Onkyo tx-nr717 firmware update?

Permalänk
Medlem

Onkyo tx-nr717 firmware update?

Hej!

Tänkte försöka mig på firmware update av min tx-nr717, dock ett mindre problem jag stött på:
"Stäng av styrenheten som är ansluten via Ethernet-kabel."

Vad menas med det egentligen? Jag uppfattar det som att dom vill att man ska stänga av routern men det kan det ju omöjligt vara då jag tänkte uppdatera via nätet. När jag läser manualen tolkar jag som att denna uppdaterings procedur är så känslig att vid fel så kommer apparaten dö.
Någon med erfarenhet som kan förklara det för mr IQ badboll här?:)

Tack på förhand.

Visa signatur

UX31A-V-MODA CROSSFADE M-100

Permalänk
Medlem
Skrivet av HAONE:

Hej!

Tänkte försöka mig på firmware update av min tx-nr717, dock ett mindre problem jag stött på:
"Stäng av styrenheten som är ansluten via Ethernet-kabel."

Vad menas med det egentligen? Jag uppfattar det som att dom vill att man ska stänga av routern men det kan det ju omöjligt vara då jag tänkte uppdatera via nätet. När jag läser manualen tolkar jag som att denna uppdaterings procedur är så känslig att vid fel så kommer apparaten dö.
Någon med erfarenhet som kan förklara det för mr IQ badboll här?:)

Tack på förhand.

Vet inte vad det kan innebära riktigt (går det att få fram meddelandet på engelska, kanske är mer begripligt innan det översatts ännu en gång)?

Dock verkar ju Onkyo själva säga att det inte rekommenderas att försöka uppdatera över nätverk utan att man ska använda USB. http://www.intl.onkyo.com/support/firmware/tx-nr717.html

Citat:

Onkyo has discovered there is a possibility of failure when updating receivers to this new firmware package via ethernet in certain network environments.
For this reason, we are now only releasing a firmware file for installation via USB port / flash memory device.
Users should first check to see if their network receiver is running the latest firmware (1100-7101-0100-0000 released July 24, 2013) before installing this update via USB.If your network receiver is not running firmware version (1100-7101-0100-0000), please update your receiver to this version via the network facility before proceeding further.
To check your firmware version, press the “Home” button on your remote control. Highlight “F/W Update” or select the “Firmware Update” icon and press enter.
Your current firmware version will be displayed on the front panel of your A/V receiver as well as your TV screen.
Should you encounter any difficulties when performing this update, please contact us.
We appreciate your understanding and apologize for any inconvenience this issue may cause.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vet inte vad det kan innebära riktigt (går det att få fram meddelandet på engelska, kanske är mer begripligt innan det översatts ännu en gång)?

Dock verkar ju Onkyo själva säga att det inte rekommenderas att försöka uppdatera över nätverk utan att man ska använda USB. http://www.intl.onkyo.com/support/firmware/tx-nr717.html

Ja jag har kollat i engelska manualen också där står det samma ungefär "Turn off the controller device connected via Ethernet cable."

Jag såg på deras officiella youtube sida en video där dom gjorde det så det borde inte vara så farligt att testa via nätet, dock så är det samma procedur fast några mer punkter för att uppdatera via USB.

Before Starting
• Set the “HDMI Control(RIHD)” setting to “Off”
(➔page 67).
• Turn off the controller device connected via Ethernet cable. [Varför finns det ingen sida som förklara vad det är??]
• Turn off Multi Zone if this function is present.
• Stop playback of contents from Internet Radio, iPod/iPhone, USB or servers, etc.
• If there is any data in the USB device, remove it first.

Det är mycket konstigt, har läst på forum där flera andra har haft samma funderingar men ingen verkar ha svar på det. :/ Hur svårt ska det behöva vara att uppdatera sin A/V receiver liksom .....

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske betyder att du inte ska ha någon dhcp server ansluten utan bör göra uppdateringar "offline" direktansluten mot en dator för att unsvika en möjlig felkälla ?
Jag har inte uppdaterat nån Onkyo men vid uppdateringar föredrar jag att ladda hem mjukvaran och ansluta direkt med kabel om det går just för att minimera risken för felflashningar om det händer nått med nätverket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HAONE:

Ja jag har kollat i engelska manualen också där står det samma ungefär "Turn off the controller device connected via Ethernet cable."

Jag såg på deras officiella youtube sida en video där dom gjorde det så det borde inte vara så farligt att testa via nätet, dock så är det samma procedur fast några mer punkter för att uppdatera via USB.

Before Starting
• Set the “HDMI Control(RIHD)” setting to “Off”
(➔page 67).
• Turn off the controller device connected via Ethernet cable. [Varför finns det ingen sida som förklara vad det är??]
• Turn off Multi Zone if this function is present.
• Stop playback of contents from Internet Radio, iPod/iPhone, USB or servers, etc.
• If there is any data in the USB device, remove it first.

Det är mycket konstigt, har läst på forum där flera andra har haft samma funderingar men ingen verkar ha svar på det. :/ Hur svårt ska det behöva vara att uppdatera sin A/V receiver liksom .....

Personligen tycker jag att det verkar dumdristigt att gå emot tillverkarens rekommendationer när de gått ut i efterhand och sagt att man inte ska uppdatera över nätverk för att det visat sig att det kan gå illa. Så jobbigt låter det inte att ladda ned en fil och packa upp den på ett usb-minne.

Med det sagt tycker jag snarare att det låter som att det skulle finnas något ethernet-anslutet tillbehör eller liknande som skulle fungera som "controller device"... Men det är en gissning bara.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tog fram manualen och det de verkar referera till som en "controller device" verkar vara någon form av DLNA-enhet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Personligen tycker jag att det verkar dumdristigt att gå emot tillverkarens rekommendationer när de gått ut i efterhand och sagt att man inte ska uppdatera över nätverk för att det visat sig att det kan gå illa. Så jobbigt låter det inte att ladda ned en fil och packa upp den på ett usb-minne.

Med det sagt tycker jag snarare att det låter som att det skulle finnas något ethernet-anslutet tillbehör eller liknande som skulle fungera som "controller device"... Men det är en gissning bara.

Skrivet av evil penguin:

Tog fram manualen och det de verkar referera till som en "controller device" verkar vara någon form av DLNA-enhet.

Okej, jag tror dock jag måste uppdatera via nätet först "If your network receiver is not running firmware version (1100-7101-0100-0000), please update your receiver to this version via the network facility before proceeding further."

Okej, då måste dom mena min dator som jag kör som DLNA enhet i mitt system .. hade kunnat vara t.ex. en mediaextender typ sonos eller liknande också! Dåligt att det inte finns beskrivet då många verkar ha haft funderingar kring det.

Tack för hjälpen!

Edit: Har du förresten en 717? kan du streama HD video via LAN på din?

Visa signatur

Permalänk

Själv skulle jag spontant gissa på att dom menar appar eller liknande som styr enheten, fast tja, dom är ju inte direkt anslutna via nätverkskabel.

Själv sitter jag på en Tx-Nr609, den kan inte direkt "styras" av DLNA-enheter om man inte specifikt ställer in den i det läget, men jag vet inte om något ändrats på den fronten till din modell.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*