Ubuntu får inte intel driver att användas.

Permalänk
Medlem

Ubuntu får inte intel driver att användas.

tjing tjong jo problemet är att ubuntu inte vill använda intel drivrutinerna och jag har ingen aning om varför...
installerade nyaste intel drivers men det hjälpte inte mycket.

jag har varit inne i grub å pillat för att fixa black screen, kan det vara något med det?

ubuntu 13.04 jag har även installerat kernel 13.10.5 tror jag det var för att få mitt att hoppa igång.
GRUB_CMDLINE_LINUX="i915.modeset=0"

*-display UNCLAIMED
description: VGA compatible controller
product: Haswell Integrated Graphics Controller
vendor: Intel Corporation
physical id: 2
bus info: pci@0000:00:02.0
version: 06
width: 64 bits
clock: 33MHz
capabilities: msi pm vga_controller cap_list
configuration: latency=0
resources: memory:f7800000-f7bfffff memory:e0000000-efffffff ioport:f000(size=64)

Gallium 0.4 on llvmpipe (LLVM 3.2, 256 bits)

Dold text

har ingen aning vad för info som behövs så skriv.

Permalänk
Medlem

För att installera proprietära drivrutiner i Ubuntu loggar du in i 2-d läge, väljs innan du skriv ditt lösenord, går till Systeminställningar-Ytterligare drivrutiner och låter Ubuntu leta reda op den och installera dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

För att installera proprietära drivrutiner i Ubuntu loggar du in i 2-d läge, väljs innan du skriv ditt lösenord, går till Systeminställningar-Ytterligare drivrutiner och låter Ubuntu leta reda op den och installera dem.

jag har ingen sån knapp på inloggningen.

Permalänk
Medlem

i Ubuntu 12.04 finns det en rund knapp till höger om ditt inloggningsnamn, där väljer man 2d-läge eller utan effekter. Kanske inte finns om drivrutinerna inte är installerade.

Om du kör 13.04 så finns det en flik, Additional drivers" i Software & Updates, där kan du välja druvrutin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

i Ubuntu 12.04 finns det en rund knapp till höger om ditt inloggningsnamn, där väljer man 2d-läge eller utan effekter. Kanske inte finns om drivrutinerna inte är installerade.

Om du kör 13.04 så finns det en flik, Additional drivers" i Software & Updates, där kan du välja druvrutin.

jag kör 13.04 och har inget i fliken additonal drivers.... =(

Permalänk
Medlem

Då är frågan om det finns andra drivrutiner än de som normalt finns i kärnan. Om systemet fungerar finns ingen andening att installera andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

Då är frågan om det finns andra drivrutiner än de som normalt finns i kärnan. Om systemet fungerar finns ingen andening att installera andra.

funkar gör det väl men det har problem med låg fps i spel, seg att klicka runt i menyer, spela upp 1080p filmer tar ett tag att få ett flyt och comiz etc krashar lite då och då..

allmänt seg mao.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saven:

funkar gör det väl men det har problem med låg fps i spel, seg att klicka runt i menyer, spela upp 1080p filmer tar ett tag att få ett flyt och comiz etc krashar lite då och då..

allmänt seg mao.

någon grafikdrivrutin måste användas annars hade 1080p filmer gått i stillbilder. jag har med intel kort i min laptop och där finns inga additional drivers heller att välja på.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

någon grafikdrivrutin måste användas annars hade 1080p filmer gått i stillbilder. jag har med intel kort i min laptop och där finns inga additional drivers heller att välja på.

jo det är jag medveten om, men det är fel som används Gallium 0.4 on llvmpipe är väl dom som används nu...
vill få intel's drivrutiner att användas så det förhoppningsvis går lite smidigare.

Permalänk
Inaktiv

Sudo apt-get install nvidia-current

Alternativt 310,313,319 eller 325 som jag tror är senaste

Permalänk
Medlem

https://01.org/linuxgraphics/downloads/2013/intelr-linux-grap...

