Den stora tråden om stora videokameror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Lite lustigt men tycker det verkligen känns som att nu är läget då man inte ska köpa någon av de nyare kamerorna på marknaden. Alla som jag är intresserad av går bort av anledningen "bättre att vänta".
GH4 går bort för att jag vill se mer av A7s.
Ax100 går bort för att jag vill se om XLR-modellen dyker upp.
FZ1000 går bort i väntan på LX8.
RX100iii går bort eftersom nästa Nex (Alpha) säkert får samma codek men med APS-C.
Rx-10 av samman anledning.
Den enda som finns kvar är BM4K men den kan vänta av alla möjliga anledningar.

Tror mycket iofs hänger på att FS100an är såpass allround att den går att ha till i princip allt. Enda knikset är storleken.

Är verkligen XLR-delen så viktig? Sålänge du har referensljud syncar ju programvaran automatiskt extern inspelning..

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Är verkligen XLR-delen så viktig? Sålänge du har referensljud syncar ju programvaran automatiskt extern inspelning..

Kommer aldrig gå tillbaka till separat ljud om det inte är nödvändigt, xlr rules

Sen rycktas det om att den har 4:2:2 också.

Permalänk
Medlem

Ska låta kaffet bryggas färdigt och sedan se om jag ska bli ruinerad

Permalänk
Medlem

Hade jag suttit och valt mellan GH4 och A7s hade jag valt GH4 pga. intern inspelning.
Bägge har möjlighet för XLR input men detta kräver en extra dosa för bägge.

Om interna inspelningen inte är så viktig och extrakostnaden för att sätta denna i en rig med allt monterat så hade jag valt Sonyn.

AX100 har också möjlighet till XLR förresten - om du inte visste.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Jo den vet jag, funkar på A7, A7r och A7s också.
Personligen mellan GH4 och A7s hade jag tagit A7s med eller utan extern recorder. 50mbit fullformat är värt mer för mig än 4K m4/3.
Men helst skulle jag vilja ha typ en FS100 eller AF100 med 4K till ett rimligt pris, men det lär ju inte hända på ett tag. FS700 finns men det blir ganska rejäla summor redan innan man plussar på för 4K uppdateringen och en recorder, alldeles för mycktet för mig.

Som sagt, inte läge för något köp just nu. Får se vad som händer efter sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jo den vet jag, funkar på A7, A7r och A7s också.
Personligen mellan GH4 och A7s hade jag tagit A7s med eller utan extern recorder. 50mbit fullformat är värt mer för mig än 4K m4/3.
Men helst skulle jag vilja ha typ en FS100 eller AF100 med 4K till ett rimligt pris, men det lär ju inte hända på ett tag. FS700 finns men det blir ganska rejäla summor redan innan man plussar på för 4K uppdateringen och en recorder, alldeles för mycktet för mig.

Som sagt, inte läge för något köp just nu. Får se vad som händer efter sommaren.

Coolt med Canon XF205 att du kan sitta vid en dator och ställa om bländare, wb, fokus och annat för den som jobbar.. över wifi
Supportas av många kontrollbord. Det är lite coolt.

Fullformat är nice men jag har börjat föredra lite mindre sensorer av någon anledning.
Kanske för att jag gillar lite mindre maskiner numer..

Monterade på mattebox och follow focus, rails osv på min AX100. Ser rolig ut

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Coolt med Canon XF205 att du kan sitta vid en dator och ställa om bländare, wb, fokus och annat för den som jobbar.. över wifi
Supportas av många kontrollbord. Det är lite coolt.

Fullformat är nice men jag har börjat föredra lite mindre sensorer av någon anledning.
Kanske för att jag gillar lite mindre maskiner numer..

Monterade på mattebox och follow focus, rails osv på min AX100. Ser rolig ut

Skumt det där med sensorstorlekar, jag gillar både s16 och s35 över FF men FF mer än m4/3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Skumt det där med sensorstorlekar, jag gillar både s16 och s35 över FF men FF mer än m4/3.

Ptja, tycker inte den ger rätt look bara =/ Fullformat dvs.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Stämmer det att iPhone 6 får 240fps i 1080p så kanske jag överger Nokia
http://www.avsforum.com/forum/161-camcorders/1583954-iphone-6...

