Ibland slutar alla program svara, samtidigt. Hårddisk?

Permalänk

Ibland slutar alla program svara, samtidigt. Hårddisk?

Uppdatering: Tror nog det är ett virus. För jag har aldrig installerat något GFI Software Anti Malware Service. Gaah!

Ursprunglig post:

Jag har senaste veckan haft problem med datorn. Den är bara några månader gammal.

Vad som händer är att program slutar att svara. Pekaren blir ett timglas, fönstren slutar ritas om och "(svarar inte)" hamnar i titeln. Det påverkar alla program, ett efter ett. De svarar så småningom, det går att stänga dem, men det tar ~10 minuter innan de reagerar.

Windows explorer står också bara och tuggar när det händer. Visar inga filer, bara en progress bar. Om man väntar en kvart kanske den visar innehållet i en katalog, klickar man då nånting börjar den tugga igen. Även startmenyn och aktivitetsfältet uppdateras bara stötvis.

Första gången öppnade jag aktivitetshanteraren för att se om det var något program igång, men såg inget skumt. Minnesanvändning och cpu var låga.

Sen insåg jag att C: var totalt full, så jag trodde det kunde vara att program väntade på temporära filer, eller att loggfiler köades upp eller något... Körde diskrensning (det tog lång tid) vilket frigjorde 17 GB temporära filer och så blev datorn plötsligt rapp igen. Jag trodde problemet var löst. Men nu har det hänt ytterligare 2-3 gånger fastän jag har 25 GB ledigt på C:.

När det händer så är det bara att starta om, sen är allt som det ska.

Jag har sökt genom datorn med AdAware utan att hitta något problem. Jag har kollat hårddiskarna med speedfan, och enligt SMART är de ok bägge två.

Jag tycker det verkar som hårddiskproblem? Just att den inte kraschar utan bara väntar och väntar. Men i så fall vilken av diskarna och varför rapporteras inga fel i SMART?

Eller så kanske det är nåt elakt program? Jag har ju sökt men antivirusprogram är ju inte ofelbara.

OS: Windows 7, fullt uppdaterad i windows update.
Moderkort: Asus Z87M-PLUS µATX
CPU: intel core i5 4570S, 2,9 GHz
RAM: 2×4 Gb Corsair Vengeance Low Profile, DDR3 PC3-12800 1600MHz
Grafik: XFX radeon HD7750 Core 2GB.
HD 1 (C:): Samsung SSD 830, 128 GB
HD 2 (D:): Seagate momentus laptop, SATA, 2,5”, 1 TB, 5400rpm, 8Mb cache.
DVD: Asus model DRW-24B5ST-19
PSU: BeQuiet 80+ Bronze

Temperaturer är alla vanligen under 35 grader. Ej belastad, vilket den inte varit när problemen hänt heller.

Permalänk
Medlem

Sök med Malwarebytes.
Kör även cmd som administratör och skriv sfc /scannow

Permalänk

Hm, jag har bootat om i felsäkert, installerat, uppdaterat och scannat med malwarebytes utan att hitta nåt. Har däremot sett att det där GFI ingår i ad-aware, de har licensierat den.

Jag ska nog bara installera om windows. Fast i och med att jag inte vet varifrån det kom kanske jag åker på samma grej direkt igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gubbjekeln:

Hm, jag har bootat om i felsäkert, installerat, uppdaterat och scannat med malwarebytes utan att hitta nåt. Har däremot sett att det där GFI ingår i ad-aware, de har licensierat den.

Jag ska nog bara installera om windows. Fast i och med att jag inte vet varifrån det kom kanske jag åker på samma grej direkt igen.

Se bara till att få in ett bra virusprogram direkt när du installerat om så ska det nog gå bra:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift