Säljer Webhallen retur/beg som nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompi8:

tycker denna tråd va rätt taskig mot webhallen menar det jag har handlat där miljoners gånger och frakten är både billig o snabb. om du NU råkat få en vara som du påstår sig vara använd. DÅ kanske det är bättre du tar kontakt med webhallen för deras kundtjänst är helt ok.

Vart var tråden taskig mot webhallen? Ingen har anklagat webhallen för fiffel men det diskuteras. Om nånting är tråden taskig mot media markt och elgiganten. Jag tycker man har rätt att vara kritisk. Du kanske bara har haft bra upplevelser med webhallen men det finns andra som inte har haft det. Dessutom tycker jag det är onödigt att göra ett inlägg som bara säger att TS är dum och trollar och att du har anmält TS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Skrivet av Blupparen:

Vart var tråden taskig mot webhallen? Ingen har anklagat webhallen för fiffel men det diskuteras. Om nånting är tråden taskig mot media markt och elgiganten. Jag tycker man har rätt att vara kritisk. Du kanske bara har haft bra upplevelser med webhallen men det finns andra som inte har haft det. Dessutom tycker jag det är onödigt att göra ett inlägg som bara säger att TS är dum och trollar och att du har anmält TS.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med.
Tycker de flesta av oss snarare försvarat webbhallen i sitt agerande, som inte någonstans ska anses vara dåligt affärsmannaskap.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Jag gillar Webhallens fyndhörna med klassificering. Har gjort bra fynd där, tyvärr tar det alltid längre tid att få produkten än när man köper något från deras ordinare

Men ang använda produkter. Köpte en AMD processor från Dustin för några år sedan. På processorn fanns det ljusgula fläckar som inte gick bort med diverse spriter. Efter att varit i kontakt med dem så fick jag en kompensation på ca 600:-, dock fick jag inte reda på om det var kosmetiskt fel från tillverkaren eller returnerad produkt.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk

köpte du varan från "fyndvaror"? där framgår det ju tydligt att det är öppnade/använda varor som säljs i alla fall.

Permalänk

Men alltså, är det inte bara att prata med Webhallen?

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Av 3 ggr av 3 när jag köpt något på MediaMarkt sista året, så har de packat ner visningsex. och sålt varan som "ny", med fullpris.

Sist var det en kamera.. Roligt att veta hur många tusen exponeringar den gått i butiken innan..

Förut hette detta Demoex och såldes till reducerade priser.
var tog det vägen.

Permalänk

En ny vara skall vara Oanvänd och Oöppnad (då skall naturligtvis tillverkarens skyddsemballage sitta kvar), det är oftast så butikerna själva definierar "nyskick", för att acceptera att man skickar tillbaka saker med hänvisning till ångerrätten.

En vara som varit ute hos kund och är öppnad och i värsta fall testad/provad är inte ny, den är begagnad (betydelse=använd).

Däremot kan de naturligtvis sälja den "som i nyskick" men det måste självklart anges på något sätt så att du som kund är medveten om detta, och det bör i min mening också innebära att produkten säljs till ett rabatterat pris.

I princip anser jag att en vara som lämnat butiken rent generellt skall anses som begagnad.

För att ge ett extremt exempel så kan vi tänka oss detta scenario;

1. Kund A köper en dator på Elgiganten, tappar kartongen på heltäckningsmattan hemma och blir orolig att datorn tagit skada, han konstaterar att kartongen ser OK ut, han lämnar tillbaka den OÖPPNADE datorn, får pengarna tillbaka och Elgiganten sätter tillbaka den på hyllan med de andra.

2. Kund B köper dagen efter samma dator, är försiktig vid transporten hem, öppnar förpackningen och upptäcker att datorn har en spricka i displayen, han åker tillbaka till butiken som genast konstaterar att denna typ av skada kan bara uppstå om man varit oaktsam med datorn ....kund B förstår ingenting, han har inte tappat datorn, dispyt uppstår etc etc

Jag måste säga att just Webhallen sätt att hantera problemet är ovanligt bra, då de anger inte bara att produkten är begagnad/demoex utan även anger i vilket skick den är.

Permalänk
Medlem

Om det är något som skickats tillbaka till tillverkaren, reparerats och omförseglats så finns det ingen anledning att inte sälja den som ny. Samma sak gäller saker som ångrats och omförseglats. Det finns ju en anledning till att lagen kräver att du ska returnera allt som följer med samt originalförpackningen. Dessutom händer det att lagerpersonalen (antingen hos återförsäljaren eller tillverkare) av olika anledningar öppnar kartonger. Ofta för att kontrollera något och sedan orkar dem inte fixa en ny låda utan bara tejpar igen den.

Däremot skulle jag aldrig ta emot en vara som var repig eller på annat sett uppenbart sliten.

Permalänk

Om tillverkaren har packat om , så självklart , inga problem, detta kan ju ofta hända utan att jag som konsument ens vet om det, men aldrig att jag skulle acceptera en vara, till fullpris, som personalen har öppnat.

Lagen säger att,

"12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten."

I början så tolkades detta väldigt snävt och i princip alla butiker krävde att varan skulle vara oanvänd, alltså oöppnad. Det gjorde att det blev nästan omöjligt att "undersöka" varan. Numera har de flesta släppt på det kravet och ger dig möjlighet att prova varan och sedan skicka tillbaka den om du inte är nöjd.

Att du ska returnera allting är det ingen lag som kräver, det är mera en oskriven självklarhet. Det är dessutom, i praktiken, återförsäljarnas enda möjlighet att kunna sälja varan vidare, som BEGAGNAD/RETUREX, inte ny, men i "nyskick".

Dessutom är det viktigt att hålla isär begreppen, ångerätten gäller endast vid distan och hemförsäljning, inte om du handlar i en vanlig butik. Många tror att man alltid har rätt att lämna tillbaka en vara men det är helt upp till butiken att lämna så kallat "öppet köp" om de vill, de är inte tvugna till detta.

Själv brukar jag handla på Elgiganten, just för att de erbjuder 30dagars öppet köp med rätt att faktiskt använda varan , utan några förbehåll alls, enda kravet är egentligen att den skall vara hel och komplett när du lämnar tillbaka den. Förut såg man ofta en avdelning med returnerade varor i de flesta butiker men det känns som det har blivit mera ovanligt? kanske att de inte vill ha en massa returnerade prylar i butiken för att det ger en känska av att man säljer dåliga saker? eller så säljer de ut det till personalen i större grad? Någon kanske jobbar på Elgiganten som vet? jag jobbar faktiskt inte där men jag kan förstå att det låter så

Permalänk
Skrivet av guineapig:

Om tillverkaren har packat om , så självklart , inga problem, detta kan ju ofta hända utan att jag som konsument ens vet om det, men aldrig att jag skulle acceptera en vara, till fullpris, som personalen har öppnat.

Lagen säger att,

"12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten."

I början så tolkades detta väldigt snävt och i princip alla butiker krävde att varan skulle vara oanvänd, alltså oöppnad. Det gjorde att det blev nästan omöjligt att "undersöka" varan. Numera har de flesta släppt på det kravet och ger dig möjlighet att prova varan och sedan skicka tillbaka den om du inte är nöjd.

Att du ska returnera allting är det ingen lag som kräver, det är mera en oskriven självklarhet. Det är dessutom, i praktiken, återförsäljarnas enda möjlighet att kunna sälja varan vidare, som BEGAGNAD/RETUREX, inte ny, men i "nyskick".

Dessutom är det viktigt att hålla isär begreppen, ångerätten gäller endast vid distan och hemförsäljning, inte om du handlar i en vanlig butik. Många tror att man alltid har rätt att lämna tillbaka en vara men det är helt upp till butiken att lämna så kallat "öppet köp" om de vill, de är inte tvugna till detta.

Själv brukar jag handla på Elgiganten, just för att de erbjuder 30dagars öppet köp med rätt att faktiskt använda varan , utan några förbehåll alls, enda kravet är egentligen att den skall vara hel och komplett när du lämnar tillbaka den. Förut såg man ofta en avdelning med returnerade varor i de flesta butiker men det känns som det har blivit mera ovanligt? kanske att de inte vill ha en massa returnerade prylar i butiken för att det ger en känska av att man säljer dåliga saker? eller så säljer de ut det till personalen i större grad? Någon kanske jobbar på Elgiganten som vet? jag jobbar faktiskt inte där men jag kan förstå att det låter så

Min gissning är att de i större utsträckning säljer produkterna som nya i hyllan.
Notera gissning!

