Är dagens Ultrabooks snabbare än min Intel Core I5 520M?

Permalänk
Medlem

Är dagens Ultrabooks snabbare än min Intel Core I5 520M?

Har idag en dator med en Intel 520M och undrar kort om dagens Ultrabooks är vassare än min Core I5 520M? Funderar på att byta men vill veta så att jag inte byter ner mig eftersom min nuvarande dator har en M-processor och Ultrabooks har en U-processor.

Mycket tacksam för hjälp.

Permalänk

Här kan du se en jämförelse mellan 520M och 3517U som är vanlig i många ultrabooks.

Som du kan se är det ingen stor skillnad i prestanda.

http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-3517U-vs-Intel-Core-i5-...

Permalänk
Skrivet av ApelsinenChoklad:

Här kan du se en jämförelse mellan 520M och 3517U som är vanlig i många ultrabooks.

Som du kan se är det ingen stor skillnad i prestanda.

http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-3517U-vs-Intel-Core-i5-...

3 gånger mer prestanda per watt och drar 47 % av 520M's typiska förbrukning. Faktorer som i en bärbar väger tungt.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Skrivet av blomqvist:

3 gånger mer prestanda per watt och drar 47 % av 520M's typiska förbrukning. Faktorer som i en bärbar väger tungt.

Sant, men jag skrev ren prestanda. Och det var det TS var ute efter som jag såg det, eftersom han inte ville riskera att byta ner sig.

Permalänk
Medlem

I prestanda räknar iaf jag in energieffektivitet, särskilt i en bärbar.

Permalänk
Medlem

Tack för era kommentarer. Länken som ApelsinChoklad postade var precis vad jag letade efter. Min ursprungliga fråga var ren rå datorkraft då det är det som oroar mig lite, men naturligtvis är övriga positiva faktorer med dagens processorer välkomna.

Det tyngsta jag kommer göra på datorn är att redigera HD-video, köra virtuella maskiner samt bildbehandling. Videoredigering och virtuela maskiner är dock inte datorns huvudsyssla. Om detta fungerar bra på min nuvarande dator bör det förhoppningsvis inte fungera sämre på en ny dator, en dator som då dessutom kommer ha dubbla mängden RAM (8 GB) samt en SSD istället för mekanisk disk.