Permalänk
Medlem

Intressant video där de använt alla tre BMD kamerorna men mest BMPCC och BM4K, tycker det inte är helt lätt att se skillnaden,
https://vimeo.com/85413842

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Stämmer det att iPhone 6 får 240fps i 1080p så kanske jag överger Nokia
http://www.avsforum.com/forum/161-camcorders/1583954-iphone-6...

Våra cert-devices här har kamera avslagen så kan inte svara på det.
I övrigt är det väl allmänt bekant att iPhones ger dig möjlighet att flyga, prata med döda, väcka upp döda, bota sjukdomar och allt annat som ingen annan kan göra. Så, varför skulle inte även 240 fps stämma om allt annat har stämt hittils?

Själv är jag inte ett dugg intresserad av iPhones - alldeles för tråkiga och opersonliga och små. WP är mer intressant än iPhone.

//A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Intressant video där de använt alla tre BMD kamerorna men mest BMPCC och BM4K, tycker det inte är helt lätt att se skillnaden,
https://vimeo.com/85413842

För att de är proffs på att matcha färgerna. Riktigt bra gjort. Jag har sett den där tidigare fast utan kameraidentfiering. Tror det var en "tävling" att gissa klippen var de satt.

Jag skulle vilja göra en head to head comp. mellan ax100 och bmpcc för att se om ax100 kan köra över allt eller inte. Ser man detta klipp blir man ju fundersam om jag kan få AX100 att se ut sådär med latituden den ger.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

För att de är proffs på att matcha färgerna. Riktigt bra gjort. Jag har sett den där tidigare fast utan kameraidentfiering. Tror det var en "tävling" att gissa klippen var de satt.

Jag skulle vilja göra en head to head comp. mellan ax100 och bmpcc för att se om ax100 kan köra över allt eller inte. Ser man detta klipp blir man ju fundersam om jag kan få AX100 att se ut sådär med latituden den ger.

Gör en shootout, älskar shootouts
Var ute med hela mitt Sonyherravälde igår. FS100 dominerade stort men nex-5t förvånade. Den hade tex mycket bättre hantering av Moire jämfört med A7 och A6000, men även där drog FS100 längsta strået.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Gör en shootout, älskar shootouts
Var ute med hela mitt Sonyherravälde igår. FS100 dominerade stort men nex-5t förvånade. Den hade tex mycket bättre hantering av Moire jämfört med A7 och A6000, men även där drog FS100 längsta strået.

Snart är det dags att åka till powermeet.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Snart är det dags att åka till powermeet.

Verkligen, tycker det känns som det är långt borta men det börjar ju om bara några dagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Verkligen, tycker det känns som det är långt borta men det börjar ju om bara några dagar

Jaha, du får säga när var hur och vem detta ska fixas.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Jaha, du får säga när var hur och vem detta ska fixas.

Ähh, inga konstigheter. Ta med en kamera och ett glatt humör så glider vi runt och filmar det vi ser. Kan ju bli en rulle 120 eller två också.
Behöver du sovplats så pumpar jag upp luftmadrassen, är lite trångbodd men vem sitter inne på Power Meet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ähh, inga konstigheter. Ta med en kamera och ett glatt humör så glider vi runt och filmar det vi ser. Kan ju bli en rulle 120 eller två också.
Behöver du sovplats så pumpar jag upp luftmadrassen, är lite trångbodd men vem sitter inne på Power Meet

Min packlista:

* Stort stativ.
* Steadicamklon

* BMPCC + 16/35mm + 9-16 + stepupring och efadapter + ND
* 4K kamera

* Laptop
* Disk
* Minneskort

* Öl

Är det hela helgen? Blir mycket data att offloada.

Vad för kamera tänkte du köra? Finns det något du behöver som jag har som jag ska ta med?

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Min packlista:

* Stort stativ.
* Steadicamklon

* BMPCC + 16/35mm + 9-16 + stepupring och efadapter + ND
* 4K kamera

* Laptop
* Disk
* Minneskort

* Öl

Är det hela helgen? Blir mycket data att offloada.

Vad för kamera tänkte du köra? Finns det något du behöver som jag har som jag ska ta med?