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thxsen:

Förut hette detta Demoex och såldes till reducerade priser.
var tog det vägen.

Netonnet har detta. Brukar kika i deras demo/returexlåda för lite fynd. Där står dessutom varför de ligger där och med hur många procent de är prissänkta.

Permalänk
Medlem

Generellt kan man ju säga att om en butik är väldigt generösa med öppet köp så är det också väldigt troligt att du får en lätt begagnad vara när du köper en "ny".

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Om det är något som skickats tillbaka till tillverkaren, reparerats och omförseglats så finns det ingen anledning att inte sälja den som ny. Samma sak gäller saker som ångrats och omförseglats. Det finns ju en anledning till att lagen kräver att du ska returnera allt som följer med samt originalförpackningen. Dessutom händer det att lagerpersonalen (antingen hos återförsäljaren eller tillverkare) av olika anledningar öppnar kartonger. Ofta för att kontrollera något och sedan orkar dem inte fixa en ny låda utan bara tejpar igen den.

Däremot skulle jag aldrig ta emot en vara som var repig eller på annat sett uppenbart sliten.

Olika förpackningar på produkter gör det olika svårt att omförsegla. Köpte en router åt en kompis och när vi packade upp den var den helt klart använd (dock var ytterkartongen plastad samt hade plastsnören runt). Inga metalltwists (vad de nu heter...) runt kablarna, plasten som skyddar routern var avriven och sedan tillbakaklistrad plus att routern var konfigurerad och fick resetta sen fabriksåterställa den. Klagade i butiken och fick byta mot en ny. Denna gången var jag noga med att hitta en som hade en såpass oskadad kartong jag kunde hitta och när vi kom hem och packade upp denna så var allt sprillans nytt från fabrik.

Visst, den första som var använd fungerade förvisso men när jag betalar fullpris för en produkt så vill jag ha en ny från fabrik och inte en som är lite använd. Ser inget konstigt med det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Inte länge sen detta var på tapeten:
http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1219627-v...

Jag säger som alltid, problemet är ju att kunder förväntar sig öppet köp, men samtidigt att man alltid ska få en fabriksny vara.
Det går ju inte ihop, enda sättet att få detta "bra" är att affären i fråga returnerar alla returer till tillverkare för kontroll & ompack, vilket tyvärr inte verkar vara fallet.

Att butiken ska kunna ha koll på funktionstest & ompack själva och få det 100% känns inte troligt.

Enklaste lösningen vore att inte ta tillbaka öppnade produkter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Om det är något som skickats tillbaka till tillverkaren, reparerats och omförseglats så finns det ingen anledning att inte sälja den som ny. Samma sak gäller saker som ångrats och omförseglats. Det finns ju en anledning till att lagen kräver att du ska returnera allt som följer med samt originalförpackningen. Dessutom händer det att lagerpersonalen (antingen hos återförsäljaren eller tillverkare) av olika anledningar öppnar kartonger. Ofta för att kontrollera något och sedan orkar dem inte fixa en ny låda utan bara tejpar igen den.

Däremot skulle jag aldrig ta emot en vara som var repig eller på annat sett uppenbart sliten.

Problemet är ju att det är lika vanligt, och kanske vanligare, med dolda fel än synliga. Så om man ser att plomberingen är bruten eller annat som visar på att varan varit uppackad, vet man ju inte om någon köpt den, tappat i marken och lämnat tillbaka den eller om personalen öppnat den försiktigt bara för att visa för en kund. Det är ju omöjligt att veta om butiken inte har en separat lapp på produkten som informerar om varför den har bruten plombering/plast/kartong. Därför ser jag det alltid som att det är värsta möjliga scenario och jag vill inte riskera problem i framtiden med krångel, reparationer, tjafs om vems fel det är om det är efter garantitiden då bevisbördan är på mig.

