Valves prototyp av Steam Machines på bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas_skane:

Om du har 10% marginal kan du ge många hundringars rabatt på en hel dator och fortfarande tjäna mer än om du bara säljer en del. Inte nekar du Steam en grov rabatt och går miste om en miljardaffär för att du vill ha kvar dina marginaler. Dock tillkommer så klart montering och garanti som ofta äter upp marginalen till slutkund men å andra sidan får du då monteringen och garantin "gratis". Men vid riktigt stora volymer som t.ex. konsoler är fortfarande hårdvaran betydligt billigare än vad den vore om den såldes separat, något som tyvärr istället tas ut som ökad marginal istället. PS3 gav ett tag betydligt bättre prestanda per krona än en PC, så väl att den användes i kluster som en superdator.

Skillnaden här är ju att den går att strippa och använda delarna i en vanlig dator... Det gick inte att göra med en ps3a....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Svårt att se hur det här ska kunna konkurrera med konsollerna, visst, om man drar in Windows 8.1 på den så blir formfaktorn intressant och en grymt skön lanburk om man spelar spel som BF4 etc men en Xbox One eller PS4 är ju så mycket billigare och tack vare extremt bra optimering så blir prestandaskillnaden inte enorm trots enorm prisskillnad.

Jag skulle inte sätta hoppet till den magiska optimeringen som oftast består i att sänka grafiken där det märks som minst och gör som störst skillnad. Denna prototyp skulle sopa mattan med Xbox One eller PS4. Konsolerna kan knappt köra spel i 1080p och hålla sig omkring 60fps, och då snackar vi inte med 16x AF och 4x AA. Att en i7+780 PC skulle ha problem med detta är skrattretande. Å andra sidan kommer Steambox säkerligen kosta minst det dubbla.

Skrivet av fizzdan:

Skillnaden här är ju att den går att strippa och använda delarna i en vanlig dator... Det gick inte att göra med en ps3a....

Skickades från m.sweclockers.com

Efter montering, garanti och Steams vinst så är den kanske som bäst 10% billigare än delarna, antagligen något dyrare. Men du får som sagt support, garanti och montering med i det priset.

Om den ändå vore något billigare, skulle folk köpa dem för att montera ner dem? Knappast. Om delarna är värda, som bäst, 10% mer än delarna är så ska du lyckas sälja delarna, som är andrahandsdelar utan garanti för bara 10% under nypris och dessutom gå i vinst. Till detta kommer att vissa delar, som chassi och nätaggregat har liten eller ingen marknad. Kan du inte sälja dem har du i princip förlorat dina 10% redan där. Till detta kommer frakten då sakerna ska skickas en gång till dig och en gång till kunden.

Permalänk
Avstängd

Helt klart saknas en finansieringsmodell. Man kan ju dock inte äta kakan och ha den kvar så det blir antingen inlåsning med anpassade komponenter istället för standard, någon form av bindningstid med månadskostnad eller en hög prislapp.

Personligen skulle jag gärna se en konsoll med låst operativ och anpassade komponenter med utbytbar HDD/SSD. Hursomhelst kommer alternativ tre göra marknaden ganska liten. Onödigt maffiga specar på CPU och GPU för 1080P tycker jag.

Lyckas de göra en "värsting" för under 8K har de definitivt en chans att äta mrknadsandelar från både Sony och MS. Dvs GTX 780, 16GB quadchannel 1600MHz och 4670K. Kommer den in under 10K med två handkontroller och voice-chat slår jag till. Hoppas verkligen de lägger ner kraft på att skapa bra förutsättningar för split-screen. Typ fyra VMs med 540p var.

Permalänk
Medlem

Oj!
Det här var faktiskt lite av en besvikelse. Ser ut att vara ett slarvigt stressbygge.
Jag gillar idén kring Steam-OS, att Valve tagit fram en egen kontroll etc. Men nu börjar jag känna mig tveksam. Den här prototyp ser inte ut som en protoyp, koncept whatever. Snarare som att en hemmapulare som plockat ihop något från elektronik-återvinningen.

