tråkigt med mycket svårt motstånd.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

Har verkligen aldrig förstått mig på dessa som tycker att League är så lätt.
Då kommer såklart kommentaren om att de inte finns denys.

Tänkte jag skulle förklara varför de gör de svårare utan:
- Du kan freeza lanen, tvinga din motståndare att komma nära ditt torn och göra sig tillgänglig för ganks
- Du kan inte lätt attackera dina egna creeps så att din lane pushat tillbaka, du ska istället välja att pusha till deras torn för att sedan få lanen att reset'a.
- Creeps ger även betydande skada på dig så du kan inte attackera utan att bry dig om dem

Är några av de saker som folk utan kunskap går miste om. Bara för dota har hög inkörningskurva betyder de verkligen inte att de är svårare.

Nu har jag inte kört mer än kanske 50 dota games och kanske 3000 league games så kan inte säga alldeles för mycket om dota, men jag kan säga att ni inte vet alls vad ni pratar om.

Permalänk

Dota II är helt klart svårare men när man kommit in i det är det väldigt roligt! LoL är typ som PONG i jämförelse...

Visa signatur

i5 3570k @ 3.40Ghz ll MSI B75MA-P45 ll Kingston HyperX 8GB @ 1600Mhz 2x4GB ll XFX ProSeries Core Edition 550W ll Sapphire Radeon 7970 3GB D5 Boost ll wD Desktop Black 1TB HDD ll Kingston 256GB SDD

Permalänk
Medlem

Om nu LoL är så enkelt som folk i tråden påstår föreslår jag att ni försöker komma till Diamond League då, borde vara aslätt för er.. Not

Permalänk
Medlem

Självklart är det en smaksak, båda spelen är ju uppenbarligen "bra" i sin genre, man tävlar inte om mångmiljonbelopp i dåliga/obalanserade spel. Jag själv har aldrig gillar Dota och även om jag bara testat Dota 2 så föredrar jag LoL.

En anledning är att jag uppfattar grafiken i LoL mer anpassad för PvP. I Dota tyckte jag de satsat på att göra en mörk och dimmig "realistisk" grafik medan grafiken i LoL är mer cartoonish och ljus och för mig gör detta att saker och ting känns mer tydligt. I en 5v5 gruppfight i LoL kan man ändå tydligt urskilja alla 10 spelares olika abillities så man kan dodga skillshots, tajma counter skills osv. I Dota tyckte jag allt bara var en gröt av effekter och explosioner (självklart är detta antagligen en vanesak också). Sedan är grafiken och animationer så överdriva i Dota. Vissa abillities tar ju upp hela skärmen. Massa blixtar och eld osv.
De som säger att LoL är ett sämre Mobaspel pga en cartoon grafik är ju uppenbarligen kids. Är Mortal combat ett bättre spel än Street fighter 2 av samma anledning då?=)

Hur som helst så råder det ju ingen tvekan om att skillcapen i Dota2 är avsevärt högre än LoL men man får ju tänka till lite vad detta innebär. Vissa här resonerar att detta genast betyder att Dota är bättre. Det är nästan skrattretande att folk säger saker som "Jag spelade LoL ett tag men det var för "lätt" så jag slutade. Väldigt underligt att man inte såg dessa i tävlingssammanhang då. Antagligen lallade dessa omkring i bronze5-nivå och vann några matcher och trodde de bemästrat spelet. Som jag skrev i början så tävlar man inte om miljoner kr i ett spel som det inte finns någon skicklighetsmomemnt i.

Permalänk
Medlem

Spelar det verkligen någon roll vilken som är bäst av dom ?

Spela den du gillar kort å gott å strunta i vad andra säger

Visa signatur

Bärbar - [Asus G75VW]

Permalänk

Att gå från LoL till dota2 verkar vara sjukt svårt, då dota är mer komplext, man dör snabbare, man kan döda egna creeps etc. Dock tror jag att dota är ett "bättre spel" då det verkar kräva mer skill då allt händer så sjukt fort (man blir 3shottad av det mesta kändes det som). Dock känns LoL mer balanserat, då alla champs är skapade med specefika svagheter och styrkor, som gör att ingen champ blir FÖR stark. Man ska kunna kontra varandra. Har dock spelat runt 3 games dota så kan inte riktigt framföra en neutral åsikt då jag spelat lol runt 400 gånger mer. Tycker LoL är simplare och roligare, av dota blev jag endast frustrerad och arg, även fast det kanske är ett bättre spel i grund och botten. Hade dock inte ork och tålamod för det.

