Permalänk
Medlem

konstant digital signal?

Har ett litet lustigt problem jag haft väldigt länge och försökt googla runt på som verkligen börjar gå mig på nerverna.
Jag har ett Asus Xonar ljudkort och ett logitech ljud system som jag kör toslink/spdif koppling och allt spelar fint låter hur bra som helst.

Men, den digital signalen är aldrig konstant signalen kommer ju bara så fort det är ett ljud som spelas upp är det tyst i ett spel eller film osv så försvinner signalen och mottagaren stänger av sig och det tar alltid uppåt en halv sekund att "sätta igång" signalen igen när den väl kommer.

Så spelar jag t.ex ett spel där jag stängt av musik, och bara är små ljud ibland så hör man aldrig dom ljuden, samma med t.ex medelande på skype/msn dom ljuden hör man bara den sista mikrosekunden av blir bara ett "BOPP" istället för ett ljud.
Samma när man kollar på serier t.ex när dom har dom där brytningarna för reklam så stänger det av sig och man missar alltid det sista och första ordet dom säger.

Går detta att ställa in på nått sätt? är det glapp i min kabel? fel inställt? börjar gå en på nerverna nu.

Jag har t.ex börjat få gör som att lura systemet att konstant ha ljudet på så brukar jag starta en radio kanal i VLC lr så och ställa volymen på 1% så den konstant spelar musik väldigt tyst, då kan jag hör alla ljud bra.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk

Låter som en inställning i mjukvaran. Sitter inte på något ljudkort från ASUS så jag kan inte hjälpa dig. Glapp är det dock inte. Vilket system har du?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Det är så den digitala signalen fungerar, trodde först det var fel hos mig med men läste sedan att det berodde på det. Det man skulle kunna göra är att få datorn att konstant skicka något bakgrundsljud mycket lågt kanske.

Permalänk
Medlem

Visst är det väl så en digital signal fungerar men jag tycker det låter idiotiskt att det inte kan finnas nån lösning som du säger.
Att den bara konstant håller i en signal.

Mitt ljudsystem är ett Logitech Z906 5.1 system, och Ljudkortet är Asus Xonar Essence XTS.
Windows 7.

Det som är mest störande tycker jag är när man missar vad dom säger i serier, är lite ironiskt när det blir typ sånna där brytande.
Jag tittade t.ex på senaste futurama och innan ett reklam klipp så säger Bender till Fry den klassiska "LETS GO AAAAAALREAAAAADDYYYYY" innan reklam klippet.
De enda jag hör är "lets" sen bryter signalen.

Om det är så här "det ska vara" varför skulle man ens tänka tanken på att köra digitalt i datorn, då får man ju byta till analoga kablar.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!