Det håller på Tors-Lör men man bestämmer själv hur mycket man orkar med
Jag kör nog FS100 all the way

Ja det där med data kan bli lurigt, jag har ganska fullt men min FS100 får ju in ca 5h på ett 64GB så det ordnar sig. Om du har något roligt L-objektiv vore det skoj att testa, jag har bara mitt 24-105/4 och mina gamla primes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det håller på Tors-Lör men man bestämmer själv hur mycket man orkar med
Jag kör nog FS100 all the way

Ja det där med data kan bli lurigt, jag har ganska fullt men min FS100 får ju in ca 5h på ett 64GB så det ordnar sig. Om du har något roligt L-objektiv vore det skoj att testa, jag har bara mitt 24-105/4 och mina gamla primes.

Tant har med flera utomlands och jag tror inte hon hinner hem innan powermeet.
Jag har hemma 24-70, 70-200 f/4L utan IS, 16+35 rokinon/samyang, 50mm f/1.4 icke L.

Jag har med mig 1TB extern disk så jag skapar en folder för vårt content så får vi offloada under dagen. Sen kan du kopiera det på kvällen. Tryna över blir väl ett måste om öl ska inmundigas :D. Jag får ca 2h kontent på 64GB i 60Mbit. Jag har 2 x 64GB med mig men batteri räcker drygt ett kort.

Blir perfekt. Köra 2h, ladda av minneskort, ladda kamera - dra ett par öl - ut igen.

Får inte glömma keps om de blir soligt så man inte kommer hem som ett rödljus

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Tant har med flera utomlands och jag tror inte hon hinner hem innan powermeet.
Jag har hemma 24-70, 70-200 f/4L utan IS, 16+35 rokinon/samyang, 50mm f/1.4 icke L.

Jag har med mig 1TB extern disk så jag skapar en folder för vårt content så får vi offloada under dagen. Sen kan du kopiera det på kvällen. Tryna över blir väl ett måste om öl ska inmundigas :D. Jag får ca 2h kontent på 64GB i 60Mbit. Jag har 2 x 64GB med mig men batteri räcker drygt ett kort.

Blir perfekt. Köra 2h, ladda av minneskort, ladda kamera - dra ett par öl - ut igen.

Får inte glömma keps om de blir soligt så man inte kommer hem som ett rödljus

// A

Ta med 70-200, blir ju rätt stabil tele på APS-C, kan vara bra eftersom man blir ju ståendes lite på trottoaren och vägen är bred

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Ta med 70-200, blir ju rätt stabil tele på APS-C, kan vara bra eftersom man blir ju ståendes lite på trottoaren och vägen är bred

Gött. Fixar.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Gött. Min nya steadicam kom precis till Servicestället.. 1h kvar på jobbet och sen ska jag hämta och leka

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fin video.

Det var tungt igår. Ska konsultera min steadicampolare så jag får armen korrekt. Fått lasta på mattebox, follow focus osv på AX100 för att få den att väga mer än 2kg - annars blir det för lätt.

Gick runt hemma och flög.. men måste ut och ha plats och leka runt.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Fin video.

Det var tungt igår. Ska konsultera min steadicampolare så jag får armen korrekt. Fått lasta på mattebox, follow focus osv på AX100 för att få den att väga mer än 2kg - annars blir det för lätt.

Gick runt hemma och flög.. men måste ut och ha plats och leka runt.

// A

Vad väger hela kittet, jag menar mer för när man ska ta sig från A till B, är det mycket att släpa på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Vad väger hela kittet, jag menar mer för när man ska ta sig från A till B, är det mycket att släpa på?

Kamera, mattebox, stabilisator, arm, väst, FF osv väger nog 10-15kg. Väl monterat på mig kan jag nog gå en hel dag med det. Är väl som en laptopväska med lite extraprylar bara

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Jag har bra väska osv. Jag är van att släpa - jag låter energin gå åt för att få med precis vad jag vill

Vilka dagar är det vi tänkt köra? Fre-Lör? Lör-Sön? Fre-Sön?

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Inte så farligt då, ska bli spännande att se.

Det är lite upp till dig, jag kör nog lite på torsdagen, speciellt på morgonen för att fånga de första som rullar in, brukar se coolt ut en tyst morgon när ett par tre V8or rullar in.
Men annars är ju Lördagen säkert då det är som mest folk så Fre-Lör kanske. Sen kommer ju vädret kunna ställa allt på ända.