Visa signatur

Dator: OCZ Agility 3 60GB || Intel i7 3770k 4gHz || ASRock Z77 Extreme4 || 12GB Vengeance Ram
6 TB Hdd || Gigabyte 780 windforce || Corsair Carbide 500R|| Fatal1ty 500W PSU 80+ ||
Kamera: Sony Alpha A33

Permalänk
Medlem

Föredrar LoL för att. Alla mina polare lirar det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Har verkligen aldrig förstått mig på dessa som tycker att League är så lätt.
Då kommer såklart kommentaren om att de inte finns denys.

Tänkte jag skulle förklara varför de gör de svårare utan:
- Du kan freeza lanen, tvinga din motståndare att komma nära ditt torn och göra sig tillgänglig för ganks
- Du kan inte lätt attackera dina egna creeps så att din lane pushat tillbaka, du ska istället välja att pusha till deras torn för att sedan få lanen att reset'a.
- Creeps ger även betydande skada på dig så du kan inte attackera utan att bry dig om dem

Är några av de saker som folk utan kunskap går miste om. Bara för dota har hög inkörningskurva betyder de verkligen inte att de är svårare.

Nu har jag inte kört mer än kanske 50 dota games och kanske 3000 league games så kan inte säga alldeles för mycket om dota, men jag kan säga att ni inte vet alls vad ni pratar om.

eheh....
Freeza lanen? Finns I alla moabs, inkluderande dota.
Sure du kan pusha i dota om du så vill, samma effekt.
Creeps i dota pungar ut SJUK skada, ett creep i dota har 21-23 dmg i första waven jämfört med lols 12

Sakerna du kom och sa var intresanta för lol är saker man tar förgivet i dota

Permalänk
Medlem

Ett tips: prova båda, spela det du tycker är kul.

Jag spelar Dota2 av den enkla anledningen att jag är gammal nog att ha spelat dotamodden till wc3 i många år innan LoL ens var påtänkt, fanns ingen anledning för mig att spela LoL då det redan fanns ett spel i den genren som jag tyckte var kul när LoL lanserades

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

eheh....
Freeza lanen? Finns I alla moabs, inkluderande dota.
Sure du kan pusha i dota om du så vill, samma effekt.
Creeps i dota pungar ut SJUK skada, ett creep i dota har 21-23 dmg i första waven jämfört med lols 12

Sakerna du kom och sa var intresanta för lol är saker man tar förgivet i dota

Ja självklart finns de i all MOBA's, de är dock väldigt stor skillnad hur de funkar. Den enda orsaken att jag ens nämnde det var för att alla tror att denya creeps gör de svårare när de är helt tvärt om.

För de första har damage absolut ingen som helst objektiv bild i de hela då de är två olika spel men sen har du även din info bara halvvägs. Caster minions gör 23 och siege gör 40.

Här har du en längre förklaring om lane freezing:
http://www.team-dignitas.net/articles/blogs/League-of-Legends...

_____

Men om de nu är så att Dota creeps gör mera skada än League minions, gör de det lättare eller svårare?
Du kan alltså göra mera harass i league men måste vara mera försiktig i Dota. Sen har vi ju tornen där det är helt tvärt om. Dota torn gör nästan ingen skada där league torn gör betydande.

För övrigt har league ändrat bra mycket från att vara som Dota, alltså high dmg minions till att vara mera action tidigare. Om de är bra eller dålig får ju alla avgöra själv men tänkte jag skulle nämna det ivf. Tror de var en ändring till Season 3.

