Program för att sätta ihop flera bilder till en

Permalänk
Medlem

Program för att sätta ihop flera bilder till en

Tjenix!

Någon som har hut om vad det finns för program för att sammanfoga flera bilder till en?

Jag har tagit lite närbilder på en tavla som jag gjort för några år sen och ville sammanfoga det till en stor fil (behålla 300 dpi, men ha jättestor upplösning), men när jag provade med Hugin så fick jag bara fram 1 bild och kunde inte göra en 16:10 bild av alla ca 20 bilder som jag tog.

Tavlans storlek IRL är 100 x 80 cm (bredd x höjd) och om jag bara skulle ta 1 bild på den så tappar jag kvalité vid förstoring av själva fotot då upplösningen täcker inte samma storlek som IRL och dess dpi-värde sjunker dramatiskt. Vill inte ha en kornig, och än mindre pixlig, kopia av bilden.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

menar du att göra ett collage typ i datorn?...

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Tjenix!

Någon som har hut om vad det finns för program för att sammanfoga flera bilder till en?

Jag har tagit lite närbilder på en tavla som jag gjort för några år sen och ville sammanfoga det till en stor fil (behålla 300 dpi, men ha jättestor upplösning), men när jag provade med Hugin så fick jag bara fram 1 bild och kunde inte göra en 16:10 bild av alla ca 20 bilder som jag tog.

Tavlans storlek IRL är 100 x 80 cm (bredd x höjd) och om jag bara skulle ta 1 bild på den så tappar jag kvalité vid förstoring av själva fotot då upplösningen täcker inte samma storlek som IRL och dess dpi-värde sjunker dramatiskt. Vill inte ha en kornig, och än mindre pixlig, kopia av bilden.

Du menar sätta ihop dina 20 bilder till en stor bild? Testa det i lightroom. Vet att man kan göra panorama bilder så iaf.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Rekordmedlem

Hugin sätter ihop alla delblder till en, sedan får du beskära den eller skala om den som du viil efter tycke o smak.
Att göra en 16:10 bild av nått som inte har det förhållandet kräver att du beskär eller förvränger perspektivet/bildförhållandet på nått sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

menar du att göra ett collage typ i datorn?...

Nej, inte collage.

Föreställ dig att du har en tavla á 100 x 50 cm som du fotograferar i 10 x 5 cm bilder (10 st sammanlagt) och du vill lägga ihop dessa så att det blir en stor bild. Varje foto har en upplösning på 6000 x 4000 pixlar och totalt blir det då 60000 x 40000 när du väl är klar.

Skrivet av N0iZE:

Du menar sätta ihop dina 20 bilder till en stor bild? Testa det i lightroom. Vet att man kan göra panorama bilder så iaf.

Jag har inte Lightroom i datorn och vägrar gå och köpa något nu. Borde väl finnas något gratisprogram som gör samma sak, precis som Hugin gör med panoramabilder? Eller går det att göra rektangulära bilder med Hugin också, isf hur?

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Testa vad du kan göra med GIMP http://www.gimp.org/
Tror den klarar det som du vill
Annars får du öppna paint med en jättebakgrund först och välja att klippa in bild för bild.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Testa vad du kan göra med GIMP http://www.gimp.org/
Tror den klarar det som du vill
Annars får du öppna paint med en jättebakgrund först och välja att klippa in bild för bild.

Mja, tror inte att GIMP klarar det då inte ens PSCS6 klarar det.
Och nej, jag tänker inte hålla på att böka med Paint av alla program i världen!

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HCOC:

Nej, inte collage.

Föreställ dig att du har en tavla á 100 x 50 cm som du fotograferar i 10 x 5 cm bilder (10 st sammanlagt) och du vill lägga ihop dessa så att det blir en stor bild. Varje foto har en upplösning på 6000 x 4000 pixlar och totalt blir det då 60000 x 40000 när du väl är klar.

