System återställning, nu är SSD full

Permalänk
Medlem

System återställning, nu är SSD full

Hej,

Under windows uppdateringen (w8) hängde sig datorn och fastnade på 12 %. Var tvungen att göra en system återställning där jag uppfattade det som att endast filer i konflikt skulle åtgärdas. Visade sig när jag startade om att datorn hade rensats näst intill helt. Word dokument etc var fortfarande kvar men word, steam, chrome, spotify osv har försvunnit.

Segt som det är började jag ladda ner och installera allt på nytt. Men nu är min SSD näst intill full, de spel som tidigare var installerade på steam får inte längre plats. Behöver jag defragmentara disken eller är något annat fel.

Permalänk
Medlem

Steam osv må vara borta men filerna ligger kvar.
Så ta o städa disken lite så ska du se att det blir lite mer plats över.

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Avstängd

Vet ju ej hur stor ssd du har,min är på 120 gb.Jag har ju alla spel installerade på en vanlig mekanisk hårddisk för och slippa sånt klabb (har över 120 gb installerade spel).Och sen skapar jag en systemavbildning på en extern hårddisk som inkluderar C:disk och min Spelhårddisk.Och skulle det fucka upp sig totalt så fixar man det då lätt.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

Kör en runda CCleaner vettja!

Visa signatur

i5 4690K + CM Hyper 212 EVO | ASUS Maximus VII HERO | Corsair Vengeance 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR3 | ASUS GTX 660 Ti | Corsair HX750w | Samsung 840 250GB EVO | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm | ASUS Xonar DGX | ASUS PCE-AC56 AC1300 | Asus 24" LED FreeSync MG248QR | Phanteks Enthoo Luxe | Windows 10, 64-bit

Permalänk
Medlem

Filerna ligger inte kvar installationerna går inte igenom för att det inte finns plats. SSD är på 240, andra HDD är på 500 men spelen jag vill installera igen fick redan plats, med råge, innan system återställning.

Finns det ingen gammal hederlig defragmentering i w8 eller är cclener enda alternativet?

Permalänk
Medlem

Hittat varför SSD:n är full nu i alla fall. Ligger en ny map [windows.old] med alla mina tidigare program som nu tar upp lika mycket eller mer plats. Finns det någon chans för mig att använda den här windows.old mappens data eller måste alla spel installeras igen.

Om jag inte kan använda den här mappen, vad ska jag göra med den? ta bort den? Jag har redan börjat installera steam, chrome osv igen innan jag hittade mappen.

Permalänk

Låter som du sitter mitt i klabbet. Säkerhetskopiera dina filer och dokument. Börja sen på en ren installation där du börjar med att helt ta bort alla gamla partioner på ssdn. Det tar en extra timme men jag garanterar att du kommer att ångra alla andra alternativ. Jag brukar inte rekommendera ominstallation men i ditt fall tycker jag det är det enda rätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dmkonsulten:

Låter som du sitter mitt i klabbet. Säkerhetskopiera dina filer och dokument. Börja sen på en ren installation där du börjar med att helt ta bort alla gamla partioner på ssdn. Det tar en extra timme men jag garanterar att du kommer att ångra alla andra alternativ. Jag brukar inte rekommendera ominstallation men i ditt fall tycker jag det är det enda rätta.

Ok, tack för hjälpen. Är filerna på HDD säkra om jag kör en ominstallation eller är det säkrast att ta ut den under tiden?

Permalänk
Medlem

Precis som jag sa ! Filerna ligger "kvar".

För att slippa strul så koppla ur den andra HDDn först, tar bara nån minut extra...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar