Utorrent+övriga användning=Katastrof

Permalänk
Medlem

Utorrent+övriga användning=Katastrof

Hallå på denna trevliga Fredag!

Har ett litet problem som jag inte kan komma runt.

Ska gå rakt på sak.

När jag tankar med utorrent, i låt säga 10 MB/s så är det i princip omöjligt att göra något annat på datorn. Till och med Spotify fryser, surfa är inte att tala om.

Sitter på denna 3,5' Sata hårddisken: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=461197

Jag överför filer i runt 35 MB/s så jag förstår inte vad problemet är. Ska ju finnas gott om hastighet kvar för att göra annat.

CPU-användningen och RAM-minnet är inte belastat nämnvärt.

Med min förra dator var det här inget problem, (hade dock samma hårddisk).
Så jag funderar på om det är utorrent 3.3.1 som fört med sig nåt ändring i hårddiskproritet eller liknande.

Någon som har nåt förslag på vad det kan vara?

Tack!

(Dator i signatur)

Permalänk
Medlem

Det handlar inte så mycket om hastighet utan hur taxerad hårddisken är. En mekanisk hårddisk kan i sak bara göra en sak i taget, men där flera fortlöpande uppdrag bekostar hastigheten varje uppdrag kan på utfört på.

Min rekommendation är att köpa en extra hårddisk.

Permalänk

Du belastar antagligen internetet väldigt tungt med många som käller och klienter samt hög nedladdningshastighet

Permalänk

Du kan ju testa typ qbittorrent för att se om det blir någon skillnad.

Som Mr.Borka säger kan ju en hårddisk bara göra en sak i taget, och jag har ingen aning om hur den prioriterar. Men att surfa t.ex. använder väl egentligen inte hårddisken utan jobbar mot ramminnet, så dina problem kan ju bero på någon bugg i utorrent.

Deathdevil hade också en bra idé, men jag utgick från att det gällde all användning på datorn och inte bara surfande/streaming. Om det är nätverket som begränsar så stryp hastigheten i utorrent

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem

@Mr.Borka

Ja det känns som att det får bli det.

Har bockat i "Pre-allocate all files". Får se om det ger någon effekt.

Märkligt dock att jag inte upplevde detta på förra datorn.

@Deathdevil

Internethastigheten ska inte vara problemet, det är mer att webbläsaren fryser för att hårddiskens kapacitet går åt till Uttorrent. Reglerar nedhastigheten & upphastigheten ibland för att testa, går lite bättre, men hårddisken har det kämpigt ändå.

Tackar hur som helst för de snabba svaren!

Permalänk
Medlem

De få gångar jag laddar hem en torrent via µtorrent går det knappt att använda datorn i övrigt. Inget spel, TS går inte att logga in på och surfa är assegt. Kan se på film dock

Då har jag OS på en SSD och µtorrent sparar på en separat HDD..

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Medlem

Nu nämner du två saker som använder internet. Vilket gör att vi inte kan utesluta det. Hur vet du att den orkar arbeta i 35mbyte/s? Om det är sekventiell läsning i ett benchmark så är det dåligt. Men det är helt ok om du kopierar filer mellan två mappar på samma hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Nu nämner du två saker som använder internet. Vilket gör att vi inte kan utesluta det. Hur vet du att den orkar arbeta i 35mbyte/s? Om det är sekventiell läsning i ett benchmark så är det dåligt. Men det är helt ok om du kopierar filer mellan två mappar på samma hårddisk.

Ja jag tog den hastigheten ifrån när jag överför filer till externa hårddiskar.

Sekventiell läsning har jag ingen aning om, får kolla specsen på hårddisken.

Men som jag sa, har testat att strypa hastigheten till 6-7 MB/s, utan vidare effekt. Då har jag 3-4 MB/s till surf+spotify, så har svårt att se att det är internethastigheten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Southman:

@Mr.Borka

Ja det känns som att det får bli det.

Har bockat i "Pre-allocate all files". Får se om det ger någon effekt.

Märkligt dock att jag inte upplevde detta på förra datorn.

@Deathdevil

Internethastigheten ska inte vara problemet, det är mer att webbläsaren fryser för att hårddiskens kapacitet går åt till Uttorrent. Reglerar nedhastigheten & upphastigheten ibland för att testa, går lite bättre, men hårddisken har det kämpigt ändå.

Tackar hur som helst för de snabba svaren!

Pre-allocate files är för att minska fragmenteringen och gör inte speciellt mycket för hastigheten. Torrent är till sin natur väldigt krävande för mekaniska diskar med alla sina hundratals till hundratusentals fragment (beroende på torrent) som ska skrivas till disk. Har man också valt att torrenten ska slutcheckas när den är färdighämtad (inte bara enskilda block under tiden) kan det ta tvärtstopp bara av en enda torrent. Det finns många inställningar som påverkar och även hur torrenten är gjord med hur många block som i sin tur beror på vald blockstorlek och storleken på hela torrenten.

Stor diskcache (i programmet då) hjälper en del, men även en 7200-disk som minimum eftersom accesstiden har stor betydelse för torrent.

Enstaka torrents kan man köra på samma dator man använder till annat, men så fort det blir mer rekommenderas dedikerad burk, imho.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Den här diskussionen har varit uppe ett flertal gånger, SÖK!

Det man konstaterat e att torrent BÅDE läser å skriver omväxlande vilket är anstängande för disken, därför kan man behöva:

1. Använda en separat disk för torrentpartitionen
2. Sätta upp en stor cache
3. Formatera torrentpartitionen med cluster size = 64kB

Prova det så kommer det att sluta lagga

Permalänk
Medlem

Jag sitter på 100Mb/s internet och upplever ungefär samma sak, men enbart med program som använder internet. 10 MB/s i nettotrafik är ganska nära 100Mb/s i bruttotrafik. Så det är ju inte så konstigt att andra program som ansluter till internet får problem med det, då uTorrent tar upp all bandbredd som finns.

Har du också 100Mb/s internet? Att du kan överföra filer i 35MB/s i ditt hemnätverk har ju inget att göra med bandbredden mot internet.

Har du testat om program som inte ansluter till internet också är långsamma? Är de inte det så har det ju inget med långsam dator eller långsam hårddisk att göra.

Permalänk
Medlem

10 MB/s (torrents) är väl ungefär vad man kan få ut av en 100Mb-lina.

Om problemen bara berör program som accessar internet, torde det vara problemet.

Ev kan det ju vara routern som flaskar...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Entusiast

µTorrent brukar varna om det är hårddisken som sätter stopp. Det något om att hårddisken är överbelastad längst ner i fönstret.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Inställningar > Avancerat > Diskcache, bocka i att skippa automatisk cachestorlek, sätt den till 1024mb. 1800 är max om jag inte minns fel, och 1024 är en fin siffra. (OCD, OCD, OCD!)

Kvarstår problemet?

Permalänk
Avstängd

Jag kör µTorrent och har åxå 100Mbit internet och när jag tankar ner i nästan max speed till en USB Hdd märker jag överhuvudtaget ingenting när jag spelar onlinespel eller gör annat på nätet...enda jag har begränsat är uppladdningshastigheten som jag satt till max 1000 kB/s och max antal nerladdningar är satt till 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Har du också 100Mb/s internet? Att du kan överföra filer i 35MB/s i ditt hemnätverk har ju inget att göra med bandbredden mot internet.

Har du testat om program som inte ansluter till internet också är långsamma? Är de inte det så har det ju inget med långsam dator eller långsam hårddisk att göra.

Det fattar jag med att hårddiskens överföringshastighet inte har nåt att göra med internetuppkopplingen.
Skrev hastigheten i samband med när vi pratade om hårddiskens prestanda.

Ja, hela datorn bli slö som jag skrev, har redan uteslutit att det skulle vara internet

Så det är rimligen som nån sa att hårddisken blir för taxerad.

@Finkelzvin

Tack för tipset, har ändrat cachestorleken. Förhoppningsvis blir det lite bättre.
Tack för alla andra svar med!

Permalänk
Medlem

Hade liknande problem, fast då var det routern som blev floodad av alla connections och kunde därför inte klara av normal surf. Bytte till en Asus RT-N66U och så var problemet löst.

Hårddisken kan verkligen inte vara boven i dramat, den ska utan problem klara av att skriva i 10MB/s. Vad kör du med för värden under Bandwidth?

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Southman:

Ja jag tog den hastigheten ifrån när jag överför filer till externa hårddiskar.

Sekventiell läsning har jag ingen aning om, får kolla specsen på hårddisken.

Men som jag sa, har testat att strypa hastigheten till 6-7 MB/s, utan vidare effekt. Då har jag 3-4 MB/s till surf+spotify, så har svårt att se att det är internethastigheten.

aha, då begränsades du av usb2-gränssnittet.

Jag har märkt att uppladdningen stör mycket på min adsl-lina.

Permalänk
Inaktiv

ladda hem denna istället

Permalänk
Avstängd

Vanligt fenomen när man laddar ner ifrån utorrent till samma Mekaniska disk som du har windows och annat på. Det går helt enkelt inte.

Använd en SSD till windows eller en annan mekanisk disk till windows, annars kommer du dras med frysningar av andra program och allmänt slö dator när du sitter o tankar med utorrent.

Det har alltså ingenting att göra med ditt internet. Det är din hårddisk som flaskar helt enkelt.

Råd: Köp en extra hårddisk.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Den här diskussionen har varit uppe ett flertal gånger, SÖK!

Det man konstaterat e att torrent BÅDE läser å skriver omväxlande vilket är anstängande för disken, därför kan man behöva:

1. Använda en separat disk för torrentpartitionen
2. Sätta upp en stor cache
3. Formatera torrentpartitionen med cluster size = 64kB

Prova det så kommer det att sluta lagga

This är svaret på din fråga.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Tackar ödmjukast för alla svar!

Dags att snart investera i en ssd känner jag.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Afrasbaba:

Hade liknande problem, fast då var det routern som blev floodad av alla connections och kunde därför inte klara av normal surf. Bytte till en Asus RT-N66U och så var problemet löst.

Hårddisken kan verkligen inte vara boven i dramat, den ska utan problem klara av att skriva i 10MB/s. Vad kör du med för värden under Bandwidth?

Som andra redan påpekat så är det inga som helst problem att få en mekanisk hårddisk att bli flaskhals vid just torrents. Hela grunden är ju att du har massa små fragment och om sammtidigt försöker ladda upp fragment från flera olika torrents samt ladda hem fragment från flera olika torrents så måste de stackars läsarmarna hoppa som galningar över skivorna för att läsa och skriva saker på olika delar. Just den typen av arbetsbelastning är fruktansvärt dålig för en hårddisk eftesom den i princip bara kan läsa eller skriva en sak åt gången och mellan varje fragment som ska läsas och skrivas så har vi den trevliga söktiden som ställer till det. Extra jobbigt är det om man har OS och andra program på samma hårddisk eftersom även de behöver läsa och skriva en del.

Att dränka hårddisken med en 100 Mbit/s uppkoppling är inga som helst problem. Det är till och med ett rätt vanligt problem.

De enklaste lösningarna är att sätta en stor cache så att µTorrent kan arbeta mer mot RAM istället för direkt mot hårddisk. Att begränsa antalet simultana uppkopplingar hjälper också. Det sistnämnda är för övrigt också en lösning på problemet du beskriver. Fungerar bra för dem som inte vill, kan eller har råd att köpa ny hårdvara. Till exempel alla oss stackare som måste använda internetleveratörens skit för att TV och IP-telefoni ska fungera.

Sen är problemet du beskriver också vanligt förekommande, speciellt bland alla oss stackare som sitter med internetleveratörernas skräp.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv

Var kan man se vilken clusterstorlek ens partioner använder?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klappa:

Var kan man se vilken clusterstorlek ens partioner använder?

Om du är administratör använd cmd och där skriver du chkdsk + den disk du vill kolla.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Om du är administratör använd cmd och där skriver du chkdsk + den disk du vill kolla.

Okej vilken av dem är cluster size?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klappa:

Okej vilken av dem är cluster size?

Det heter allocation unit vilket är detsamma.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)