Jag har inte Lightroom i datorn och vägrar gå och köpa något nu. Borde väl finnas något gratisprogram som gör samma sak, precis som Hugin gör med panoramabilder? Eller går det att göra rektangulära bilder med Hugin också, isf hur?

Fungerar inte den här principen i Hugin för den bild du vill sätta ihop ?
http://hugin.sourceforge.net/tutorials/multi-row/en.shtml

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara skarva ihop det för hand i photoshop då? Har du testat alla alternativ i photoshop under File>Automate>Photomerge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Mja, tror inte att GIMP klarar det då inte ens PSCS6 klarar det.
Och nej, jag tänker inte hålla på att böka med Paint av alla program i världen!

klart ps klarar det..beroende på hur bilderna ser ut..men man kommer få arbeta ett tag.

http://photoshopskolan.com/photoshop/photomerge/photomerge.ph... du får göra så kanske?..sen merga ihop dom färdiga panoramorna på höjden.. om du fattar vad jag menar..det är nog ett sett. finns säkert flera..elr om ps klarar att ta alla bilder på engång kanske..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Mja, tror inte att GIMP klarar det då inte ens PSCS6 klarar det.
Och nej, jag tänker inte hålla på att böka med Paint av alla program i världen!

Paint som är så lätt.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Provar i skrivandets stund Photomerge på Photoshop.
Enligt aktivitetshanteraren drar PSCS6 just nu 6 GB RAM för att sätta ihop alla bilder, och under "program" pendlar det mellan "igång" och "svarar inte". Måste vara tungt arbete med andra ord, men som tur är så har jag i7-3770K processor samt 32 GB RAM i datorn som jag arbetar med.

Återkommer senare med resultat, genom edit.

EDIT #1: 20+ bilder fungerade inte. Programmet hängde sig.
Provar med bara 6 bilder den här gången.

EDIT #2: 6 bilder gjorde att den blev sjukt skev överallt, trots att jag fotat tavlan helt rakt framifrån.
Ska prova mig fram med fler förslag...

EDIT #3: ArcSofts program kraschade, även om jag körde bara Trial av det....
Provar vidare...

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Kan detta program från Microsoft Research vara något?
http://research.microsoft.com/en-us/um/redmond/groups/ivm/ice...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Kan detta program från Microsoft Research vara något?
http://research.microsoft.com/en-us/um/redmond/groups/ivm/ice...

Enkelt program, dock inte så himla bra när jag försökte få ihop bilderna. Blev gap här och var, fattades även delar av bilder när den slängde ihop allt samt allt var huller om buller skevt och perspektivmässigt berg- och dalbana på bilden. Kommer nog använda det framöver för annat än just detta.

Enda som fungerade någorlunda var Photomerge i PSCS6, där bilden blev 9600 x 6390 pixlar stor. Hade gärna velat ha större än så.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

EDIT #2: 6 bilder gjorde att den blev sjukt skev överallt, trots att jag fotat tavlan helt rakt framifrån.

Jag vet inte vad du menar med helt rakt framifrån. Har du kameran riktad precis 90 grader mot tavlan, dvs du flyttar kameran rakt i sid- och höjdled utan att vrida kameran för de olika delbilderna. Detta är väldigt viktigt för att du inte ska få förvrängningar pga perspektivet. Du kan alltså inte stå på ett och samma ställen och bara vrida kameran, det kommer inte att funka utan att perspektivet gör allt helt koko.
Utöver det behöver du ju använda ett objektiv som inte har någon distortion. Använder du en zoom så brukar dessa i regel ha ett läga nånstans i mitten av zoomåmfånget som har ingen eller iaf väldigt liten distortion. Har du tex en 18-55 kanske den är hyfsat fri från distiortion på 35mm. Makroobjektiv har oftast väldigt låg distortion och är lämpliga för reproarbete.