När jag köpte min Galaxy S3 i en Tele2-butik märkte jag när jag kom hem att plomberingen var bruten. Gick direkt tillbaka till butiken då den bara ligger 3 minuter från mig. Förklarade situationen, visade att det på plomberingen klart och tydligt står "Till kunden: ta ej emot produkten om plomberingen är öppnad" eller liknande på engelska.

De kände såklart igen mig i butiken, men de i sin tur hade svårt att ta emot den av samma anledning som jag ville byta den. Sedan säger de att det ska vara vanligt att dessa plomberingar går sönder vid frakten och det tror jag lite som jag vill på då jag jobbat på Samsung Service och sett rätt mycket av deras produkter genom åren. Jag stod på mig att jag ville ha ny telefon, men det fanns ej fler i lager då. Slutade med att jag fick 2 fodral/skal, ett original av de där dyra skärmskydden, ett headset och (!) 3 månaders gratis abonnemang. Totalt blev det värt runt 2 000 kronor och det blev jag mer än nöjd med.

Så det är helt klart värt att säga till om man märker att en produkt verkar öppnad, sedan kanske den inte är använd öht, det vet inte jag. Men det är ju inte rimligt att jag som kund ska ta risken och betala nypris för något som kan vara använt och skadat efter att den lämnat fabriken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av aMp:

Problemet är ju att det är lika vanligt, och kanske vanligare, med dolda fel än synliga. Så om man ser att plomberingen är bruten eller annat som visar på att varan varit uppackad, vet man ju inte om någon köpt den, tappat i marken och lämnat tillbaka den eller om personalen öppnat den försiktigt bara för att visa för en kund. Det är ju omöjligt att veta om butiken inte har en separat lapp på produkten som informerar om varför den har bruten plombering/plast/kartong. Därför ser jag det alltid som att det är värsta möjliga scenario och jag vill inte riskera problem i framtiden med krångel, reparationer, tjafs om vems fel det är om det är efter garantitiden då bevisbördan är på mig.

När jag köpte min Galaxy S3 i en Tele2-butik märkte jag när jag kom hem att plomberingen var bruten. Gick direkt tillbaka till butiken då den bara ligger 3 minuter från mig. Förklarade situationen, visade att det på plomberingen klart och tydligt står "Till kunden: ta ej emot produkten om plomberingen är öppnad" eller liknande på engelska.

De kände såklart igen mig i butiken, men de i sin tur hade svårt att ta emot den av samma anledning som jag ville byta den. Sedan säger de att det ska vara vanligt att dessa plomberingar går sönder vid frakten och det tror jag lite som jag vill på då jag jobbat på Samsung Service och sett rätt mycket av deras produkter genom åren. Jag stod på mig att jag ville ha ny telefon, men det fanns ej fler i lager då. Slutade med att jag fick 2 fodral/skal, ett original av de där dyra skärmskydden, ett headset och (!) 3 månaders gratis abonnemang. Totalt blev det värt runt 2 000 kronor och det blev jag mer än nöjd med.

Så det är helt klart värt att säga till om man märker att en produkt verkar öppnad, sedan kanske den inte är använd öht, det vet inte jag. Men det är ju inte rimligt att jag som kund ska ta risken och betala nypris för något som kan vara använt och skadat efter att den lämnat fabriken.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med - en telefon ska du inte få med bruten plomb.
Men att du får grejer för runt 2000kr?
Affären har ju i det läget gjort ett kapitalt misslyckande och är antagligen konflikträdda.
En kompensation på... 2-300 visst. Det är väl vad man brukar sänka en 5k telefon med.
Men här ger de dig tusenlappar i goodwill och detta tycker jag är skitdåligt. Ett sådant beteende gör i längden att konsumenter förväntar sig stora ersättningar för minimala missar.

Jag tycker det ändå är läskigt hur krävande vi har blivit som konsumenter.
ÅF har inga rättigheter - bara skyldigheter att göra kunden nöjd oavsett kostnad.

lucifers analys (halvt OT och allmän rant)

Jag tror det finns tre sidor av myntet.
Personer som jobbar i butik, support, kundtjänst som vet hur processen ser ut och som förstår vad allt kostar.
Personer som endast köper och inte har en aning om kostnaderna eftersom de inte har erfarenhet av kundtjänst.
Personer (ofta äldre) som är införstådda med att alla processer kostar och att ingenting är gratis, således visar de respekt för exempelvis en smått bruten förpackning.

