köpte den nya eizo foris (tycker som förut)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zzcool:

jo jag såg en bilden jag förstår bara inte hur många offrar bild kvalite för att se bilden på dagen

kan likagärna ha en billig tn skärm då eftersom bilden blir blockerad ändå på en dyr ips

Det vore mer intressant att se S27B970 och S27B971 sida vid sida i ett mörkt rum så man kan avgöra exakt hur mycket bättre bilden blir utan AG.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skuggan74:

Det vore mer intressant att se S27B970 och S27B971 sida vid sida i ett mörkt rum så man kan avgöra exakt hur mycket bättre bilden blir utan AG.

jag har sett effekten av en sån coating sånt kan jag inte acceptera tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

S27A850T och S27A850D använder precis som du säger LTM270DL02, medans S27B970/971 använder LTM270DL02-201 en senare revision av panelen, det är lite småändringar som gjorts, den utgår från samma grundmodell men det är inte samma panel. Exakt vad som skiljer vet jag inte, men det har väl med binningen att göra. Jag har 971'an själv, det som utmärker sig vad jag vet på rak arm är väl att man kan kalibrera uniformity på den, men man skulle kunna jämföra specs på skärmarna bara och titta vad som skiljer på själva panelen.

970'an är bara försedd med glas utan AG, själva panelen är densamma som i 971 som inte har glas, bilden ser bättre ut med glas faktiskt men nackdelen är reflexerna som uppstår om man sitter i ett rum med mycket ljusinsläpp. Alla dom skärmar som nämnts här från Samsung har iaf väldigt tunn AG så det påverkar bilden väldigt lite.

Jag undrar om det faktiskt inte är samma panel med samma coating (senare revisionen) på SB970 och SB971. Att det skiljer en revision mellan A850X och SB970/971 förstår jag då jag sett det, har inte sett lika detaljerad recension som av tidigare modell där bara. Elektroniken skiljer sig däremot. SA850D är jämförbar med Asus och Viewsonic på den fronten. För de som inte vill eller behöver finlira med den nyare Samsungversionen så är t ex en Asus PB278Q och Samsung S27A850D mycket billigare. Du får två för samma pris som en 971/970. Sen måste du såklart ha en kalibrator för att använda hårdvarukalibreringen och uniformitetskalibrering kräver att man använder deras medföljande program. S27B971 är inte riktigt för många värt pengarna och premiumpriset när den inte fixar AdobeRGB och hur är det med foten ingen pivot? Men för de finns mycket annat, allt med relativt hård reflexbehandling. För de som måste ha glas så får man nog lov att titta på S27B970D för där finns ändå inga semi och proffsskärmar med samma egenskaper.

Trådskaparen avfärda den halvmatta AG:n på FG2421 så så länge det syns under mikroskåp kommer han nog gnälla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Jag undrar om det faktiskt inte är samma panel med samma coating (senare revisionen) på SB970 och SB971. Att det skiljer en revision mellan A850X och SB970/971 förstår jag då jag sett det, har inte sett lika detaljerad recension som av tidigare modell där bara. Elektroniken skiljer sig däremot. SA850D är jämförbar med Asus och Viewsonic på den fronten. För de som inte vill eller behöver finlira med den nyare Samsungversionen så är t ex en Asus PB278Q och Samsung S27A850D mycket billigare. Du får två för samma pris som en 971/970. Sen måste du såklart ha en kalibrator för att använda hårdvarukalibreringen och uniformitetskalibrering kräver att man använder deras medföljande program. S27B971 är inte riktigt för många värt pengarna och premiumpriset när den inte fixar AdobeRGB och hur är det med foten ingen pivot? Men för de finns mycket annat, allt med relativt hård reflexbehandling. För de som måste ha glas så får man nog lov att titta på S27B970D för där finns ändå inga semi och proffsskärmar med samma egenskaper.

Trådskaparen avfärda den halvmatta AG:n på FG2421 så så länge det syns under mikroskåp kommer han nog gnälla.

Hårdvarukalibreringen kräver som du sa deras program, men jag gillar det för man kan kalibrera helt automatiskt utan att behöva dra i några reglage. För uniformity får man flytta runt kalibratorn på skärmen, men det behöver man ju inte kalibrera stup i kvarten direkt. Vad gäller foten så finns där ingen pilot eller swivel så det gäller att man har ett vågrätt underlag, höj och sänkbar endast. Det beror på att man valt att sätta elektroniken i foten så skärmen blir plattare. Vill man som jag ha en skärm för både redigering och spel så är det nästan det enda valet.

Jag har inte kollat på FG2421 än, men jag vet att Eizo gör tunn coating som iaf inte jag kan se eller störa mig på.

Vill man ha en som klarar Adobe RGB får man titta på Eizo CX270 som har liknande specs vad gäller responstid. Men det är nog som du säger, att inget kommer duga till TS. Vi har iaf visat vilka skärmar som ger bäst bild här i tråden, duger inte någon av dessa finns det nog ingen skärm just nu som gör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du tittat på andra skärmar än?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Har du tittat på andra skärmar än?

jag ska göra det snart börjar sakta bli av med många av mina crt skärmar la ut en annons och fick svar att en person kan ta båda så jag blir av med små skärmarna

var också rea på en triluminos tv högblank 46 tum så ska testa den

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

jag ska göra det snart börjar sakta bli av med många av mina crt skärmar la ut en annons och fick svar att en person kan ta båda så jag blir av med små skärmarna

var också rea på en triluminos tv högblank 46 tum så ska testa den

Du ska väl inte köpa en TV? Din nuvarande har du väl ändå vant dig med?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Du ska väl inte köpa en TV? Din nuvarande har du väl ändå vant dig med?

jag har en gammal panasonic tv framför sängen som jag har tänkt att ersätta och ge till min bror

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Den största frågan är ju;
Har du köpt dig en hårdvarukalibrator så att du kan kolla exakt hur din CRT är inställd och ställa in nästa skärm efter det?
Om inte, varför bemödar du dig ens att titta på andra skärmar ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av huttala:

Den största frågan är ju;
Har du köpt dig en hårdvarukalibrator så att du kan kolla exakt hur din CRT är inställd och ställa in nästa skärm efter det?
Om inte, varför bemödar du dig ens att titta på andra skärmar ?

jag väntar fortfarande på den

problemet jag har med kalibrerings verktyg är att man måste troligen ha ett program körandes hela tiden det går inte rakt in i skärmen utan programmet har jag rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

jag väntar fortfarande på den

problemet jag har med kalibrerings verktyg är att man måste troligen ha ett program körandes hela tiden det går inte rakt in i skärmen utan programmet har jag rätt?

Hela tiden? Nej du ställer in skärmen, får din ICC-profil, om du har skärm som stödjer det ställer in kalibreringen i hårdvaran via mjukvara, men sen är du fri.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Hela tiden? Nej du ställer in skärmen, får din ICC-profil, om du har skärm som stödjer det ställer in kalibreringen i hårdvaran via mjukvara, men sen är du fri.

jaha det gjorde dem mycket mer intressanta gissar att det inte är samma sak med crt skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

jaha det gjorde dem mycket mer intressanta gissar att det inte är samma sak med crt skärmar

Om det går att justera CRT skärmen med mjukvara så men i annat fall så får du justera den manuellt istället till rätt värden, men när inställningen är färdig så är det ingen programvara som går i bakgrunden.

Du får köpa dig en kalibrator helt enkelt, men du är medveten om att dina tidigare argument kommer att falla en efter en...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Puttefnasket:

Om det går att justera CRT skärmen med mjukvara så men i annat fall så får du justera den manuellt istället till rätt värden, men när inställningen är färdig så är det ingen programvara som går i bakgrunden.

Du får köpa dig en kalibrator helt enkelt, men du är medveten om att dina tidigare argument kommer att falla en efter en...

jag har svårt att tro att färgerna plötsligt ska sluta bli kladdade efter en kallibrering men ja jag köper en och använder den på eizon så får jag se vad som händer

jag har inte många crt skärmar kvar längre eftersom jag har blivit av med alla nu

bara mina 3 stycken fw900's kvar har tänkt bli av med dem med och bara ha en enda fw900 och sen hitta en riktigt bra plattskärm att byta till

om det finns jag hoppas du har rätt

nu vet jag att jag vill ha 16:10 också eftersom 16:9 är för smalt effekten kanske blir mindre om skärmen är större

kan du länka en kallibrator du rekommenderar

spyder eller xrite

pris gräns ungefär 2000.kr men om det är nödvändigt så kan jag gå till 3000 trotts att det blir smärtsamt

Permalänk
Medlem

Det är främst en mätare, det är manuell inställning av skärmen i de flesta fall. Utöver det du kan ställa in manuellt så får du även en ICC-profil anpassad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

jag har svårt att tro att färgerna plötsligt ska sluta bli kladdade efter en kallibrering men ja jag köper en och använder den på eizon så får jag se vad som händer

jag har inte många crt skärmar kvar längre eftersom jag har blivit av med alla nu

bara mina 3 stycken fw900's kvar har tänkt bli av med dem med och bara ha en enda fw900 och sen hitta en riktigt bra plattskärm att byta till

om det finns jag hoppas du har rätt

nu vet jag att jag vill ha 16:10 också eftersom 16:9 är för smalt effekten kanske blir mindre om skärmen är större

kan du länka en kallibrator du rekommenderar

spyder eller xrite

pris gräns ungefär 2000.kr men om det är nödvändigt så kan jag gå till 3000 trotts att det blir smärtsamt

Märket på kalibratorn är skitsamma, välj den som har den bästa programvaran i ditt tycke, handhavandet kan skilja fabrikaten åt men resultatet kommer att bli detsamma oavsett vilken du väljer.

Du får ursäkta mig här, men jag finner detta en smula märkligt, du vill ha bästa möjliga bild men till lägsta möjliga pris eller nåt åt det hållet. Köp så dyr kalibrator som din ekonomi håller för, jag har iallafall lärt mig att inte kompromissa på kvalité när jag köper något som jag verkligen vill ha.

Har jag inte råd med det så får jag vänta tills jag har det helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Det är redan etablerat i tråden att det är XRite iDisplay Pro eller Spyder 4 Pro/Elite som gäller om du inte ska upp till ColorMunki, Spectracal, Canon eller liknande. Det är mjukvara och tredjepartsstöd det hänger på vad och vilken exakt modell man köper. Båda är bra nog hårdvara. Spyder behöver ett tilläggsprogram för att ställa in TVs. Sen har såklart tillverkarna egenbrandade varianter men de behöver vi inte nämna. Även om iDisplay Pro och Spyder 4 är en colorimeter så är det vad som är rekommenderade i tråden, och vad som passar slutanvändare.

Vad det gäller inställningar som skapar eller minskar dithering/gitter och klippta nivåer så hade det räckt att du läst recensionen för att se att du inte ska överdriva kontrastet eller mixtra med blacklevel-inställningarna. Detta har ingenting med ytbehandlingen att göra.

Permalänk
Medlem

Infallen ser konstiga ut från trådskaparen, nu ska han ha något som inte finns igen, glansig skärm med glas och 16:10 aspekt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Infallen ser konstiga ut från trådskaparen, nu ska han ha något som inte finns igen, glansig skärm med glas och 16:10 aspekt.

Jag behöver inte 16:10, men nu när jag vet att 16:10 ger mer yta och är en perfekt balans mellan bred och hög så verkar 16:9 för smalt.

När jag jämför eizon med fw900's så ser faktiskt fw900'n större i bild, trotts att eizon är större tror fw900'r är 22 tums bildyta resten är döyta-

16:10 är inte ett måste men nu när jag vet vad det betyder så vet jag att jag vill ha det mer än 16:9

Glansig är ett måste

Permalänk
Medlem

http://tft.vanity.dk/monitorTest_scale.html

Testa gå in på den hemsidan med båda skärmarna, på eizon kommer du nog se skillnad på 0% och 1% men inte på din crt. Det är anledningen till att du ser fläckar/prickar på bilden med stenarna. Skärmen är det inget fel på, bilden har bara inte nog med info i det mörka delarna för att visas korrekt.

Dold text
Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av shocker:

http://tft.vanity.dk/monitorTest_scale.html

Testa gå in på den hemsidan med båda skärmarna, på eizon kommer du nog se skillnad på 0% och 1% men inte på din crt. Det är anledningen till att du ser fläckar/prickar på bilden med stenarna. Skärmen är det inget fel på, bilden har bara inte nog med info i det mörka delarna för att visas korrekt.

jag testade nu

glittereffekten börjar på 10% men under 10% så är det faktiskt ok

3% är där glittereffekten verkar försvinna helt

att byta till en helt svart bild är hur rent som helst helt underbar svärta har den

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

Jag behöver inte 16:10, men nu när jag vet att 16:10 ger mer yta och är en perfekt balans mellan bred och hög så verkar 16:9 för smalt.