Uppfyller du dessa kriterier bör det gå att montera ihop bilden utan större problem/förvrängningar.

Sen förstår jag inte varför du behöver har så himla hög upplösning för en bild på 100x80cm. Visst, ska man kunna gå nära och granska bilden med lupp kanske man behöver ha 300ppi, men vid normalt betrakningsavstånd behöver du inte mer än 150-200ppi. Faktum är att med rätt teknik/arbetsflöde lär inte bilden bli vare sig kornig eller pixlig även med bara en enda 10+ Mpix bild. Vill du ha lite extra "marginal" så kan du ju ta 2 eller 4 bilder, men 20 bilder är ju helt onödigt.
De flesta fotolabb/skrivare ger ändå inte mycket högre upplösning än 200ppi för så stora bilder.

Permalänk
Medlem

Crimsons Prefix gör storformatsutskrifter i 400 dpi även om man vill ha 300 x 100 cm bilder.

Ska prova igen vid ett senare tillfälle att få bättre grepp på bilderna. Försöka meka ihop något så man kan fota så rakt som möjligt i 90 graders vinkel och flytta kameran sid- och höjdleds så det blir 6-16 bilder av motivet.

Använde en Nikon D600 och ett Nikon 24-70/2.8G ED objektiv med 50 mm i brännvidd för att fota tavlan, för att bli av med så mycket förvrängning som möjligt.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Crimsons Prefix gör storformatsutskrifter i 400 dpi även om man vill ha 300 x 100 cm bilder.

Nu orkar jag inte gå in på Crimsons sida, men om det verkligen står DPI så behöver du ju inte på långa vägar 400 PPI för att maxa skrivaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Nu orkar jag inte gå in på Crimsons sida, men om det verkligen står DPI så behöver du ju inte på långa vägar 400 PPI för att maxa skrivaren.

Jag försöker inte matcha 400 dpi eftersom kamerorna har inte den funktionen, det är vektorbilder som fungerar i den upplösningen.

Enda jag ville var att behålla 300 dpi samt få så hög bildstorlek som möjligt.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Rekordmedlem

Har du tittat på guiden till Hugin jag länkade?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jag vet inte vad du menar med helt rakt framifrån. Har du kameran riktad precis 90 grader mot tavlan, dvs du flyttar kameran rakt i sid- och höjdled utan att vrida kameran för de olika delbilderna. Detta är väldigt viktigt för att du inte ska få förvrängningar pga perspektivet. Du kan alltså inte stå på ett och samma ställen och bara vrida kameran, det kommer inte att funka utan att perspektivet gör allt helt koko.
Utöver det behöver du ju använda ett objektiv som inte har någon distortion. Använder du en zoom så brukar dessa i regel ha ett läga nånstans i mitten av zoomåmfånget som har ingen eller iaf väldigt liten distortion. Har du tex en 18-55 kanske den är hyfsat fri från distiortion på 35mm. Makroobjektiv har oftast väldigt låg distortion och är lämpliga för reproarbete.

Uppfyller du dessa kriterier bör det gå att montera ihop bilden utan större problem/förvrängningar.

Sen förstår jag inte varför du behöver har så himla hög upplösning för en bild på 100x80cm. Visst, ska man kunna gå nära och granska bilden med lupp kanske man behöver ha 300ppi, men vid normalt betrakningsavstånd behöver du inte mer än 150-200ppi. Faktum är att med rätt teknik/arbetsflöde lär inte bilden bli vare sig kornig eller pixlig även med bara en enda 10+ Mpix bild. Vill du ha lite extra "marginal" så kan du ju ta 2 eller 4 bilder, men 20 bilder är ju helt onödigt.
De flesta fotolabb/skrivare ger ändå inte mycket högre upplösning än 200ppi för så stora bilder.