Permalänk
Medlem

Alla 3 är gratis (Om man nu kan säga att LoL är gratis) så det är väl bara att testa. Dock så måste du ge Dota och HoN mer tid för att komma in i än LoL. Kommer du från LoL till Dota ska du välja alternativet "Jag har aldrig någonsin spelat ett moba spel" och inte "Jag har lite erfarenhet" etc. för du kommer åka på så mycket smisk av de andra nybörjarna annars. Ett andra alternativ för att lättare komma in i Dota kan vara att välja ryss servrarna, inte nog med att de ligger i Sverige, så finns det ingen som kan engelska där och på så vis klarar du dig från flame.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Systix:

Alla 3 är gratis (Om man nu kan säga att LoL är gratis) så det är väl bara att testa. Dock så måste du ge Dota och HoN mer tid för att komma in i än LoL. Kommer du från LoL till Dota ska du välja alternativet "Jag har aldrig någonsin spelat ett moba spel" och inte "Jag har lite erfarenhet" etc. för du kommer åka på så mycket smisk av de andra nybörjarna annars. Ett andra alternativ för att lättare komma in i Dota kan vara att välja ryss servrarna, inte nog med att de ligger i Sverige, så finns det ingen som kan engelska där och på så vis klarar du dig från flame.

Jo verkligen sant, har lite högre inlärnings kurva helt klart. Men jag tycker inte att det var speciellt svårt då man spelat något annat MOBA. Är ju såklart skillnad känns långsammare vilket man måste vänja sig vid att lasthitta och sedan är ju självklart meta game'et annorlunda.

Men de är kul att de är olika tycker jag, även om vissa tror att det ena är bättre än de andra. De ena lättare än de andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martyboy:

Självklart är det en smaksak, båda spelen är ju uppenbarligen "bra" i sin genre, man tävlar inte om mångmiljonbelopp i dåliga/obalanserade spel. Jag själv har aldrig gillar Dota och även om jag bara testat Dota 2 så föredrar jag LoL.

En anledning är att jag uppfattar grafiken i LoL mer anpassad för PvP. I Dota tyckte jag de satsat på att göra en mörk och dimmig "realistisk" grafik medan grafiken i LoL är mer cartoonish och ljus och för mig gör detta att saker och ting känns mer tydligt. I en 5v5 gruppfight i LoL kan man ändå tydligt urskilja alla 10 spelares olika abillities så man kan dodga skillshots, tajma counter skills osv. I Dota tyckte jag allt bara var en gröt av effekter och explosioner (självklart är detta antagligen en vanesak också). Sedan är grafiken och animationer så överdriva i Dota. Vissa abillities tar ju upp hela skärmen. Massa blixtar och eld osv.
De som säger att LoL är ett sämre Mobaspel pga en cartoon grafik är ju uppenbarligen kids. Är Mortal combat ett bättre spel än Street fighter 2 av samma anledning då?=)

Hur som helst så råder det ju ingen tvekan om att skillcapen i Dota2 är avsevärt högre än LoL men man får ju tänka till lite vad detta innebär. Vissa här resonerar att detta genast betyder att Dota är bättre. Det är nästan skrattretande att folk säger saker som "Jag spelade LoL ett tag men det var för "lätt" så jag slutade. Väldigt underligt att man inte såg dessa i tävlingssammanhang då. Antagligen lallade dessa omkring i bronze5-nivå och vann några matcher och trodde de bemästrat spelet. Som jag skrev i början så tävlar man inte om miljoner kr i ett spel som det inte finns någon skicklighetsmomemnt i.

Låter som rent skitsnack, grafiken för mig i LoL är mycket mörkare än i Dota2.
I Dota är det ljust och verkligen inte realistisk (men bra) grafik.
Abilities tar inte upp hela skärmen, det kanske är en ultimate som är på en stor yta som Crystal Maidens till exempel.
Tar det upp HELA skärmen för dig är det nog en liten skärm med låg upplösning (laptop?).
Förstår inte heller vad du menar med dimmig grafik, prövat ändra i inställningarna?
I Dota kan du dodga och allt möjligt i en teamfight det är ju oftast det som avgör den,
kolla bara på några matcher på Youtube, det handlar nog inte om att det är svårt att urskilja
abilities och sådant utan det är snarare du som inte vet vad alla olika grejer gör, det finns ju inte
bara dina egna abilities utan items med. F.ö. så är det i princip omöjligt att hålla reda på
vad alla 9 andra spelare gör för något i en fight, oavsett spel.

Något jag tycker är väldigt mycket bättre i Dota är saker som courier, att kunna köpa tp scrolls osv.
Även deny, jag kan denia fiendens guld samt minska dennes XP (deniar du får fienden fortfarande XP men mindre av det).
Kan ju även denia en rune i vattnet, är man range och någon fiende är först och kommer ta runen så kan man denia den.

