Förkromade rör eller kopparrör för vattenkylning. Fungerar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Finns i krom med, men hittar inte dom i Sverige.

Jag är inget fan av den pumpen, men annars ser jag inga problem med det du har valt.

Vad jag förstod så är den pumpen rätt högljud. Den pump alla lovordar d.v.s alphacool D5 är ju otroligt ful (inte för att den kmr synas när jag är klar ändå, men men) och så ser jag inte hur man ska fästa den och sist men inte minst så har den ju bara en anslutning vad jag kan se? :S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tancoll:

Det beror hur man monterar pumpen, jag har inga problem med vibrationer.

Källa på det?

Hittar inget här, TechSweden eller XtremeSystems.

Känns som att dom som har problem har gjort något fel annars hade det varit uppe på XS.

Finns flera på Overclock.net och HardOCP som haft problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Louca:

Vad jag förstod så är den pumpen rätt högljud. Den pump alla lovordar d.v.s alphacool D5 är ju otroligt ful (inte för att den kmr synas när jag är klar ändå, men men) och så ser jag inte hur man ska fästa den och sist men inte minst så har den ju bara en anslutning vad jag kan se? :S

man använder ett mountin kit och en "top" som skapar anslutningar och ger den en finare finish.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

man använder ett mountin kit och en "top" som skapar anslutningar och ger den en finare finish.

Följer det med vid köpet av pumpen eller måste man köpa till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Louca:

Följer det med vid köpet av pumpen eller måste man köpa till det?

tillköp, fungerar inte utan det som jag förstått det.
men kolla med någon med bättre koll här på forumet, kan bara lite bas info...

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

tillköp, fungerar inte utan det som jag förstått det.
men kolla med någon med bättre koll här på forumet, kan bara lite bas info...

Inet gav ett förslag vilken top jag borde ha, så nu väljer jag den pumpen istället faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Louca:

Inet gav ett förslag vilken top jag borde ha, så nu väljer jag den pumpen istället faktiskt.

jag skulle kunna kolla efter en, men jag ä ingen expert...
http://www.inet.se/produkt/5322127/ek-d5-x-top-csq-acetal
ett exempel, kolla i beskrivningen till varje top i tillbehörs kategorin efter nån som du gillar, som passar.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

jag skulle kunna kolla efter en, men jag ä ingen expert...
http://www.inet.se/produkt/5322127/ek-d5-x-top-csq-acetal
ett exempel, kolla i beskrivningen till varje top i tillbehörs kategorin efter nån som du gillar, som passar.

Det var den toppen jag skrev om innan att jag valde. intet.se gav ju det förslaget till mig

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur mycket ström jag kommer behöva från nätagget för att driva hela kalaset? Förutom 280 radiator till vattenkylningen av processorn ska jag ha:

I7, 4770 processor (som jag ska klocka)
Asus Z87 moderkort
Dubbla AMD R9 290X grafikkort (tänkte börja med ett kort beroende på vad de kommer kosta)
16 gig ram från Ripjaws med typ 2133 MHZ

Tänkte att ett 750W eller 850W Borde räcka eller ska jag satsa på 1200W osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Louca:

Någon som vet hur mycket ström jag kommer behöva från nätagget för att driva hela kalaset? Förutom 280 radiator till vattenkylningen av processorn ska jag ha:

I7, 4770 processor (som jag ska klocka)
Asus Z87 moderkort
Dubbla AMD R9 290X grafikkort (tänkte börja med ett kort beroende på vad de kommer kosta)
16 gig ram från Ripjaws med typ 2133 MHZ

Tänkte att ett 750W eller 850W Borde räcka eller ska jag satsa på 1200W osv?

Svårt att säga.
Ett 850w borde räcka, men man vet aldrig hur det är med topend kort.
7970 och 680 var ovanligt strömsnåla för att vara topend.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Då kan man väl slå till på 1000w för att vara på den säkra sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du ska ha en top och en reservoar så varför inte kombinera dem?

EK-D5 X-RES 100 CSQ
http://www.inet.se/produkt/5331168/ek-d5-x-res-100-csq-acetal

Visa signatur

I5 9600k, Asus Prime Z390-A, 16 gig ram, Thermalright true spirit 120, Seasonic s12 620W, Gigabyte 670 4 GB, Phantek P300, Samsung 970 EVO Plus M2

www.3dhus.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vigge50:

Om du ska ha en top och en reservoar så varför inte kombinera dem?

EK-D5 X-RES 100 CSQ
http://www.inet.se/produkt/5331168/ek-d5-x-res-100-csq-acetal

Tycker att resorvaren ser lite liten ut, men den kanske räcker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Louca:

Tycker att resorvaren ser lite liten ut, men den kanske räcker?

Jag har på ett ungefär samma (DDC modellen) men med en liten större tank 140. Du kan alltid byta tanken till en större det finns lösa rör att köpa på http://www.ekwb.com/shop/reservoirs-and-acc/reservoir-acc/ek-... tex om du har plats över osv.
Men det är en bra lösning om man har lite plats det är enkelt att montera både pump och res på detta sättet.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

Jag har på ett ungefär samma (DDC modellen) men med en liten större tank 140. Du kan alltid byta tanken till en större det finns lösa rör att köpa på http://www.ekwb.com/shop/reservoirs-and-acc/reservoir-acc/ek-... tex om du har plats över osv.
Men det är en bra lösning om man har lite plats det är enkelt att montera både pump och res på detta sättet.

Jo det är en bra och snygg lösning. Frågan är om hur stor resorvar man behöver och hur mycket destillerat vatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Louca:

Jo det är en bra och snygg lösning. Frågan är om hur stor resorvar man behöver och hur mycket destillerat vatten.

Reservoaren mest där för att fylla på systemet och för utseendet skull, den har ingen påverkan på kylningen. Jag har i mitt system 420 +240 monsta bägge dvs 80mm radiatorer och 2 block + en 140 res totalt går det åt under 2L i mitt system och man köper destilerat vatten på lokala macken i 4L dunkar för en 40kr typ så det spelar nog ingen roll på priset eller hur mkt det går åt

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

Reservoaren mest där för att fylla på systemet och för utseendet skull, den har ingen påverkan på kylningen. Jag har i mitt system 420 +240 monsta bägge dvs 80mm radiatorer och 2 block + en 140 res totalt går det åt under 2L i mitt system och man köper destilerat vatten på lokala macken i 4L dunkar för en 40kr typ så det spelar nog ingen roll på priset eller hur mkt det går åt

Köpte med ett extra rör ifall att nu är grejerna beställda, sen ska saker måttas i chassit funderar faktiskt på att köpa vanliga kopparör utan krom runt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag klurar fortfarande om hur mycket watt jag kommer behöva från ett nätagg. Tänkte köpa ett RM 1000W modulärt för att driva systemet. Men räcker det verkligen? Jag ska överklocka, driva egen vattenkylning som sagt till processorn och eventuellt 3 grafikkort (åtminstonde 2 kort).