En fundering bara, bör inte följande gälla: Ju större brännvidd desto bättre?
Förutsatt att man har plats och det är ett objektiv som inte ger nämnvärd distortion.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Rekordmedlem

Varför skulle största möjliga brännvidd vara bäst ? En normaloptik brukar för det mesta både prestera bäst och vara enklast att tillverka, det är inte direkt vanligt med teleoptik på riktiga reprokameror, ska man göra nått själv så får man nog bäst resultat med en normal eller en macrooptik, stativ och naturligtvis jämn och bra bländfri belysning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Varför skulle största möjliga brännvidd vara bäst ? En normaloptik brukar för det mesta både prestera bäst och vara enklast att tillverka, det är inte direkt vanligt med teleoptik på riktiga reprokameror, ska man göra nått själv så får man nog bäst resultat med en normal eller en macrooptik, stativ och naturligtvis jämn och bra bländfri belysning.

Perspektivfelet blir mindre med större brännvidd, speciellt om vinkeln mellan tavlan och kameran inte är perfekt.
I praktiken vet jag inte hur stor skillnad det blir, kanske det är försumbart redan med normaloptik.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror det blir försumbart perspektivfel i praktiken, annars skulle man behöva tilt o shiftoptik, hursomhelst så går det att korrigera det eventuellt lilla fel som blir i mjukvara ganska enkelt när man framkallar bilderna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du tittat på guiden till Hugin jag länkade?

Ja, jag tittade på guiden och det fungerade inte eftersom versionerna av Hugin matchar inte. Senaste har något med kontrollpunkter att göra, och i mitt fall ville den att jag skulle gå igenom det manuellt mellan två bilder som var inte större än ca 100 x 80 pixlar på skärmen (även om programmet var maximerad).

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem

Hur mycket överlapp har du på bilderna? För panorama-bilder brukar man rekommendera att angränsande bilder överlappar med ca. 30%, annars blir det svårt för panorama-programmen att få ihop bilderna bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Hur mycket överlapp har du på bilderna? För panorama-bilder brukar man rekommendera att angränsande bilder överlappar med ca. 30%, annars blir det svårt för panorama-programmen att få ihop bilderna bra.

Det var inte direkt en panoramabild som jag gjorde utan en tile-bild.
Överlappningen låg på ca 25-40% mellan varje bild, men Hugin började bråka om kontrollpunkter ändå.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Apollo-M Mini • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCOC:

Jag försöker inte matcha 400 dpi eftersom kamerorna har inte den funktionen, det är vektorbilder som fungerar i den upplösningen.

Enda jag ville var att behålla 300 dpi samt få så hög bildstorlek som möjligt.

Min poäng var att om skrivaren skriver ut i 400 dpi (vilket iofs låter rätt lågt) så blir ju upplösningen i pixlar (ppi) mycket lägre. Vidare så har (eller hade iaf tidigare) Crimson 400ppi på de mindre maskinerna och för små bilder räcker en bild från en någorlunda modern kamera till det med råge. En 24Mpix bild ger ju möjlighet (om maskinen/skrivaren och pappret klarar det) till dryga 500ppi på ett A4.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HCOC:

Det var inte direkt en panoramabild som jag gjorde utan en tile-bild.
Överlappningen låg på ca 25-40% mellan varje bild, men Hugin började bråka om kontrollpunkter ändå.

Jag har använt Hugin till ett flertal panoramabilder utan bekymmer, men visst ger det många alternativ. Standardalternativen har fungerat som regel, dock.

Jag tror det kan vara värt att undersöka möjligheterna med Hugin mer. Det går att justera egentligen allt manuellt efter programmets initiala gissningar, och det brukar inte vara kinkigt även om passningen är sisådär. Resultaten har varit rent ut sagt fantastiskt bra, klart bättre än vad jag först förväntade mig skulle vara möjligt, även med råmaterial från handhållna modesta kameror.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk

"Kolor Autopano Giga" är nog oslagbart när det gäller att stitcha ihop bilder, det är dock inte gratis.