Saker jag inte gillar med LoL är runes i spelet, de är ju inte samma sak som runes i Dota.
Då du kan få ett väldigt bra övertag enbart för att du köpt dom, är horribelt.
Om du tar 5v5 där alla ligger på lika nivå i hur bra dom är i spelet och någon/några i det andra
laget har bättre runes får ju dom ett orättvist övertag. Samma med en champ i sig, du börjar inte
med alla på en gång utan får antingen spela hur länge som helst eller betala riktiga cash.
Ogillar även att man i vanliga matcher kan spela samma champ (en i vardera lag då).

Skrivet av kvicksilv3r:

Att gå från LoL till dota2 verkar vara sjukt svårt, då dota är mer komplext, man dör snabbare, man kan döda egna creeps etc. Dock tror jag att dota är ett "bättre spel" då det verkar kräva mer skill då allt händer så sjukt fort (man blir 3shottad av det mesta kändes det som). Dock känns LoL mer balanserat, då alla champs är skapade med specefika svagheter och styrkor, som gör att ingen champ blir FÖR stark. Man ska kunna kontra varandra. Har dock spelat runt 3 games dota så kan inte riktigt framföra en neutral åsikt då jag spelat lol runt 400 gånger mer. Tycker LoL är simplare och roligare, av dota blev jag endast frustrerad och arg, även fast det kanske är ett bättre spel i grund och botten. Hade dock inte ork och tålamod för det.

Den enda gången du blir 3 shottad är om du spelar en Intelligence support med väldigt lite HP och armour,
och då av 3 abilities som i så fall har väldigt hög dmg.

Vet inte vad du menar med att LoL är balanserat och Dota inte, visst du kanske säger det när du inte
spelat Dota mycket, om du inte vet vad varenda hero faktiskt kan göra så kan du givetvis inte kontra den.
Men såvitt jag vet har varenda hero en annan hero som kan kontra, och/eller så kan man kontra med items.

Förr sa alla att Drow Ranger (Agility Carry som har en silence ability och en Attack Modifier som slowar fienden
sjukt mycket, kostar i princip ingen mana) var en OP hero, men det är skitsnack.
Handlade bara om att många nya inte visste hur man skulle kontra. Egentligen väldigt simpelt.
Denna hero har väldigt låg HP (dock hyfsad armour) och ett standard item till Drow är
Shadow Blade som bl.a är ett aktivt item som kan göra dig osynlig för en stund (och ger under den stunden
bonus i movement speed) för att kunna fly eller överraska. Utan detta item i mid-lategame är Drow värdelös.
Det du behöver är egentligen någon Nuker (hero med abilities som bl.a kan döda en enskild hero väldigt fort)
och True Sight för att kunna se osynliga (Sentry Wards, Dust of Appearence eller Gem of True Sight,
eller också hero abilities som Bounty Hunters eller Slardars Ults).

I Dota så förlorar du även guld om du dör, samt kan man betala en summa för att köpa tillbaka sig i spelet.
Ju högre level du är desto längre tid måste du vänta på respawn vilket gör att lategame kan man vilja ha buyback.
Buyback funkar ju dock inte hela tiden, den har en egen cooldown.
Detta gör att du har en möjlighet att göra comeback även om du legat under totalt en hel match som är 30-40min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Men såvitt jag vet har varenda hero en annan hero som kan kontra, och/eller så kan man kontra med items.

Nej, Troll är super borken, en av anledningarna till att han inte finns med i CM. Även Huskar är mer eller mindre ostopbar med sin senaste change. Inget av spelen är 100% balanserat. Och faktum är att man måste vara försiktigare i DotA än LoL.

Det som gör LoL dåligt i min värld är saker som, courier, TPs, shoppen, runorna, roshan/buffarna. Dvs. nästan allt som har med gameplay att göra, så spelet i sig är väl okej(grafik, kartan, Chmpsen etc.). Stort + på dota sidan är att det är ett steamspel. Men som någon skrev tidigare, hur kul hade det varit om spelen hade varit identiska?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem

Jag spelar LoL men även börjat lira DOTA 2 nu, tycker om båda. Båda är olika på sitt sätt och det är bra. Tack för mig, hej då.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Ja självklart finns de i all MOBA's, de är dock väldigt stor skillnad hur de funkar. Den enda orsaken att jag ens nämnde det var för att alla tror att denya creeps gör de svårare när de är helt tvärt om.