Som medarbetare i kundtjänst får man stå ut med mycket. Det är minsann personalens fel att det är ursprungsfel på varan. Det är personalens fel att den måste skickas iväg till verkstad. Det är personalens fel att konsumenten inte läst service-avtalet som denne skrivit på. Nu överdriver jag väldigt mycket här, som ni märker. Men vissa kunder är på detta sättet.

Slutligen, nej, jag är inte bitter. Älskar att få uppskattning från kunder som uppskattar en bra kundtjänst och en trevligt bemötande.
Vissa har dock en aura att komma in med otrevligt beteende direkt - jag behandlar som människor behandlar mig.

Dold text
Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk

Alla vill ha ångerrätt och kunna prova produkterna hemma och skicks till baka dem när de inte är nöjda. Men ingen vill få en sådan vara om de köper något? Ganska intressant dubbelmoral?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Webhallen

Hej, lite förtydligande kring frågeställningen i allmänhet:

Vi säljer inte medvetet returnerade varor som nya förutom om paketeringen är obruten.
Men detta sagt: självklart kan det ändå hända misstag i hanteringen så att en "fyndvara" blandas ihop med vanliga lagerhållningen. Råkar man ut för det ska man givetvis höra av sig så löser vi det.

För de produkter vi tar tillbaka som har brutna förpackningar eller till och med är använda har vi ett klassificeringssystem: Produkterna ligger i en egen fyndvarukategori och är märkta fyndvara i titeln också så att man inte ska kunna råka välja fel.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/fyndvaror/
Än så länge använder vi klassificeringssystemet endast på hårdvarusektionen men tanken är att alla avdelningar ska använda samma i slutändan.

Angående just detta specifika fallet så får vi i regel aldrig reparerade komponenter tillbaka från tillverkarna. (Med de flesta tillverkare har vi avtal om att få en fabriksny vara som ersättning eller vanligast: våra pengar tillbaka. Detta i sin tur leder till att vi kan hålla hanteringstiderna nere.)
Troligen har Corsair missat något i tillverkningen/packeteringen av produkten och insett det innan de ens lämnat fabriken. Sådant är inte jätteovanligt.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Citerar mig själv:

Skrivet av f@boy:

Köpte ett Corsair AX860i på Webhallen. Innerkartongen var smått uppriven vid öppningen samt att det satt en ny försegling ovanpå den gamla.
Tycker det känns olustigt när agget kostar 1700:- att inte veta om det är ett RMA eller något annat konstigt.
Webhallen tror det beror på att de kanske bytt strömkabel och därför behövt öppna den. Låter inte osannolikt, det står NA på den undre och EU på den översta.
Iofs så är det ju inte Webhallen som märkt om det utan Corsair.
Kan bara säga att med allt jag handlat under årens lopp så har jag aldrig sett det förut.
Någon som varit med om det?

Vad som hänt:
Jag ringde Webhallen 20/8 för att försöka få ett svar och lösning på problemet. Fick inte prata med han som hade hand om ärendet utan det skulle gå igenom hans supervisor som skulle ringa upp mig.
Ingen ringde och jag kunde inte vara utan dator längre och monterade därför aggregatet.
Den 21/8 fick jag svar att de kunde skicka ett nytt aggregat till mig och att jag kunde returnera det andra. Jättebra, de bad mig också att ringa för att påskynda ärendet :O, det gick ju bra sist.
Min tid och mitt tålamod var då slut så jag tackade nej.

Till slut:
Webhallen kom med en bra lösning, tyvärr var deras support alldeles för långsam. Jag har inte mer tid och energi att lägga på detta problemet som inte borde kunna uppkomma.
Så nu sitter jag med ett nätaggregat som kostar 1675:- som kan vara en RMA, refurbished eller misshandlat ångerrättsköp.
Tyvärr Webhallen, inte bra.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Webhallen:

Hej, lite förtydligande kring frågeställningen i allmänhet:

Vi säljer inte medvetet returnerade varor som nya förutom om paketeringen är obruten.
Men detta sagt: självklart kan det ändå hända misstag i hanteringen så att en "fyndvara" blandas ihop med vanliga lagerhållningen. Råkar man ut för det ska man givetvis höra av sig så löser vi det.

