Permalänk
Medlem

Vattenkylnings tips

Jag har tänkt bygga ett nytt system efter ett total haveri här hemma. Hade tänkt vänta till Haswell-e meeeeeeen det ville tydligen inte min burk, så med Ivy-e runt hörnet så siktar vi på den.

Tänkte även ge mig på min första vatten loop och har följande 2 frågor.

Jag tänkte köra radiatorer i push/pull med coirsair SP120 quiet edition. Hur tysta är dem egentligen om man tänker att jag måste ha 8st på en 480 rad? lägger jag till en loop till (framtiden) med en 480 till och ökar ytterligare med 8 fläktar så vill jag ju inte att det låter som jag dammsuger lägenheten.

Jag vill ha en ordentlig pump och går på en Liang D5 men vill ha ett shining silver modkit från Bitspower, med en svart modtop. Men har svårt att hitta en återförsäljare med just detta. Någon som ruvar på en bra site, som kanske inte nämnts i stickyn?

Detta kommer sättas i ett coirsair 900d så plats finns.

En övrig fråga som inte hör till resten är att jag överväger 2 st 7970 i crossfire, närmare bestämt Matrix serien. Men då dessa har krångel med värmen och artefaktar extremt mycket. Borde jag snegla åt ett annat kort? Löser vattenblock på GPU artefakt problemet? För då kan jag överleva en löning till och köpa vatten till dem sen, men om de inte hjälper så kanske jag borde köpa kort som använder referens PCB.

tackar och bockar i förhand för hjälp

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |

Permalänk

Kan säga att chassit blir du inte besviken på. Har ett själv nämligen.

Angående fläktarna så vet jag inte hur de låter. Men använd en fläktkontroll och dra ner hastigheten på de. Om du ska ha 2 480 rads så behöver de inte gå för fullt tror jag.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Nej planen är att undervolta dem och låta dem gå på lägre varvtal, men sett till mängden fläktar(16st) så måste de ju låta något. Även om man har quiet edition fans...

Visa signatur

Moderkort: Asus rampage IV B.E | Cpu: i7 4930K | Ram: Corsair Dominator Platinum 32GB | Chassi: Corsair 900D | Grafikkort: Tri-SLI EVGA GTX Titan Black SC | Nätagg: Corsair AX1500i | Lagring: 2x Samsung 850pro SSD raid-0, 3x 2TB Western Digital Red | Custom Watercooling: Dual EK D5 pumps | Dual Bitspower 250ml res | Full EK nickel + nickel acetal waterblocks | Full Bitspower Shining silver fittings | Alphacool NexXxos XT45 240+480+480 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nephelim:

Nej planen är att undervolta dem och låta dem gå på lägre varvtal, men sett till mängden fläktar(16st) så måste de ju låta något. Även om man har quiet edition fans...

Som du säger så låter det ju lite när man har många fläktar. Jag kör med 3 x 480 + 1 x 120 ej pnp i ca 700 rpm. Helt ok ljud nivå (13st 120mm + 2st 140mm)

Vid surfande kan du ju stänga av 90% om det ska vara helt tyst

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk

Finns det någon anledning till att du ska köra push/pull? Vad jag läst är det väldigt liten prestandavinst på att dubbla antalet fläktar såvida du inte använder en radiator med väldigt hög fentäthet. Själv använder jag 60mm tjocka radiatorer med gentle typhoon fläktar som tuffar på i 1000 rpm och det blåser alldeles utmärkt igenom.

Angående vattenkylningssidor så har jag köpt en del via de här: watercoolinguk.co.uk
De har bättre priser än de flesta andra och väldigt bra utbud men frakten är dyrare samt att den har krånglat lite för mig (förseningar).

Sen finns såklart aquatuning.de som även dem har bra utbud. De har bra leveranstid och är smidiga att ha att göra med men kan bli ganska mycket dyrare än watercoolinguk på vissa produkter, typ radiatorer och gpu-block. Man tjänar lätt in den dyrare frakten från watercoolinguk om man köper rätt grejer iaf. En radiator jag köpte skilde ca 30% i pris mellan de två sidorna.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 900d PSU: Seasonic Prime Titanium 850W Moderkort: ASUS Maximus VIII Formula CPU: i7-6700k @4.8Ghz Kylning: Custom vattenkylning på CPU och grafikkort Ram: Corsair Vengeance 3000MHz 2x8GB GPU: Asus Strix 1080Ti OC