För de första har damage absolut ingen som helst objektiv bild i de hela då de är två olika spel men sen har du även din info bara halvvägs. Caster minions gör 23 och siege gör 40.

Här har du en längre förklaring om lane freezing:
http://www.team-dignitas.net/articles/blogs/League-of-Legends...

_____

Men om de nu är så att Dota creeps gör mera skada än League minions, gör de det lättare eller svårare?
Du kan alltså göra mera harass i league men måste vara mera försiktig i Dota. Sen har vi ju tornen där det är helt tvärt om. Dota torn gör nästan ingen skada där league torn gör betydande.

För övrigt har league ändrat bra mycket från att vara som Dota, alltså high dmg minions till att vara mera action tidigare. Om de är bra eller dålig får ju alla avgöra själv men tänkte jag skulle nämna det ivf. Tror de var en ändring till Season 3.

Din info är också bara halvvägs genom att inte ta upp hur mycket dotas gör
Sige gör 35 (med extra damage som är på 20-30% om jag inte tar fel)
"caster"/Ranged 21+2

Läser "Advanced guide Freezing your lane"

Citat:

In order to set up your frozen lane, you need to make sure the enemy minions will always beat your minions. While this is not possible with the first wave, you can set it up by drawing minions over to the side. This requires you to walk in front of the enemy minions coming towards you and guiding them to one side of your lane.

Förstog inte om han menade att man skulle "guide" motståndarens creeps/minions, eller sina egna. För är det ens egna är det enligt mig en primitiv variant av creepblocking

Citat:

Also, you must keep the melee minions in check. They are the only minions that actually move so if they kill your melee minions too quickly, they will move to attack your caster minions. This could be problematic if your caster minions are within tower range and the tower pushes back. In this case, I would kill off the melee minion as soon as possible because it would have happened anyways.

Alltså, allt detta verkar handla om att kontrollera din lane, Och detta känns som saker jag I dota tar förgivet att du måste göra, självklart kan du inte ha massor med creeps och behålla "pushen" på din sida
Tänk dig sedan om du skulle behöva stacka neutrals också på detta, för att sedan pulla dom så att motståndaren inte ens ser nästa wave du skickar, vilket gör så att dom får extrem push emot dig och du måste facetanka creepsen om du inte vill att dom ska pusha ner tornet

Mer action tidigare på lol?
http://www.youtube.com/watch?v=MAWK5kNDDlM
Action före creepsen spawnar

Tornen gör mindre dmg?
Dota 100-120/1sec
Lol 152/1.083sec

52mer damage per sekund om man inte räknar mer armour (för lol), inte allt för mycket men det är sant att lols torn gör mer damage

Du kan göra oändligt mer harrasing i dota pga "orb walking".

Citat:

Orb-Walking involves using abilities that have Unique Attack Modifiers. Select the ability once and click on an enemy hero, this is now considered casting an ability; nearby enemy creeps will not attack you. You can repeat this as many times as wanted. Right clicking the ground to move in between casts of your Unique Attack Modifier is where the 'walk' comes in, and allows you to land more attacks on a fleeing enemy.

Hur menar du att det blir lättare eller svårare med creep/"minion" damage?
Det beror ju helt på, jag som mainar "Wisp/io" skulle gärna se en buff på damagen på creeps i dota eftersom jag har 5.7% damage reduce (0 armor) bara ibörjan, medans tex Gondar/Bounty Hunter har 26.5% damage reduce (6armor) och inte har några problem med att tanka creeps ett tag ibörjan (vilket wisp har)
Så jag frågan om det blir lättare eller svårare, är upp till varje hero och roll att avgöra

Vad är förändringen i season3? Vad jag kommer ihåg så gjorde dom jungeln svårare för AoE farmers bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Systix:

Nej, Troll är super borken, en av anledningarna till att han inte finns med i CM. Även Huskar är mer eller mindre ostopbar med sin senaste change. Inget av spelen är 100% balanserat. Och faktum är att man måste vara försiktigare i DotA än LoL.

Det som gör LoL dåligt i min värld är saker som, courier, TPs, shoppen, runorna, roshan/buffarna. Dvs. nästan allt som har med gameplay att göra, så spelet i sig är väl okej(grafik, kartan, Chmpsen etc.). Stort + på dota sidan är att det är ett steamspel. Men som någon skrev tidigare, hur kul hade det varit om spelen hade varit identiska?