Insidan visar dock att det inte är något elektronik-skrot. Core I7, GTX780 och 16Gb RAM....hmmmm, hur tänkte Valve nu då? Menar dem att vi ska välja mellan PS4/Xbone för 4kkr och Steam-machine för 10kkr?

Jag tycker att Valve valt lite fel strategi här. Dem skulle ju givetvis plockat ihop en AMD-baserad plattform med komponenter som motsvarar PS4/Xbone. Därefter färdigställa utvecklandet av Steam-OS med implementation av Mantle. När allt är klart kan vi köpa/bygga Steam-machines för under 5kkr, som presterar bättre än PS4 och som dessutom är uppgraderingsbar!

Permalänk
Medlem

usch, det är ju en vanlig liten dator..

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Använd fullscreen då ? Varför köra windowed...

Steam big picture mode körs i windowed borderless fullscreen tyvärr.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MartenKL:

Helt klart saknas en finansieringsmodell. Man kan ju dock inte äta kakan och ha den kvar så det blir antingen inlåsning med anpassade komponenter istället för standard, någon form av bindningstid med månadskostnad eller en hög prislapp.

Personligen skulle jag gärna se en konsoll med låst operativ och anpassade komponenter med utbytbar HDD/SSD. Hursomhelst kommer alternativ tre göra marknaden ganska liten. Onödigt maffiga specar på CPU och GPU för 1080P tycker jag.

Lyckas de göra en "värsting" för under 8K har de definitivt en chans att äta mrknadsandelar från både Sony och MS. Dvs GTX 780, 16GB quadchannel 1600MHz och 4670K. Kommer den in under 10K med två handkontroller och voice-chat slår jag till. Hoppas verkligen de lägger ner kraft på att skapa bra förutsättningar för split-screen. Typ fyra VMs med 540p var.

Hela "problemet" är egentligen att det är en dator i vardagsrummet som innehåller ett sämre OS men kommer att kosta i princip lie mycket som en dator. Jag tycker inte själv heller att det är speciellt skönt att sitta/ligga i soffan och spela datorspel, men det är ju en smaksak. Jag ser inte hur de ska kunna konkurrera med nintendo, ps, xbox.

Permalänk
Medlem

Väldigt vackert!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Hela "problemet" är egentligen att det är en dator i vardagsrummet som innehåller ett sämre OS men kommer att kosta i princip lie mycket som en dator. Jag tycker inte själv heller att det är speciellt skönt att sitta/ligga i soffan och spela datorspel, men det är ju en smaksak. Jag ser inte hur de ska kunna konkurrera med nintendo, ps, xbox.

Det beror helt på vad du lägger i din definition av sämre OS.... Windows är som bekant inte guds gåva till människan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Nej, men jag har en skrivbordsdator och hoppades att man skulle kunna byta från Windows till SteamOS och ändå ha allt man behöver.

Skrivet av fantomsmurfen:

Visst men vem orkar med dual-boot om man kan ha allting under ett system? Och man måste fortfarande ha kvar Windows för office-program och fotoprogram och så vidare.

Jo, fast nu ska SteamOS vara en minimalistisk Linux dist som ska vara utvecklad just för gaming. Det vill säga, det ska inte finnas en massa onödiga saker i bakgrunden som käkar prestanda.

Skrivet av Hyperträd:

Hur då? Det kan ju lika gärna vara så att datorfolket korsar över till konsoler. '

I bästa fall är slutsatsen att det är ett steg närmare en framtid till platformsoberoende spel.
I värsta fall har Valve bara fragmenterat marknaden ytterligare ^^

Med SteamOS och fler spel som får Linuxstöd så kan man hoppas på att OpenGL blir mer utbrett på alla plattformar. När det händer så kommer det bli lättare för spelutvecklarna att få något gjort och vi behöver dessutom inte bry oss om att Microsoft inte längre uppdaterar DirectX för ett redan släppt OS.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Skillnaden här är ju att den går att strippa och använda delarna i en vanlig dator... Det gick inte att göra med en ps3a....