För de produkter vi tar tillbaka som har brutna förpackningar eller till och med är använda har vi ett klassificeringssystem: Produkterna ligger i en egen fyndvarukategori och är märkta fyndvara i titeln också så att man inte ska kunna råka välja fel.
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/fyndvaror/
Än så länge använder vi klassificeringssystemet endast på hårdvarusektionen men tanken är att alla avdelningar ska använda samma i slutändan.

Angående just detta specifika fallet så får vi i regel aldrig reparerade komponenter tillbaka från tillverkarna. (Med de flesta tillverkare har vi avtal om att få en fabriksny vara som ersättning eller vanligast: våra pengar tillbaka. Detta i sin tur leder till att vi kan hålla hanteringstiderna nere.)
Troligen har Corsair missat något i tillverkningen/packeteringen av produkten och insett det innan de ens lämnat fabriken. Sådant är inte jätteovanligt.

Det där lär ju bara vara lögn rätt igenom, att det skulle vara ett "misstag" är ju ett skämt. Det är ungefär samma "misstag" när man gjort bort sig hejdlöst och beställt en vara av er, betalat FULLT pris för POSTEN PAKET och sedan tar ni och skickar varan med brev.....skitbra!

Jag kommer aldrig att beställa ens den enklaste varan utav er igen, hela er butik är som ni så fint kallar det "klass 5".
Får hoppas att Komplett inser sitt misstag och att konkursen inte är långt borta för er.

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag undrar varför företagen inte får göra fel?

Det är bara vanliga människor som oss som arbetar där också.

Frågan är väl varför samma företag gör så mycket fler misstag ? Men det kanske är mindre vanliga människor som jobbar på Webhallen och mer vanliga människor som jobbar på tex Inet ?

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Syhndel:

Det där lär ju bara vara lögn rätt igenom, att det skulle vara ett "misstag" är ju ett skämt. Det är ungefär samma "misstag" när man gjort bort sig hejdlöst och beställt en vara av er, betalat FULLT pris för POSTEN PAKET och sedan tar ni och skickar varan med brev.....skitbra!

Jag kommer aldrig att beställa ens den enklaste varan utav er igen, hela er butik är som ni så fint kallar det "klass 5".
Får hoppas att Komplett inser sitt misstag och att konkursen inte är långt borta för er.

Hej, vi tar ingen skillnad i betalning mellan postpaket eller brev. Däremot står det just nu fel överallt i kassan ser vi nu. Tidigare har det stått "Brev/Postpaket" men alla instanser har ändrats till "Postpaket".
Vi har inte uppmärksammat detta förrän du såg det men vi tackar för hjälpen att identifiera problemet och kommer att ändra det nu direkt till så som det stod förr. (På vår informationssida kring fraktpriser står det fortfarande rätt "Brev/Postpaket".)

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Webhallen
Skrivet av f@boy:

Webhallen kom med en bra lösning, tyvärr var deras support alldeles för långsam. Jag har inte mer tid och energi att lägga på detta problemet som inte borde kunna uppkomma.
Så nu sitter jag med ett nätaggregat som kostar 1675:- som kan vara en RMA, refurbished eller misshandlat ångerrättsköp.
Tyvärr Webhallen, inte bra.

Jag ska inte komma med undanflykter men om du hörde av dig den 20e och fick svar den 21 så låter det inte som om vi varit överdrivet långsamma.

Angående produkten i fråga fick jag detta som svar från Corsair:
"...det enda som kan ha hänt är att vi har gjort om dom till EU versioner från UK eller Australien genom att ändra nätsladd"
Dvs detta är då något som gjorts i Corsair fabrik och enda resultatet av det är att de återförseglat kartongen efter att ha bytt kabel och att de möjligtvis kan bli viss åverkan på kartongen i sig. Produkten är dock orörd/oanvänd och definitivt vad som kvalificeras som fabriksny.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Jag ska inte komma med undanflykter men om du hörde av dig den 20e och fick svar den 21 så låter det inte som om vi varit överdrivet långsamma.