Ser nästan aldrig Troll spelas, och dom få gånger så är han inte den svåraste att döda precis.
Huskar är sjukt stark, men man kan kontra honom, du behöver någon med väldigt bra pure dmg och inte magic
eftersom hans magic resistance blir högre och högre ju mindre hp han har.
T.ex, en OD kan spöa skiten ur Huskar tidigt, och om du fokuserar lategame heroes tidigt och låser dom
så är dom totalt värdelösa. Det är det som är grejen, har andra laget för bra lategame heroes
så ska man försöka vinna så fort som möjligt så att dom inte hinner farma tillräckligt.

Dock sant att inget spel är 100% balanserat, är ju en omöjlighet

Permalänk
Skrivet av htbtoma:

Ett tips: prova båda, spela det du tycker är kul.

Jag spelar Dota2 av den enkla anledningen att jag är gammal nog att ha spelat dotamodden till wc3 i många år innan LoL ens var påtänkt, fanns ingen anledning för mig att spela LoL då det redan fanns ett spel i den genren som jag tyckte var kul när LoL lanserades

Av just den anledningen skulle jag rekomendera dig att sätta dig in i LoL. Kräs väl en cirka 3000 games minst för att du ska börja lära all avancerad mekanik som finns, som Dota saknar. Ett MOBA spel kräver oerhört många matcher för att man ska börja fullt njuta av det. Jag spelade MOBA spel innan Dota fanns (Dota var långt ifrån första MOBA modden i WC3 och MOBA fanns innan WC3 lanserades. Dota var bara först med att bli mainstream). Att hävda Dota var första MOBA är samma sak som att säga att World of Warcraft var första MMORPG

Smaken är som baken. Det är väldigt olika spel. Rent generellt:
- Dota/Dota2 har svårare ingångströskel men det är lättare för vem som helst att känna sig kraftfull och badass
- LoL har lättare ingångströskel men är ett mycket mer avancerat spel på hög nivå med myckel fler valmöjligheter för olika spelstilar (pga masteries, summoner abilities och runor som kan ge dig oändligt massor med olika småtweaks)

om du frågar mig, så spela det din kompis spelar. MOBA är ALLTID roligast med vänner istället för en massa random spelare som får dig att vela explodera=)

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk
Medlem

Kollade på två st Dota2 vs LoL och det första jag tänkte på (som inte spelat LoL och knappt spelat Dota2) är att LoL skall vara lättare för nybörjare men ser fulare ut. Kan ju inte vara kul att dö som nybörjare i Dota2 och bli verbalt friterad.

Tyckte Dota2 kändes som ett coolt spel men är verkligen inte lätt att förstå. Får nog testa LoL och se hur det är.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

LOL är roligare och efter en del åtgärder av Riot Games så är communityn mer städad...

Grafiken är mer clean och om det nu är så lätt så borde ju de bästa Dota 2 Spelarna redan spelat in miljoner i LoL innan
de började med Dota 2.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Hatar LoL för man får inte vara dålig på det och många av dem som spelar det är helt körda i huvudet , huruvida Dota är kan jag inte svara på då jag inte provat det ännu

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av voffen1:

Jag tycker att Dota 2 är ett bättre spel än LoL, dock så spelar jag i princip bara LoL då alla mina vänner spelar det. Jag har försökt få över dem till Dota men dem har svårt att ge det en ärlig chans.

Det är precis så för mig också. När man nött alldeles för mycket DotA back in the days och är van vid att denya creeps så gör det att Lol känns så "ytligt" på något sätt. Det blir också ganska (läs väldigt) långtråkigt i längden.

Jag tycker också att DotA var bättre balanserat och hade bättre kombinationer av heroes. LoL känns på det planet inte alls lika genomtänkt. Observera att det är gamla hederliga WC3 DotA jag jämför mot, 2:an har jag faktiskt inte ens bemödat mig att testa än, trots att jag har det och typ 50st invites hehe. Men det är enbart för att jag inte känner någon som spelar det, och de som spelar LoL vill inte ens testa och ge det en chans, iaf inte av mina polare. Fegisar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheWolfbane:

Spela "Smite" istället.