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror du har slagit huvudet på spiken mer än du tror. Det kan skapa lite problem med subventionerad hårdvara i värsta fall.
Samt en utmaning för support i de fall som någon flink användare börjar böka i hårdvaran, eller om det kommer 3:e-parts uppgraderingskit från olika håll.

Kan bli riktigt intressant också, med uppgraderingsbara "konsoler" etc..
Den som lever får se.

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Skrivet av _tekken_:

Bra mycket intressantare en vad PS4 och Xbox One är iaf.

Såklart denna typ av kommentar skulle leta sig fram bland artikelns kommentarer.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Den ska ju ses för vad den är. En spelkonsol! Den kommer inte att utmana vanliga skrivbordsdatorer.
Jag tänker ha en klen dator till TVn i sovrummet. Nu är det förvisso inte bekräftat ännu, men SteamOS ska kunna streama spel från din main dator, samt stödja multimedia. Jag gissar på Netflix eller likvärdigt samt att kunna streama film från en NAS.

Det blir som en Xbox helt enkelt, den bootar upp i "big picture" och man kan bläddra bland spel, film, TV etc med en handkontroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZedNet:

Jag tror du har slagit huvudet på spiken mer än du tror. Det kan skapa lite problem med subventionerad hårdvara i värsta fall.
Samt en utmaning för support i de fall som någon flink användare börjar böka i hårdvaran, eller om det kommer 3:e-parts uppgraderingskit från olika håll.

Kan bli riktigt intressant också, med uppgraderingsbara "konsoler" etc..
Den som lever får se.

Mjo.. Tyvärr blir det nog ingen subventionerad hårdvara i det här fallet.... Iofs ryktades det väl om att hårdvaran fanns i fler versioner, men är det här den slutgiltiga så hamnar priset säkert på 10kkr..
Det finns föv inget syfte med att subventionera priset, vad skulle Steam vinna på det? Dom har sina kunder på PC iaf...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

Steambox är inget mer än en helt vanlig PC.
Man ska inte och kan inte jämföra den med en konsoll.
Jag ser nu Steambox bara som ett annat märke som till exempel Dell, HP, Asus och så vidare.
Absolut inget speciellt med detta.

Permalänk
Medlem

Steambox är för mig en vanlig dator. Kan bygga egen och instalera steamOS om jag vill. Helt ointressant. Men för massan så är det någon slags revolutionär konsol.

För oss datornördar är de ganska ointressant förutom då att de kanske kommer fler spel till PC då.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk

Wait wuuuut?! Är en gaming-pc för 10k snabbare än en konsol för strax under 4k?! FAIL för PS4 och XBONE!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Steam big picture mode körs i windowed borderless fullscreen tyvärr.

Jaha jag trodde du menade spelen, Då får jag ursäkta min nedlåtande attityd

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Steambox är för mig en vanlig dator. Kan bygga egen och instalera steamOS om jag vill. Helt ointressant. Men för massan så är det någon slags revolutionär konsol.

För oss datornördar är de ganska ointressant förutom då att de kanske kommer fler spel till PC då.

Oinstressant att köpa kanske ,Men beroende hur os:et är kanske det blir det nya gaming os:et även för icke steambox. Dessutom driver de på linux gaming så högst intressant.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av Lessismore:

Oj!
Det här var faktiskt lite av en besvikelse. Ser ut att vara ett slarvigt stressbygge.
Jag gillar idén kring Steam-OS, att Valve tagit fram en egen kontroll etc. Men nu börjar jag känna mig tveksam. Den här prototyp ser inte ut som en protoyp, koncept whatever. Snarare som att en hemmapulare som plockat ihop något från elektronik-återvinningen.

