dela/strömma skärm i realtid

Permalänk
Medlem

dela/strömma skärm i realtid

Hej!
Jag söker ett program som gör att man kan dela sin skärm med andra i realtid. Skype fungerar hyfsat förutom att det är lite låg framerate samt att i vissa program (spel oftast) så fungerar det inte alls. Har googlat runt och sök och prövat men hittar inget vettigt. Dom programen som ser ut att vara dugliga har oftast något imellan dvs mig -> deras server -> polare vilket inte är snabbt nog och vi vill försöka skippa mellanhanden så mycket det går. Finns massor av program för att dela sin bild med andra men få av dom ser ut att vara något att ha.
Hittade seden något om att sätta upp en egen RTMP server och använda OBS men det va lite långsökt tycker jag.
Anledning är att jag och andra ofta behöver dela skärm och stor vikt på realtid. Dvs max en sekunds fördröjning och helst så lite fördröjning som möjligt. Och självklart i duglig framerate dvs 30 eller högre.

Edit: det ska alltså klara att strömma 3d applikationer, dvs directx spel och liknande.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Förstår inte riktigt vad du är ute efter.

Är du ute efter att någon ska kunna fjärrstyra din dator, t.ex. med Teamviewer, eller vill du bara streama din skärm, gameplay osv?

Visa signatur

🖥️ Gigabyte Aorus B450I Pro (mITX), AMD Ryzen 5 3600, Corsair Vengeance LPX 16GB 3000MHz, Corsair SF600 V2, ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix, Corsair Force MP510 960GB, Samsung 850 EVO 250GB & OCZ Vector 256GB, ASUS VG248QE & DELL U2312HM
📱OnePlus 6
🏍️ 2018 Kawasaki Ninja 650

Permalänk

Är väl runt en fem sekunders delay hur ni än gör, på grund av hårdvara och blabla.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Avstängd

Teamviewer?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av flaxehytt:

Förstår inte riktigt vad du är ute efter.

Är du ute efter att någon ska kunna fjärrstyra din dator, t.ex. med Teamviewer, eller vill du bara streama din skärm, gameplay osv?

Enbart ströma bilden av skärmen (ljud är inget måste men en bonus). Teamviewer, RDC och liknande fungerar inte alls. Teamviewer har får låg framerate samt fungerar inte i fullskärm ibland (oftast spel som jag skrivit).
Det ska fungera för allt vilket är lite av problemet. Allt från att kolla på en bild till att kolla på ett spel.

Skrivet av waspen123:

Är väl runt en fem sekunders delay hur ni än gör, på grund av hårdvara och blabla.

Det är det inte. Så länge inte min kompis helt magiskt på skype vet vad jag kommer säga och sedan svarar på det och klickar på något 5 sekunder innan jag sätt vad som är på hans skärm. Som sagt skype fungerar hyfsat men för låg framerate samt fungerar inte alls i spel. Hur skulle annars program som teamviewer ens fungera? Om det tar 5 sekunder innan man ser att musen har rört på sig...

Skrivet av Demonoidz:

Teamviewer?

Teamviewer, VNC, twitch, justin och dylikt fungerar inte. Antingen för hög delay (twitch och justin) eller dåligt flyt/fungerar inte i spel (teamviewer och VNC).

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Har du kollat om Kainy kan vara något som fungerar?
Jag har bara provat versionen som klarar av att streama live från PC till Android, men jag är ganska säker på att det ska finnas en version för PC till PC.
Det ska vara snabbt nog för att kunna spela PC-spel på en android-tablet, så det borde kunna uppfylla dina krav.

http://www.kainy.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarnyd:

Har du kollat om Kainy kan vara något som fungerar?
Jag har bara provat versionen som klarar av att streama live från PC till Android, men jag är ganska säker på att det ska finnas en version för PC till PC.
Det ska vara snabbt nog för att kunna spela PC-spel på en android-tablet, så det borde kunna uppfylla dina krav.

http://www.kainy.com/

Värt att kolla på allafall. Skadar ju inte att pröva!

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Har jag förstått det rätt att det ska hooka DX-applikationer?
Det klarar iaf inte Teamviewer eller dylikt.

Skype ger ju bild men det är ju långt ifrån 30 fps, men det är max 1 sekund delay mellan 2 st fiberlinor.

Permalänk
Medlem

Teamviewer funkar riktigt bra för mig på 10/1 lina

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Teamviewer funkar riktigt bra för mig på 10/1 lina

Teamviewer fungerar inte ens bra nog för mig på lan. Sen fungerar det inte i 3d applikationer.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Varför ska du dela skärm ?

Visa signatur

Grafikkort:GTX 660ti Processor:I5 3570k 4.2 GHz Skärm:BenQ RL2450HT

Permalänk
Medlem
Skrivet av BamBoyah:

Varför ska du dela skärm ?

Och hur ändras frågan av att du vet varför? Av den lätta anledningen till att vi göra det. Vi visar varandra saker hela tiden. Allt från att gå igenom hur program fungerar till att ha mer eller mindre privata kurser i andra program. Som t.ex. Blender, vegas, studio one mm. Men även för att fortfarande kuna visa resultaten i dom utan problem. Som hur renderingen blev utan att skicka massiva filer till varandra vilket skulle ta timmar.
Så nu när du vet så antar jag att du också har svaret till vad det är vi behöver, varför skulle du annars ha frågat denna fråga?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Radmin alt Dameware. Ingen aning om det är tillräckligt för dina behov - men de är bla de bättre för remotestyrning/share.

Permalänk

Typ något i stil med detta?
Windows Server 2012 + Hyper-V + RemoteFX + Windows 8 + http://forums.mydigitallife.info/threads/31829-Windows-8-Patc...

Inte testat själv men enligt teorin så borde det...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarnyd:

Har du kollat om Kainy kan vara något som fungerar?
Jag har bara provat versionen som klarar av att streama live från PC till Android, men jag är ganska säker på att det ska finnas en version för PC till PC.
Det ska vara snabbt nog för att kunna spela PC-spel på en android-tablet, så det borde kunna uppfylla dina krav.

http://www.kainy.com/

Kainy fungerade inte. Det blev bara fucked up på alla sätt och vägar samt att det crashar hela tiden. Kanske blir bättre när dom börjar fixa det så får kolla mer på det senare

Skrivet av Tanis:

Radmin alt Dameware. Ingen aning om det är tillräckligt för dina behov - men de är bla de bättre för remotestyrning/share.

Varken radmin eller dameware fungerade bra nog. Hade för låg fps och/eller tog inte fullskärms dx spel.

Skrivet av sweloop64:

Typ något i stil med detta?
Windows Server 2012 + Hyper-V + RemoteFX + Windows 8 + http://forums.mydigitallife.info/threads/31829-Windows-8-Patc...

Inte testat själv men enligt teorin så borde det...

Känns länge långsökt än att köra med en egen RTMP server och OSB...

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Rekordmedlem

Du kanske ska kolla på en hårdvarulösning så du kan fånga all video som lämnar datorn och sedan programvara för webtv sändning, då blir du i princip oberoende av vad du vil visa upp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad är det som är så långsökt med OBS och en egen RTMP-server?

OBS med tune=zerolatency, och en nginx-rtmp-server som hanterar strömmen - jag sätte själv upp en sådan idag, gick på mindre än 10 minuter.
Vill du även styra datorn så kan du kika på USB-over-Ethernet-lösningar. Finns en del olika mjukvaruimplementationer för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Vad är det som är så långsökt med OBS och en egen RTMP-server?

OBS med tune=zerolatency, och en nginx-rtmp-server som hanterar strömmen - jag sätte själv upp en sådan idag, gick på mindre än 10 minuter.
Vill du även styra datorn så kan du kika på USB-over-Ethernet-lösningar. Finns en del olika mjukvaruimplementationer för det.

Ska pröva det där med OBS och en RTMP server. Med långsökt menar jag att det känns som det är långa och onödiga steg för att få det att fungera. Känns som det ska finnas en lättare lösning någonstans.
Sitter just nu och försöker mig på det där med RTMP.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Ah, tror jag missuppfattat, trodde ni ville ha delat skrivbord med directx osv...

Men verkar nu när jag läser om, som om du bara vill kunna stream:a skrivbordet?

VLC borde duga då kanske? lite osäker på directx-stödet/prestandan dock...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Teamviewer fungerar inte ens bra nog för mig på lan. Sen fungerar det inte i 3d applikationer.

Jag och även min Far kör teamviewer i mycket komplexa 3d applikationer, även supporten för programmet går via Teamviewer

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Jag och även min Far kör teamviewer i mycket komplexa 3d applikationer, även supporten för programmet går via Teamviewer

Fungerar dock inte för oss. Den har problem att hooka directx spel och fungerar sällan med det. Sen så är det för låg framerate som jag har upprepat många gånger om. Tänk dig att man ska kunna kolla på film som om den vore mer eller mindre på din egen skärm. Dvs 30fps eller högre.

Prövade precis OSB med en RTMP server och fick igång det. Men det är för lång delay på det (2-5 sekunder) men annars fungerar det. Ska försöka googla på om det finns något sätt att få ned delay till under sekunden men det ser ut att vara svårt.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Fungerar dock inte för oss. Den har problem att hooka directx spel och fungerar sällan med det. Sen så är det för låg framerate som jag har upprepat många gånger om. Tänk dig att man ska kunna kolla på film som om den vore mer eller mindre på din egen skärm. Dvs 30fps eller högre.

Prövade precis OSB med en RTMP server och fick igång det. Men det är för lång delay på det (2-5 sekunder) men annars fungerar det. Ska försöka googla på om det finns något sätt att få ned delay till under sekunden men det ser ut att vara svårt.

Men du får kanske helt enkelt acceptera att det blir en delay ifall du ska streama video matriel från din dator till någon annans. Det är faktiskt ganska mycket data som ska skickas, speciellt ifall det är 30 frames + :

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Men du får kanske helt enkelt acceptera att det blir en delay ifall du ska streama video matriel från din dator till någon annans. Det är faktiskt ganska mycket data som ska skickas, speciellt ifall det är 30 frames + :

Varför fungerar skype så bra då förutom att den skulle behöva en 10 fps mer (eller där runt)? Hur kommer det sig att skype är så pass nära att klara det vi behöver men inget annat?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Varför fungerar skype så bra då förutom att den skulle behöva en 10 fps mer (eller där runt)? Hur kommer det sig att skype är så pass nära att klara det vi behöver men inget annat?

När du ska streama med högre fps och kavlité krävs det mera bandbredd och "processing"

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Varför fungerar skype så bra då förutom att den skulle behöva en 10 fps mer (eller där runt)? Hur kommer det sig att skype är så pass nära att klara det vi behöver men inget annat?

Gå till Settings->Encoding->Ändra Buffer Size till 200
Gå till Settings->Advanced->Custom x264 Settings och knappa: bframes=0 intra-refresh=1 ref=1 tune=zerolatency

Blev det bättre?