100% skillshots, även auto attacks är skillshots, och se spelet i 3rd person perspective istället för sketen top view. Ta ifall och testa smite du kommer inte ångra dig. Du kommer så mycket närmare själva spelande/fighten. Oerhört mycker bättre.

Jag spelade LOL i många, många månader, har minst 5st level 30 konton och spelade länge på kontona efter dom blev level. Varför flera konton = Jag började lira LOL i början av LOL, och när jag jag skulle lära kompisar spela med så ska man inte kasta in nybörjare med level 30 konton därför skapade jag nya konton för lära kompisar spelet.

Men när jag snubblade över SMITE, så slutade jag med LOL omedelbart... Smite är minst 10ggr bättre än LOL.

Om du vill titta på spelet så testa denna streamen.
http://www.twitch.tv/smitegame

Synd att Smite stoltserar med världens mest horribla FOV, utan möjlighet att ändra den så man slipper bli åksjuk av skiten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kvicksilv3r:

Att gå från LoL till dota2 verkar vara sjukt svårt, då dota är mer komplext, man dör snabbare, man kan döda egna creeps etc. Dock tror jag att dota är ett "bättre spel" då det verkar kräva mer skill då allt händer så sjukt fort (man blir 3shottad av det mesta kändes det som). Dock känns LoL mer balanserat, då alla champs är skapade med specefika svagheter och styrkor, som gör att ingen champ blir FÖR stark. Man ska kunna kontra varandra. Har dock spelat runt 3 games dota så kan inte riktigt framföra en neutral åsikt då jag spelat lol runt 400 gånger mer. Tycker LoL är simplare och roligare, av dota blev jag endast frustrerad och arg, även fast det kanske är ett bättre spel i grund och botten. Hade dock inte ork och tålamod för det.

Jag förstår inte folk som säger DOTA 2 är mer komplext eller liknande... Vad är det som är så mycket mer komplext? Du kan deniea? Om du dör så förlorar du pengar men du kan handla upp den innan du dör = förlorar typ 0? Att vissa heroes inte kan dra 1 spell i låg lvl? Att där är mer krav på att ha consumables i de få slots man har till gear...? Jag skulle inte säga att det är mer komplext... Lol har ju tex buffar i junglen, summoner spells, gratis recall till basen (gör att man kan fly från fler situationer), många heroes kan gå både ap / ad, man kan ha AP carries i LoL existerar ju inte i dota... etz.
Så snälla säg vad som är så mycket mer komplext! Och inte bara man kan döda egna creeps och man dör snabbt (som du skrev) för du väger inte mot något... Du skulle också kunna säga att "min dator är snabbare än din" Ingen vet vad det står mot och vad (gpu,cpu,ssd,ram?) det är som är snabbast? Det sitter bara i att Dota kom först och att de har fanboysen på sin sida. Btw så är jag Dota "ett" veteran och det vart så jag börja med mobas.
Och det med att du dör snabbare, det kan jag inte hålla med om. Det är ungefär samma kanske lite "snabbare" i Dota 2 men inte så att där game changing. Visst fan kan en feedad adc 3 shoota supports i båda spelen? Det jag där emot kan hålla med om är att LoL har fler "mobility" spells som är för att göra heroes mobila = färre spells som gör dmg = den heroen kan inte döda dig riktigt lika snabbt men kan santidigt undvika mer dmg / jaga andra heroes. Just i den frågan skulle jag säga att LoL är det komplexare spelet...

Jag kan förstå att man tycker det är annorlunda men att prata om att det ena är mer komplext än det andra tycker jag bara är bullshit.. Så länge inte mapen / heroesen är precis lika dana går det inte att jämföra. Båda spelen har sina sidor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Båda 2 suger o är fula.. Heroes of newerth är roligare och ser mycket bättre ut

^ obvius troll

DotA2 är "djupare" och mer "hardcore" medans LoL är mer "arkadigt" och "regelrätt"

Lirar dock sjläv LoL då MOBA spel enligt mig ska vara "arkadiga", dessutom hatar jag hur DotA har typ 6 abillities på en champ medans någon annan har typ 3 passiva och en stun sammt att ens karaktär inte "svarar på komando" lika snabbt och responsivt som i LoL.