Insidan visar dock att det inte är något elektronik-skrot. Core I7, GTX780 och 16Gb RAM....hmmmm, hur tänkte Valve nu då? Menar dem att vi ska välja mellan PS4/Xbone för 4kkr och Steam-machine för 10kkr?

Jag tycker att Valve valt lite fel strategi här. Dem skulle ju givetvis plockat ihop en AMD-baserad plattform med komponenter som motsvarar PS4/Xbone. Därefter färdigställa utvecklandet av Steam-OS med implementation av Mantle. När allt är klart kan vi köpa/bygga Steam-machines för under 5kkr, som presterar bättre än PS4 och som dessutom är uppgraderingsbar!

Men vad jag vet är detta bara en av flera olika varianter av Steam machine (och en av de kraftfullare). De klenaste skulle väl komma med i3 och gtx 760 vill jag minnas och mellanvarianten med i5 och GTX770 eller liknande.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av person:

Är jag den enda som tycker Steam machines är totalt ointressant?
Bara en kompakt speldator i vardagsrummet med kontroll "wow"...

Det är ju för fan det en consol är, fattar inte att det tagit sån jävla tid för "datorer" till att bli "consoler". Game & controller => console

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Trevligt att dom valt ett nätagg som är 80 Plus Gold!

P.S. Idag släpptes Metro: Last Light på Steam till Linux!

Permalänk

fattar inte heller vitsen med det här.
från början lät det som att det skulle vara en ren streaming box liknande onlive fast i lokalt nätverk.
själva vitsen var ju just att det knappt skulle behövas någon hårdvara i boxen eftersom din befintliga speldator drev spelet och steamboxen bara tog emot bilden och visade den på tv.
Med hårdvara för 10k känns det ju helt meningslöst.
mjukvaran känns ärligt talat heller inget vidare, om det ändå kommer att vara en fullgod pc så har jag hellre windows i den och ökar flexibiliteten. ser verkligen inga fördelar mer än att fler spel kommer att stödja linux kanske

mer spel till pc lär ju lösas ändå nu när konsolerna oxå mer eller mindre är vanliga datorer och det inte krävs lika mycket för att porta till pc.

steambox för 8-10k eller en hdmi kabel för 300spänn känns som ett enkelt val

Permalänk
Skrivet av SoniCinos:

Steambox är inget mer än en helt vanlig PC.
Man ska inte och kan inte jämföra den med en konsoll.
Jag ser nu Steambox bara som ett annat märke som till exempel Dell, HP, Asus och så vidare.
Absolut inget speciellt med detta.

En helt vanlig PC i litet format, med Steam OS och handkontroll. Vilket vi har vetat rätt länge nu. Vad är det för nackdel med det? En Xbox one eller en PS4 är ju även de väldigt lika en vanlig PC, då de innehåller varianter av de vanliga (kommande) AMD APU:erna, men har eget OS och lite fler speciallösningar. Dock är de klenare än de flesta datorsystem som en Sweclockare har. Vad särskiljer en konsol från en PC med handkontroll egentligen? Den stora skillnaden är att konsolen behåller samma hårdvara under 5-8års tid, medan PC:n uppgraderas. Enda fördelen med konsolens långa uppgraderingsintervall är att utvecklarna vet vad de skall utveckla till för hårdvara, nackdelen är att prestandan inte ens går att jämföra mot en PC när några år passerat och då spelar det ingen roll hur mycket utvecklarna optimerar, det går inte att komma i närheten av vad som kan göras med den kraftigare hårdvaran i PC-konsolen.

Varför kan man inte och skall inte jämföra en PC-konsol mot en Nintendo/Sony/Microsoft konsol? Vad definierar en konsol?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

För att sammanfatta utseendet med ett ord: fulsnygg! Tycker designen för tankarna till 90-talets Sparc-maskiner, eller för att ta något som de flesta här förmodligen inte sett, datorer för marint bruk. Men man kan väl anta att den i slutändan kommer ändra utseende ganska markant, med tanke på att detta bara var en prototyp.