Om du inte ska köra alpha / beta / daily av 13.10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon122270:

Sudo apt-get install nvidia-current

Alternativt 310,313,319 eller 325 som jag tror är senaste

nVidia? Det funkar väl inte med Intel cpu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

jo det är ju den jag har installerat några gånger nu men den hoppar inte igång

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saven:

jo det är ju den jag har installerat några gånger nu men den hoppar inte igång

Du håller ju på och installerar egen kernel och grejer, Intelpaketet ska installera 3.9.5 eller åtminstone backporta från den versionen du ser att de anmärkt att du ska köra linux-generic och versionen som ingår i 13.04. När jag kollar ser jag att de är backportade för standardkerneln i Ubuntu 13.04. DKMS-modulen är anpassad för den kerneln och ska i princip fungera. Något annat kommer du inte få något officiellt stöd för hur som helst.

Du har inte beskrivit vad det är du gör eller vad du försöker åstadkomma egentligen. Ska du göra det själv måste du ha nyare kernel, nyare xorg, nyare vaapi, nyare libva, nyare mesa, nyare cairo och nyare libdrm med mera. Så då får du titta på t ex tredjeparts PPAs som xorg-edgers (inte lika nytt som Q2-paketet, men mycket nyare än vad som skeppades) om du inte väljer att installera 13.10 helt enkelt. Det är för att du inte refererar till något själv du får sådana spretande svar och frågor.

Det du gjort i GRUB är ju att stänga av Intelgrafikens drivrutiner och detta är bara att rekommendera om du ska köra i VESA-läge med Xorgs generic VESA-drivare. Då är det klart att du inte får igång hårdvaruacceleration eller något. Utgå ifrån de resurser som finns så kanske folk kan hjälpa dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du håller ju på och installerar egen kernel och grejer, Intelpaketet ska installera 3.9.5 eller åtminstone backporta från den versionen du ser att de anmärkt att du ska köra linux-generic och versionen som ingår i 13.04. När jag kollar ser jag att de är backportade för standardkerneln i Ubuntu 13.04. DKMS-modulen är anpassad för den kerneln och ska i princip fungera. Något annat kommer du inte få något officiellt stöd för hur som helst.

Du har inte beskrivit vad det är du gör eller vad du försöker åstadkomma egentligen. Ska du göra det själv måste du ha nyare kernel, nyare xorg, nyare vaapi, nyare libva, nyare mesa, nyare cairo och nyare libdrm med mera. Så då får du titta på t ex tredjeparts PPAs som xorg-edgers (inte lika nytt som Q2-paketet, men mycket nyare än vad som skeppades) om du inte väljer att installera 13.10 helt enkelt. Det är för att du inte refererar till något själv du får sådana spretande svar och frågor.

Det du gjort i GRUB är ju att stänga av Intelgrafikens drivrutiner och detta är bara att rekommendera om du ska köra i VESA-läge med Xorgs generic VESA-drivare. Då är det klart att du inte får igång hårdvaruacceleration eller något. Utgå ifrån de resurser som finns så kanske folk kan hjälpa dig.

problemet med 13.04 är att mitt nic inte stöds därför trodde jag att det var en snart lösning att installera nyare kernel där det funkar direkt, men Intels drivisar funkar då inte pga det?

anledningen till grub ändringen är att jag först fick lila skärm och sedan svart skärm vid start, trodde att det var en "fix" inte att rulla tillbaka till vesa drivisar.

dåligt beskrivet av mig helt klart.

så alternativen är 13.04 -> Intel drivers?
annan drivrutin?
13.10?

men "grub" fixen måste bort oavsett alltså..

får komplettera lite när ja kommer hem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du har stängt av KMS, Intels drivrutiner kan bara använda KMS.

Du kan köra med nyare kernel, då ingår DKMS i kerneln. Det är då xorg, drm, mesa och det andra som uppdateras av verktyget.

Därför förslog jag xorg-edgers och det tillsammans med ny kernel presterar bra jämfört med det från början. Så rensa och börja därifrån. Antar att du kör kernel från Saucy. 3.10.9 är väl nyaste där.