Vår konversation startade den 19e, med svar från er ett dygn senare som jag svarade på direkt, för att sedan få svar ett dygn senare igen. Det tycker jag är långsamt när en kund sitter utan dator och är missnöjd.
Det värsta var nog att ni inte ringde upp när ni sagt det.
NU en vecka senare har ni kontaktat Corsair för att få ett svar, det borde ni gjort direkt.

Tyvärr så har mitt förtroende för er gått i botten, efter att ha varit mitt favoritinköpsställe i många år så är det slut nu.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Men gnäll lite till då...

Kom igen när ni väntat i en månad på supporten utan att ha fått ett svar, bara mail om frågan fortfarande är aktuell..

Så var det för mig med ett par Tritton-hörlurar.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Så nu sitter jag med ett nätaggregat som kostar 1675:- som kan vara en RMA, refurbished eller misshandlat ångerrättsköp.
Tyvärr Webhallen, inte bra.

Det är väll bara ditt eget fel eftersom Webhallen erbjöd dig en lösning inom ett par dagar. Förväntade du dig expressbud?

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Det är väll bara ditt eget fel eftersom Webhallen erbjöd dig en lösning inom ett par dagar. Förväntade du dig expressbud?

Tror det mer är en förväntan att de ska släppa alla andra ärenden och bara hjälpa honom.. direkt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av f@boy:

Vår konversation startade den 19e, med svar från er ett dygn senare som jag svarade på direkt, för att sedan få svar ett dygn senare igen. Det tycker jag är långsamt när en kund sitter utan dator och är missnöjd.
Det värsta var nog att ni inte ringde upp när ni sagt det.
NU en vecka senare har ni kontaktat Corsair för att få ett svar, det borde ni gjort direkt.

Tyvärr så har mitt förtroende för er gått i botten, efter att ha varit mitt favoritinköpsställe i många år så är det slut nu.

Ja, de behandlar nog bara dig och sitter med F5 i sin mailkorg för att svara på ditt mail så fort som möjligt.
Svar inom en dag är snabbt.

De har vidare, efter att ärendet är avklarat (eftersom du nekat hjälpen som erbjöds) gått vidare för att kontakta corsair för att försäkra DIG om att din produkt inte är ett RMA-ex.

DU har en produkt som funkar. Oavsett om det är RMA, refurbished w/e gäller samma garantivillkor.
Varför är du inte bara glad att det har lösts sig och att du inte behöver vara orolig?

Jag hänvisar till mina tidigare inlägg om bortskämda konsumenter.

Tack.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem

Så de tre sista kommentarerna missar poängen helt och hållet.
Jag skrev att de hade en bra lösning och att jag inte hade tid att vänta längre, ok.
Jag sammanfattar:
De bra, jag inte tid. Capisce.

Men jag förväntar mig att de ringer tillbaka när de säger det.

Och framförallt vill jag att de säljer produkter där man vet att de är nya från fabrik. Det är mitt huvudgnäll.
Annars får de sälja det på fyndhörnan, då vet man vad man köper. Jag trodde jag köpte ett nytt, nu vet jag inte.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Alla vill ha ångerrätt och kunna prova produkterna hemma och skicks till baka dem när de inte är nöjda. Men ingen vill få en sådan vara om de köper något? Ganska intressant dubbelmoral?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker det är löjligt att man ska få med lagen i hand ta en produkt ur förpackning, prova den och använde den litet, för sedan skicka det tillbaka till butiken.

Jag fattar inte varför kunden måste göra detta, jag har handlat MYCKET datorprylar(och annat) över internet sedan 90 talet, och aldrig! har jag haft behov av att skicka det tillbaka, jag koller alltid upp vad jag köper innan jag beställer.

I slutändan är det du o jag som får begagnade produkter, något som inte jag godkänner, är det nytt är det nytt! Tycker faktisk lite synd om butikerna i detta fallet!

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5