Om syftet med den här tråden är att hjälpa dig att välja ett utav dem så tror jag inte att du borde lyssna så mycket på vad andra säger, spela bara det du själv tycker är roligast (eller det dina kompisar lirar, allt blir roligare med kompisar (förutom borderlands2, rör inte mina legendaries va f*n!))

Och en grej till: om någon skriver "smaken är som baken" så ska ni bara veta att det är ni som kommer att vara de första som ställ mot väggen när revolutionen kommer!...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

LOL är roligare och efter en del åtgärder av Riot Games så är communityn mer städad...

Grafiken är mer clean och om det nu är så lätt så borde ju de bästa Dota 2 Spelarna redan spelat in miljoner i LoL innan
de började med Dota 2.

De allra flesta dota-proffs ser LoL som ett skämt i jämfört med dota, så det skulle nog aldrig få för sig att spela LoL. Dessutom så har de flesta dota-proffs spelat dota1 sen 2006/2007.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk

Det jag tycker bättre om i Dota jämfört mot lol är ju att man inte behöver lägga pengar / spelar massa timmar innan man har alla heroes, som är fördel om man vill spela seriöst Vissta du spelar kanske inte alla, men ibland kan det hända "den ville jag ha detta game'et".
Sen känns dota mer "komplicerat" in-game.

Sammtidigt vil ljag säga att LoL är roligt med rune-page och mastery's (Fast alla spelar med samma då det är bäst) men ändå en lite extra sak för spelet. Samma sak med dom 2 spell'sen man kan välja till. Blir lite att man kan variera sig mer

Fast som en gammal dota (wc3) spelare så är det ju Dota2 som rötterna sitter i HoN bortser jag från då det bara var en "dota2" (har ingen koll på hur det är nu, och fungerar)

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk

Dota 2 alla kategorier. Jag citerar Tobiwan Kenobi " I dont find LoL competetive enough". Så det handlar väl om man vill bli bättre och se det som en "tävling" eller inte. Vilket det gör i mitt fall. Jag vill vinna och spela som proffsen.

Med det så menar jag att LoL har brister i att vara balanserat så som Dota 2 är.

Stora skillnader är även Deny, Invis i gräs, antalet abilities, TP till torn, farma djungel m.m.

Dota 2 meta game är långsammare men kräver mer eftertanke och enorm preciscion.

Rent socialt så är även dota 2 bättre för att du slipper levla till en viss nivå för rated osv. Alla hjältar och features är upplåsta(De var låsta på LoL vill jag minnas).

Communityn är bättre överlag, mer städat folk i Dota 2 samt ingen hysteri om vilken rank, KD:A ratio man har osv.

Flera organisationer och föreningar är involverade globalt i Dota 2 och på så vis mer levande. Det känns som att Riot är enda faktorn till att LoL ens lever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humper:

Har verkligen aldrig förstått mig på dessa som tycker att League är så lätt.
Då kommer såklart kommentaren om att de inte finns denys.

Tänkte jag skulle förklara varför de gör de svårare utan:
- Du kan freeza lanen, tvinga din motståndare att komma nära ditt torn och göra sig tillgänglig för ganks
- Du kan inte lätt attackera dina egna creeps så att din lane pushat tillbaka, du ska istället välja att pusha till deras torn för att sedan få lanen att reset'a.
- Creeps ger även betydande skada på dig så du kan inte attackera utan att bry dig om dem

Är några av de saker som folk utan kunskap går miste om. Bara för dota har hög inkörningskurva betyder de verkligen inte att de är svårare.

Nu har jag inte kört mer än kanske 50 dota games och kanske 3000 league games så kan inte säga alldeles för mycket om dota, men jag kan säga att ni inte vet alls vad ni pratar om.

Oh, du menar EXAKT samma saker som man kan göra i Dota 2, bara det att man samtidigt kan dra ner motståndarens farm genom att denya sina creeps? Dessa tre saker är saker du BÖR fatta för att komma någonstans, inte saker som räknas som "avancerade".

Någon nämde masteries och runes som "avancerade taktiker", trots det att du inte kan välja dem när du väl är i en match, vilket tvingar dig att köra en viss spelstil. I Dota så kan din spelstil förändras i en bra/dålig teamfight, samt att båda två handlar om ren tur, då du inte har en aning om vad motståndaren väljer för runes/masteries. Och som de flesta bör veta så är inte tur en taktik.