När jag jämför eizon med fw900's så ser faktiskt fw900'n större i bild, trotts att eizon är större tror fw900'r är 22 tums bildyta resten är döyta-

16:10 är inte ett måste men nu när jag vet vad det betyder så vet jag att jag vill ha det mer än 16:9

Glansig är ett måste

Och 5:4 är betydligt mer fyrkantigt än 4:3, vad tänker du med egentligen? Det är mer yta på din Eizo än din CRT. Din CRT är lite högre på millimetern bara, sådär 5mm kanske. En 27" 16:9 är både högre och bredare.

Vad du vill ha är något som inte finns.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Och 5:4 är betydligt mer fyrkantigt än 4:3, vad tänker du med egentligen? Det är mer yta på din Eizo än din CRT. Din CRT är lite högre på millimetern bara, sådär 5mm kanske. En 27" 16:9 är både högre och bredare.

Vad du vill ha är något som inte finns.

16:10 finns väl? har sett att många vill ha 16:10 över 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

16:10 finns väl? har sett att många vill ha 16:10 över 9

Hur var det nu, läste du det tidigare inlägget? En ny skärm som fortfarande säljs finns inte med 16:10, glossy och glasskiva.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Hur var det nu, läste du det tidigare inlägget? En ny skärm som fortfarande säljs finns inte med 16:10, glossy och glasskiva.

det betyder inte att det kan finnas senare jag har inte brottom

sen så är det säkert annorlunda med större storlek vilket gör 16:9 acceptabelt eizon är på tok för smal men den är också 24 tum

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror inte det kommer någon stor, bra och blank monitor eftersom en blank yta försvårar möjligheterna att få bra bild i praktiken, reflexproblemen blir hemska.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror inte det kommer någon stor, bra och blank monitor eftersom en blank yta försvårar möjligheterna att få bra bild i praktiken, reflexproblemen blir hemska.

jag har rent glas på min fw900 helt omöjligt att använda den på sommaren måste vänta tills kvällen innan det ens går att använda den men det är ett litet pris att betala för bilden den ger

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zzcool:

jag har rent glas på min fw900 helt omöjligt att använda den på sommaren måste vänta tills kvällen innan det ens går att använda den men det är ett litet pris att betala för bilden den ger

Nej det är ett enormt pris/problem som nästan helt omöjliggör att sälja dem till samtliga som arbetar med bildredigering och liknande professionellt, marknaden blir oerhört liten (troligen obefintlig)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Nej det är ett enormt pris/problem som nästan helt omöjliggör att sälja dem till samtliga som arbetar med bildredigering och liknande professionellt, marknaden blir oerhört liten (troligen obefintlig)

det är iallafall det som totalförstör nya skärmar snart får jag min helblanka triluminos tv får hoppas att jag blir nöjd

jag läste att den är högblank jag hoppas det är så

Permalänk
Medlem

Vet inte varför du drar runt med marknadsföringsnamnen. Sony tillverkar inga paneler, Triluminos betyder bara att den använder bakgrundsbelysning med blå LED och speciell optik från en firma som inte har med Sony att göra. Det är tom en amerikansk firma. Det spelar ingen roll om panelerna sen kommer från Sharp, Panasonic eller AUO eller någon annan.

Ett glas betyder att reflexer förvärras ytterligare, kan du inte jobba på monitorer dagtid, eller använda skärmarna när det behagar så innebär det ju för fan förlorade pengar. Därför kan du inte titta på proffs och semi-proffsskärmar, men du har 16:9 S27B970D som ett dyrare alternativ att titta in. Om du någon gång tar dig till butiker. Den är dock dubbelt så dyr som en matt variant av samma panel som de flesta föredrar.

16:10 är ovanligare sedan 16:9 tog över 23-24 och 27-tum marknaden. Därför osannolikt med nya modeller. Är det nya modeller så är de inte riktade mot dig.