Hoppas fortfarande att Valve subventionerar hårdvaran ordentligt när det väl beger sig, och låter spelförsäljningen stå för vinsten. Skulle vara skitnice med kompakt men billig desktopmaskin som sekundärdator

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Hårdvarumässigt såg det riktigt bra ut!

Men SteamOS sjönk ju rejält i mitt tycke om där inte kommer finnas någon filhanterare eller dylikt. Det innebär ju att modding av spel kommer lida rejält om man inte kan modifiera filer. Samma sak gäller spel som kräver speciella "ini-tweaks" för bättre spelupplevelser eller stöd ölverhuvudtaget för speciella skärmkonfigurationer tex. Då kan jag säga redan nu att jag inte kommer använda SteamOS till speldatorn, inte inledningsvis iaf. Räknar med att dom jobbar fram mer funktionalitet sitt OS med tiden.

Men aja, det är väl trots allt en bra start, helt klart ett bättre alternativ jämfört med konsollerna iaf. Det är ju inte direkt riktat till mer "avancerade" användare. Huvudsaken är dom sparkar Microsoft och Sony på benen. Moddar kommer i viss mån fortörande kunna delas via Workshop, i de spel som stödjer det.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr. Bravo:

Hårdvarumässigt såg det riktigt bra ut!

Men SteamOS sjönk ju rejält i mitt tycke om där inte kommer finnas någon filhanterare eller dylikt. Det innebär ju att modding av spel kommer lida rejält om man inte kan modifiera filer. Samma sak gäller spel som kräver speciella "ini-tweaks" för bättre spelupplevelser eller stöd ölverhuvudtaget för speciella skärmkonfigurationer tex. Då kan jag säga redan nu att jag inte kommer använda SteamOS till speldatorn, inte inledningsvis iaf. Räknar med att dom jobbar fram mer funktionalitet sitt OS med tiden.

Men aja, det är väl trots allt en bra start, helt klart ett bättre alternativ jämfört med konsollerna iaf. Det är ju inte direkt riktat till mer "avancerade" användare. Huvudsaken är dom sparkar Microsoft och Sony på benen. Moddar kommer i viss mån fortörande kunna delas via Workshop, i de spel som stödjer det.

Ingen native filhanterare? Kört slut för Steam bland PC-entusiaster.

Permalänk
Medlem

Tycker det ser lovande ut.
Från att ha läst kommentarerna här så verkar det dock som att många inte har förstått/insett att det endast är en prototyp. Planen är väl (så vitt jag förstått) att ha en "öppen plattform" så att det ska finnas flera Steam Machines? Självklart vill de då att prototypen ska ha riktigt bra prestanda (vill inte ge dåliga första intryck före optimering av operativet). Jag är ganska säker på att det kommer komma modeller som har betydligt sämre hårdvara (och då även betydligt lägre pris).
Jag hoppas dock att de filar lite mer på utseendet till den första "vågen" med släpp, för som den ser ut nu så är den lite tråkig. Hade varit kul om det gick att få ner storleken ytterligare, men det är nog lite svårt med tanke på att man vill få in ett fullstort grafikkort i burken.

Vad gäller kontrollen så kan man väl egentligen bara säga att det är helt upp till var och en. Jag gillar idéen, men jag har inte provat den, så jag vet inte hur bra den fungerar. Jag är skeptisk till hur den ska fungera på plattformsspel, då det intuitivt inte känns som att en touchpad skulle vara lika precis som ett traditionellt styrkors. Det ska hur som helst bli roligt att prova den.

Permalänk
Medlem

Tror det blir HDMI-förlängare och trådlös Xbox360-kontroller för mig, såvida inte det är nån funktionalitet som inte de visat ännu...

Permalänk
Avstängd

Bara jag som förutser enorma värmeproblem?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds